Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari Geert Lambert (Oostende, 28 februari 1967) is een Vlaams politicus en advocaat. Lambert werd na de verkiezingen van 2003 voorzitter van de spirit-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In oktober 2004 volgde hij Els Van Weert op als partijvoorzitter. Tegenwoordig zetelt hij in het bestuur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, de Vlaamse mutualiteit.

Discussietools
Oud 22 februari 2007, 10:47   #61
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Goed, ik heb begrepen dat de Franstaligen hun faciliteiten mogen behouden als ze maar hun Waalse verbondenheid afzweren en als Europese hoofdstad een onafhankelijk Vlaanderen willen dienen. Dat zal nooit lukken........

1: er bestaat geen waalse verbondenheid. De brusselaars kijken even hard neer op de waalse boerkes als op de vlaamse. En in Wallonië moeten ze van de Brusselaars ook niet veel hebben. Het enige dat hen bindt is de taal.

2: Als europese hoofdstad een onafhankelijk belgique dienen lukt toch ook?
Enfin, eigenlijk niet...
Pelgrim is offline  
Oud 22 februari 2007, 10:50   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En ik ben niet akkoord dan, u breidt Brussel eerst uit naar de Vlaamse Ruit en vervolgens dan maar tot heel Vlaanderen, maar de uitbreiding stopt netjes bij de grens met Waals Brabant.
jep, en dat is wel degelijk een reêle optie, want brussel heeft sociaal-economisch gezien veel meer gemeen met Vlaanderen dan Wallonië.

Citaat:
Maar neen, ik ben geen racist. Alleen vraag ik me af of jij wil aanvaarden dat Franstalige belangrijke politici dan stemmen ronselen tot in Oostende en Antwerpen. Terwijl veel Vlaams nationalisten dat niet kunnen aanvaarden, zelfs niet in Halle
Ik aanvaard dat de Franstaligen er nu eenmaal zijn en dat we dus pragmatisch moeten zijn. En voor mijn part mag na de onafhankelijkheid zelfs heel Vlaanderen 'officieel' tweetalig worden, zodra we de motor van de verfransing in handen hebben is er geen gevaar meer.
Pelgrim is offline  
Oud 22 februari 2007, 12:42   #63
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
1: er bestaat geen waalse verbondenheid. De brusselaars kijken even hard neer op de waalse boerkes als op de vlaamse. En in Wallonië moeten ze van de Brusselaars ook niet veel hebben. Het enige dat hen bindt is de taal.

2: Als europese hoofdstad een onafhankelijk belgique dienen lukt toch ook?
Enfin, eigenlijk niet...
Neen, het lukt niet omdat Vlaanderen alles doet om Brussel onder de knoet te krijgen. Het werkt niet met maar tegen Brussel.
De gordel is daar het beste bewijs van. Vlamingen hebben hun eigen hoofdstad omgordeld, zeg maar een cordon sanitaire hun eigen hoofdstad in quarantaine geplaatst met alle gevolgen vandien...... verwaarlozing.
Kom dan nu niet klagen.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 22 februari 2007 om 12:44.
labyrinth is offline  
Oud 22 februari 2007, 18:47   #64
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jep, en dat is wel degelijk een reêle optie, want brussel heeft sociaal-economisch gezien veel meer gemeen met Vlaanderen dan Wallonië.
Ja kijk, volgens mij toch meer met Waterloo dan Hasselt hoor!

