![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Vreemdeling
|
![]() Chimay blauw, Orval, Cantillon, Grimbergen, Rochefort, Achouffe, Duvel, Delirium, Palm, Gordon, Kilkenny,... wat is het leven mooi zonder Inbev.
![]() |
#62 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Je mag hier nu wel een grote mond opzetten en jezelf een "expert"-imago opmeten, maar eigenlijk ben je ook maar een eind weg aan het lullen, niet? Het ene deel van de zaken die je hier opnoemt, zit gewoonweg niet in bier (zelfs niet in Inbev-bieren; ga maar eens fijn opzoeken welke E-middelen er bij bier gesmeten worden), de rest van de zaken die je opnoemt zit zowat in elk bier dat je vandaag kan kopen (zelfs in trappisten; die kunnen zelfs niet zonder jouw "verachtte" suikers). Maar 't is toch zo dankbaar om "anti"-Inbev te zijn, natuurlijk ![]() Citaat:
Typisch pathetisch gedoe hier in België; bedrijven moeten hier blijven en succesvol zijn, maar eens ze succesvol worden, dan is het kot te klein want dan voelt de kleine Belg zich benadeeld. Hoe durft die stoute kapitalist het toch aan het bier wat duurder te maken; enkel de Belg zijn loon mag stijgen, de rest moet gelijk blijven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar wat ik weet wil ik graag delen. Het is dan aan jullie om te bepalen wat je wil gebruiken van die informatie. * Zomaar onverteerbare suiker toevoegen om tegemoet te komen aan de verzoeting van onze smaak is niet wenselijk, noch gezond. De toevoeging van suikers (meestal kandijsuiker) is echter noodzakelijk bij bieren met vergisting op de fles. (De "fond"-bieren dus). De suiker wordt omgezet in alcohol en koolzuur binnen het jaar. Vandaar dus dat die "fond"-bieren een smaakevolutie + verhoging van alcohol en koolzuur, kennen en je ze het best enkele maanden laat staan. De suiker is door de werking van de gist na een jaar volledig verteerd. * E-nummers zijn hetzelfde als kleurstoffen, anti-oxidanten, smaakversterkers, conserveermiddelen... en die stoffen vind je wel degelijk terug in commerciele bieren. * De geueze van Mort subite vermeld bvb dat er MAIS in zit.... alleen al de toevoeging van mais zou voldoende moeten zijn om hen het label "geueze" af te nemen. Mais hoort niet in een geueze thuis. Het is uiteraard beterkoper dan gerst en is bovendien zoeter. * Ik heb wel duvel in de kelder maar drink liever donkere bieren. Wat ik bedoelde is dat Duvel, ondanks zijn commercieel karakter, toch nog een bier is met traditionele grondstoffen en zonder toevoegingen. Ondertussen heeft Moortgat wel La chouffe en Ellezelloise overgenomen. Zolang ze zich niet moeien met de productie en de kwaliteit van die bieren is dat echter ok. *Ik heb dus niet zozeer iets tegen een hoge prijs. Maar wel tegen een hoge prijs voor een product van mindere kwaliteit zoals de inbevproducten Daarom gaat mijn voorkeur uit naar bieren waarvan ik weet dat ze artisanaal gebrouwen zijn. Of om het anders te zeggen.... Als ik morgen bio bananen kan kopen aan dezelfde prijs dan de bananen in de Aldi, dan koop ik die bio banaan. En als de Aldi hun bananen dan duurder maakt dan zou het al helemaal te gek zijn om ze daar nog te kopen. Om dat te kunnen doen moet je echter continu vergelijken en vragen stellen, en net dat is nu iets dat veel te weinig mensen doen... Het doet me trouwens denken aan die mop van de kalender.... De dochter snijdt, voor het braden, beide eindjes weg van de braadworst, en vraagt zich toch eens af waarom haar ma haar dat zo geleerd heeft. Haar ma antwoordt hierop dat ze dat gezien heeft van haar ma (de grootmoeder dus) en ook zij kende de reden niet. Dan de vraag gesteld aan de grootmoeder die ook al het antwoord schuldig moest blijven. Dan maar met zen allen naar het rusthuis waar ze de overgrootmoeder hierover aanspreken...... Die antwoordt: Ach here toch, gebruikte gijle nog altijd da klein panneke. Laatst gewijzigd door Amaj : 3 april 2007 om 08:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Met uitzondering van die hergisters op fles, worden er echter geen extra suikers toegevoegd om de boel op te zoeten, bij geen enkel bier. Bij gewone pils wil je immers niet dat er hergisting gebeurt, en laat dat net gebeuren wanneer je suikers gaat toevoegen. Gist wordt weliswaar eruit gefilterd, maar er blijft altijd wel een klein beetje over; een klein beetje + voeding is binnen no time terug heel veel en dat wil je niet; niet als Inbev, niet als Alken-Maes en niet als een willekeurige andere brouwer. Dat bieren zoeter zijn geworden doorheen de jaren is dan wel een feit; die verzoeting krijg je op andere manieren en die verzoeting komt er op vraag van de consument. Wij allemaal dus. Citaat:
