Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2007, 12:33   #61
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Als men al die topics van JBH ziet zou men denken dat de VS/Navo al gewonnen heeft en dat er enkel aan de kant van de fundamentalistische Islamieten slachtoffers zijn.
De overwinning is allang binnen;de taliban zullen echter niet verdwijnen en met een zeker niveau van terrorisme zullen de afghanen moeten leren leven voor afzienbare tijd..
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 15:21   #62
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
De overwinning is allang binnen...
Dans ce meilleur des mondes possibles ceux qui ont avancé que tout est bien ont dit une sottise ; il fallait dire que tout est au mieux.
Candide, ou l’Optimisme

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 12:39   #63
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Dans ce meilleur des mondes possibles ceux qui ont avancé que tout est bien ont dit une sottise ; il fallait dire que tout est au mieux.
Candide, ou l’Optimisme
Zwak ,bijzonder zwak.
Oud 11 april 2007, 16:29   #64
is da waar
Burger

is da waar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overwinning is allang binnen;de taliban zullen echter niet verdwijnen en met een zeker niveau van terrorisme zullen de afghanen moeten leren leven voor afzienbare tijd..
De taliban zal idd niet verdwijnen, gewoon wachten tot de buitenlands troopen wegzijn en dan zijn zo weer de baas over gans afghanistan
is da waar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 12:32   #65
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door is da waar Bekijk bericht
De taliban zal idd niet verdwijnen, gewoon wachten tot de buitenlands troopen wegzijn en dan zijn zo weer de baas over gans afghanistan
In uw dromen misschien.De buitenlandse troepen zouden in dat geval trouwens vlug terug zijn.
Oud 12 april 2007, 12:34   #66
john bell hood
Banneling

Standaard

Weer enkele Taliban minder.
http://news.yahoo.com/s/afp/20070411...t_070411200728
Oud 12 april 2007, 16:19   #67
is da waar
Burger

is da waar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In uw dromen misschien.De buitenlandse troepen zouden in dat geval trouwens vlug terug zijn.
wie gaat dan nog zo zot zijn om troopen naar afghanistan te sturen
is da waar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 13:00   #68
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door is da waar Bekijk bericht
wie gaat dan nog zo zot zijn om troopen naar afghanistan te sturen
Dezelfde landen als nu met de VS op de eerste plaats.
Oud 13 april 2007, 13:51   #69
john bell hood
Banneling

Standaard

De Taliban worden meedogenloos opgejaagd en afgemaakt in Afghanistan. http://www.defenselink.mil/news/news....aspx?id=32775
Oud 15 april 2007, 07:00   #70
john bell hood
Banneling

Standaard

Het taliban-ongedierte wordt meedogenloos gedood.
http://www.news.com.au/story/0,23599...4-1702,00.html
Oud 15 april 2007, 17:00   #71
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het taliban-ongedierte wordt meedogenloos gedood.
Uw taalgebruik is een letterlijke vertaling van wat de Nazi's over de Joden zeiden. Die hadden het ook over ongedierte.

En de propaganda die u hier spamt is niet meer dan dat: leugens en propaganda. De realiteit ziet er eerder zo uit:

Citaat:
The US military has determined that more than 40 Afghan civilians were killed or wounded by US marines after a suicide bombing in a village near Jalalabad, The Washington Post reported Sunday.

Citing the US commander who ordered the probe, the newspaper said there was no evidence that the marine special operations platoon came under small-arms fire after the bombing, although the marines reported taking enemy fire and seeing people with weapons.

The troops continued shooting at perceived threats as they traveled miles from the site of the attack, said Major General Frank Kearney, head of Special Operations Command Central, according to the report.

They hit several vehicles, killing and wounding children and elderly villagers.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 15 april 2007 om 17:01.
Oud 16 april 2007, 12:44   #72
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw taalgebruik is een letterlijke vertaling van wat de Nazi's over de Joden zeiden. Die hadden het ook over ongedierte.

