Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2007, 21:40   #61
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Euh, Ceetje...

Ik speel al meer dan dertig jaar muziek; je hoeft me heus niet uit te leggen wat een arpeggio is. En als je me nu nog eens gaat trachten wijs te maken dat dit een typisch Oosters fenomeen is, dan bewijs je daarmee enkel dat je van al die mooie muziektermen geen jota hebt begrepen. Suite n°1 (prélude bvb.) voor violoncello van J.S. Bach is één en al arpeggio; en geen spoor van Oosterse invloed daar hoor... Moet je dringend Spitta over Bach's werk eens nalezen; de onbetwiste wereldautoriteit op dat vlak. En als je wat vroege renaissancemuziek beluistert, dan besef je vanzelf dat ook de syncope niet meteen een typisch 'oosters' fenomeen is.

Bovendien is die fameuze Muezzin ouder dan de islam zelf; de traditie van 'oproepen tot het gebed' bestond al enkele eeuwen voordat Mo de woestijn onveilig maakte. Dus 'islamitisch'...? No way in heaven or hell, my friend! Technisch gezien wordt die muezzin zelfs niet eens als een 'zanger' beschouwd. Je kan hem nog het best vergelijken met de 'nachtwacht - brandwacht' in de middeleeuwse steden in West-Europa; die liep ook 'zingend' door de straten om de mensen z'n komst aan te kondigen. Of de venters die al 'zingend' de aandacht wilden trekken.

De pentatoniek is dan weer een invloed die teruggaat op het verre Oosten; typisch voor de Chinese (en later Japanse) muziek en die ook vrij goed ingeburgerd is in de Westerse muziek. En het vraagt niet veel verbeeldingskracht dat die invloeden via de grote handelsroutes zijn binnengekomen. Ook vér voor Mo's tijd dus...

Ik wacht nog altijd op dat indrukwekkende corpus van 'islamitische' muziek die zo'n diepgaande invloed zou hebben gehad... Dat er zoiets bestaat als Oosterse muziek en dat die zeer zeker z'n stempel heeft nagelaten, dat betwist ik geenszins. Maar jij wou met alle macht de islam daarop betrekken. Welnu, de islam blijkt op muzikaal vlak nogal een mager beestje te zijn....

In tegenstelling tot de protestanten, die weldegelijk een heel rijke muzikale voorgeschiedenis hadden / hebben. Sommige denominaties al wat meer dan de andere, maar met name de Luteranen kunnen op dat vlak héél mooie geloofsbrieven presenteren...

En �*ls je al eens een bluesnummertje op partituur zou hebben geanalyseerd, dan zou je heel goed beseffen dat die fameuze affiniteiten met de 'Arabische' muziek (wat die ook moge wezen) ver te zoeken zijn. De basisopbouw van de meeste gekende bluesnummers (melodische lijnen en vooral de harmonieën) zijn zelfs vrij accuraat terug te brengen naar bewerkingen van christelijke hymnes en gezangen. In een curieuze multiculturele mix, d�*t wel... Maar 'Arabisch'...? Tracht dat iemand anders te slijten.
in feite zou men kunnen zeggen dat er wel degelijk een soort Arabische muziek bestaat ONDANKS de islam, zeker en vast niet dankzij de islam.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 21:45   #62
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

pwned zelfs...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 00:59   #63
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Strike voor Desi. C2C mag naar het schrijfhokje terug om te zoeken naar een andere invalshoek vanwaar hij de westerse wereld kan aanvallen...
Wa's da nu voor flauwekul. De Westerse wereld is er juist een van openheid - altijd geweest. Kijk maar naar de muziek die ge dagelijks beluistert en naar het eten op uw bord.

Gij zijt hier degene die de Westerse cultuur voortdurend aanvalt, door te doen alsof die monocultureel is. Dat is pas verraad.

Ik ben de meest Westerse van alle mensen hier op dit forum, al zeg ik het zelf. En ik ben er fier op.

De revisionisten die van de Westerse cultuur per se een monocultuur willen maken zijn anti-Westerse vijanden. Hitler was een uitzondering, voor moest ge het nog niet weten. De mensen vonden die kerel z'n anti-Europese, monocul ideeën helemaal niet interessant. Gelukkig hebben ze dat ook massaal laten blijken. Precies omdat het Westerlingen zijn hé.

Laatst gewijzigd door C2C : 2 april 2007 om 01:01.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 01:06   #64
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Wat dus ook wil zeggen dat 70% dat niet was.

En wat ge eigenlijk wil zeggen is dat toen al, in den tijd, die 30% zijn ding opdrong aan de overige 70%. Niet veel verandert in de tussentijd precies...
BWUAHA! Soms is plat racisme nog wel plezant, ik geef dat toe.

Maar effe terug terzake. De interactie tussen de niet-islamitische en de islamitische negers op zo'n plantage toont dus dat, zelfs onder de terreur van een blanke slavendrijver, mensen samenwerken, samen zich verzetten, op slimme, creatieve manieren. Dus zelfs onder extreme omstandigheden - blanke protestantse tyrannie - toont de neger zijne fundamenteel toleranten aard, en zijn openheid naar het andere.

