Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2007, 17:03   #61
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Heb er wat over gelezen op wikipedia ..

Vloesberg (Flobecq voor Hans1 )vind ik ook volledig gestolen

(Bron: het volgens Hans1 Vlaams-Nationalistische wikipedia)

Komen-Waasten blijft mij toch het meest dwarszetten, Franstaligen omringd door het mooie West-Vlaanderen .. pfff

Waarom zijn er in Waterloo nooit faciliteiten geweest voor Nederlandstaligen? Is het een soort wraak omwille van Napeleon's nederlaag daar?

Gelukkig woon ik ver van de taalgrens
De Vlamingen in de Brusselse randgemeenten ten zuiden van de taalgrens, zoals ondermeer Eigenbrakel, Waterloo, Terhulpen kregen geen taalfaciliteiten. Het 'Vlaams Actiecomité voor Brussel en Taalgrens' noemde deze regeling onaanvaardbaar, omdat deze gemeenten onder andere administratief van Vlaanderen werden afgescheiden. Deze bezwaren werden weggeveegd door de CVP: in de nacht van 11 op 12 juli 1963 werd het ontwerp in de Kamer goedgekeurd met 157 stemmen tegen 33 en in de Senaat met 122 stemmen tegen 14 bij 7 onthoudingen. Door de toekenning van de taalfaciliteiten is de CVP de hoofdverantwoordelijke voor de totale verfransing van deze gemeenten.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 17:03.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 17:05   #62
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
=> KOMEN-WAASTEN & MOESKROEN BIJ VLAANDEREN!!!
=> ANDERE ONTSTOLEN GEBIEDEN NAAR VLAANDEREN + FRANS-VLAANDEREN NAAR VLAANDEREN!!!
=> BELGIË BARST VLAANDEREN ONAFHANKELIJK!!!

ONTSTOLEN GEBIEDEN:

De volledige gemeenten:
Komen
Moeskroen
Edingen
Heilissem
Lijsem
Bitsingen
Aubel
Balen
Bleiberg
Welkenraat

Deelgemeenten en gehuchten:
Wezet
Lieze, een deelgemeente van Wezet
Ternaaien, een deelgemeente van Wezet
Bierk, een deelgemeente van Roosbeek
Sint-Renelde, een deelgemeente van Tubeke
Orroir, een deelgemeente van Kluisberg
Amengijs, een deelgemeente van Kluisberg
Rozenaken, een deelgemeente van Kluisberg
Vierwinden, een gehucht in Elzele
D’Hoppe, een gehucht in Vloesberg
Te Levieren, een gebied in Vloesberg tussen de Verrebeek en de Buistemberg
Groenstraat, een gehucht in Zullik
Warresaert, een gehucht in Zullik
’t Walinneke, een wijk op de weg van Sint-Genesius-Rode naar Zevenborre in Eigenbrakel
Zevenborre, een deel Eigenbrakel
De strook in het uiterste noorden van Waver, gelegen tussen Ottenburg en Tombeek (Overijse), met de hoeven Bilande en Kleine Bilande en de Hoeve der Tempeliers
Sluizen, deelgemeente van Bevekom zonder de wijk Sclimpré
Bosschelle Hoeve, een gehucht in Evernijs
Roost, een deelgemeente van Berlo uitgezonderd Krenwijk
Korsworm, een deelgemeente van Berlo
Wouteringen, een deelgemeente van Oerle
Lijkt wel iets voor Al Qaida.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 17:07   #63
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eindelijk iemand dat me begrijpt! Dank U na al die tegenstand van die BUB-ers en Dhr. van den Berghe is het duidelijk dat we niet enkel misdeelt zijn in Brussel(se Rand) maar ook aan de taalgrens. Ik zie dat U meer gehoord hebt van de ontstolen gebieden. Graag zou ik met U hierover onze gedachten over wisselen. Woont U ook niet ver van zo'n situatie of kent U zulke situaties? Ik heb in heelwat berichten op deze forum over dit onderwerp gediscusieerd misschien kan U hierover uw mening geven.