De enige smaakversterkers die in bieren gebruikt worden, zijn geconcentreerde hopextracten; natuurlijke producten dus, en opnieuw worden die door alle brouwers gebruikt. Conserveermiddelen en anti-oxidanten, zitten niet in bier. Pasteurisatie en zuurstofloos afvullen zijn daar key-woorden. Citaat:
![]() En jawel, in een massa Belgische bieren en andere bieren zit mais. Enkel in Duitse bieren heb je het niet, maar dat is dan ook waar dat reinheitsgebot over gaat. Is mais slecht? Totaal niet; het wordt dan ook al eeuwen gebruikt. Is mais een reden om het label "lambic" af te nemen? Niet bepaald, tenzij je de definitie van een lambic wil gaan hervormen; die definitie heeft immers niets te maken met of er al dan niet mais in zit, maar alles met het type gist dat gebruikt wordt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Welke mindere kwaliteit levert een Inbev dan tegenover een Moortgat, een Haacht of een Alken-Maes bijvoorbeeld? Citaat:
Tuurlijk moet je jezelf vragen stellen, maar als je het antwoord op die vragen zelf gaat "uitvinden" (om het maar zo te zeggen), dan ben je nog geen meter verder. Laatst gewijzigd door Sfax : 3 april 2007 om 09:03. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Volgens sommigen hier is Moortgat al geen haar beter, maar tot hiertoe halen ze toch minder het nieuws. Zij wezen gewaarschuwd ![]() Vandaag is het een prijverhoging, gisteren waren het de glazen die een grotere inhoud kregen, dan was het de afslanking van hun personeelsbestand, of de verhuis van Hoegaarden en noem maar op. Dit bedrijf doet dus alles om zijn winst te optimaliseren. De hierboven vermelde maatregelen zijn zichtbaar en voelbaar voor iedereen .... Ben ik nu zo naief om te denken dat zij hun onzichtbaar productieproces niet gaan veranderen zodat ze ook op de grondstoffen kunnen besparen? Ik dacht het niet. En daar wringt hem, voor mij dan toch, het schoentje. Het doet me denken aan bedrijven die beroep doen op externe keukens voor hun middagmalen. Zij krijgen een vaste prijs voor het bereiden van een maaltijd en dus kunnen zij enkel hun winst verhogen door te spelen met de kwaliteit en kwantiteit van het voedsel. Ik eet warm thuis, maar elke dag hoor ik collegas klagen over maagpijn, maagoprispingen, ' tzuur of gewoon te weinig eten op hun bord, en toch blijven ze die bucht eten. Ik heb nu wel begrepen Sfax dat je er wel wat meer van kent dan de doorsnee mens en in de meeste gevallen heb je gelijk, maar blijkbaar ben je nogal koppig om in te zien dat er wel degelijk gesjoemeld wordt met de ingredienten. Laat me hier eens het etiket aflezen van enkele fruitbieren (het vrouwenbier zeg maar): (de traditionele gronstoffen laat ik eruit) Mort subite: (heeeel klein geschreven) mais, suiker (in een niet-fond bier!!), kruiden, aroma's, antioxidant l-ascorbinezuur (= E nummer E300 tot 399) (volgens jou onmogelijk???????) Lindemans apple:fructose, acesulfame k, aroma's Grisette: fructose, glucose, siroop, aroma's zoetstof... Dit lijkt me meer op een chemiefabriek dan wat anders. Bij veel van die termen stelt men zich geen vragen, maar ik heb eens een documentaire gezien over aroma's en geloof me maar als ik zeg dat de samenstelling ervan zelden een natuurlijke basis heeft. Zeg maar dat het hier gaat om chemische smaakversterkers. Mijn besluit is eigenlijk simpel. Het is zeker niet de bedoeling om in detail alles te gaan verklaren. Wat de mensen moeten weten is dat wanneer ze beslissen om geen Inbev bieren meer te kopen, ze evengoed naar gezondere alternatieven op zoek kunnen gaan. Als vuistregel kun je nemen dat die bieren meestal niet te vinden zijn in de grote distributiecentra..... Een leidraad voor bier kun je vinden op ratebeer.com. Ook kun je gewoon het bier gaan proeven in biercafes....De heeren van Liedekercke, de kulminator zijn slechts enkele cafes waar je de lekkerste en gezondste bieren kunt proeven. "De verzekering tegen de grote dorst" is een typisch