![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wiki: Rendement De gloeilamp staat ook bekend om het lage rendement dat het heeft. Het rendement ligt tussen de 5 en 10%. Dit rendement is de stralingsenergie, eigenlijk dus het licht dat de lamp produceert. Dit betekent dat van alle elektrische energie die de lamp in gaat er maar 5 tot 10% wordt gebruikt om licht te produceren. De overige 90 tot 95% die wordt verbruikt komt vrij in de vorm van warmte. Dit verklaart ook waarom gloeilampen zo heet aanvoelen. Van alle lampensoorten heeft de gloeilamp het laagste rendement. Het rendement van een tl-buis is bijvoorbeeld 65% en dat van een spaarlamp is 40%. Dus: het elektriciteitsverbruik daalt als je een gloeilamp vervangt door een tl-buis, spaarlamp of LED lamp die dezelfde hoeveelheid licht geeft. Daar staat echter wel tegenover dat in veel gevallen door het verlies aan warmtedissipatie de centrale verwarming meer energie moet gaan leveren. Gezien het lage rendement en de bijkomende milieubelasting wil Australië het gebruik van de gloeilamp verbieden. Dit zou in 2010 moeten gebeuren, waarna alle gloeilampen vervangen moeten zijn door spaarlampen. Ook in de regering van België zijn stemmen opgegaan voor een verbod. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp
![]() |
![]() |
#62 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 maart 2007 om 07:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Gouverneur
|
![]() De EU gaat de gewone gloeilamp bannen, fijn ! Toen ik vorig jaar in China was kon ik daar bijna geen gloeilampen meer vinden. In de winkel lagen er soms nog wel, maar ze bleken eigenlijk nergens nog in gebruik. Men gebruikt er vnl. TL- en spaarlampen. Toen ik aan mijn schoonouders in Xi'an vroeg wat daar de reden voor was, was het de hoge energiekost. In China is een kWh in vgl. tot hun loon zeer duur. Als je de koopkracht een beetje verrekend, kom je op ongeveer 1,5 €/kWh, daar let men dus wel op. Dit is trouwens ook de reden waarom men daar liever een kleine LCD-monitor gebruikt dan een grotere, of erger nog een beeldbuismonitor.
Thuis gebruik ik spaarlampen waar ik kan, ik heb er bij de aanschaf van de armaturen rekening mee gehouden. Ik heb echter nog een groot aantal halogeentjes in het plafond zitten. In de keuken heb ik de 6 halogeenlapen van 50 W teruggebracht naar 35 W, geeft eigenlijk geen merkelijk comfortsverschil. Voor het salon en de computerhoek wacht ik om over te schakelen op LED's, maar daarvoor moet eerst de prijs nog wat dalen. Gelukkig gebruik ik ze daar niet zoveel. Andere maatregelen die je verbruik en CO2-uitstoot aardig kunnen doen dalen: - enkel A-merken, kies een koelkast en diepvriezer dit niet te groot zijn - verwarm niet electrisch, kook op gas - kies een normale (middelgrote) TV (dus geen giga-ding van meer dan 1 m beelddiagonaal) - laat je computer niet onnodig aanstaan (een desktop met scherm heeft al snel 200 W nodig) Nog een belangrijke opmerking rond A-merken. Vele A-merken blijken in 'standby' nog zeer veel stroom te verbruiken. Het is niet abnormaal om bijvoorbeeld bij een wasmachine in standby nog een verbruik te zien van 0,01 A. Dit komt al snel op meer dan 80 kWh per jaar. Het spijtige van een dergelijke toestel is dat er geen echte aan/uit knop meer opzit. De electronica waakt tot je op de start-knop duwt. Als je zo enkele toestellen hebt staan (wasmachine, droogkast, vaatwasser, ...) gaat dit al snel enkele procenten van je totale verbruik uitmaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als je een beetje handig bent, vervang de schakelaar van de halogeenspotjes door een dimmer (een die geschikt is voor halogeen!). Het verbruik is lager en de lampjes gaan veel langer mee. Bestaan er andere alternatieven voor die halogeenspotjes in het plafond? Ik was namelijk van plan er te installeren bij renovatie van de badkamer. Als we 's avonds tv zien, brandt er in het salon één spaarlampje van 5 watt in zo'n plaasteren schelpje tegen de muur (het licht schijnt dus tegen de muur omhoog en op het plafond). De hall blijft de hele avond verlicht op dezelfde manier. Je verschiet ervan: 5W geeft een hoop licht. [/quote] Laatst gewijzigd door cor : 12 maart 2007 om 08:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister
|
![]() Op een andere draad heb ik enige maanden geleden eens een berekening gezet wat je jaarlijks bespaart door stand-by verbruik van elektrische apparaten te vermijden. Geloof me, dat zijn er veel meer dan je op het eerste gedacht vermoedt.