Je kan zelf zien dat De BO in 1926 Frans-Komen, Zuid-Wervik, Busbeke & Halewijn als Vlaams beschouwt terwijl al deze gemeente gelegen waren in Frankrijk en niet in de Franse Westhoek.
U kreeg tegenstand van van den Berghe?
Oud 10 april 2007, 17:07   #64
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Enkel door afschaffing van taalfaciliteiten voor Franstaligen kunnen we onze Vlaamse Rand Vlaams houden ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 17:08   #65
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessante informatie, maar hoe kunnen we deze ontstolen gebieden terug vreedzaam 'vernederlandsen'?
.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 10 april 2007 om 17:08.
Oud 10 april 2007, 17:08   #66
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessante informatie, maar hoe kunnen we deze ontstolen gebieden terug vreedzaam 'vernederlandsen'?
.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 10 april 2007 om 17:08.
Oud 10 april 2007, 17:08   #67
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door een unitair België na te streven.
Oud 10 april 2007, 17:09   #68
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is een heel interessante vraag waar ik geen antwoord op weet. Ik denk dat diegene die met deze vraag afkomen bij de BUB of FDF gedeporteerd wordt of ter dood veroordeelt wordt. Als de Walen en de verfranste Brusselaars deze plannen te weten komen zullen ze alles op alles zetten om de verfransing van België door te zetten.

Een klein gedeelte van de overigens geheel waalsche en fransche provincie Henegouwen behoort ook nog tot het nederlandsche taalgebied. Dit gedeelte van Henegouwen, waar nog heden ten dage een nederlandsche tongval de volksspreektaal uitmaakt, ligt in het noorden der provincie en omvat de stadjes Edingen (fransch Enghien), door het volk gewoonlijk Engen of Ingen genoemd, en Lessen (fr. Lessines), met de dorpen Bievene (Biesevenne? Biezeveen?) (fr. Biévène), Akkeren (fr. Les Acren), Burg, Mark, St. Pieter's Kapelle (Capelle St. Pierre), Elzeele (fr. Ellezelles), Vloersberge (fr. Flobecq), Everbeek, enz.

Van dit hedendaagsche henegouwsche nederduitsch weet ik niets naders mede te deelen, dan dat het een brabantsche tongval is, die

[p. 278]
met de nederlandsche tongvallen van de aangrenzende landstreken van Zuid-Brabant en Oost-Vlaanderen, dus van Halle en van Geeraardsbergen en omstreken de meeste overeenkomst heeft.

In vroegere eeuwen was de nederlandsche taal over een veel grooter deel van Henegouwen, over al het land in het noordwesten dier provincie, tot aan de steden Ath en Doornik toe, verspreid. Talrijke nederlandsche namen in deze landstreek bewijzen dit ten volle. Deze oorspronkelijke nederlandsche dorpsnamen, die bij de nederlandsch sprekende Henegouwers van Edingen, enz. nog in volle gebruik zijn, hebben de waalsche en fransche Henegouwers, dikwijls op dwaze wijze, zich voor hun tong van pas (mundgerecht) gemaakt. Zoo hebben ze van Fraaihem (Frayhem) Froyennes gemaakt; van 's Gravenbrakel Braine-le-Comte, van Elzeele Ellezelles, van Gondreghem Gondregnies, van Houthem Houtaing, van Meer-Veeghem Mévergnies, van Bloemendaal, een gehucht onder Bievene, Blometade, van Heidenghem Oeudeghien, van Hollenghem Ollignies, van Lobeek Lobbes, van Steenburg Estaimbourg, van Steenput Estaimpuis, van Beek-Laren Béclers, enz. enz. Zoo ver deze nederlandsche dorpsnamen in Henegouwen voorkomen, zoover heeft oudtijds het nederlandsche taalgebied zich in die landstreek uitgestrekt.