Citaat:
Ik aanvaard dat de Franstaligen er nu eenmaal zijn en dat we dus pragmatisch moeten zijn. En voor mijn part mag na de onafhankelijkheid zelfs heel Vlaanderen 'officieel' tweetalig worden, zodra we de motor van de verfransing in handen hebben is er geen gevaar meer.
!!! Daar geloof ik niet in. Kustgemeenten aan de Franse grens zullen direct verfransen. Leuven misschien ook. Immigranten zoals Marokkanen die Frans spreken zullen geen enkele moeite doen om Nederlands te leren en zullen in sommige gemeenten het Nederlands verdringen, zeker als u Franstalig onderwijs voorziet. Komaan, tweetaligheid in heel Vlaanderen?!
Oud 22 februari 2007, 19:22   #65
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja kijk, volgens mij toch meer met Waterloo dan Hasselt hoor!
Grensgemeenten zullen nu eenmaal altijd sterk beïnvloed zijn door de dichtstbijzijnde grote stad vlak over de grens. Het Nederlandse Vaals is ook volledig gericht op Aken en heeft zo goed als niets te maken met Amsterdam. In de gemeente wonen verder ook een pak Duitstaligen, maar toch betwist niemand de grens tussen Vaals en Aken.
Zwartengeel is offline  
Oud 22 februari 2007, 19:36   #66
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Grensgemeenten zullen nu eenmaal altijd sterk beïnvloed zijn door de dichtstbijzijnde grote stad vlak over de grens. Het Nederlandse Vaals is ook volledig gericht op Aken en heeft zo goed als niets te maken met Amsterdam. In de gemeente wonen verder ook een pak Duitstaligen, maar toch betwist niemand de grens tussen Vaals en Aken.
Ja maar die grens is dan waarschijnlijk ook niet kunstmatig tot stand gebracht op basis van de invloedssfeer van bepaalde steden.
Pelgrim doet alsof Vlaanderen<->Brussel een evidentie is, en Wallonië aan de andere kant van de wereld voor Brussel ligt. Dat begrijp ik niet goed.
Oud 22 februari 2007, 22:16   #67
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja maar die grens is dan waarschijnlijk ook niet kunstmatig tot stand gebracht op basis van de invloedssfeer van bepaalde steden.
Pelgrim doet alsof Vlaanderen<->Brussel een evidentie is, en Wallonië aan de andere kant van de wereld voor Brussel ligt. Dat begrijp ik niet goed.
Volgens mij voelen die Brusselaars zich ook niet echt Vlaming en dat is ook normaal want zij wonen in de hoofdstad van België.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 22 februari 2007 om 22:17.
labyrinth is offline  
Oud 23 februari 2007, 10:39   #68
Vlaamse Tempelier
Burger

Vlaamse Tempelier's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij voelen die Brusselaars zich ook niet echt Vlaming en dat is ook normaal want zij wonen in de hoofdstad van België.
Als nederlandstalige Brusselaar voel ik me een echte Vlaming binnen Vlaanderen's hoofdstad.
Oud 23 februari 2007, 14:15   #69
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het lukt niet omdat Vlaanderen alles doet om Brussel onder de knoet te krijgen.
neen, de franstalige racisten van brussel proberen vlaanderen onder de knoet te krijgen. gelieve de rollen niet om te draaien. Vlaanderen stelt terechte eisen: wij investeren pakken poen in Brussel maar we mogen niks zeggen. Neen, de Brusselaars gaan eisen om nog meer macht, en tegelijk eisen ze nog meer poen omdat hun gewest failliet aan het raken is...

Wij zouden de kraan eens moeten dichtdraaien. Eens zien waar die arrogante Brusselse politici en imperialisten dan nog gaan staan...

Citaat:
Het werkt niet met maar tegen Brussel.
Neen, de Brusselse franstalige politiekers werken alles tegen. Nogmaals, draai de rollen niet om.
Pelgrim is offline  
Oud 23 februari 2007, 14:19   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
!!! Daar geloof ik niet in. Kustgemeenten aan de Franse grens zullen direct verfransen. Leuven misschien ook. Immigranten zoals Marokkanen die Frans spreken zullen geen enkele moeite doen om Nederlands te leren en zullen in sommige gemeenten het Nederlands verdringen, zeker als u Franstalig onderwijs voorziet. Komaan, tweetaligheid in heel Vlaanderen?!
Marokkanen in Vlaanderen spreken beter Nederlands dan de meeste Vlamingen zelf, wist u dat? Dat zij plots zouden overschakelen op Frans is belachelijk, dat gaat zelfs in tegen hun eigen directe materiële belangen want de lingua franca is Nederlands. Voor jobs moeten zij Nederlands kennen. Het is zelfs waarschijnlijk dat als Brusselse gemeenten als Schaarbeek en Molenbeek plots onder Vlaamse voogdij komen binnen vijf jaar Nederlands daar de lingua franca wordt onder de jonge generaties, want het geld is een veel sterker argument dan al het andere. De grote aanwezigheid van migranten in Brussel is net een gouden kans voor Vlaanderen, want voor hen is Frans even goed maar een vreemde taal, die zij als het nodig is zonder problemen overboord gooien.
Oud 23 februari 2007, 14:22   #71
evilbu