lambic cafe (niet open in de week)... In dezelfde zin heb je de Rare Vos in schepdaal, hier kun je tevens eten. (heel lekker konijn met geueze)...Of "In de haas" niet ver van de molen van Kapitein Zeppos. Zo zijn er uiteraard nog veel biercafes. En sfax, ik heb misschien niet veel verstand van bier, maar mijne kelder is toch goed gevuld..... (een 150 tal soorten) Spring eens binnen zou ik zo zeggen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als "winst" hetgeen is dat je verwijt aan Inbev, dan mag je sito presto 75% van je bierkelder ledigen, want daar doen ze het uiteindelijk voor. Wees blij dat ze winst maken, want anders zou je een geslaagd Belgisch (ook al is het maar een half Belgisch bedrijf meer) minder hebben, en zouden er weer een duizendtal mensen werkloos zijn. Maakt Inbev absoluut gezien veel winst? Jazeker, maar het is dan ook een kolos van een bedrijf. Die cijfers moet je nog steeds relatief zien tov de investeringen die er tegenover staan; bovendien moet je die globale cijfers eens uitgesplitst zien over de regio's. Hoeveel van de winst is er in Europa of in België gerealiseerd? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gaan zij proberen om uit hun grondstoffen het meeste te halen dat mogelijk is? Absoluut, net zoals elke andere brouwer. Het hele brouwproces van een Inbev of een willekeurig ander brouwer is niet bepaald een onzichtbaar proces hoor; dat kan je zo vinden en dat is overal gelijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed; de meeste van de zaken die je hier opnoemt zijn gewone natuurlijke suikers die overblijven na het hele moutproces. Blijven over dat antioxidant en wat aroma's en daar heb je gelijk; ik had de fruitbieren even over het hoofd gezien dus daar durf ik gerust mijn fout toegeven. Die dingen zitten er dan ook in omwille van het typische fruitbierkarakter. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik geef gewoon een aantal discrepanties aan omdat ik het stom vind een Inbev te gaan viseren op basis van wat drog-argumenten. Dat is ook wat ik aangaf over "het bekrompen België", dat er blijkbaar een sport van wil maken om zijn succesvolle bedrijven te viseren. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Burgemeester
|
![]() Wel, we hebben beide onze argumenten gegeven. Nu is het aan de weinige mensen die dit lezen om uit te maken of INBEV hun voorkeur geniet of niet. De bewuste lezer weet alleszins dat er alternatieven bestaan. En niet zomaar alternatieven, want hoe je het draait of keert....ik vind geen enkel inbev bier terug in de top 50 van Belgische bieren....
Behalve een "Geueze Deneve" of een "Belle-vue selection" zijn er zelfs geen in de eerste 100. (PS De "Belle-vue" selection wordt wel niet meer gemaakt.) 't Is zoals met die Bose luidsprekers, als je maar genoeg publiciteit maakt denkt iedereen dat dat het beste merk is. Maar wat ik nu echt spijtig vind is dat een bedrijf zoals INBEV, geen enkel bier, maar dan ook geen enkel bier, maakt, dat als vaandeldrager kan dienen. Niks ,noppes, nul de nul. En d'as pas triestig. Of zou er toch waarheid schuilen in de wetenschap dat kwaliteit omgekeerd evenredig is met kwantiteit? Laatst gewijzigd door Amaj : 3 april 2007 om 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die stelling is gewoonweg bullshit verder; gebaseerd op wat emoties van gefrustreerde bierdrinkers, maar ook niet meer dan dat. Er zijn genoeg kwaliteitsindices en testen die objectief de kwaliteit van een bier kunnen opmeten, en geen ervan zal je aantonen dat kwantiteit en kwaliteit omgekeerd evenredig zijn. Hoe goed je je processen onder controle hebt en hoe goed je zonder infecties kan vermijden, d�*t is bepalend voor de kwaliteit van je bier en laat dat bij kleinere brouwerijen nogal eens tegenvallen. Ik ben bij een Stella of Jupiler tot hiertoe welgeteld één keer oxidatie tegen gekomen (buiten de werkomgeving dan); bij La Chouffe is het 3 van de 5 keer wel prijs; bij Westvleteren is het zowat 1 keer op de 4 of de 5 prijs. Ook dat is kwaliteit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Burgemeester
|
![]() Wat ik bedoel met een bier als vaandeldrager, is gewoon een bier waar ze al hun kennis en middelen inzetten om het te maken. Een bier dat overal en altijd verkrijbaar is EN in de top 10 van beste bieren staat.