JOHAN WINKLER, ALGEMEEN NEDERDUITS & FRIES DIALECTICON
Oud 10 april 2007, 17:09   #69
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 17:11.
Oud 10 april 2007, 17:11   #70
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een heel interessante vraag waar ik geen antwoord op weet. Ik denk dat diegene die met deze vraag afkomen bij de BUB of FDF gedeporteerd wordt of ter dood veroordeelt wordt. Als de Walen en de verfranste Brusselaars deze plannen te weten komen zullen ze alles op alles zetten om de verfransing van België door te zetten.

Als u dat zelf al niet weet.... dacht u misschien aan een soort populatieruil?
Komaan, laat dit varen, om te beginnen zijn uw historische claims door VB-aanhangers en anders betwist, en daarnaast zijn er dan ook gebieden die wij zouden kunnen verliezen...
Oud 10 april 2007, 17:11   #71
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Lijkt wel iets voor Al Qaida.
aansteller

En hoe zou een unitair Belgie kunnen leiden tot vernederlandsing in de ontstolen gebieden?

Citaat:
Oud 10 april 2007, 17:13   #72
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
[/b]
Als u dat zelf al niet weet.... dacht u misschien aan een soort populatieruil?
Komaan, laat dit varen, om te beginnen zijn uw historische claims door VB-aanhangers en anders betwist, en daarnaast zijn er dan ook gebieden die wij zouden kunnen verliezen...
Welke gebieden? Brussel(se Rand), die zijn we al verloren met zo'n verdedigende houding als die van U!
Oud 10 april 2007, 17:15   #73
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
aansteller

En hoe zou een unitair Belgie kunnen leiden tot vernederlandsing in de ontstolen gebieden?
Tweetalig onderwijs in de omgeving van de taalgrens voorgesteld door ex-Italiaanse mijnwerker uit Bergen????

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 17:16.
Oud 10 april 2007, 17:17   #74
DebianFox
Minister

Standaard

Vernederlansing:

- Wel we zouden Nederlandstalige scholen kunnen oprichten in Komen-Waasten, ...
- We kunnen ook Vlamingen aanmoedigen om zich bv. in Edingen te vestigen en hun nakomelingen gewoon naar school te sturen 'aan de andere kant van de taalgrens'
- Een afschaffing van taalfaciliteiten voor Franstaligen in de Vlaamse Rand, GEBRUIK != MISBRUIK

Misschien was Di Rupo z'n voorstel over tweetalige scholen dan toch niet zo slecht, maar enkel op voorwaarde dat dit in Wallonië wordt gerealiseerd

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 10 april 2007 om 17:18.
Oud 10 april 2007, 17:20   #75
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry aan al de rest, maar ik sluit me liever aan bij Dimitri, de taalgrens is nu zo en ligt vast.

Met dat soort heftig radicalisme komen we niet verder.....
Sorry aan al de rest maar ik sluit me aan bij evilbu, Jan van de Berghe en Dimitri.

Aan frans vlaanderen moet je sowieso niet meer komen. De staatsgrens is nu de staatsgrens en ik betwijfel of de meerderheid van de mensen daar los wil van Frankrijk.

Voor wat betreft de taalgrens: De taalgrens is inmiddels gewestgrens (deelstaatgrens) geworden. Daarbij zul je best wat hebben verloren, maar dat is nu eenmaal zo. Niet meer aan tornen, niet meer aan wroeten. Tenzij je een burgeroorlog wilt ontketenen. Maar in de huidige tijd moet je geen slagen meer winnen maar hoofden en harten. De gewestgrenzen zorgen er in ieder geval voor dat de taalgrens niet verder opschuift, als de vlamingen tenminste hun rug recht houden. Geen 'corridors' en faciliteiten langzamerhand afschaffen.

De enige andere oplossing zou zijn: België weer unitair en zodanig democratisch dat de vlamingen hun meerderheid eens kunnen doen gelden. Nu is mij door de experts verzekerd dat die vlaamse meerderheid er de facto niet is dus ook dat is geen optie (meer). Spijtig genoeg. Maar het gedrocht met wafelijzers, pariteiten, dubbele meerderheden, kiesdrempels e.d. heeft de boel dusdanig verpest dat een 'normaal' land niet meer mogelijk is. En de BUB laat ook al niet het beste verwachten mocht het ooit zover komen. Maar het zou nog kunnen...

