![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() toch denk ik dat je een beetje mis bent, zie je, nog niet zo lang geleden stond het land op de rand van een burgeroorlog en toevallig of niet: het ging 'em toch wel over onze talen zeker! meer bepaald over de taaltellingen... en de vervalsingen daaromtrent en de daarbij gepaard gaande inname van grote stukken Vlaams grondgebied .... ooh! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wie wil er dat er op de radio alleen Vlaamse muziek gespeeld wordt??
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#66 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Burgemeester
|
![]() Jetse vzw mag geen tweetalige folders uitdelen in Meise
MEISE 27/01 (BELGA) = De folder die de vzw "Handel en Jaarlijkse Jetse Markt" in augustus 2003 in alle bussen van Meise stak, was wegens zijn tweetaligheid strijdig met de taalwetten. Dat heeft de Vaste Commissie voor Taaltoezicht geoordeeld na een klacht van het Vlaams Blok Meise. De folder, waarin reclame werd gemaakt voor de jaarmarkt van Meise, was overwegend Nederlandstalig, maar bevatte ook een aantal Franstalige vermeldingen. De Vaste Commissie voor Taaltoezicht wijst er in haar arrest op dat de vermelde organisatie een gemeentelijke vzw is en bijgevolg onderworpen aan de taalwetten. Deze stipuleren dat berichten en mededelingen die in Vlaamse gemeenten zonder taalfaciliteiten, zoals Meise, verspreid worden, uitsluitend in het Nederlands opgesteld moeten zijn./.DVA/BAR/PLS |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 |
Burgemeester
|
![]() Het belgabericht werd door De Tijd overgenomen en staat op pagina 3 (nationaal) van deze krant te lezen. Ook Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad brengde een stuk hierover (regionaal). Ook Radio 2 maakte er een verslaggeving over (regionaal).
Jörgen Noens |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Minister
|
![]() ??? Wat doet dat er nu weer toe ... ???
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met jullie zever
![]() Van mij mag een franstalig folderke in Jette of in Mol. Net zoals een Nederlandstalig mag in Doornik of in Luik. Voor mijn part doedet int oud Sanskriet of verzin een eigen taal, maar zever aub niet over welke taal wel mag en welke niet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Burger
|
![]() denken jullie dat er nederlandstalige bedrijven, instellingen, winkels en al wat ge wilt zijn die enkele km . aan de andere kant van Meise, met name aan de zuidkant van Brussel , in Wallonie iets gaan uitdelen in het nederlands ? Neen. Dat bestaat niet, niet enkel omdat die Vlaming slimmer is dan die franstalige, maar ook omdat die Vlaming rechten van anderen, franstaligen zal respecteren.
Degenen die het hier hebben over vrijheid van taal , die de taalwetten zinloos vinden, enz., die zelfs denken dat gemeentebelasting betalen ook al gelijk staat met franstalige rechten in nederlandstalig gemeenten ( wat een onzin zeg ) , die het hebben over verdraagzaamheid enzoverder , zijn waarschijnlijk nog te piepjong en / of hebben geen flauw benul wat een aantal koppige franstaligen in "périphérie" aangericht hebben en nog altijd kunnen aanrichten. Denkt u dan dat toestanden zoals ze in de streek voorkwamen 20�* 40 jaar geleden thans ondanks alle taalwetten ( met reden) niet meer zouden kunnen ? Toestanden waar een brave "vlaming op den buiten" een woningske had/ heeft, er rond hem 4 nieuwe huizen werden gebouwd en de 4 nieuwe bewoners geen nederlands kennen en vertikken het te leren en na 40 jaar de arme vlaamse man nog steeds frans, dat hij nooit kon leren op school, moet proberen te praten met zijn nieuwe buren van toen ? Of denkt u als het over een markt of een andere commerciele aangelegenheid gaat het nu al vanzelfsprekend is in het nederlands terecht te kunnen ? Hoewel veel ten goede is veranderd, vergeet het toch maar dat het maar " une évidence " is. Bij een loodgieter waar ik op zoek naar was begin deze week, in een "faciliteiten gemeente " en die ik in het nederlands telefonisch vroeg of ik wel degelijk met mijnheer X , "loodgieter" sprak , kreeg ik onmiddelijk te horen " oui, parlez- vous français". Het is maar 1 voorbeeld dat men hier nog steeds dagelijks kan tegenkomen. En dan zijn er hier die vinden dat iemand een probleem over iets maakt en het over een vrijheid van taal hebben. ja, natuurlijk, in één richting !! Of kunt u het normaal blijven vinden dat in (wettelijke) eentalige gemeenten in de rand van Brussel grootdistributie gevestigd is waar men alles tweetalig aanbiedt ( folders en in de winkel), het personeel er nauwelijks vlaams kent en dat aan de andere kant, weer enkele km. verder, opnieuw vlak over de taalgrens in wallonie, diezelfde distributieketen helemaal niets in het nederlanfs aanbiedt, niets teweetalig is. Ik begrijp wel het commerciele klantvriendelijk denken, maar raar niet dat dit niet in bede richtingen bestaat.? Willen die mensen die toestanden niet kennen zich onthouden van commentaar aub. Of beter, misschien eerst wat uit zowel geschiedenis als de actuele toestanden leren . Kom dan eens terug. En voor degenen die het graag over engelstalige opschriften hebben en over Sanskriet en watik op mijn beurt nog andere zever vind : wat denkt u van een wijk in Ukkel , bedolven onder tweetalige opschriften van winkels en andere toestanden...jawel Frans en Engels natuurlijk,terwijl mijn "vlaams "geld wel evenveel waar is dat het hunne dacht ik.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister
|
![]() 1. Als die Vlaamse winkelier geen groter doelpubliek wil bereiken door een taaltje meer (let wel, het gaat om twéétaligheid, niet om eentaligheid) op zijn foldertjes te zetten (is ineens goedkoper voor het drukken ervan, dus economischer), is zijn eigen keuze.
