![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is onze maatschappij veel te weinig autoritair ? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
29 | 32,58% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
60 | 67,42% |
Aantal stemmers: 89. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Vergeef mij indien mijn antwoord ergens leemtes zou bevatten, maar ik was net klaar met het typen van mijn ganse reply toen mijn PC crashte en de zin om helemaal opnieuw te beginnen, is niet bijster groot.
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat mensen niet of slecht overweg kunnen met hun eigen familie kan je betreuren, anderzijds kan je je afvragen of het wel zo vanzelfsprekend is dat je goed overweg zou kunnen met je eigen familie als algemeen wordt aangenomen. Beter 10goede vrienden dan slechte familie ofzoiets zeker? Citaat:
Het gezin is inderdaad niet meer wat het vroeger was, maar dat hoeft geen slechte evolutie te zijn. Integendeel. Het is wel niet op u van toepassing, maar het kan interessant zijn om dit eens te lezen: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9203 Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik denk eigenlijk niet dat er iemand is die vindt dat 'alles moet kunnen', maar ik ben wel van mening dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat mijn waardeoordeel meer of minder 'juist/goed' zou zijn dan dat van eender welk ander persoon. Alleen al daarom vind ik niet dat ik het recht heb om mijn mening op te leggen aan een ander. Als iemand bijvoorbeeld van mening is dat God niet bestaat en bidden daarom niet hoeft dan zal ik dat moreel verwerpen, maar ik zal die persoon niet dwingen om wel in God te geloven en ik zal hem niet straffen of niet ijveren om die persoon gestraft te zien worden zolang hij weigert om in God te geloven. [/quote]
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Dies
Het becommentariëren van mijn eigen ideeën is ingegeven door het besef dat "ik" allerminst wil beweren de waarheid in pacht te hebben. Ik sta nog steeds open voor goed gefundeerde ideeën, ben nog steeds nieuwsgierig en hou van een stevige discussie... en ja, ik leer nog alle dagen bij en herzie m'n visie waar ik dat nodig acht. Ik heb de links die je opgaf aandachtig gelezen en heb ook nota genomen van een aantal interessante stellingen, die ik zeker nader ga onderzoeken. Heb alvast ook een aantal werken genoteerd die ik zeker eens ga consulteren. Dank daarvoor... Mijn eerste indruk? Het is zeer boeiend om als geleerde met een vergrootglas de mierenhoop die de samenleving is te bestuderen en daar een aantal -liefst logische en consistente- theorieën over te formuleren. Maar de vraag is of de mier in die hoop daar in z'n dagelijks functioneren ook effectief iets aan heeft. Als oud-student van de RUG heb ik uit eerste hand zeer grondig kennis mogen maken met de rechtsfilosofische (cq. maatschappelijke) visie van prof. Bouckaert. En het is een bijzonder consistente en logische en vooral zeer brede visie die ik als werktheorie ten volle kan onderschrijven. Evenwel, in al dat rationele geweld ontbreekt m.i. één essentieel ingredient: het feit dat de mens ook een wezen is dat emotionele behoeften heeft. Ik onderschrijf volledig de werktheorie van de "onderzoeker van de mierenkolonie" die vaststelt dat de mens in de eerste plaats een "homo economicus" is, maar dat zegt niks over hoe het "voelt" om mens te zijn. Bouckaerts theorie concentreert zich volledig op "welvaart", terwijl men ook de bredere factor "welzijn" niet uit het oog mag verliezen. En we hebben daar -dat kan ik je wel verklappen- vele lange uren discussie over gehad. Anders gesteld, we zitten midden in het spanningsveld tussen "welvaart" en "welzijn" op een andere golflengte omdat we fundamenteel andere maatstaven hanteren. En geloven dat de wetenschap die knoop ook wel zal ontwarren is op z'n zachtst gezegd behoorlijk naïef. Ik blijf dus vaststellen dat er een schrikbarend aantal jonge mensen compleet het noorden kwijt raken in die "brave new world". Dat we de solidariteit binnen onze leefgemeenschap hebben uitbesteed aan het abstracte "ontmenselijkte" collectief, hetgeen geleid heeft tot een chronische contactarmoede. Dat de "wet van de jungle" in onze informatiesamenleving grote groepen mensen buiten de mainstream van de samenleving plaatst en hen onderdompelt in een structurele angst. Dodelijk hoor, in een democratie... Want daardoor klinkt de roep om een stevige correctie ook almaar luider. Paradoxaal genoeg zal die "vrijheid blijheid" wellicht leiden tot juist minder verdraagzaamheid, minder vrijheid; meer regeltjes en reglementjes om het gepeupel (en daarmee bedoel ik "ons") binnen de lijntjes van het "politiek correcte denken" te laten lopen. (het soort denken dat de maatschappelijk architecten in hun achterhoofd hebben; Orwell schetste dit al heel mooi uit) De sketches waarop ik doelde, zijn uiteraard een uitvergroting... maar snijden wel degelijk heel diep. Jan Eelen (regisseur) is ook een meesterlijk observator. En er is ook sterk op gereageerd destijds. Blijkbaar toch enkele rauwe zenuwen geraakt, denk ik dan... Iets in de zin van "wie het schoentje past..." En uiteraard kan ik daar de humor van inzien; ik hou nogal van scherpe en harde humor. "It's so funny, because it's true" Wat respect voor gezag betreft... daar had ik het niet alleen over het gezin, blijkbaar één van jouw stokpaardjes... Maar dat wist je zelf zeker ook. Ik volg die theorie i.v.m. de rol van de vader in de opvoeding overigens totaal niet; onvolledig, en ronduit onjuist lijkt me die. ... maar da's uiteindelijk nog m'n goede recht, niet? Opnieuw, dank voor een boeiende gedachtenwisseling. Yours truly. de Vexille.