DAT is inbev aan zichzelf veplicht en kweekt imago. HET uithangbord zeg maar. Een bier dat zichzelf en zijn familienaam promoot is lekker meegenomen want ze kunnen besparen op de publiciteit ![]() Ondanks het feit dat ik je ervan verdenk banden te hebben met INBEV geef ik je hier eigenlijk gratische tips.... Maar 't is geren gedaan jong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Burger
|
![]() Citaat:
k'heb jullie argumentatie een beetje gevolgd, en ik kan er in komen, in beide standpunten, ik vind het maar meer dan logisch dat men streeft naar kwaliteit (want kwaliteit verkoopt nu eenmaal beter dan brol) maareuhh wat mij mateloos ergeren kan is het feit dat ik (ongeacht het merk, want de meeste van de in ons land gebrouwen biertjes zijn van beste kwaliteit) als ik dan een café binnenkom regelmatig nog geconfronteerd ben met een "kloefkapper" van "ne cafébaas die denkt dat hij de stiel kent" en die er dan voor zorgen gaat dat de lekkere, met veel toewijding en liefde gebrouwen pintjes, vakkundig verkloot worden door zijn onkunde...... de brouwers zouden in de eerste plaats moeten zorgen dat de persoon die (tenslotte als laatste schakel in de ketting) het produkt afleveren moet beter gevormd is....... hoe vaak zie ik niet dat ze in een droog en vuil glas tappen (als je al van tappen kan spreken want meestal staan ze te melken) en houden ze nog eens de tuit van de tapkraan (waar de vliegen op gescheten hebben) in het bier dat ik moet opdrinken.... moest uwen beenhouwer met een sigaret in zijne mond uw fillet-puurke eerst op de grond smijten vooralleer hem in te pakken..... denk ik dat je hem zou weigeren...... als je dit echter met een pint ziet gebeuren en ge maakt er een opmerking over krijgt ge steevast als antwoord : "ség doe niet moeilijk hé, k'sta al jaaaren in de stiel !" ze doen het dus al jaaaren verkeerd, en blijven volharden ! ![]() en ja, misschien ben ik ne moeilijke klant, maar ik heb "per toeval" WEL leren biertappen en ken dus het verschil tussen een lekker en een "mismeesterd" pintje! ![]()
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor zover ik weet, organiseren zowat alle grote brouwerijen in België speciale tap-cursussen, waar elke cafébaas die voor één van hun cafés werkt aan kan deelnemen. In Frankrijk weet ik zelfs dat Inbev ooit een bus gedurende meer dan een jaar op tournee heeft gestuurd, om de cafébazen vlak bij hun kroeg te leren tappen. Maar inderdaad, blijkbaar helpt zelfs dat niet. Enfin, hoe vaak gebeurt het niet dat één of andere tijdelijke of kennis, het tappen overneemt van de patron. Dan mag je patron nog zo goed zijn tapkunsten onder de knie hebben, als zijn personeel er niets van bakt hang je nog steeds. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Burgemeester
|
![]() Best Beers of Belgium 2007
BeerName BrewerName Award 1. Westvleteren Abt 12 Westvleteren Abdij St. Sixtus Gold 2. Rochefort Trappistes 10 Brasserie Rochefort Gold 3. Westvleteren Extra 8 Westvleteren Abdij St. Sixtus Gold 4. Struise Pannepot Deca Services NV Gold 5. St. Bernardus Abt 12 St. Bernard Brouwerij Gold 6. Struise Aardmonnik / Earthmonk Deca Services NV Gold 7. Rochefort Trappistes 8 Brasserie Rochefort Gold 8. St. Bernardus Abt 12 Special Edition St. Bernard Brouwerij Gold 9. Abbaye des Rocs Grand Cru Brasserie de l’Abbaye des Rocs Gold 10. Cantillon Saint Lamvinus Unblended Cantillon Gold 11. Abbaye des Rocs Brune Brasserie de l’Abbaye des Rocs Gold 12. Girardin Gueuze Black Label Brouwerij Girardin Gold 13. 3 Fonteinen Schaerbeekse Kriek 3 Fonteinen Gold 14. 3 Fonteinen Oude Geuze Vintage (all from 2002-*) 3 Fonteinen Gold 15. Abbaye des Rocs Triple Impériale Brasserie de l’Abbaye des Rocs Gold 16. 3 Fonteinen Oude Geuze 3 Fonteinen Gold 17. De Cam Oude Kriek Geuzestekerij De Cam Gold 18. Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Brouwerij Het Anker Gold 19. Chimay Bleue (Blue) Chimay Gold 20. De Dolle Oerbier Special Reserva De Dolle Brouwers Gold 21. Chouffe Houblon Dobbelen IPA Tripel Brasserie d’Achouffe (Moortgat) Gold 22. Achel Extra Bruin (de drie Wijzen) Brouwerij der Trappistenabdij De Achelse Kluis Gold 23. Dupont Avec les Bons Voeux Dupont Brasserie Gold 24. De Dolle Dulle Teve Special Reserva De Dolle Brouwers Gold 25. Malheur Dark Brut (Noir) De Landtsheer Gold 26. Struise Pannepøt Deca Services NV Gold 27. De Dolle Oerbier De Dolle Brouwers Gold 28. St. Bernardus Prior 8 St. Bernard Brouwerij Gold 29. De Dolle Stille Nacht De Dolle Brouwers Gold 30. Cantillon Cuvée des Champions Cantillon Gold 31. De Cam Kriekenlambik Geuzestekerij De Cam Gold 32. Boon Framboise Mariage Parfait Brouwerij F. Boon Gold 33. De Dolle Stille Nacht Special Reserva 2005 De Dolle Brouwers Gold 34. Fantôme La Gourmande Brasserie Fantôme Gold 35. Cantillon Lou Pepe Pure Kriek Cantillon Gold 36. Cantillon Reed Gueuze Pinot Noir Cantillon Gold 37. Moinette Blonde Dupont Brasserie Gold 38. De Dolle Dulle Teve 10º (Mad Bitch) De Dolle Brouwers Gold 39. Tripel Karmeliet Brouwerij Bosteels Gold 40. Gouden Carolus Noël (Christmas) Brouwerij Het Anker Gold 41. Cantillon Lou Pepe Gueuze Cantillon Gold 42. Alvinne Podge Belgian Imperial Stout Picobrouwerij Alvinne Gold 43. St. Bernardus Tripel St. Bernard Brouwerij Gold 44. La Chouffe Brasserie d’Achouffe (Moortgat) Gold 45. Orval Brasserie dOrval Gold 46. Cantillon Saint Lamvinus Cantillon Gold 47. Malheur Bière Brut (Reserve) De Landtsheer Gold 48. Fantôme dÉté Brasserie Fantôme Gold 49. Westmalle Dubbel Brouwerij der Trappisten van Westmalle Gold 50. Chimay Blanche (White) Chimay Gold 51. De Dolle Boskeun De Dolle Brouwers Gold 52. Bush Prestige (Scaldis Prestige) Dubuisson Gold 53. Moinette Biologique Dupont Brasserie Gold 54. De Cam Oude Geuze Geuzestekerij De Cam Gold 55. Fantôme Saison Brasserie Fantôme Gold 56. Gulden Draak Brouwerij Van Steenberge Gold 57. Duvel Brouwerij Moortgat Gold 58. Cantillon Lou Pepe Framboise Cantillon Gold 59. Abbaye des Rocs Speciale Noel Brasserie de l’Abbaye des Rocs Gold 60. Achel 8 Blond Brouwerij der Trappistenabdij De Achelse Kluis Gold 61. Oud Beersel Oude Geuze Brouwerij F. Boon Gold 62. Ellezelloise Hercule Stout Ellezelloise Gold 63. Liefmans Goudenband Liefmans (Liefmans Breweries) Gold 64. La Moneuse Brasserie de Blaugies Gold 65. Rodenbach Grand Cru Brouwerij Rodenbach (Palm) Gold 66. Chimay Rouge (Red) Chimay Gold 67. Dupont Biere de Miel Dupont Brasserie Gold 68. Hanssens Oude Gueuze Hanssens Artisanaal Gold 69. Verhaeghe Duchesse De Bourgogne Verhaeghe Gold 70. Gouden Carolus Triple Brouwerij Het Anker Gold 71. Westvleteren Blond Westvleteren Abdij St. Sixtus Gold 72. 3 Fonteinen Oude Kriek 3 Fonteinen Gold 73. Mort Subite Oude Kriek Mort Subite (Alken-Maes / Scottish & Newcastle) Gold 74. Fantôme Pissenlit Brasserie Fantôme Gold 75. Fantôme Printemps Brasserie Fantôme Gold 76. Rochefort Trappistes 6 Brasserie Rochefort Gold 77. Westmalle Tripel Brouwerij der Trappisten van Westmalle Gold 78. NIce Chouffe Brasserie d’Achouffe (Moortgat) Silver 79. t Smisje Calva Reserva Brouwerij De Regenboog Silver 80. Oud Beersel Oude Kriek Brouwerij F. Boon Silver 81. Gouden Carolus Classic Brouwerij Het Anker Silver 82. Corsendonk Christmas Ale Du Bocq Silver 83. Pierre Feys Forte Brune Verhaeghe Silver 84. St Feuillien Cuvée de Noël Brasserie St-Feuillien / Friart Silver 85. Girardin Jonge Lambik Brouwerij Girardin Silver 86. De Ranke Kriek Brouwerij De Ranke Silver 87. Achel 8 Bruin Brouwerij der Trappistenabdij De Achelse Kluis Silver 88. De Dolle Arabier De Dolle Brouwers Silver 89. De Dolle Extra Export Stout De Dolle Brouwers Silver 90. Uitzet Tripel Paeleman Silver 91. Grottenbier Bruin St. Bernard Brouwerij Silver 92. Westmalle Extra Brouwerij der Trappisten van Westmalle Silver 93. Gouden Carolus Easter Beer Brouwerij Het Anker Silver 94. Lindemans Gueuze Cuvée René Brouwerij Lindemans Silver 95. Struise Tsjeeses Deca Services NV Silver 96. Saison Dupont Vieille Provision Dupont Brasserie Silver 97. La Caracole Nostradamus La Caracole Silver 98. DeuS Brouwerij Bosteels Silver 99. Saison Dupont Biologique Dupont Brasserie Silver 100. Fantôme Hiver (Winter) Brasserie Fantôme Silver 101. De Ranke XX Bitter Brouwerij De Ranke Silver 102. Boon Oude Geuze Mariage Parfait Brouwerij F. Boon Silver 103. Moriau Gueuze Brouwerij F. Boon Silver 104. Delirium Noël Brouwerij Huyghe Silver 105. Kasteelbier Donker Brouwerij Van Honsebrouck Silver 106. Cantillon Vigneronne Cantillon Silver 107. Cantillon Gueuze (Organic/Bio) Cantillon Silver 108. Maredsous 10 Brouwerij Moortgat Silver 109. Glazen Toren Canaster Kleinbrouwerij De Glazen Toren Silver 110. Verhaeghe Vichtenaar Verhaeghe Silver 111. Affligem Triple Brouwerij Affligem / De Smedt (Heineken) Silver 112. Corsendonk Pater (Abbey Brown Ale) Brouwerij Van Steenberge Silver 113. De Dolle