En de propaganda die u hier spamt is niet meer dan dat: leugens en propaganda. De realiteit ziet er eerder zo uit:
De realiteit is dat er voortdurend taliban gedood worden die wel degelijk ongedierte zijn.Voor uw soort kan dat natuurlijk niet en doden de vs alleen maar burgers.
De realiteit is ook dat doordat de taliban in burgerkleren vechten zij een toestand scheppen waar soldaten uit zenuwachtigheid soms op burgers schieten omdat ze nooit weten of het echt burgers zijn.De verantwoordelijkheid daarvoor ligt duidelijk bij de terroristen.Ik ben dus niet onder de indruk van uw betoog.
Oud 16 april 2007, 12:49   #73
john bell hood
Banneling

Standaard

Nog minder taliban-ondedierte.
http://khaleejtimes.com/DisplayArtic...middleeast&col=
Oud 16 april 2007, 12:53   #74
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De realiteit is dat er voortdurend taliban gedood worden die wel degelijk ongedierte zijn.Voor uw soort kan dat natuurlijk niet en doden de vs alleen maar burgers.
De realiteit is ook dat doordat de taliban in burgerkleren vechten zij een toestand scheppen waar soldaten uit zenuwachtigheid soms op burgers schieten omdat ze nooit weten of het echt burgers zijn.De verantwoordelijkheid daarvoor ligt duidelijk bij de terroristen.Ik ben dus niet onder de indruk van uw betoog.
fijn om te zien dat john nog steeds in "state of denial" verkeert over het falen van de amerikaantjes . Vermoedelijk is hij eerder erg doorzichtige propaganda aan het voeren om de US een nog slechtere naam te bezorgen dan diegene die ze reeds hebben.
niet nodig jong ! ze zijn daar zelf zeer bedreven in.

zoveel posts al op nog geen jaar tijd , john ? ???????
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2

Laatst gewijzigd door bruut geweld : 16 april 2007 om 12:54.
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2007, 12:57   #75
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld Bekijk bericht
fijn om te zien dat john nog steeds in "state of denial" verkeert over het falen van de amerikaantjes . Vermoedelijk is hij eerder erg doorzichtige propaganda aan het voeren om de US een nog slechtere naam te bezorgen dan diegene die ze reeds hebben.
niet nodig jong ! ze zijn daar zelf zeer bedreven in.

zoveel posts al op nog geen jaar tijd , john ? ???????
Op die manier wil ik ook falen.De taliban weten wel beter;ze sterven dagelijks.Gij lijdt aan een anti-ameika complex;dat weten we allang.
Oud 16 april 2007, 13:03   #76
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Op die manier wil ik ook falen..
dat wens ik u dan ook zeer gaarne toe !

Citaat:
De taliban weten wel beter;ze sterven dagelijks.
de amerikanen OOK

Citaat:
Gij lijdt aan een anti-ameika complex;dat weten we allang
We ?zijt ge ineens meer dan één persoon? john toch

en toch zoveel posts john op zo'n korte tijd werk loont hoor !
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
Oud 16 april 2007, 13:10   #77
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld Bekijk bericht
dat wens ik u dan ook zeer gaarne toe !

de amerikanen OOK

We ?zijt ge ineens meer dan één persoon? john toch

en toch zoveel posts john op zo'n korte tijd werk loont hoor !
Voor een onnozele anti-westerse racist als gij kan men alleen maar diepgaande minachting hebben.Helaas wordt uw vuiligheid NOG niet strafrechterlijk vervolgd.
Oud 16 april 2007, 13:12   #78
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Voor een onnozele anti-westerse racist als gij kan men alleen maar diepgaande minachting hebben.Helaas wordt uw vuiligheid NOG niet strafrechterlijk vervolgd.
ik zie u ook graag zenne !

UND JETZT AN DIE ARBEIT !
Oud 16 april 2007, 21:04   #79
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De realiteit is dat er voortdurend taliban gedood worden die wel degelijk ongedierte zijn.
1) Talibani zijn mensen. Dat is misschien moeilijk te accepteren, maar het zijn échte mensen als u en ik, met een hart en een hoofd en ledematen en ouders en familie, kinderen en een vrouw.
Het ontmenselijken van andere mensen[SIZE=-1], bijvoorbeeld door hen gelijk te stellen aan schadelijke dieren, getuigt meestal van een immens minderwaardigheidscomplex.[/SIZE] Het is een extreme vorm van vervreemding, een noodzakelijke voorwaarde om andere mensen te kunnen doden. Pysychologisch wordt het gezien als zeer problematisch.

