Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2007, 02:46   #61
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Die man zal dus met terugwerkende kracht verantwoordelijk worden gehouden voor zijn woorden.

Volgens mij duurt het niet lang meer voor er gevangenisstraffen komen op klimaatontkenning. Sinds 7/2 kent elke politicus zijn verantwoordelijkheid. De man spreekt dus wetende dat hij waarschijnlijk later voor een tribunaal gaat komen.
Op grond van welke wet zal hij dan aangeklaagd worden?
Oud 14 februari 2007, 02:52   #62
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Die man zal dus met terugwerkende kracht verantwoordelijk worden gehouden voor zijn woorden.

Volgens mij duurt het niet lang meer voor er gevangenisstraffen komen op klimaatontkenning. Sinds 7/2 kent elke politicus zijn verantwoordelijkheid. De man spreekt dus wetende dat hij waarschijnlijk later voor een tribunaal gaat komen.
7/2?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 02:54   #63
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
7/2?
De datum van het wereldkundig maken van IPCC Fourth Assessment Report - Summary for Policymakers.
Oud 14 februari 2007, 03:06   #64
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
De datum van het wereldkundig maken van IPCC Fourth Assessment Report - Summary for Policymakers.
Ah, nu begrijp ik het. Rampen dienen herdacht te worden.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 04:48   #65
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Vraag: Gelooft u dan niet dat de mens de aarde kapot aan het maken is?

Vaclav Klaus:Ik zie geen enkel kapotmaken van de planeet, ik heb het nooit gezien,
die man kraamt onzin uit.
Nog nooit milieuproblemen gezien? Even zure rgen+Tsjechie gegoogeld:
http://www.klimaatneutraal.nl/site/k...ecten/226.html

nooit gezien dus...
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 07:53   #66
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
die man kraamt onzin uit.
Nog nooit milieuproblemen gezien? Even zure rgen+Tsjechie gegoogeld:
http://www.klimaatneutraal.nl/site/k...ecten/226.html

nooit gezien dus...
Hoor je eigenlijk nog veel over die zure regen?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 07:56   #67
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het perfecte antwoord van onze extreem-rooie ecofascist.

Vriend, wat ga je doen als vanaf 2011 de zonne-activiteit drastisch afneemt, en we terug naar gemiddelde temperaturen gaan van rond 1650? Iedereen verplichten meer te stoken, op straffe van inquisitie?
Oud 14 februari 2007, 08:00   #68
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
7/2?
Citaat:
Aan de nieuwe klimaatverkenning is de afgelopen dagen nog gesleuteld door honderden afgevaardigden van ruim 130 landen op een conferentie van het IPCC in de Franse hoofdstad.
Misschien dat het "Das Kapital" wel kan vervangen?
Oud 14 februari 2007, 08:47   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Sinds dat het oude postgebouw aan Gent-Sint-Pieters is gekraakt, staan daar dag & nacht daar haast alle lichten aan.

Dat is nu eens echt verspilling.

Dat plastiek zakje rondom m'n appels, heeft 2x keer z'n nut. Enerzijds handig als transport, en anderzijds nog eens als afval-mandje ook.
De ene verspilling rechtvaardigt de andere niet. Bijgevolg zie ik niet de relevantie van uw eerste zin met betrekking tot plasticzakjes. Die laatste zijn ook verspilling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 09:05   #70
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Sinds dat het oude postgebouw aan Gent-Sint-Pieters is gekraakt, staan daar dag & nacht daar haast alle lichten aan.

Dat is nu eens echt verspilling.

Dat plastiek zakje rondom m'n appels, heeft 2x keer z'n nut. Enerzijds handig als transport, en anderzijds nog eens als afval-mandje ook.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De ene verspilling rechtvaardigt de andere niet. Bijgevolg zie ik niet de relevantie van uw eerste zin met betrekking tot plasticzakjes. Die laatste zijn ook verspilling.
Nu vind ik toch ook geen echte verspilling wat Raven doet met dat plastic zakje, hij gebruikt het tweemaal, hij doet er dus iets mee.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 09:06   #71
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules Bekijk bericht
Het zal moeilijk zijn nog een serieus wetenschapper die de menselijke invloed ontkent. De échte discussie die aan de gang is, is er één over grootte-ordes (en bijgevolg of die antropogene invloed eigenlijk wel iets uitmaakt of niet)
Idd, voor alle duidelijkheid, ik ontken heus niet dat de mens invloed heeft op het broeikas effect. We stoten bijzonder veel CO2 uit, en dat draagt bij.

