Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2007, 18:41   #61
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ben je dan geen "raciste"?

Maar echt, ik vind dat Vlamingen harder moeten optreden, als de Vlamingen in de verfransende gemeenten wegblijven uit die winkels zal dat niks opleveren maar als iedereen....
Natuurlijk ben ik raciste! Als een neger me in Brussel in het Frans aanspreekt of wil bedienen dan spreek ik Frans hoor. Stel je voor dat Jozef te weten komt dat ik met die neger zijn voeten aan het rammelen ben!

Wees gerust: ik kijk eerst even naar het kleurtje alvorens mijn onkunde te laten blijken (grapje natuurlijk: tegen negers spreek ik niet! )

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 april 2007 om 18:43.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 18:42   #62
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Onder hen spreken Franstaligen de taal die ze willen. Als dat u niet bevalt, is het niet hun probleem. Als u een probleem hebt met het Frans, blijf thuis dan. Dilbeek is toch een gemeente "waar Vlamingen thuis zijn"................
Wat ze spreken op de bus of zo is inderdaad helemaal hun eigen zaak, en strikt gezien is het perfect mogelijk dat die allemaal vloeiend Nederlands spreken.
Maar toch zijn er hier mensen die uit een groot aantal Franstaligen op de bus afleiden dat er een groot aantal Franstaligen in de gemeente zijn die geen Nederlands willen kunnen. En waarom zouden die mensen dat denken. Waarom...
Oud 3 april 2007, 18:49   #63
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, het motto van Colruyt is werkelijk : geen gezwans, kopen en weg ,en lage kosten.
mah, kopen en weg klinkt wel grof Ik heb bij de colruyt gewerkt en als de winkel open ging moest de radio ook af, anders moeten ze sabam betalen (zoals de gb) en dat rekenen ze door in hun prijzen.. Tis maar aan de klant de keuze dan.
Bij de colruyt als wij ni alles in de rekken kregen zette we de dozen die niet in de rekken paste gewoon bovenaan of onderaan zoda we makkelijk konde bijvullen, ma in de gb zie je nergens dozen, daar moeten ze dan product per product mooi aanvullen..
En nee de colruyt is ni gewoon een magazijn wij moeste ook alles uit verpakking halen en naar voor schuiven.

Citaat:
In Gent heb je een Delhaize en Carrefour heel dicht bij elkaar (aan de Sterre). Wel nu....
in gent spreken ze ook geen frans

Citaat:
Het beeld dat de Franstaligen in de Rand stuk voor stuk stadsmensen zijn die via een ondergrondse tunnel hun huis binnenkruipen en daar hun telefoon en computer gebruiken, en niets met de gemeente te maken hebben en dus geen Nederlands moeten kennen klopt dus niet...
Tuurlijk niet maar de vlaamse handelaars zijn wel allemaal 2talig hier, als je een beenhouwer hebt en iemand komt binnen en zegt bonjour gaat de handelaar direct naar het frans overstappen.. Economisch gezien logisch. En aangezien de franstalige zelfs niet probeert om 'goeiendag' te zeggen wordt het voor hun steeds moeilijker om de nederlandse taal te leren.

Op ons gemeentehuis in grimbergen staat wel een plakaatje "hier spreekt men nederlands" Maja, ik pijs die kiekes da daar ook achter het loket zitten, man! ik denk ni dat die frans kunnen soiso

Citaat:
Als je pint reeds binnen is, heb je enkel véél geduld nodig tot ze een Nederlandstalige tolk kunnen vinden.
en dan komt er zo iemand van het progamma 'boiling point' : "proficiat, u bent 10min kalm gebleven, hier 100 dollar!!"

not

Laatst gewijzigd door barteke : 3 april 2007 om 18:50.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 18:52   #64
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht

in gent spreken ze ook geen frans
Wat wil dat zeggen?
Voor een boycot hoeft dat toch niet?
Oud 3 april 2007, 18:55   #65
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Wat wil dat zeggen?
Voor een boycot hoeft dat toch niet?
hmzz.. maar je zei dat er aan de sterre 2 warenhuizen vlak bij elkaar liggen. Niet iedereen woont in een buurt waar dat het geval is, en niet iedereen wil mss de moeite doen om afstand af te leggen voor één incident. Enkel de vlaams belangers en de nva-ers hebben het er mss voor over, en zoveel vlamingen zijn dat nu ook niet om een winkel failliet te krijgen
Oud 3 april 2007, 19:01   #66
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Nu, mijn vroegere MaxiGB is overgenomen door Carrefour.

Nu weet ik het niet meer, maar de eerste maanden waren de elektrische producten ENKEL in franstalige verpakking te verkijgen (buurt van Antwerpen).
Ik ben daarover gaan reclameren, spijtig genoeg geen klachtenbrief geschreven. Verder kom ik er ook niet meer.

Over klachtenbrieven:

DOEN! Indien je klachten hebt over je warenhuis (weze het taalkundig, onvriendelijk personeel, dingen die je storen: STEEDS BRIEF schrijven! Je krijgt altijd geld (vroeger bij GB heb ik 500BF schadevergoeding ontvangen, bij LIDL : (kom, men moet vergelijken) één kilogram koffie.