Maar vraag me niet meer waar of wanneer juist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar toch even on-topic, spaarlamp, halogeen of gloeilamp, wie mag uiteindelijk de rekening betalen?? Mogen we dan ook niet zelf kiezen zonder dat ons iets opgedrongen wordt? Laatst gewijzigd door lantjes : 12 maart 2007 om 09:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door araneus : 12 maart 2007 om 10:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Overdag is een spaarlamp van geen nut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U kiest toch nog altijd zelf? U kunt ook nog altijd een oude, benzineverslindende Mercedes aankopen en ermee rijden! Niemand zal u tegenhouden. Alleen moet u wel begrijpen dat de overheid bepaalde stimulansen kan geven om bepaalde minder verbruikende producten aan te prijzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() 0,01A x 230V x24uur x365dagen = 20.148 ofwel 20 kWh, als je de machine alleen maar ongebruikt aangesloten laat staan en dus nooit laat wassen.
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Halogeen is een doodgewoon gloeidraadlampje, echter "ingepakt" in een beter tegen slijtage beschermend soort gas dan gebruikt wordt in ouderwetse gloeilampen waardoor het lampje verder overstuurd ofwel oververhit mag worden, waarmee ten beste een rendementsverhoging van 5 naar 9 % wordt bereikt. Dimmers voor gloeilampen leveren geringe stroombesparing, want de lampen zijn "PTC-weerstanden" wat wil zeggen dat de weerstand gemeten aan een koude lamp zeer laag is en stijgt met de temperatuur. Wordt het verbruik geknepen middels de dimmer, dan daalt de temperatuur van de gloeidraad dus wordt de effectieve stroom op geen stukken na zoveel verminderd als de dalende licht-opbrengst suggereert. Logisch, want uitgaande van een normale gloeilamp met een rendement bij volledige doorsturing van 5% (witgloeiend heet) zak je al zeer snel naar 1-2% rendement bij tamelijk kleine stroomvermindering. Een eenvoudige proef is, eens 2 gloeilampen van bekende waarde met elkaar in serie te zetten. De lichtopbrengst van de 2 samen wordt stukken minder (en roodachtiger) dan van 1 alleen maar de te meten stroom zal fors hoger liggen dan de helft van die in 1 onbelemmerd brandend exemplaar.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 maart 2007 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() Bij het vergelijken van rendement van TL-achtigen zit ik met een probleempje: wáár wordt gemeten, vóór of na de (onvermijdelijke) begrenzingsvoorziening?
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 maart 2007 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar een gedimde TL gaat een heel andere kleur licht geven,meestal gelig. De snellere slijtage kan ik volgen. Roetafzetting op de gloeidraden? Citaat:
Naast de (kleine) stroombesparing krijg je, om dezelfde reden, wel een veel langere levensduur (gemakkelijk maal 4 volgens mijn ervaring). Door de kleine weerstand in koudtoestand krijgt de lamp een enorme stroomstoot bij inschakelen; daarom dat gloeilampen bijna steeds sneuvelen bij het inschakelen. Met een dimmer wordt de stroom beperkt bij het inschakelen. De lichtopbrengst neemt wel af met de jaren. Die onevenredigheid tussen geleverd licht en verbruikte stroom bij dimmen, geldt dat ook bij halogeenlampen? Logisch gezien wel denk ik? Laatst gewijzigd door cor : 12 maart 2007 om 18:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Met dezelfde lichtkwaliteit, de meeste staan toch onder een lampenkap dus veel verschil geeft dat zowiezo niet. En 60W gloeilamp = 12W spaarlamp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Halogeenlampen zijn gewone gloeilampen, maar in plaats van een vacuum rond de wolfram gloeidraad zit er een inert gas rond. Hierdoor slaat alle "verdampte" wolfram terug neer op de gloeidraad. Het dimmen van een gloeilamp is vrij simpel. Minder volt is minder vermogen. Minder vermogen is een lagere gloeitemperatuur. Je zou een gewone gloeilamp zo laag in voltage kunnen voeden dat ze alleen infraroodlicht uitstraalt. Oftewel, ze zal alleen een beetje warm worden.
![]() |