2) Er worden nogal wat Afghanen gedood dezer dagen. Daar heb je gelijk in. Maar niet alle doden zijn Talibani. Dat blijkt uit de feiten in Nangarhar waarbij de VS het Internationaal Recht inzake Burgerbescherming behandelen zoals hun eigen grondwet: als een vod papier.

3) Je geilt je met een pervers sadisme op aan de dood van elke Talibani of Afghaan, maar je weet zo goed als ik dat je het probleem niet oplost door zoveel mogelijk mensen dood te schieten. De Talibani en de rest van het Afghaans verzet (want niet elke verzetsstrijder behoort tot de Taliban zoals jij verkeerdelijk veronderstelt) vechten tegen wat zij als bezetters van hun land ervaren. Ongelijk kan je ze daarbij niet geven: er zitten inderdaad nogal wat Christelijke, blanke, Westerse soldaten in Afghanistan die de Afghanen komen opleggen wat ze te doen en te laten hebben.

Citaat:
Voor uw soort kan dat natuurlijk niet en doden de vs alleen maar burgers.
1) Ik behoor tot dezelfde soort als de Talibani, het Iraaks verzet en jijzelf: homo sapiens. En ik spreekt nooit in naam van mijn soort.

2) De VS doden volgens mij òòk burgers. Dat is wat ik zeg. En ik baseer me daarvoor op een rapport vanuit het VS-leger. Zij zeggen het ook.

Citaat:
De realiteit is ook dat doordat de taliban in burgerkleren vechten zij een toestand scheppen waar soldaten uit zenuwachtigheid soms op burgers schieten omdat ze nooit weten of het echt burgers zijn.
1) Right, best eerst op burgers schieten en achteraf gaan checken of het nu échte burgers waren of 'valse'. Een belangrijk element in elke 'hearts and minds'campagne, dat is algemeen bekend.
2) Het verschil tussen burgers en verzetstrijders in tijden van bezetting, beste John, verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat heet 'guerrilla'. Als je iets van de militaire geschiedenis kent, dan weet je dat die bulkt van voorbeelden waarbij de bevolking van een land zich in een langdurige oorlog werpt en waarbij er geen onderscheid is tussen de bezette burgers en het verzet. Het verzet best�*�*t namelijk uit plaatselijke bewoners die de wapens opnemen. Het is één van de oudste vormen van asymetrische oorlogvoering.
3) De realiteit is dat de situatie in Afghanistan voor de bezetters verslechtert. Het geweld neemt dramatisch toe. Het aantal zelfmoordaanslagen neemt toe net zoals ontvoeringen en aanvallen op de bezettende troepen. De sympathie voor de Taliban groeit bij de bevolking, net zoals de afkeer tegen de bezetters. Vorig jaar was het bloedigste sinds de inval van de VS in 2001. Verwacht wordt dat het dodental dit jaar flink hoger zal liggen, vooral onder burgers. Na zes jaar oorlog dus.

4) Het is modern om verzetsstrijders vandaag 'terrorist' te noemen. Het helpt om een deel van de publieke opinie zand in de ogen te strooien; you can fool all of the people some of the time. You can fool some of the people all of the time. But you can't fool all the people all the time.
Maar het verandert niets aan de aard van het conflict en draagt dus niet bij tot een oplossing.

Oud 16 april 2007, 21:55   #80
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Talibani zijn mensen. Dat is misschien moeilijk te accepteren, maar het zijn échte mensen als u en ik, met een hart en een hoofd en ledematen en ouders en familie, kinderen en een vrouw.
Het ontmenselijken van andere mensen[SIZE=-1], bijvoorbeeld door hen gelijk te stellen aan schadelijke dieren, getuigt meestal van een immens minderwaardigheidscomplex.[/SIZE] Het is een extreme vorm van vervreemding, een noodzakelijke voorwaarde om andere mensen te kunnen doden. Pysychologisch wordt het gezien als zeer problematisch.

2) Er worden nogal wat Afghanen gedood dezer dagen. Daar heb je gelijk in. Maar niet alle doden zijn Talibani. Dat blijkt uit de feiten in Nangarhar waarbij de VS het Internationaal Recht inzake Burgerbescherming behandelen zoals hun eigen grondwet: als een vod papier.