Lichtervelds Blond De Dolle Brouwers Silver 114. Liefmans Kriekbier Liefmans (Liefmans Breweries) Silver 115. St. Bernardus Pater 6 St. Bernard Brouwerij Silver 116. La Rulles Estivale Brasserie Artisanale de Rulles Silver 117. Mc Chouffe Brasserie d’Achouffe (Moortgat) Silver 118. Abbaye des Rocs La Montagnarde (Ambree) Brasserie de l’Abbaye des Rocs Silver 119. Fantôme Automne Brasserie Fantôme Silver 120. Urthel Samaranth Brouwerij Van Steenberge Silver 121. Corsendonk Agnus (Abbey Pale Ale) Du Bocq Silver 122. Affligem Noël (Christmas Ale) Brouwerij Affligem / De Smedt (Heineken) Silver 123. Girardin Gueuze White Label Brouwerij Girardin Silver 124. Urthel Hop-it Brouwerij Van Steenberge Silver 125. Cantillon FouFoune Cantillon Silver 126. Girardin Framboise Brouwerij Girardin Silver 127. Lindemans Oude Lambik Brouwerij Lindemans Silver 128. Liefmans Frambozenbier Liefmans (Liefmans Breweries) Silver 129. Piraat 10.5% Brouwerij Van Steenberge Silver 130. Bush de Noël (Scaldis Noel) Dubuisson Silver 131. La Caracole Saxo La Caracole Silver 132. La Binchoise Brune Tradition / Cistercienne Bruna Brasserie La Binchoise Silver 133. Girardin Kriek Brouwerij Girardin Silver 134. Lindemans Framboise Brouwerij Lindemans Bronze 135. Malheur 12 De Landtsheer Bronze 136. Troubadour Obscura De Proefbrouwerij Bronze 137. Cuvee Diabolique De Proefbrouwerij Bronze 138. Vicaris Generaal De Proefbrouwerij Bronze 139. Ellezelloise Quintine Ambrée Ellezelloise Bronze 140. Hanssens Oudbeitje Hanssens Artisanaal Bronze 141. Brooklynette/Gnomette Experimental Les 3 Fourquets Bronze 142. Mort Subite Oude Gueuze (formerly: Fond) Mort Subite (Alken-Maes / Scottish & Newcastle) Bronze 143. La Rulles Triple Brasserie Artisanale de Rulles Bronze 144. Abbaye des Rocs Blanche des Honnelles (Blanche Double) Brasserie de l’Abbaye des Rocs Bronze 145. Fantôme BBB Dark White Brasserie Fantôme Bronze 146. La Binchoise Speciale Noel Brasserie La Binchoise Bronze 147. St Feuillien Triple Brasserie St-Feuillien / Friart Bronze 148. Cantillon Kriek Cantillon Bronze 149. Moinette Brune Dupont Brasserie Bronze 150. Glazen Toren Jan De Lichte Kleinbrouwerij De Glazen Toren Bronze 151. Delirium Tremens Brouwerij Huyghe Bronze 152. Urthel Hibernus Quentum Tripel Brouwerij Van Steenberge Bronze 153. De Proef Flemish Primitive De Proefbrouwerij Bronze 154. Alvinne Blond Picobrouwerij Alvinne Bronze 155. Watou Tripel St. Bernard Brouwerij Bronze 156. Het Kapittel Abt Van Eecke Bronze 157. Lefebvre Floreffe Prima Melior (Meilleure) Brasserie Lefebvre Bronze 158. Boon Oude Kriek Brouwerij F. Boon Bronze 159. Hoegaarden Verboden Vrucht Brouwerij Hoegaarden (InBev) Bronze 160. Zoetzuur Flemish Reserve Ale De Proefbrouwerij Bronze 161. Pauwel Kwak Brouwerij Bosteels Bronze 162. Gouden Carolus Ambrio Brouwerij Het Anker Bronze 163. Duysters Loterbol Bruin Duysters Bronze 164. Ellezelloise Quintine Blonde Ellezelloise Bronze 165. Guinness Special Export (Belgian version) John Martin (Scottish & Newcastle) Bronze 166. Uitzet Kriekbier Paeleman Bronze 167. St. Bernardus Blanche (Witbier) St. Bernard Brouwerij Bronze 168. Gouyasse Tripel (Triple) Brasserie des Géants Bronze 169. Circus Fantôme Brasserie Fantôme Bronze 170. Hoegaarden Grand Cru Brouwerij Hoegaarden (InBev) Bronze 171. Glazen Toren Ondineke Oilsjtersen Tripel Kleinbrouwerij De Glazen Toren Bronze 172. Alvinne Melchior Picobrouwerij Alvinne Bronze 173. Loteling Bruin Villers (Huyghe) Bronze 174. 3 Fonteinen Oude Kriekenlambik 3 Fonteinen Bronze 175. Petrus Aged Pale Bavik-De Brabandere Bronze 176. Saison dEpeautre Brasserie de Blaugies Bronze 177. Fantôme de Noël Brasserie Fantôme Bronze 178. Fantôme Chocolat Brasserie Fantôme Bronze 179. Caulier Bon Secours Brune Caulier Bronze 180. n Maurootje Lauwse Saison Picobrouwerij Alvinne Bronze 181. St Feuillien Brune Brasserie St-Feuillien / Friart Bronze 182. Boon Oud Beersel Framboise Brouwerij F. Boon Bronze 183. Rodenbach Classic Brouwerij Rodenbach (Palm) Bronze 184. Cantillon Faro Cantillon Bronze 185. Ultrabrune 10% Ecaussinnes Bronze 186. Het Kapittel Prior Van Eecke Bronze 187. 