Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2007, 21:18   #61
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als het van mij afhangt: graag!

Ik vrees echter dat ze er in Namen niet zo over zullen denken.
Misschien is het beter om stap-voor-stap de Waalse gewestelijke bevoegdheden binnen het DG af te bouwen (en over te hevelen naar die DG), tot je op een punt komt waar in praktijk alle bevoegdheden al bij de DG zijn. Dan zal er weinig weerstand zijn tegen de oprichting van dat Duitstalig Gewest.
Kortom: weer op de knullige, omslachtige Belgische manier er zo'n grote puinhoop van maken dat je het uiteindelijk wel goed móet regelen. Ik zou het meteen goed regelen, maar dat is misschien inderdaad te efficiënt voor Belgische begrippen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 21:20   #62
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Kortom: weer op de knullige, omslachtige Belgische manier er zo'n grote puinhoop van maken dat je het uiteindelijk wel goed móet regelen. Ik zou het meteen goed regelen, maar dat is misschien inderdaad te efficiënt voor Belgische begrippen.
Franstaligen zijn niet de grote bepleiters om iets voor eens en voor goed degelijk en definitief te regelen, want dan valt er achteraf weinig of niks te marchanderen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 21:21   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Geen excuus of zo (deze grond was duizend jaar geleden Franstalig of zo? )
Malmédy was een Waalse gemeente binnen Duitsland. Dat ze die gemeente claimden, tot daar aan toe...
Maar ze maakten van de gelegenheid gebruik om ineens nog een hoop Duitse gemeenten mee te trekken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 21:24   #64
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wij met d'Hondt weer zeker?
Jep.

Citaat:
Geen excuus of zo (deze grond was duizend jaar geleden Franstalig of zo? )
Nee, helemaal niks. Nou ja, hooguit dat het bij het Hertogdom Limburg hoorde.

Citaat:
dat is dan toch eigenlijk geen "echt" federalisme? Normaal heb je toch in een federatie, zoals de VSA dat het plaatselijk bestuur van elke (betrokken) regio moet akkoord gaan met het overhevelen van bestuur? Is normaal dat dat bij ons op federaal niveau gebeurt? (Kan Brussel eigenlijk een hervorming opgelegd door Wallonië en Vlaanderen weigeren )
In een federatie gebeurt dat op nationaal niveau, in een confederatie moeten de deelstaten afzonderlijk akkoord gaan.
Oud 25 februari 2007, 21:26   #65
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Franstaligen zijn niet de grote bepleiters om iets voor eens en voor goed degelijk en definitief te regelen, want dan valt er achteraf weinig of niks te marchanderen.
Ha, marchanderen, de Belgische volkssport nr. 1!
Oud 25 februari 2007, 21:27   #66
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ha, marchanderen, de Belgische volkssport nr. 1!
Dan ben ik geen Belg, want ik wil er van af.
Oud 25 februari 2007, 21:29   #67
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Ik wil best wel wat solidair zijn, maar het basisprincipe zou moeten zijn dat ieder gewest zelfbedruipend is. Er zijn, in principe, geen culturele redenen om een eigen gewest te vormen, maar louter economische.
Ik denk dat de DG beter zichzelf kan bedruipen dan Wallonië. Wat ik bedoel is, dat gewesten nauwelijks eigen belastingen kunnen heffen en daarom voor financiering van hun bevoegdheden afhankelijk zijn van de federale staat. Als de DG financiële autonomie krijgt, zouden ze grotendeels onafhankelijk kunnen overleven denk ik. Zolang algemene zaken als justitie, defensie e.d. maar nationaal blijven.
Oud 25 februari 2007, 21:33   #68
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de DG beter zichzelf kan bedruipen dan Wallonië. Wat ik bedoel is, dat gewesten nauwelijks eigen belastingen kunnen heffen en daarom voor financiering van hun bevoegdheden afhankelijk zijn van de federale staat. Als de DG financiële autonomie krijgt, zouden ze grotendeels onafhankelijk kunnen overleven denk ik. Zolang algemene zaken als justitie, defensie e.d. maar nationaal blijven.
Vlaanderen zou niks liever willen dan financiële autonomie, voor ons kunnen de belastingen dat een heel klein beetje omlaag en in Wallonië zullen ze hun middelen bij hun eigen bevolking moeten gaan vragen. Oei, dat wordt pijnlijk...

