![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik kijk vaak Vlaamse TV en heb ooit ook in Vlaanderen gewoond. De zuidelijke bilabiale 'w' is ook de variant op de norm. Wat niet mag van het AN is de korte 'a' van 'dag' uitspreken zoals een kortere versie van de lange 'a' van 'dagen'. Of de 'i' van 'kin' uitspreken zoals de 'ie' van 'kies'. En dat doen ze vaak in en rond Antwerpen ja zelfs in het hele Belgische deel van het vroegere hertogdom Brabant, geloof ik. En die uitspraak hoor ik wel eens bij sommige persoonlijkheden op de Vlaamse TV die door mensen uit de Vlaamse Ruit wordt gedomineerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Overigens, in het dialect zei ik altijd 'merci' en in mijn 'mooi Nederlands' 'dank u': daar werden we op de lagere school op gedrild. Mijn verbazing was dan ook navenant toen ik naar Nederland verhuisde en iedereen steeds 'merci' zei...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tegenwoordig hoor ik het woord 'Bels' niet meer. Ik ken het echter wél van mijn (reeds overleden) grootvader.
Mijn grootvader moest 'onder de wapenen' bij de veldartillerie tijdens de eerste wereldoorlog. En is sindsdien nog twee jaar na die oorlog gemobiliseerd moeten blijven aan de grens i.v.m. 'dreiging'. Naar later bleek omdat België van plan was delen van Nederland te anexeren. Uit zijn verhalen weet ik dat nederlandse militairen aardig wat (arme) vlamingen hebben geholpen te vluchten uit België en dat ze zich ook over hen hebben ontfermd. Het waren deze vlamingen die de bijnaam 'Bels, belsen of de bels' hebben geïntroduceerd in Nederland. Hij is die bijnaam altijd blijven gebruiken, zeker toen hij zich realiseerde waarom hij zo lang gemobiliseerd moest blijven. Aan de andere kant moet ik België wel dankbaar zijn: Hij heeft in die tijd mijn grootmoeder ontmoet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is inderdaad heel typisch. Maar zoals u weet gaan Nederlanders massaal naar Frankrijk op vakantie en als ze terugkomen, dan kunnen ze ''merci'' niet uit hun kop krijgen. Mijn moeder die doet dat ook, maar dan anders. In Duitsland zegt ze merci, In Frankrijk zegt ze dankje, en in de VS zei ze danke. Ik denk dat ze dat deed om die mensen te plagen, maar ja. Zo heeft iedereen wel wat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Net zoals Ollant. Franstaligen en veel vlamingen hebben moeite met een h aan het begin van een woord. Zij niet alleen. In streken rondom Salland van hetzelfde laken een pak. Lodewijk Napoleon deed erg zijn best nederlands te spreken maar zijn functie klonk uit zijn mond als:' Konijn van Olland'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() Ja, en hij kreeg ook nog eens op zijn donder van zijn grote broer. Lodewijk Napoleon staat overigens bekend als een uitermate betrokken en geliefd staatshoofd die het eigenlijk bij de bevolking mentaal mogelijk heeft gemaakt dat het republikeinse Nederland weer een monarchie werd in 1815.
|
![]() |
![]() |