Standaard

Citaat:
Marokkanen in Vlaanderen spreken beter Nederlands dan de meeste Vlamingen zelf, wist u dat? Dat zij plots zouden overschakelen op Frans is belachelijk, dat gaat zelfs in tegen hun eigen directe materiële belangen want de lingua franca is Nederlands.
Ja, omdat Vlaanderen eentalig Nederlandstalig is. Wat niet meer zo zou zijn in jouw voorstel. Ik heb het over diegenen die erbij komen nadien.

Citaat:
Voor jobs moeten zij Nederlands kennen. Het is zelfs waarschijnlijk dat als Brusselse gemeenten als Schaarbeek en Molenbeek plots onder Vlaamse voogdij komen binnen vijf jaar Nederlands daar de lingua franca wordt onder de jonge generaties, want het geld is een veel sterker argument dan al het andere. De grote aanwezigheid van migranten in Brussel is net een gouden kans voor Vlaanderen, want voor hen is Frans even goed maar een vreemde taal, die zij als het nodig is zonder problemen overboord gooien.
Dat denk ik niet hoor, ik ken bijvoorbeeld een Arabische die wel goed Nederlands spreekt maar toch veel veel veel vloeiender is in het Frans en af en toe iets mompelt in het Frans en als ze een woord niet kan vinden, ook op Frans overschakelt.
Oud 23 februari 2007, 14:38   #72
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
neen, de franstalige racisten van brussel proberen vlaanderen onder de knoet te krijgen. gelieve de rollen niet om te draaien. Vlaanderen stelt terechte eisen: wij investeren pakken poen in Brussel maar we mogen niks zeggen. Neen, de Brusselaars gaan eisen om nog meer macht, en tegelijk eisen ze nog meer poen omdat hun gewest failliet aan het raken is...

Wij zouden de kraan eens moeten dichtdraaien. Eens zien waar die arrogante Brusselse politici en imperialisten dan nog gaan staan...

Neen, de Brusselse franstalige politiekers werken alles tegen. Nogmaals, draai de rollen niet om.
Waarom maakt u van alles een talenkwestie ? Was België unitair blijven streven naar welvaart voor alle burgers van het land dan was er waarschijnlijk nooit de verdeeldheid geweest en de economische ongelijkheid tussen de gewesten die er vandaag wel is. Vlaams-nationalisten zijn medeverantwoordelijk aan het verval van Wallonië en de verwaarlozing van Brussel. Ze hebben alles naar zich toe getrokken ten nadele van de anderen. Door uitsluiting en racisme hebben ze verhinderd dat allochtonen die hier geboren zijn zich goed zouden integreren en positief bijdragen aan de samenleving. Idd. voor de Walen die zij niet als landgenoten beschouwen maar als vreemdelingen. Ze hebben een sfeer van ongenoegen en vijandschap geschept in het land.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 23 februari 2007 om 14:40.
labyrinth is offline  
Oud 23 februari 2007, 14:48   #73
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, omdat Vlaanderen eentalig Nederlandstalig is. Wat niet meer zo zou zijn in jouw voorstel. Ik heb het over diegenen die erbij komen nadien.
En op welke sociologische feiten baseer jij die uitspraak? Op 't Pallieterke of op de Vlaams Behangpropaganda? Er is niks dat daarop wijst: integendeel, de Vlaamse economie draait zo sterk vergeleken met de Franstalige dat de opmars van het Nederlands niet te stuiten zal zijn zelfs al wordt Antwerpen tweetalig gemaakt.
De rand rond Brussel en gans Vlaams Brabant daarentegen zal altijd aan de verfransing onderworpen blijven zolang mensen als jij niet willen begrijpen dat het probleem véél ingewikkelder is en niet zomaar terzijde kan geschoven worden door Brussel-19 simpelweg af te staan. Brussel laten vallen is Vlaanderen ten prooi geven aan sociologische krachten die deze natie zullen vernietigen.