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
- Afdwingbaarheid van ouderlijk gezag (tot 16-18 jaar) heeft weinig of niets te maken met economische afhankelijkheid, wel met het creeren van een "zorg-band" en vertrouwen. - Die "experts", leerkrachten naar ik vermoed, hebben nauwelijks gezag indien dat niet ondersteund wordt door de ouders. Ouders zijn en blijven de eerste opvoeders en "experts". Als zij hun rol niet willen of kunnen opnemen, dan kan het onderwijs maar in heel beperkte mate compenseren. Omgekeerd verwachten de meeste ouders (70% sturen hun kinderen naar het vrij onderwijs) dat de school dezelfde waarden en normen als thuis aanhoudt. Het doorgeven van kansarmoede van generatie op generatie (allochtoon en autochtoon) heeft m.i. alles te maken met opvoeding (i.e. waarden en normen, gezag/discipline, aandacht/coaching, huiselijke warmte,...). Als de ouders niet "opleggen" dat kinderen naar school moeten, hun best moeten doen, gehoorzamen aan de leerkrachten, zich voegen naar de regels van de school, hun huiswerk maken, enz, en zelf het voorbeeld geven, dan maken de kinderen weinig kans op een degelijke scholing en kansen op de arbeidsmarkt. Om de visieuse cirkel van kansarmoede (bij bvb. allochtonen) te doorbreken, zijn er twee vereisten: (1) de ouders moeten dit inzien, en voor hun kinderen "meer" willen dan zij hebben/hadden. (2) een op "waarden en normen" gebaseerd onderwijs. Met die combinatie moet het mogelijk zijn om ook het integratie probleem fundamenteel op te lossen.
![]() |
![]() |
#66 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het woord experts mocht letterlijk opgenomen worden: psychologen, kinderpsychiaters, opvoedkunigen, ... Waarom voeden we onze kinderen zoals we ze voeden? Bon, ik vind dit een zeer interessant onderwerp en wil en zal hier zeker dieper op ingaan.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#68 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Tja, ik heb daar ook zo m'n ideetjes over, maar ik wacht liever tot Dies zijn visie ietwat verder kan toelichten... Het idee dat je als ouder de opvoeding van je kinderen zou moeten "uitbesteden" vind ik ook niet echt fris...
Ik denk zelfs dat het vandaag een grote uitdaging is én ons streven moet blijven om het "ouderschap" niet effectief uit handen te geven. De druk is inderdaad zeer groot ... daar volg ik Dies wel in. Maar ik zie dat dus niet als een positieve evolutie (en zeker ook niet als iets onomkeerbaars), wel integendeel; het is juist één van de grote problemen van deze tijd. Misschien moeten we hier maar eens een nieuwe thread over opstarten. Dies ?
![]() |
#69 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Duidelijk is dat ik qua begrippen zoals kennisvergaring de meerdere ben van mijn Nederlandse collega's. Maar ik benijd hen om hen assertiviteit, zin voor initiatief en nog het ergste; hun all-round-zijn.
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 |
Burgemeester
|
![]() Denkt u dat dat cultuurverschil is? Ik ben het niet volledig met u eens. Ik gebruik niet graag het woord cultuur maar ik ben er zeker van dat dat ook deels met de opleiding te maken heeft. Ik moet regelmatig symposiums en bijscholingen volgen en alles wat ik daar opmerk is anders dan bij ons. Opleiden gebeurt in Nederland (ik spreek uit eigen ervaring) met het oog op all-round zijn. Totaliteit, globaliteit en oog voor facetaire structuren staan daar hoog in het vaandel. In België probeerde men mij om te vormen tot een te hooggekwalificeerde boekenwurm.
![]() |
#72 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik voel me over het algemeen niet op m'n ongemak wanneer ik door de straten van onze steden wandel; d�*t ligt anders in veel (middel-)grote steden in de UK zo rond het sluitingsuur van de pubs. Het gebral van Nederlanders met een glaasje teveel op,... enfin, al die vooroordelen ken je zelf ook wel... d�*�*r zit natuurlijk ook wel een kern van waarheid in. Conclusie: we moeten ons niet gauw superieur voelen, maar ook niet te snel de "kleine vlaminkjes" voelen. Op één manier zijn we heel groot, op andere vlakken zijn we dan weer kneusjes.
![]() |
![]() |
#73 |
Gouverneur
|
![]() hij vond Singapore waarschijnlijk zzo'n goed voorbeeld omdaat daar geen vreemdelingen zijn...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij criminelen (ook bij witteboordencriminelen) moet een chip ingeplant worden, zodanig dat ze overal kunnen worden gevolgd en hun doen en laten nauwkeurig kan worden geregistreerd. Laatst gewijzigd door Cynicus : 7 mei 2006 om 04:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#78 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Libertarisme, d�*t hebben we nodig.
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En daar heb je nu twee jaar over nagedacht?
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een legaal, werkbekwaam individu die honger heeft en geen werk heeft, zou de kans moeten krijgen gemeenschapsdiensten te verrichten tegen 5 euro per effectief uur verrichte gemeenschapsdienst, zodanig dat een dergelijk individu zich van de nodige middelen kan voorzien om voedsel te kopen. Laatst gewijzigd door Cynicus : 13 mei 2006 om 06:24. |
|
![]() |
![]() |