3) Je geilt je met een pervers sadisme op aan de dood van elke Talibani of Afghaan, maar je weet zo goed als ik dat je het probleem niet oplost door zoveel mogelijk mensen dood te schieten. De Talibani en de rest van het Afghaans verzet (want niet elke verzetsstrijder behoort tot de Taliban zoals jij verkeerdelijk veronderstelt) vechten tegen wat zij als bezetters van hun land ervaren. Ongelijk kan je ze daarbij niet geven: er zitten inderdaad nogal wat Christelijke, blanke, Westerse soldaten in Afghanistan die de Afghanen komen opleggen wat ze te doen en te laten hebben.

1) Ik behoor tot dezelfde soort als de Talibani, het Iraaks verzet en jijzelf: homo sapiens. En ik spreekt nooit in naam van mijn soort.

2) De VS doden volgens mij òòk burgers. Dat is wat ik zeg. En ik baseer me daarvoor op een rapport vanuit het VS-leger. Zij zeggen het ook.

1) Right, best eerst op burgers schieten en achteraf gaan checken of het nu échte burgers waren of 'valse'. Een belangrijk element in elke 'hearts and minds'campagne, dat is algemeen bekend.
2) Het verschil tussen burgers en verzetstrijders in tijden van bezetting, beste John, verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat heet 'guerrilla'. Als je iets van de militaire geschiedenis kent, dan weet je dat die bulkt van voorbeelden waarbij de bevolking van een land zich in een langdurige oorlog werpt en waarbij er geen onderscheid is tussen de bezette burgers en het verzet. Het verzet best�*�*t namelijk uit plaatselijke bewoners die de wapens opnemen. Het is één van de oudste vormen van asymetrische oorlogvoering.
3) De realiteit is dat de situatie in Afghanistan voor de bezetters verslechtert. Het geweld neemt dramatisch toe. Het aantal zelfmoordaanslagen neemt toe net zoals ontvoeringen en aanvallen op de bezettende troepen. De sympathie voor de Taliban groeit bij de bevolking, net zoals de afkeer tegen de bezetters. Vorig jaar was het bloedigste sinds de inval van de VS in 2001. Verwacht wordt dat het dodental dit jaar flink hoger zal liggen, vooral onder burgers. Na zes jaar oorlog dus.

4) Het is modern om verzetsstrijders vandaag 'terrorist' te noemen. Het helpt om een deel van de publieke opinie zand in de ogen te strooien; you can fool all of the people some of the time. You can fool some of the people all of the time. But you can't fool all the people all the time.
Maar het verandert niets aan de aard van het conflict en draagt dus niet bij tot een oplossing.
Je hebt gelijk met heel veel van je opmerkingen Minister, maar er is toch één punt waarop ik het absoluut niet met je eens ben. Ik zie de Taliban niet als "verzetsstrijders tegen een vreemde overheerser". Veeleer zijn ze de vertegenwoordigers van de traditionele belangen van één etnische groep, de Pashtoen of Pathanen. Dit is weliswaar de grootste etnisch groep (zo'n 45% van de bevolking), maar desalniettemin een minderheid. De Taliban richten zich evenveel (en mischien zelfs meer) tegen de etnisch Tadzjiekse of Oezbeekse Afghanen in het noorden, of tegen de sjiïtische Hazara in het oosten, als tegen de navo-troepen.
Verder worden en werden de Taliban massaal gesteund door buitenlandse staten, zoals Pakistan en Saudi-Arabië. Men kan hen evengoed als marionetten van buitenlandse mogendheden zien, niet minder dan de regering-Karzai. En er zijn ook zeer veel jihadi's uit het buitenland actief in Afghanistan, en die zijn meestal niet erg populair bij de plaatselijke bevolking, zo blijkt uit de weinige informatie die beschikbaar is.

Tot slot nog een Arabische taaltip:
Taliban is al meervoud. Talibani is overdreven.
Het Arabische woord "taliboen" betekent "een student" (onbepaald enkelvoud).
Al taliboe is "de student" (bepaald enkelvoud).
Taliban is "studenten".

De Afghanen spreken geen Arabisch, en daarom is dit leenwoord in Afghanistan ten prooi gevallen aan betekenisvernauwing, en wordt het nu enkel nog geassocieerd met de Afghaanse fundamentalistische studentenbeweging die vanaf 1996 vanuit Pakistan Afghanistan veroverden. Maar voor een Arabier is het woord "taliban" een heel gewoon en frequent gebruikt woord.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be