Citaat:
Dat denk ik niet hoor, ik ken bijvoorbeeld een Arabische die wel goed Nederlands spreekt maar toch veel veel veel vloeiender is in het Frans en af en toe iets mompelt in het Frans en als ze een woord niet kan vinden, ook op Frans overschakelt
ik durf zelfs al eens in het engels of het esperanto denken. Oeioei. Slechte Vlaming.
Ik ken minstens twee arabische mensen die Nederlands en Arabisch spreken en liever van dat Frans af zijn. Nu mag u nog eens drie arabische mensen die u kent aanhalen. En dan haal ik vier tegen-arabieren aan...
En nog een leuk voorbeeldje, als we dan toch mensen-die-we-kennen als argument gaan gebruiken: ik was in mijn klas degene met de tweede beste score voor het vak Nederlands op de examens. U mag eens raden voor wie ik de duimen moest afleggen...
Pelgrim is offline  
Oud 23 februari 2007, 14:52   #74
evilbu

Standaard

Citaat:
En op welke sociologische feiten baseer jij die uitspraak? Op 't Pallieterke of op de Vlaams Behangpropaganda? Er is niks dat daarop wijst: integendeel, de Vlaamse economie draait zo sterk vergeleken met de Franstalige dat de opmars van het Nederlands niet te stuiten zal zijn zelfs al wordt Antwerpen tweetalig gemaakt.
De rand rond Brussel en gans Vlaams Brabant daarentegen zal altijd aan de verfransing onderworpen blijven zolang mensen als jij niet willen begrijpen dat het probleem véél ingewikkelder is en niet zomaar terzijde kan geschoven worden door Brussel-19 simpelweg af te staan. Brussel laten vallen is Vlaanderen ten prooi geven aan sociologische krachten die deze natie zullen vernietigen.
U bent goed op de hoogte en dat zal ik niet ontkennen.
Feit is dat als u naar de onderhandelingstafel gaat bij het opsplitsen van België en begint met "Brussel laten vallen is Vlaanderen ten prooi geven aan sociologische krachten die deze natie zullen vernietigen".......

Citaat:
ik durf zelfs al eens in het engels of het esperanto denken. Oeioei. Slechte Vlaming.
Ik ken minstens twee arabische mensen die Nederlands en Arabisch spreken en liever van dat Frans af zijn. Nu mag u nog eens drie arabische mensen die u kent aanhalen. En dan haal ik vier tegen-arabieren aan...
En nog een leuk voorbeeldje, als we dan toch mensen-die-we-kennen als argument gaan gebruiken: ik was in mijn klas degene met de tweede beste score voor het vak Nederlands op de examens. U mag eens raden voor wie ik de duimen moest afleggen...
Nu is dat wel iets anders hé, ik had toetsen waarbij ik moest uitleggen waarom "Peter Dutroux" al dan niet van naam mocht veranderen volgens de huidige Belgische wetten. Nederlands is niet echt "Nederlands leren" bij ons op school.
Oud 23 februari 2007, 15:37   #75
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat is al lang aan de gang hoor Pelgrim. Dat is namelijk sedert decennia het doel van de Vlaams-nationalisten, onze natie vernietigen door overal en omtrent alles verdeeldheid te zaaien en elke vooruitgang in de kiem te smoren.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 23 februari 2007 om 15:37.
labyrinth is offline  
Oud 23 februari 2007, 15:40   #76
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Tempelier Bekijk bericht
Als nederlandstalige Brusselaar voel ik me een echte Vlaming binnen Vlaanderen's hoofdstad.
Omdat u nederlandstalig bent maar vergeet niet dat ongeveer 80 % van de Brusselaars franstalig of anderstalig zijn. Dat is een feit dat zelfs u als Vlaamse Tempelier niet kunt ontkennen.
labyrinth is offline  
Oud 24 februari 2007, 00:45   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Feit is dat als u naar de onderhandelingstafel gaat bij het opsplitsen van België en begint met "Brussel laten vallen is Vlaanderen ten prooi geven aan sociologische krachten die deze natie zullen vernietigen".......
Ja, wat dan?