3 Fonteinen Oude Lambik 3 Fonteinen Bronze 188. Cazeau Tournay de Noël Brasserie de Cazeau Bronze 189. Zatte Bie Brouwerij de Bie Bronze 190. t Smisje BBBourgondier Brouwerij De Regenboog Bronze 191. Maredsous 8 Brouwerij Moortgat Bronze 192. Pierre Celis Memoirs Van Den Bossche Bronze 193. Equinox Winter Beer Brasserie de la Senne / de Zenne Brouwerij Bronze 194. De Ranke Guldenberg Brouwerij De Ranke Bronze 195. Hoegaarden White Brouwerij Hoegaarden (InBev) Bronze 196. De Graal Tripel De Graal Bronze 197. La Gauloise Brune Du Bocq Bronze 198. Hanssens Oude Kriek Hanssens Artisanaal Bronze 199. La Caracole Ambrée La Caracole Bronze 200. De la Senne Stouterik Brasserie de la Senne / de Zenne Brouwerij Bronze Gene vette he met Stella en Leffe!!!!! Hoegaarden zat nog een beetje in de middenmoot..... maar ja, dat liedje zal binnenkort ook wel uit zijn met die transfertperikelen. 't Schijnt dat ze maar niet aan de vroegere kwaliteit geraken..... de vissen in de Maas zijn ondertussen allemaal al alcoholiekers. Ik ben er zeker van dat Inbev wel degelijk de kenis heeft om een goed bier te brouwen. En toch staan ze er niet tussen!!!! Een bier lageren gedurende een maand brengt natuurlijk niet op... dat is de reden. Zeg nu noch eens dat niet alles in het teken van het geld staat. Blijf ze maar verdedigen Sfax, maar kom nie klagen als je over vijftig jaar schotelwater drinkt. Want daar het hem om. Onze levenskwaliteit die achteruit boert. En ja, voor mij is er een verschil tussen goed uwen boterham verdienen of enkel de zaken uitbuiten. De liefde voor de stiel, de ziel ...die zijn er niet meer. Hoe dat mensen zoals jij dat nu nog kunnen verdedigen..... tenzij je er natuurlijk aandelhouder of zo bent... Bon, zo hebben de mensen nu eens een goede bierlijst zie... Voor mensen rond Brussel...probeer drankencentrale Schoentjes eens.... (op de weg van Halle naar de Makro) Prachtig aanbod van bieren en ook van heel goede wijnen en Champagnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Kheb overlaatst (enkele slokken) Westvleteren 12 kunnen drinken; het was inderdaad lekker, maar ik zou eerst de andere 600 (of hoeveel zijn het eigenlijk?) bieren van België moeten proeven om te kunnen zeggen of het echt het beste is; en daar ben ik nog niet.
Gewone pils zegt me ni zoveel meer eigenlijk. Een lekkere trappist daarentegen... En Inbev kan de pot op; ik ken in het studentenmilieu velen die hetzelfde zeggen, en overgegaan zijn op Maes of zelfs Cola.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Zoals ik al eerder zei zijn de classificaties die je gebruikt op een site als ratebeer, op zijn minst dubieus te noemen. Maar goed; bier lageren gedurende een maand brengt niet op en dat zou de reden zijn? Ongeïnformeerde statement is dat; lagering is anders per type bier, pils-bier heeft een heel andere lagering dan andere zware bieren, en langer lageren dan nodig brengt juist niets op (integendeel zelfs). Het beste dan nog: korter lageren is niet eens een optie omdat je bier dan totaal niet smaakt. Als je werkelijk aan Inbev-bashing wil doen, doe dat dan maar ga niet zo hypocriet doen om te gaan stellen dat je dat doet op basis van objectieve argumenten of op basis van kennis... Citaat:
Je zit hier bijvoorbeeld wel te zeveren en te zeiken over "uitbuiting", maar je bent niet eens in staat om iets concreet van uitbuiting aan te geven. Citaat:
Waarom ik hen verdedig? Jij hebt tot hiertoe nog niets kunnen aanbrengen dat hen veroordeelt tot de schandpaal. Waarom zou ik ze dan niet verdedigen? Omdat ze winst maken? Is dat dan een misdaad als bedrijf? Enfin, zoals ik al zei: bekrompen Belgenlandje... Moord en brand schreeuwen als bedrijven wegtrekken, steen en been klagen dat er geen succesvolle Belgische bedrijven zijn, maar als er dan eens eentje is, dan is het hek van de dam want dan zijn dat uitbuiters, winstwolven en dan maken ze plots kwalitatief minder goeie producten. Te hopen dat ze hier ook wegtrekken dan. Die enkele duizenden mensen die dan op straat staan, die verdienen het immers... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En dat verhaal van die vissen is echt niet uit de lucht gegrepen.... Jupille kwakt wel degelijk zijn misbaksels van brouwsels in de Maas. 't Stond in de gazet en INBEV heeft geen klacht aangespannen.... Waar rook is, is vuur.... Tiens ' k ben vandaag nog in een gerenommeerd biercafe in Liedekerke (De heeren van Liedekercke) nen Tuuverbol gaan drinken (zeg maar 2). Niks, maar dan ook niks van Inbev op hun bierlijst van 200+ bieren.... Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt dus. Degene die de topic gestart heeft, is er blijkbaar ook al geen voorstander van. En welke commentaar geef je over die bierlijst? Niet relevant misschien? Ratings van 100.000-en mensen irrelevant? Ik kom tenminste met objectieve gegevens voor de dag. Wat is er nu nog objectiever dan zo een rating? Er komen dagelijks mensen uit de hele wereld naar België om onze bieren te proeven. En het is echt niet voor Inbev dat ze komen. Het enige wat jij aanbiedt zijn wat holle woorden.... Marketingpraatjes zeg maar... Moesten er hier 10 miljoen mensen negatieve kritiek geven in bvb een topic met betrekking tot prins Laurent, en er is er 1 die hem verdedigd dan denk ik wel wie dat eventueel zou kunnen zijn.... ; Mij kan het geen fluit schelen wat de mensen doen met de INBEV-producten, maar blijkbaar is dit voor jou dan wel weer een HEEEEL gevoelig topic. Op zijn minst verdacht, en ik ben er quasi zeker van dat jij hier INBEV vertegenwoordigt. Zo kun je moeilijk een objectieve kijk geven aan de occasionele lezer. Ik heb voorlopig gezegd wat er moest gezegd worden. Eindeloos doorpalaveren is nu eenmaal niet aan mij besteed. Met "voorlopig" bedoel ik eigenlijk "tot de volgende fabeltjeskrant van Inbev." Allee Jean-Luc, tot de volgende.....'k vraag mij trouwens af welk gelobby onze prijsstier heeft moeten doen om daar zo een postje te krijgen. De ps neemt smeergeld op het ogenblik zelf, andere politici zijn wat slimmer en nemen hun 'honeurs" later in ontvangst. Niet dom. Maar daarom niet minder doorzichtig. Wat baat een kaars en bril als de uil niet zien'n wil. Laatst gewijzigd door Amaj : 5 april 2007 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||||||
Banneling
|
![]() Dat zijn je zaken niet; 't volstaat te weten dat ik beroepsmatig de meeste brouwerijen in België (inclusief alle Inbev-brouwerijen met uitzondering van BelleVue) binnenste buiten heb gekeerd. Ik ken de brouwerijwereld goed genoeg om zever te herkennen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je bent niet meer dan een oproerkraaier Amaj, niets meer of niets minder. Een ongeïnformeerde praatjesverkoper. Haal je daar voldoening uit? Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Domme,slecht nieuws " de bierprijs gaat LICHTJES naar omhoog"
![]() ![]() Daar gaat mijne opslag ![]()
![]() |
#79 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
k'ben daar vorig jaar in de zomer een terraske gaan doen, en k'moet toegeven dat ge gelijk hebt......... die mannen hebben een bierkaart om U tegen te zeggen, we hebben er genoten van een zalig lekkere geuze van Girardin..... perfect geschonken alles dik in orde....... maar ze zullen ons daar waarschijnlijk nooit meer terugzien...... k'heb nog nooit iemand zijn klanten zo onbeschoft zien behandelen........ het tafeltje naast ons zaten drie oudere dames (waarschijnlijk vaste klanten want ze spraken de patron en de serveerster met hun voornaam aan) en het was echt een heel snikhete dag, de dames zaten in de volle zon en hadden omdat ze tegen de hitte niet konden hun tafeltje enkele centimeters verplaatst zodat ze een beetje schaduw hadden..... amaai mijn voeten, hebben die daar de wind van voren gekregen door de serveerster k'zat er vlak naast en k'voelde mij ongemakkelijk in die mensen hun plaats...... afin een van die dames sprak hierover de uitbater aan en die kwam met een uitgestreken gezicht zeggen "dat ze dan maar op een ander in de lommerte moesten gaan zitten"....... waarop de drie dames het terras verlaten hebbenm en ze waren er precies danig van geschrokken. met lommerte bedoelt hij waarschijnlijk schaduw, voor zover ik alles verstaan heb want de discussie ging in het plaatselijke dialect..... maar zo grof en boertig hebben wij nog nooit iemand weten afblaffen in een horecazaak.......... jammer want t'is een gezellige plek met een mooie bierkaart..... maar wij schrappen dit adres uit ons boekske.... er lopen al genoeg mensen met een lang gezicht rond..... wij gaan liever ons bierke drinken waar de sfeer vriendelijk en gemoedelijk is...... het pajottenland is groot genoegm en aan goeie adreskes geen nood ! ![]()
![]() |
![]() |
#80 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Of we nu spreken over iets gezond (bv water) of iets minder gezond (bv bier), wanneer men erin overdrijft is het ongezond. Het komt erop neer je grenzen te kennen. De kern van gezondheid komt veelal neer op dossering. Wat je ook hebt gedronken voordat je oa bovenstaande quote neertikte, is toch maar dubieus spul precies. ![]() |
|
![]() |
![]() |