![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar niet "erger" dan in België omdat de media er nog echt pluralistisch zijn en de pro-Britse mening toelaten. Hiet komt de pro-Belgische mening gewoon nooit aan bod. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Monaco is een omhooggevallen eigendommetje van een blauwbloed en mag dus ook verwezen worden naar de geschiedenis. Als Frankrijk morgen Monaco zou annexeren, zou ik er niet bedroefd om zijn. Als er stukken uit Frankrijk weggehapt worden, dan zal het door de Bretoenen, Corsicanen, Basken, Occitanen, Vlamingen, Duitsers en Basken zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 28 januari 2007 om 14:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En waarom de Canarische eilanden onafhankelijk? ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo??
Enerzijds een onafhankelijk Baskenland (bestaande uit de Baskische autonome Gemeenschap, Navarra en Frans-Baskeland). En anderzijds een onafhankelijk Catalonië (bestaande uit het huidige Catalonië, Valencia en de Balearen). Ik denk dat je ook een klein Catalaans stukje hebt in Frankrijk, maar daar weet ik het fijne niet van. Waarom niet? ![]() Doet er niet toe. De meerderheid van Ierland spreekt ook Engels, maar toch twijfelt niemand aan hun onafhankelijkheid.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=58935 zoals in deze topic besproken zijn er behoorlijk wat "Vlamingen" die lekker overlopen. Maar ik kan mijn vraag herformuleren, welke regio's in Frankrijk en Spanje hebben (naar schatting) een meerderheid die streeft naar onafhankelijkheid. Ik denk geen? ![]()
![]() |
![]() |
#67 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Valencia en de Balearen spreekt men een Catalaans dialect. Daar zal elke taalkundige het wel over eens zijn. Citaat:
Maar naast die twee separatistische naties heb je nog een hoop regionalisten (Andalousië, Gallicië, Leon, de Canarische Eilanden). Zij streven vandaag nog niet naar een eigen staat, maar er is wel een groeiend eigen bewustzijn. De godsdienst is ook maar een deeltje van de Ierse kwestie. Ierland was een Briste kolonie, en de strijd in Ierland was meer dan een godsdienst oorlog: het was in de eerste plaats een onafhankelijkheidsoorlog, vergelijkbaar met de Algerijnse oorlog.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Gouverneur
|
![]() Slechts weinig Valencianen willen bij Catalonië gevoegd worden, want ondaks de taalgelijkenis vinden zij dat er teveel verschillen zijn.(net zoals heel wat Vlamingen niet bij Nederland willen gevoegd worden)
![]() |
#71 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wat hebben ze ons ooit misdaan? Ik ben ook Vlaming maar een samenwerking (drm niet 1 land) zou toch geen kwaad kunnen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() Ikheb de indruk dat de meeste mensen in grensstreken niet van nationaliteit willen veranderen ondanks het feit dat ze dikwijls de taal van het buurland spreken. In Catalonië bestaat er een occitaanssprekende minderheid die tussen de andere spaans- en catalaanssprekende meerderheid wonen..
Het opdelen van de EU in nieuwe deelstaten louter gebaseerd op taal lijkt me ondoenbaar, er zijn veel mensen die zich absoluut niet storen aan anderstaligheid. Ik kan me voostellen in een wijk te wonen waarvan de bewoners diverse talen spreken - we zullen altijd wel een gemeenschappelijke taal vinden om te kunnen samen - leven. & we zullen altijd een gemeenschappelijk belang hebben van onze "wijk" om te verdedigen, onafgezien van de taal en misschien nog andere verschillen. Ik zeg het keer op keer : vive la différence !
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
Maar begrijp ik goed dat de situatie in bijvoorbeeld Frans-Vlaanderen of Corsica niet vergelijkbaar is met de onze, omdat daar Franstaligen nog steeds hun roots trouw zijn, terwijl hier moedertaal gewoon HET criterium is (behalve een handvol overlopers zoals Van Eycken) ![]()
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik bén een vreemd hersenkronkeltje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Nederland + Vlaamse Gewest + Brussel. M.a.w., Groot-Nederland. Wallonie past niet in dit plaatje taalkundig en cultureel. Een hereniging op puur historische gronden lijkt mij geen goed idee. Op cultureel vlak zullen de Walen zich blijven orienteren op Frankrijk. Denk verder ook aan al die vertaal- en tolkkosten. Maar vooral: de mobiliteit van de bevolking en dus ook het eenheidsbesef zal belemmerd worden door de taalgrens. Brussel is een ander verhaal. Deze stad en Vlaanderen vullen elkaar aan. Eenmaal buiten de Belgische context en afgesneden van het Franstalige Wallonie, zal deze stad weer vernederlandsen binnen een paar generaties. De hoofdstad/regeringszetel. Een kwestie van onderhandelingen en een overeenkomst. De staatsvorm. Mijn persoonlijke voorkeur: een republiek. Ooit zal deze er toch komen. Maar de zaak van de Nederlandse hereniging houdt voor mij geen verband met de keus tussen een republiek en een grondwettelijke monarchie. Wel denk ik dat Groot-Nederland voor de federatieve structuur moet kiezen. En Nederland zou zich beter in de nabije toekomst al tot een federatie kunnen omvormen van vier regio's. Dat zou het bestuurlijke samengaan van Nederland en het Vlaamse Gewest ook makkelijker maken. Er is onlangs geopperd voor de vorming van de provincie Randstad uit (delen van) Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. Deze zou een van de vier regio's van Nederland kunnen zijn. Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel, de Flevolandse gemeente Urk, het Noorden van Noord-Holland en het Overijsselse Steenwijk zouden de tweede regio kunnen vormen. Overijssel, Gelderland en de Flevopolder m.u.v. Almere en mogelijk Lelystad zouden samengevoegd kunnen worden tot regio drie. De rest van Nederland - tot regio vier. Deze laatste regio zou m.i. ook een deel van Gelderland moeten omvatten ten zuiden van de Oude IJssel, de IJssel en de Nederrijn. Deze streek sluit dialectkundig en culureel-godsdienstig nl. beter bij Noord-Limburg en Noord-Brabant dan bij de rest van Gelderland. Ook zou Goeree-Overflakee beter naar een regio overgeheveld kunnen worden waar Zeeland deel van zou uitmaken. Deze provincie zou dit eiland met Zeeuwse bevolking graag binnen zijn grenzen willen zien. P.S. De stad die je Arlon noemt heet Aarlen in het Nederlands. En de stad die je steevast Bastogne noemt heeft ook een Nederlandse naam, nl. Bastenaken. Bastogne staat voor de koekjesnaam in het Nederlands. Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 29 januari 2007 om 12:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik noem plaatsnamen altijd zoals de mensen in de regio dat noemen. Ik noem München bijvoorbeeld ook niet Muunsje of Lombardia Lombardije.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, maar dat lijken mij toch zulk aanvaarde namen dat je daar een eigen variatie op bedenkt. Net zoals veelgebruikte werkwoorden in vrijwel alle talen onregelmatig zijn. Laten we zeggen dat ik het het liefste vermijdt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Staatssecretaris
|
![]() Overijssel heb ik in deze zin per ongeluk opgenoemd. Deze provincie, op de gemeente Steenwijk na, zou samen met het grootste deel van Gelderland en delen van Flevoland de regio Oost-Nederland (werknaam) moeten vormen.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 29 januari 2007 om 13:50. |
![]() |
![]() |