De beste verzekering dat je in ieder geval geen gebieden 'voor altijd' verspeelt is de Benelux, of Heel-Nederland. Bij een Groot-Nederland loop je grote kans Brussel kwijt te raken, met alle gevolgen van dien. En de 'gestolen gebieden' ben je voor altijd kwijt. Idem met een zelfstandig Vlaanderen. Maar als het niet anders kan dan kan het niet anders.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 17:21   #76
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vernederlansing:

- We kunnen ook Vlamingen aanmoedigen om zich bv. in Edingen te vestigen en hun nakomelingen gewoon naar school te sturen 'aan de andere kant van de taalgrens'
- Een afschaffing van taalfaciliteiten voor Franstaligen in de Vlaamse Rand, GEBRUIK != MISBRUIK

Misschien was Di Rupo z'n voorstel over tweetalige scholen dan toch niet zo slecht, maar enkel op voorwaarde dat dit in Wallonië wordt gerealiseerd
Geen nood, het was zijn voorstel, dat hij gaat verwezenlijken met of zonder ons. Als de Vlaamse sloebers slecht minderwaardig eentalig onderwijs willen is dat hun zaak, maar daarom moeten zij niet achterblijven in Wallonië he! (nu komt zo dat ironietekentje )

Ik wil niet dat men daaraan begint, ik ben voor homogenisatie. De populatieruil tussen Griekenland en Turkije in 1923 heeft toch ook veel problemen opgelost?

Oud 10 april 2007, 17:23   #77
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vernederlansing:

Beste Debian Devos,

Ten eerste is er Vlaams schooltje in 1980 opgericht in Komen onder luid Waals en de burgemeester van Komen die gefinancieerd wordt door de Vlaamse gemeenschap. Dit schooltje wordt in leven gehouden door franstaligen en is op sterven na dood.

Ten tweede er vestigen al heel wat Vlamingen in Edingen omwille van de goedkopere grondprijzen maar hebben de evilbu-ziekte en laten zich assimileren met het Frans (aanpassen is toch mogelijk).

Ten derde hoe komt dat de Brusselse Rand verfranst zonder faciliteiten?

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 17:23.
Oud 10 april 2007, 17:27   #78
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Geen nood, het was zijn voorstel, dat hij gaat verwezenlijken met of zonder ons. Als de Vlaamse sloebers slecht minderwaardig eentalig onderwijs willen is dat hun zaak, maar daarom moeten zij niet achterblijven in Wallonië he! (nu komt zo dat ironietekentje )

Ik wil niet dat men daaraan begint, ik ben voor homogenisatie. De populatieruil tussen Griekenland en Turkije in 1923 heeft toch ook veel problemen opgelost?

Ten tweede het is niet dat we dat tweetalig onderwijs niet willen dat de kennis van het Frans achteruit zal gaan. In onze moderne maatschappij zullen we tenminste viertalig onderwijs moeten organiseren (Engels, Frans, Duits & Ons Mooi Nederlands). Het is gewoon een principe tegen de verdere verfransing van Vlaanderen.

CYPRUS???
Oud 10 april 2007, 17:29   #79
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Sorry aan al de rest maar ik sluit me aan bij evilbu, Jan van de Berghe en Dimitri.

Aan frans vlaanderen moet je sowieso niet meer komen. De staatsgrens is nu de staatsgrens en ik betwijfel of de meerderheid van de mensen daar los wil van Frankrijk.

Voor wat betreft de taalgrens: De taalgrens is inmiddels gewestgrens (deelstaatgrens) geworden. Daarbij zul je best wat hebben verloren, maar dat is nu eenmaal zo. Niet meer aan tornen, niet meer aan wroeten. Tenzij je een burgeroorlog wilt ontketenen. Maar in de huidige tijd moet je geen slagen meer winnen maar hoofden en harten. De gewestgrenzen zorgen er in ieder geval voor dat de taalgrens niet verder opschuift, als de vlamingen tenminste hun rug recht houden. Geen 'corridors' en faciliteiten langzamerhand afschaffen.