Helaas willen sommige Vlaamse partijen wel een deel van justitie naar de deelstaten overdragen omdat de 'federale rechtbanken' niet altijd snel geneigd zijn om de sancties van decreten op te leggen.
Oud 25 februari 2007, 21:41   #69
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee, helemaal niks. Nou ja, hooguit dat het bij het Hertogdom Limburg hoorde.
Jaani schrijft :
Citaat:

Malmédy was een Waalse gemeente binnen Duitsland. Dat ze die gemeente claimden, tot daar aan toe...
Maar ze maakten van de gelegenheid gebruik om ineens nog een hoop Duitse gemeenten mee te trekken.

Citaat:
In een federatie gebeurt dat op nationaal niveau, in een confederatie moeten de deelstaten afzonderlijk akkoord gaan.
Werkelijk? Dus in de VSA volstaat het dan een handvol volksvertegenwoordigers van een bepaalde staat in Washington akkoord gaan om autonomie op een bepaald vlak af te staan en het is gebeurd? Of in Duitsland?
Oud 25 februari 2007, 21:58   #70
Dimitri

Standaard

Citaat:
Jaani schrijft :
Malmedy was inderdaad Franstalig, maar de andere gemeenten niet. Die werden als oorlogsbuit ook bij België ingelijfd.

Citaat:
Werkelijk? Dus in de VSA volstaat het dan een handvol volksvertegenwoordigers van een bepaalde staat in Washington akkoord gaan om autonomie op een bepaald vlak af te staan en het is gebeurd? Of in Duitsland?
Inderdaad. Maar dat zal in de VS en ook in Duitsland niet gebeuren zonder overleg. In Duitsland moet de Bondsraad, de Duitse senaat, trouwens ook akkoord gaan en die is samengesteld uit vertegenwoordigers van de deelstaatregeringen.
Oud 25 februari 2007, 22:53   #71
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Malmedy was inderdaad Franstalig, maar de andere gemeenten niet. Die werden als oorlogsbuit ook bij België ingelijfd.
En was er al decennia lang grote ontevredenheid en verdrukking in Malmedy waar die Franstaligen leefden? Hadden die enige band met België?

Wel mooi is het niet, het lijkt op Franstalige gebiedshonger maar... hier zullen toch ook Vlamingen achter gezeten hebben?

http://www.blokwatch.be/images/FILES/manuscript1995.pdf
Ik heb een interessant citaat gevonden (ja ik weet het, het is van Blokwatch ) :