Je klacht moet natuurlijk gegrond zijn, maar we schrijven véél te weinig klachtenbrieven heb ik de indruk.

Moest ik in de rand rond Brussel wonen, dan zou ik vast bijna gratis kunnen leven van mijn klachtenbrieven!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 3 april 2007, 19:07   #67
barteke
Burgemeester

Standaard

zoiets als, hier 500 frank en hou je mond?
wat was je klacht in de lidl dan?
Oud 3 april 2007, 19:08   #68
barteke
Burgemeester

Standaard

en aan wie gaf je die klacht dan? het hoofdkantoor van de carrefour of de gerant? welk adres aub?
Oud 3 april 2007, 19:11   #69
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zoiets als, hier 500 frank en hou je mond?
wat was je klacht in de lidl dan?

maxiGB: verkeerde informatie gegeven. cheques van DinersClub gingen worden aangenomen en werden niet aangenomen. Ik heb toen een héél tuinsalon aan de kassa laten staan én die brief geschreven.

(uiteindelijk waren ze niet écht in de fout: vraag was gesteld voor 31 december en ik had toen gewacht op de nieuwe tuinmeubelen, maar het bleek dat het contract met DinersClub door MaxiGB niet was hernieuwd. Enfin, heb dus 500 BF als troostprijs gekregen en dit rond 1990 hoor!).

Lidl: probleem met personeel aan kassa, geen rekening houden met duidelijke pogingen van iemand die invalide is om van elk stuk duidelijk één op de band te leggen en duidelijk te tonen hoeveel er nog in de kar lagen. (zes dozen melk: 1 op de band en kijk hier nog 5, vier flessen water: 1 op de band, kijk hier nog 3.... meer lag er in de kar niet meer in).

Laatst gewijzigd door circe : 3 april 2007 om 19:20.
Oud 3 april 2007, 19:12   #70
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en aan wie gaf je die klacht dan? het hoofdkantoor van de carrefour of de gerant? welk adres aub?
telkens hoofdkantoor hoor. Je MOET die adressen krijgen van de gérant en indien niet dan vermeld je die onwilligheid in je brief (hoofdkantoor opzoeken via goudengids.be).

Mensen die in de VLAAMSE rand wonen en niet in het Nederlands bediend worden, zouden daar dus standaard een klachtenbrief over moeten schrijven!
Wedden dat het snel wordt opgelost?

Laatst gewijzigd door circe : 3 april 2007 om 19:18.
Oud 3 april 2007, 19:23   #71
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Nog even over Lidl: betrokken personeelslid heeft zich nadien verontschuldigd (die brief werd dus weldegelijk besproken!)

ze eiste dus origineel dat ik ALLES op de band zette, terwijl ik stond te verrekken van de pijn! vandaar mijn colère.

Oud 3 april 2007, 19:33   #72
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Onder hen spreken Franstaligen de taal die ze willen. Als dat u niet bevalt, is het niet hun probleem. Als u een probleem hebt met het Frans, blijf thuis dan. Dilbeek is toch een gemeente "waar Vlamingen thuis zijn"................
Zucht... Ik heb geen probleem met het feit dat mensen franstalig zijn.. Leer eens aandachtig lezen, FDF'ertje. Het is gewoon een steekproef die aantoont hoeveel franstaligen er zijn in Dilbeek.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 19:36   #73
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
en dit rond 1990 hoor!
toen was ik nog ne kleine petotter
Mja, het hangt mss ook af van het beleid dat toen werd gevoerd, en van de mensen die deze klachten ontvangen.

pff hetgeen je daar zegt, daar zou ik me allemaal niet mee bezig houden hoor, ik zou het ten hoogste aan de kassierster zeggen, zodat ze zich excuzeert. Maar aan de kassierster het adres van het hoofdkantoor vragen en er bijzeggen dat je een klacht gaat indienen omdat je ze wat grof vond, vind ik wat cru. En dan zo nogis vragen "wat is just uwe naam madam, dan schrijf ik het op"
De carrefour is van franse origine dus ik betwijfel of taalklachten serieus worden genomen.

Ikzelf ga niet naar de carrefour maar eerder naar de colruyt, daar kunnen ze beter nederlands. Als ik al naar een winkel ga, want m'n ouders doen voornamelijk de inkopen.

Laatst gewijzigd door barteke : 3 april 2007 om 19:38.
Oud 4 april 2007, 13:58   #74
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Nu hebt ge gezien wat de nederlandstaligen hier in Dilbeek denken. Hans? Haaaans?! Waar zit ge? Ik dacht dat de mensen er niet van wakker lagen?
Ik denk niet dat ze er wakker van liggen. Ik lig 's nachts ook niet wakker van de politiek. Dat wil niet zeggen dat ze er geen mening over hebben. En dikwijls is die mening een tolerante.