Dat kunt ge denk ik van dat miserable blank volkse niet zeggen hé. Van zodra die efkes onder druk staan, beginnen die te janken en zoeken ze gelijk kleuters ne vijand, om er, licht achterlijk als ze zijn, hun primitieve racisme op bot te vieren. Kijk naar hoe die kiddo-Amerikanen reageerden op 9/11. Effe onder druk, en de rangen sluiten, samenhokken, janken, vijandje zoeken, en dan geweld gebruiken.

Waarom is de neger, enfin, elke niet-blanke, zo superieur aan de withuiden? Waarom is de neger zoveel geraffineerder? Waarom is de neger niet zo'n schijtluis als die bende wit vlees?

Laatst gewijzigd door C2C : 2 april 2007 om 01:08.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 06:52   #65
Laya
Minister

Standaard

Hoe komt het toch dat deze draad op dit ochtelijk uur zo gemakkelijk een lach op mijn gezicht tovert... en dan nog een redelijk brede, zie maar:
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 07:23   #66
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Onderzoek wijst uit dat ongeveer 30% van de Amerikaanse slaven moslim waren. (...) Ik vind dat een bijzonder interessante ontdekking, die weer eens aantoont dat cultuurvermening tot fantastische ontwikkelingen leidt. De monocultuur is het symbool van verschraling en dood. Multicul is leven, plezier, genot, verrijking. Da's uiteraard een cliché, maar daarom niet minder waar.
Wees gerust: er zijn er hier veel die met u ervoor pleiten om islamieten tot slaven te maken om alzo het multiculturele ideaalbeeld vol wederzijds respect en interculturele uitwisseling gestalte te geven.
Oud 2 april 2007, 10:47   #67
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
in feite zou men kunnen zeggen dat er wel degelijk een soort Arabische muziek bestaat ONDANKS de islam, zeker en vast niet dankzij de islam.
is dat op zich al geen reden om het te ondersteunen ipv te doen alsof dat het niet bestaat en als je het bestaan ervan all kunt verkroppen dan gaan beschimpen?

Wat speelt het een rol dat een typ alleen maar neuzelt, als dat voor die tiep zingen is, waarom u direct aangevallen voelen en moeten reageren in de trant van het trekt nergens op en wat ik als muziek bezie is veel beter. Who gives a shit, muziek is anders voor elke mens, het is wat je ervan maakt en niet wat de een of de ander u wilt opdringen als zijnde DE muziek
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 10:52   #68
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Dat laatste probeert C2C juist te doen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 10:58   #69
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Iedereen die van pop, rock, R&B, jazz, blues of gelijk welke andere vorm van niet-klassieke hedendaagse, Westerse muziek houdt, zal misschien versteld staan van de consensus die onder ethnomusicologen en muziekhistorici aan't groeien is. Namelijk: dat al deze vormen van muziek eigenlijk teruggaan op islamitische religieuze gezangen.

Onderzoek wijst uit dat ongeveer 30% van de Amerikaanse slaven moslim waren. Zij zouden op de plantages waar ze werkten dagelijks gebeden hebben in de vorm van zang. De zo typische stemwendingen in onze hedendaagse popmuziek zijn zelfs nog herkenbaar als typische muezzin-stemwendingen.

Welnu, door deze zeer typische zangstijl te vermengen met zwart-Afrikaanse ritmes, ontstond de negro spiritual. En daaruit is het gros van onze hedendaagse niet-klassieke muziek ontstaan.

Ethnomusicologen en muziekhistorici vergeleken muezzin-gezangen, de eerste negro-spirituals en blank-protestantse hymnen uit dezelfde tijd, en wat blijkt? Christelijke blanke hymnen zijn monotoon, er is geen enkele appregio in de zangstijl te bespeuren. In de muezzin-gezangen uiteraard wel, en die hebben dus de negro spirituals gevormd.

Kortom, we wisten al dat zonder de islam de hedendaagse algoritmiek (en dus het internet) bijvoorbeeld niet mogelijk was geweest. Maar nu leren we ook dat de muziek die we elken dag op Radio 1, 2, Studio Brussel, Donna, JIM, of wat voor station dan ook horen, eigenlijk rechstreeks afstamt van islamitische religieuze gezangen.

Ik vind dat een bijzonder interessante ontdekking, die weer eens aantoont dat cultuurvermening tot fantastische ontwikkelingen leidt. De monocultuur is het symbool van verschraling en dood. Multicul is leven, plezier, genot, verrijking. Da's uiteraard een cliché, maar daarom niet minder waar.

Uw lievelingsmuziek is vermoedelijk van oorsprong islamitisch. Leuk hé.
In tegenstelling wat altijd wordt beweerd heeft de blues voor 80 % zijn wortels in de Keltische muziek en niet zoals vaak wordt beweerd uit de muziek van negerslaven.
Wel combineerde deze negerslaven als eerste de Keltische muziek met Afrikaanse rhythme.
Oud 2 april 2007, 11:08   #70
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je? Er waren islamieten in Ethiopië in 615 na christus.

Dat lijkt me sterk, de islamitische tijdrekening begint pas in 622 na Christus

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be