![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op een publiek discussieforum heb je het altijd tegen iedereen die het leest. Anders ga je maar emailen.
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Collateral damage heeft niets met 'per ongeluk' te maken.Het gaat om het onvermijdelijk aantal burgerdoden dat samenhangt met de vernietiging van een militair doel en in die mate is dat ook aanvaardbaar en is dat ook niet walgelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat was sarcastisch bedoeld,meen ik.
![]() |
#68 |
Gouverneur
|
![]() Irak is een relatief nieuw land dat geconstrueerd werd bij het opstellen van het verdrag van Versailles in 1919. De Fransen en de Engelsen twisten over de mandaatgebieden in het middenoosten: Frankrijk wou Syrië en het Christelijke/Maronitische Libanon. De Engelsen Mesopotamië met veelbelovende sporen van olie en Palestina. Het huidige Irak bestond voordien uit verschillende provincies van het Ottomaanse rijk. In het noorden de Koerden met bindingen in Turkije, in het zuiden Sjijieten die meer op Perzië (Iran) gericht waren en daartussen een minderheid Soenitische Arabieren.
Net als iedereen in ex Joegoslavië kon weten dat Kroaten, Bosnische moslims en Serven niet samen konden leven zonder een hardhandige dictator is dat zo in Irak. De Amerikaanse bezetting was misschien aanleiding tot de burgeroorlog, maar de wortels van het conflict zijn al eeuwen oud. Het martelaarschap in naam van Allach, zelfs van kinderen, is ingebakken in de Islam. Het geloof wordt (mis)buikt als dekmantel van het Arabische nationalisme.
![]() |
#69 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het zijn uitlatingen van Robert Fisk en van verschillende andere bronnen. Niet van mij. Ik vat ze een beetje samen en ik vermeld ze.
Citaat:
Citaat:
Maar met mijn analyse wil ik zeker niet ontkennen dat het fenomeen van zelfmoordaanslagen met bomauto's bestaat. We zien het ook gebeuren tegen Amerikaanse konvooien enzo. Ik begrijp wel dat d�*t zeker niet het werk van de VS zelf is. Ik stel me alleen vragen (en ik ben niet de enige) bij de aanslagen op publieke plaatsen, tegen onschuldige burgers, op markten, tegen Shiiten of omgekeerd, enz. Het zijn allemaal aanslagen die op geen enkele manier in het belang van een eengemaakt en efficiënt verzet zijn. De info die ik je gegeven heb, zou erop kùnnen wijzen dat er een strategie achter zit die niet vanuit het verzet komt. Met de nadruk op 'zou kunnen'. Citaat:
Wat de arrestatie van de betrapte Britten in Basra betreft, heb jij een andere, logische verklaring?
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik bedoel: had ge het wel geloofd als een islamitische generaal had bericht dat Amerikanen aanslagen plegen met kinderen?
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De amerikanen doen er(helaas) juist alles aan om irak één te houden.Voor mij hoeft dat niet.Zonder sektarische tegenstellingen waren de amerikanen al weg. Gij looft in een(marxistische) droomwereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk niet dat de Amerikanen zoiets nodig hebben. Dat ze kinderslachtoffers als collateral damage forumuleren is vaak wel zo.
|
![]() |
![]() |