Let ook op het zeer door de media beïnvloed discours van "zij moeten zich aanpassen", terwijl de overheid niets doet om tweetaligheid te creëren, maar integendeel een apartheidsregime heeft geïnstalleerd. De Franstalige chauffeur had die verraderlijke bipolariteit volledig begrepen. De andere mensen stelden zich over het algemeen verdraagzaam op, maar men voelt dat ze geïndoctrineerd zijn door de Vlaams-nationalisten en zelfs schrik hebben om hun eigen (Belgisch-gezinde) mening te zeggen.

Sommige Nederlandstaligen moeten ook eens leren deftig Nederlands te spreken.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2007, 14:05   #75
vulpes
Gouverneur

Standaard

niets doet om tweetaligheid te creëren?
ik heb anders wel al frans gehad sinds het vijfde studiejaar.. wat ik een waals reisgenootje niet kon zeggen.. toendertijd moest ik mijn beetje frans bovenhalen om haar uit te leggen waarover een engelstalige film, met nederlandstalige ondertiteling ging....

en die eentaligheid is - zo meen ik mij te herinneren - er gekomen op verzoek van franstalige kant...

daarnaast voorzien gemeenten wel cursussen voor anderstaligen...

Laatst gewijzigd door vulpes : 4 april 2007 om 14:05.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2007, 14:18   #76
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik denk niet dat ze er wakker van liggen. Ik lig 's nachts ook niet wakker van de politiek. Dat wil niet zeggen dat ze er geen mening over hebben. En dikwijls is die mening een tolerante.

Let ook op het zeer door de media beïnvloed discours van "zij moeten zich aanpassen", terwijl de overheid niets doet om tweetaligheid te creëren, maar integendeel een apartheidsregime heeft geïnstalleerd. De Franstalige chauffeur had die verraderlijke bipolariteit volledig begrepen. De andere mensen stelden zich over het algemeen verdraagzaam op, maar men voelt dat ze geïndoctrineerd zijn door de Vlaams-nationalisten en zelfs schrik hebben om hun eigen (Belgisch-gezinde) mening te zeggen.

ik vond het daarentegen ontzettend leuk om te zien dat de weinige franstaligen van origine die ze interviewden in PRACHTIG Nederlands konden antwoorden.
Heb je dat gemist Hans?

Oud 4 april 2007, 14:34   #77
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Echt waar, doe voort, we slaan het allemaal mooi op, ik zal dit aan iedereen tonen die ook maar even overweegt om op jou te stemmen.
Denk jij nu ECHT dat als ik op jou of Kim zou moeten stemmen, dat ik jou zou kiezen?

De Vlaamse overheid voert wel nog altijd de faciliteiten uit (misschien daarom dat ze er over klagen, omdat ze het wel effectief ook zitten te doen??)
En de Vlaamse overheid heeft Frans een verplicht schoolvak gemaakt, de Franse Gemeenschap niet. Ga nu snel naar de Franstalige fora dus.
En uhm, niemand hier is vragende partij voor tweetaligheid van Dilbeek hoor!

En nu om je grote mond weer definitief te beëindigen:
Citaat:

Vraagje : waarom heeft BUB wel geld en tijd om een gemeenteraad in Moortsel te gaan verstoren na een democratische beslissing van een rechtmatig verkozen gemeenteraad, maar kijkt het niet om naar grondwettelijk gegarandeerde rechten van 'kustbelgen' in bepaalde delen van het land?
Is BUB er voor België, voor de koning,....of voor de Belgen?
Oud 4 april 2007, 14:53   #78
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik vond het daarentegen ontzettend leuk om te zien dat de weinige franstaligen van origine die ze interviewden in PRACHTIG Nederlands konden antwoorden.
Heb je dat gemist Hans?
Hier gaan ze wel vrijuit eigenlijk he, dit is een volledig tweetalige productie, met een Vlaming en een Waal, en ondertitels in de andere taal.
Oud 4 april 2007, 14:54   #79
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Evilbu, het spijt me maar ik begrijp uw vraag niet zo goed. Wat zijn 'kustbelgen'?

Overigens werd die gemeenteraad helemaal niet 'verstoord', en liet de BUB gewoon zijn democratische stem horen. Het geld dat daarvoor gespendeerd diende te worden - een paar bordjes en vlaggen die sowieso op vooraad zijn - zal ook wel meevallen hoor.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2007, 14:57   #80
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Evilbu, het spijt me maar ik begrijp uw vraag niet zo goed. Wat zijn 'kustbelgen'?

Overigens werd die gemeenteraad helemaal niet 'verstoord', en liet de BUB gewoon zijn democratische stem horen. Het geld dat daarvoor gespendeerd diende te worden - een paar bordjes en vlaggen die sowieso op vooraad zijn - zal ook wel meevallen hoor.
Even "Patriot!" eraan herinneren dat jij de indruk hoort te wekken dat jij nu bij VLD bent, en dat de vraag dus onmogelijk aan jou gericht kan zijn.
Met Kustbelgen maak ik de BUB tactiek belachelijk die het woord Vlaming bant, en enkel "Noordbelg" of "Nederlandstalige Belg" toelaat.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be