2. In uw tweede paragraaf insinueert u nogal wat, daar ga ik niet op in. 3. Uw loodgieter is waarschijnlijk een product van het Waalse onderwijs, dat minder kwaliteitsvol is vanwege de splitsing. Misschien heeft hij nooit Nederlands geleerd, zoals dat mogelijk is in Wallonië. Stem BUB als u daaraan iets wil veranderen. 4. Hoe meer talen hoe beter. Een winkel moet zelf zijn personeel kunnen kiezen, u bent vrij er niet te gaan shoppen als u dat niet wilt. Dat het niet in beide richtingen bestaat, daar kan aan gewerkt worden. Stem daarvoor BUB. 5. Sinds wanneer mogen winkeliers dat niet meer zelf kiezen? In Antwerpen bestaat dat ook hoor, loop maar eens op de Turnhoutsebaan. So ??? De persvrijheid, zelfstandigenvrijheid en de economie zijn in gevaar als men het niet toelaat meerdere talen te gebruiken in reclame. Niet die paar arroganteriken zijn gevaarlijk, wel het beleid dat zich erop blindstaart en er wetten voor maakt die ieders vrijheid beknotten.
![]() |
#78 |
Burger
|
![]() Beste Foundation,
BUB stemmen zou ik naar aanleiding van uw antwoord maar beter zelfs niet meer overwegen. Eerstens heb ik het niet over een winkelier, maar grootdistribitie ( Carrefour met name ) Ten tweede vergeet u dat ik wel degelijk schreef dat het in een vlaamse gemeente is en dat hierbij zeker en vast een commerciele denkwijze kan worden geplaatst waar ik op zich geen bezwaar tegen heb, wel een bezwaar dat er personeel rondloopt dat met enige moeite links of rechts in het vlaams kan zeggen, maar wel de vraag stel waarom het niet aan de andere kant zo is. Ten derde : de loodgieter is bij navraag elders geen product van het waalse onderwijs, maar de zoon van een ingewekene franstalige Brusselaar . 40 jaar geleden, weet u nog wel , waar u gemakshalve aan voorbij gaat en een voorbeeld is dat niet énig is maar met duizenden kan worden gevonden, tot ver buiten de brusselse rand zelfs. Ten vierde : waarom zou ik nu moeten elders gaan shoppen ( vb. Carrefour) terwijl het verdorie toch vanzelfsprekend moet zijn dat ik in een eentalige vlaamse gemeente in het vlaams kan worden verstaan. Dus u wil in de gemeente waariemand woont iermand verplichten elders te gaan shoppen . Rare bedoening vind ik. Ten vijfde: klopt hoe meer talen hoe beter. Weet dat ik dan zelf in commerciele job bezig ben en me vanzelfsprekend aan franstaligen aanpas. Ten zesde : misschien bent u uit de Antwerpse buurt, wel ik uit de Brusselse rand en op de taalgrens zelf en weet, ken en ervaar hoe het er hier aan toe gaat en dat al sedert meerdere tientallen jaren. Ten zevende : mogelijk dat op de Turnhoutsebaan een en ander in andere talen staat, da's op zich niet het grote probleem. Probleem is het wel indien er in Antwerpen enkel en alleen maar Arabisch zou worden gebruikt. Of als u iets makkelijker verkiest, enkel en alleen Engels of Duits. ten achste : het toelaten, zeg eerder het stimuleren en het opdringen van een andere taal dan die van de streek bevordert geenszins de integratie van inwijkelingen of dit nu marokanen of walen zijn of franstalige Brusselaars zijn. Of vind u dit evenmin belangrijk ? Misschien moeten enkel Vlamingen integreren binnen de groep die hier zijn intrek kwam nemen ?? ten negende : misschien dat u maar best niet ingaat op paragraaf 2. Ik wil liever ook niet teveel onzin herhalen die hier over deze problematiek te lezen viel. Schoenmaker blijf bij je leest en net zo, geef commentaar als je de toestanden kent want precies omdat de wetgever gedurende véle tientallen jaren heeft nagelaten de" vrijheid" NIET te beknotten zijn deze zieke toestanden kunnen onstaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie daar een probleem van maakt is even kleinzielig als die blokkers. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Burger
|
![]() je moet helemaal geen blokker zijn om dat probleem ook te kennen.
doe het maar eens, je merkt de reactie wel. |
![]() |
![]() |