De enige andere oplossing zou zijn: België weer unitair en zodanig democratisch dat de vlamingen hun meerderheid eens kunnen doen gelden. Nu is mij door de experts verzekerd dat die vlaamse meerderheid er de facto niet is dus ook dat is geen optie (meer). Spijtig genoeg. Maar het gedrocht met wafelijzers, pariteiten, dubbele meerderheden, kiesdrempels e.d. heeft de boel dusdanig verpest dat een 'normaal' land niet meer mogelijk is. En de BUB laat ook al niet het beste verwachten mocht het ooit zover komen. Maar het zou nog kunnen...

De beste verzekering dat je in ieder geval geen gebieden 'voor altijd' verspeelt is de Benelux, of Heel-Nederland. Bij een Groot-Nederland loop je grote kans Brussel kwijt te raken, met alle gevolgen van dien. En de 'gestolen gebieden' ben je voor altijd kwijt. Idem met een zelfstandig Vlaanderen. Maar als het niet anders kan dan kan het niet anders.
Het verloren vaderland

Na de nederlaag van Napoleon wordt het ‘Koninkrijk der Nederlanden’ gesticht. Het omvat de gebieden die vandaag Nederland, België en Luxemburg vormen. Aan het hoofd van het koninkrijk komt Willem I te staan. Hij is een man met een buitengewone werklust en energie. Hij ondersteunt de economie, stimuleert het wetenschappelijk onderzoek en zorgt onder meer voor de aanleg van het kanaal Gent-Terneuzen. De Antwerpse haven kent in deze periode een buitengewone bloei. De reeds ver gevorderde verfransing in de Vlaamse provincies wordt teruggedrongen. De overheid bouwt een netwerk uit van lager onderwijs en middelbaar onderwijs in het Nederlands. In Gent en Leuven komen er universiteiten. Het Nederlands wordt de officiële bestuurstaal. De Pruisische ambassadeur schrijft in 1826 dat koning Willem “zijn land rijk, gelukkig en bloeiend heeft gemaakt, en naar buiten toe onafhankelijk en gerespecteerd”.

Indien dit koninkrijk had blijven bestaan, dan zou het vandaag wellicht 26 miljoen inwoners geteld hebben, waarvan 22 miljoen Nederlandstaligen. Het land zou in de Europese Unie het politiek gewicht van een middelgrote lidstaat gehad hebben. De centraal gelegen Vlaamse provincies hadden zich ongetwijfeld ontwikkeld tot de kern van het rijk. Brussel zou een Nederlandstalige stad gebleven zijn en Vlaams-Brabant zou niet bedreigd zijn door verfransing.

De taalpolitiek van de regering en de massale immigratie van Vlamingen naar Luik en Henegouwen in de 19de eeuw hadden van Wallonië wellicht een tweetalig gebied gemaakt. Mevrouw Cliveti van de Raad van Europa had dan misschien naar Karelskoning (Charleroi) moeten afreizen, om na te gaan of de autochtone Waalse bevolking nog wel in haar eigen taal in de ziekenhuizen terecht kon.

Een opstand van Fransgezinden en Walen maakte in 1830 evenwel een einde aan het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. In plaats van een belangrijke rol te kunnen spelen in een middelgroot Europees land, werden de Vlamingen tweederangsburgers in een land dat onder voogdij van de grote Europese mogendheden stond.

1830 was een rampjaar. Het was het jaar waarin wij ons vaderland verloren.

“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.”
Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 17:32.
Oud 10 april 2007, 17:30   #80
DebianFox
Minister

Standaard

Brussel is natuurlijk ook verfranst door al de allochtonen die zich daar bevinden, die als 2e taal het Frans beheersen.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be