Mijn punt is dat de menselijke bijdrage via CO2 uitstoot, althans in moderne industrie of met modere voertuigen, geen bepalende factor zal zijn hierin. Als Edna nog eens fameus uitbarst, of Brazilië weer eens een paar duizend hectaren regenwoud weghakt voor boerderijen, of als de bossen van Australië/Portugal in brand schieten, of als de kerncentrales dicht moeten en Europa massaal op Aardgas zal overschakelen, de daaropvolgende CO2 vervuiling van een heel andere grootorde is.
Oud 14 februari 2007, 10:07   #72
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Hoor je eigenlijk nog veel over die zure regen?
Jij duidelijk niet! Maar daarmee is het probleem niet van de baan natuurlijk.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 10:16   #73
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Je kritiek op ipcc is echter niet geheel terecht wat ebtreft de antropogene factor. Het zal moeilijk zijn nog een serieus wetenschapper die de menselijke invloed ontkent. De échte discussie die aan de gang is, is er één over grootte-ordes (en bijgevolg of die antropogene invloed eigenlijk wel iets uitmaakt of niet)
Meer nog, ik ben er zelfs redelijk van overtuigd dat de mens in het algemeen verantwoordelijk is voor 'tipping the balance'. Als de emmer vol is, is elke druppel er een te veel.

Maar dan blijf ik er absoluut van overtuigd dat het onze aantallen zijn die bepalend zullen zijn. En dat is nu eigenlijk een probleem dat onmogelijk door de mens op te lossen valt, tenzij hij aan elke vorm van ethiek verzaakt. Onze aantallen zullen groeien tot het punt waarop het relatieve evenwicht met de aardse biosfeer zodanig verstoord raakt, dat een cataclysme zich onvermijdelijk aandient. Maar het is onmogelijk te voorspellen hoe, wanneer en hoeveel. Dat is mijn subjectief aanvoelen, waarvoor ik geen wetenschappelijk onderbouwde theorie kan voorleggen.

Er zijn drie dingen die mij storen aan het kimaatdebat:

1) In het bijzonder, het IPCC, waarvan bepaalde leden (zoals onze Belgische wetenschapper op wiens naam ik nu niet kan komen) inderdaad menen afwijkende meningen voor de rechtbank te moeten kunnen dagen. Wanneer wetenschappers als persoon worden gecriminaliseerd i.p.v. dat hun theorieën worden gefalsifieerd, is het sowieso gedaan met de objectieve wetenschap.

2) Meer algemeen, de omkering van de pikorde, waar het eigenlijk van een ongelooflijke hoogmoed getuigt dat WIJ het lot van deze planeet bepalen. Het zal eerder deze planeet zijn die het lot van de mens bepaalt, en we weten de facto dat de tijd voor beiden beperkt is. Een machtige scheet uit Yellowstone of Java en we zullen zien wie werkelijk bovenaan staat in die pikorde.

3) De idee dat men met paniekzaaierij het milieu ook maar 1 stap vooruit helpt. Paniek zaaien verstoort het rationeel denken en leidt tot irrationeel gedrag. Wie verkies je te volgen wanneer je je in een brandend gebouw bevindt: de persoon die kalm het perspectief van het moment in acht neemt en daarnaar handelt, of de persoon die staat te brullen dat er brand is, dat het onze schuld is en we dringend iets moeten doen, maar dat het waarschijnlijk toch te laat is en dat we er allemaal aangaan.

Dus beperk ik de oplossing voorlopig tot wat ik kan doen en dat is nodeloze verspilling proberen te voorkomen. En over de rest ga ik niet staan orakelen over hoe slecht dit of dat wel is, want ik ben medeplichtig aan zowat 99% van de milieuvervuiling door het loutere feit dat ik als mens besta.
Oud 14 februari 2007, 10:19   #74
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
En wat is daar dan fout aan?
Hij heeft voor 100% gelijk.
Lap nog één die zich totaal niet bewust is van het begrip ecologische voetafdruk. En let vooral ook op zijn hilarische quote:

Citaat:
Ik zie geen enkel kapotmaken van de planeet, ik heb het nooit gezien,
Ik blijf het lachwekkend vinden hoe deze idioot hier door sommigen de hemel wordt ingeprezen om zijn "verstandige uitspraken"!

Citaat:
Kijk eens hoe het vroegere oostblok omsprong met mens en milieu. Omdat Rusland als grote hoeder van de kudde kwistig strooide met olie en gas, hoefde men eigenlijk nergens op te kijken. Ga eens kijken naar ecologische rampgebieden die het grote sovjetrijk heeft veroorzaakt.
Het ene praat het andere niet goed. Enig idee voor welke ecologische rampen de westerse wereld zoal verantwoordelijk is?