[FONT=Arial-ItalicMT][SIZE=3]
[/SIZE][/FONT][FONT=ArialMT][SIZE=3]
Citaat:
De Vlamingen, Walen en Duitsers die in de 'veelvolkerenstaat' België leven, hebben
volgens het Vlaams Blok dan ook elk het recht hun eigen weg te gaan los van België. 'Een
natuurlijke staat is voor het Vlaams Blok een staat waarvan de grenzen overeenkomen met
het woongebied van één volk' (Smout, 1990: 51). Over het lot van de Duitstalige Belgen in
de Oostkantons bepaalt de zesde resolutie op het congres van 1981: 'De bevolking van de
Oostkantons behoort tot de Duitse volksgemeenschap; zij heeft uiteraard recht op volledige
zelfbeschikking.' In zijn congrestekst verduidelijkt Truyens dat daaronder 'de hereniging met
die Duitse volksgemeenschap' moet worden verstaan (Truyens, 1981: 34).
[/SIZE][/FONT]
Citaat:
Inderdaad. Maar dat zal in de VS en ook in Duitsland niet gebeuren zonder overleg. In Duitsland moet de Bondsraad, de Duitse senaat, trouwens ook akkoord gaan en die is samengesteld uit vertegenwoordigers van de deelstaatregeringen.
Dat vind ik sterk.
En hoe zit het dan bij ons? Wordt er een onderscheid gemaakt in het parlement tussen Nederlandstaligen en Franstaligen, of tussen drie groepen : Vlamingen, Brusselaars en Walen?
Ik vrees het eerste zeker?
Oud 25 februari 2007, 23:10   #72
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe zit het dan bij ons? Wordt er een onderscheid gemaakt in het parlement tussen Nederlandstaligen en Franstaligen, of tussen drie groepen : Vlamingen, Brusselaars en Walen?
Ik vrees het eerste zeker?
Laat ons hopen...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 23:20   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En was er al decennia lang grote ontevredenheid en verdrukking in Malmedy waar die Franstaligen leefden? Hadden die enige band met België?
Decennialang is zeker niet correct. Slechts onder de Pruisen had men in Malmedy te klagen. Daarvoor evenwel niet. Toen respecteerde de toenmalige Duitse heerserde taalgegevenheid, iets wat de Pruisen niet deden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 11:30   #74
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Voor de goede verstaander (maar bent u dat wel?): ik heb nooit gezegd dat Duits geen OFFICIELE taal mag zijn.
Wat bedoelde je hier dan mee, Hans?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans
Als je van Duits een nationale taal maakt, moet je dat van Arabisch ook doen. Die taal wordt hier nog meer gesproken.
Je boodschap lijkt anders toch duidelijk genoeg, dunkt me.....

Je ontkent hier zelfs dat Duits al een nationale taal IS.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 26 februari 2007 om 11:32.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 11:44   #75
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat bedoelde je hier dan mee, Hans?

Je boodschap lijkt anders toch duidelijk genoeg, dunkt me.....

Je ontkent hier zelfs dat Duits al een nationale taal IS.

Kleine noot langs de zijlijn: Er is een groot verschil tussen Officiele taal en Nationale taal. Geen idee of hans dat onderscheid maakt, maar hij gebruikt wel de twee verschillende termen en dus kan je die twee opmerkingen niet zo naast elkaar zetten.
Oud 26 februari 2007, 18:41   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je mag me altijd het verschil eens uitleggen tussen de twee....

Is Duits in Belgique een nationale taal of niet?
Is Duits in Belgique een officiële taal op niet?

Is Arabisch in Belgique een nationale en/of officiële taal of niet?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 26 februari 2007 om 18:43.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 18:49   #77
Brandaan
Minister

Standaard

Ik heb geen zin om een lang verhaal op te hangen, dus hier heeft u een link naar de wikipedia-artikels voor een snelle indicatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Official_language

http://en.wikipedia.org/wiki/National_language
Oud 26 februari 2007, 21:46   #78
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je van Duits een nationale taal maakt, moet je dat van Arabisch ook doen. Die taal wordt hier nog meer gesproken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
A national language is a language (or language variant, i.e. dialect) which represents the national identity of a nation or country. A national language is used for political and legal discourse and so designated by a country's government. Some countries have more than one national language, such as Canada which uses both French and English. A national language is not to be confused with the predominant language, which is spoken by the majority of people from within a country's borders.
Citaat:
ik heb nooit gezegd dat Duits geen OFFICIELE taal mag zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
An official language is a language that is given a unique legal status in the countries, states, and other territories. It is typically the language used in a nation's legislative bodies, though the law in many nations requires that government documents be produced in other languages as well.

Officially recognised minority languages are often mistaken for official languages. However, a language officially recognized by a state, taught in schools, and used in official communication is not necessarily an official language. For example, Ladin and Sardinian in Italy and Mirandese in Portugal are only officially recognised minority languages, not official languages in the strict sense.
Ik denk dat je Hans geen goede dienst bewezen hebt door hem proberen goed te praten....
Oud 26 februari 2007, 22:05   #79
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik denk dat je Hans geen goede dienst bewezen hebt door hem proberen goed te praten....
Dat was dan ook niet de bedoeling, ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd hoe Hans dit uit gaat leggen.
Oud 26 februari 2007, 22:16   #80
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op de gewone wijze, natuurlijk.

Je zult Hans hier niet meer zien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be