Citaat:
Nu is dat wel iets anders hé, ik had toetsen waarbij ik moest uitleggen waarom "Peter Dutroux" al dan niet van naam mocht veranderen volgens de huidige Belgische wetten. Nederlands is niet echt "Nederlands leren" bij ons op school.
bij ons op school wel. Nu gij.
Pelgrim is offline  
Oud 24 februari 2007, 00:46   #78
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is al lang aan de gang hoor Pelgrim. Dat is namelijk sedert decennia het doel van de Vlaams-nationalisten, onze natie vernietigen door overal en omtrent alles verdeeldheid te zaaien en elke vooruitgang in de kiem te smoren.
laat het nu net de Belze staat zijn die verdeeldheid zaait en de twee volkeren fundamentele democratische rechten ontzegt.
Pelgrim is offline  
Oud 24 februari 2007, 00:58   #79
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja, wat dan?
Zul je voor elke eis moeten zwichten : miljardentransfers richting Brussel, eentaligheid in Brussel, tweetaligheid in heel Vlaanderen.... Ooit al een goede onderhandelaar gezien die begint met "ik moet dit hebben, of ik ben totaal verloren"?

Citaat:
bij ons op school wel. Nu gij.
Tja zeg! Ik heb in elk geval veel "bucht" binnengekregen, gaande van schoonschrift tot... (nog veel erger!) onder dwang valentijnsgedichtjes schrijven (die bij mij dan ook kurkdroog waren)
Beetje offtopic.
Citaat:
laat het nu net de Belze staat zijn die verdeeldheid zaait en de twee volkeren fundamentele democratische rechten ontzegt.
Maar wel ook Wallonië in leven houdt. Ik denk toch dat de overgrote meerderheid der Walen zich momenteel redelijk comfortabel voelt in het huidige systeem (halfslachtig federalisme) in vergelijking met totale onafhankelijkheid.
Oud 24 februari 2007, 16:14   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zul je voor elke eis moeten zwichten : miljardentransfers richting Brussel, eentaligheid in Brussel, tweetaligheid in heel Vlaanderen....
waarom?

Citaat:
Ooit al een goede onderhandelaar gezien die begint met "ik moet dit hebben, of ik ben totaal verloren"?
en nu komt de big surprise: dat probleem is wederzijds. Brussel kan niet overleven zonder Vlaanderen.

Citaat:
Tja zeg! Ik heb in elk geval veel "bucht" binnengekregen, gaande van schoonschrift tot... (nog veel erger!) onder dwang valentijnsgedichtjes schrijven (die bij mij dan ook kurkdroog waren)
Beetje offtopic.
ferm off topic, en is niet eens een tegenargument.

Citaat:
Maar wel ook Wallonië in leven houdt.
Pardon? Belgique is Wallonië langzaamaan aan het wurgen. De hele Waalse malaise is in de eerste plaats net te danken aan belgique. En dan vooral aan de haute-bourgeoisie en de kringen van de société générale. Die hebben Wallonië laten vallen.

Citaat:
Ik denk toch dat de overgrote meerderheid der Walen zich momenteel redelijk comfortabel voelt in het huidige systeem (halfslachtig federalisme) in vergelijking met totale onafhankelijkheid.
daar zou ik nog van verschieten. Zolang de rechtse zakken de baas blijven in de vlaamse beweging zullen de walen inderdaad voor het minste kwaad kiezen. Als Vlaanderen echter langs de Belze staat om rechtstreeks met Wallonië samenwerkingsakkoorden aangaat zullen de Walen snel genoeg beseffen dat het Helgië is dat hen onder de knoet houdt. Maar daar hebben we een nieuwe leiding in de vlaamse beweging voor nodig, en niet van die donkerblauwe klojo's zoals dedecker en coveliers die nu - gruwel- door VB voorzitter Van Hecke tot 'de brede Vlaamse beweging' gerekend worden...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be