Citaat:
Ik heb door verschillende oostbloklanden gereisd voor het vallen van de muur. De energieverspilling daar was om mottig van te worden. In sommige herbergen kreeg je te horen op de vraag of de verwarming wat lager mocht: 'zet het raam dan open!'.
Alsof dat hier niet gebeurt...
Spijtig genoeg nog steeds dagelijkse praktijk... vooral ook in kantoren

Laatst gewijzigd door Edina : 14 februari 2007 om 10:20.
Oud 14 februari 2007, 10:19   #75
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Wie efficiënt het milieu wil ondersteunen en er nog geld en gezondheid aan wil verdienen ook schakele over op vegetarisme.
Ik doe mijn best, maar een biefstukje zo af en toe, goh, 't is moeilijk.
Mijn geweten sussend, hou ik ze piepklein .
Oud 14 februari 2007, 10:26   #76
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Nederland is het al een tijdje gebruikelijk dat er geen gratis plasticzakken worden aangeboden. Bijna iedereen heeft wel een of meerdere hernieuwbare boodschappentassen.
Hier leiden zo'n vanzelfsprekende maatregelen nog steeds bijna tot een volksopstand...

Citaat:
Alleen is daarmee de berg verpakkingsafval nog niet onmiddellijk verminderd: fabrikanten blijven immers hun producten op de meest uiteenlopende manieren "oververpakken". Plastic rond dit en plastic rond dat, daarna nog eens een wikkel, enzovoort.
Dat is inderdaad rampzalig! Mits een beetje moeite kan je dat echter serieus beperken.

Citaat:
Wel moet gezegd worden dat de consument het ook zo vraagt.
Dat is onzin. Het is - zoals vaak - een gecreëerde behoefte, die even snel weer kan verdwijnen.

Citaat:
In België gaat de mentaliteitswijziging op dat vlak heel traag.
Als we op een spontane mentaliteitswijziging moeten wachten, zal het nog lang duren. Reglementeringen op verpakkingen zijn dan ook dringend noodzakelijk. En nee dan heb ik het niet over taksen op verpakkingen voor de consument, maar wel op bindende regelgeving voor de producent. Minder verpakking kan trouwens alleen tot goedkopere produkten leiden.
Oud 14 februari 2007, 10:28   #77
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Hoe ecologisch, een plastic zakje 2x gebruiken!
Oud 14 februari 2007, 10:30   #78
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Wie efficiënt het milieu wil ondersteunen en er nog geld en gezondheid aan wil verdienen ook schakele over op vegetarisme.
Vegetarisme is zelfs niet nodig. Gewoon weinig vlees eten maakt al een wereld van verschil.

Laatst gewijzigd door Edina : 14 februari 2007 om 10:30.
Oud 14 februari 2007, 10:30   #79
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het ene praat het andere niet goed. Enig idee voor welke ecologische rampen de westerse wereld zoal verantwoordelijk is?
Wel Edina, maak de vergelijking eens. Of gaan we het weer zo vaag houden dat iedereen en niemand gelijk heeft.

Die man praat over een periode die hij heeft meegemaakt. Hij trekt een vergelijking tussen regimes die hij goed gekend heeft.

Vergaap je maar eens aan de ecologische weldaden van het sovjetregime in de vroegere sovjetrepublieken zoals Kirgizîë, Kzakchstan, Turkmenistan etc.

En in onze Westerse wereld zijn de meeste rampen gekend bij het publiek. Wij mochten namelijk protesteren en aanklagen...

Citaat:
Alsof dat hier niet gebeurt...
Spijtig genoeg nog steeds dagelijkse praktijk... vooral ook in kantoren
Wees er maar heel zeker van dat gelet op de energieprijzen in de jaren 70 en 80 er een heel groot verschil was met de Westerse wereld.

Ooit geweten dat men de kerncentrale van Tjernobyl, waarvan de kern openlag !!, gewoon wou laten uitbranden? Zo gaat dat nu eenmaal in dictaturen. Uiteindelijk zijn het individuen geweest die hun leven hebben opgeofferd om de brand geblust te krijgen.

En de meeste kantoren waar ik tegenwoordig kom zijn 'climate controlled', waar ramen niet eens opengaan.
Oud 14 februari 2007, 10:31   #80
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Fout; de dan dalende opbrengsten zullen leiden tot versnelde prijsverhogingen.
Onzin. Dat hangt er compleet vanaf in wiens handen de stroomproduktie ligt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be