Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2007, 11:35   #61
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Moeder Theresa hielp de mensen op allerlei wijzen; haar congregatie doet dit nog steeds. En dat zowel bij Indiase christenen, moslims, hindoes, sihks... zonder onderscheid van rang of kaste. De Maltezerorde doet dat ook. Natuurlijk wordt iedere bekering verwelkomd, maar is niet de eerste zorg van al deze organisaties. Kerk in Nood is dan weer wel een missionaire en pastorale organisatie.
Moeder Theresa misschien wel, en Pater Damiaan zeker. Maar ik stel me altijd de vraag of zowel de ene en de andere niet er tussendoor toch niet gepoogd hebben zieltjes te winnen. In ieder geval de christelijke naastenliefde is niet altijd zuiver altruïstisch en onschuldig zoals ze zich zelf altijd wil promoten. Dit wilde ik even aanstippen.

Laatst gewijzigd door system : 26 april 2007 om 11:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 11:38   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Moeder Theresa misschien wel, en Pater Damiaan zeker. Maar ik stel me altijd de vraag of zowel de ene en de andere niet er tussendoor toch niet gepoogd hebben zieltjes te winnen. In ieder geval de christelijke naastenliefde is niet altijd zuiver altruïstisch en onschuldig zoals ze zich zelf altijd wil promoten. Dit wilde ik even aanstippen.
Iedere christen mag de wens koesteren anderen te bekeren. Alleen moet dit op een eerlijke wijze gebeuren. In dat verband waren de Chinese rijstchristenen een schande: daar dwong men straatarme mensen zich te laten dopen waarna ze kommetjes rijst kregen. De Kerk heeft trouwens die missionarissen dan zwaar op de vinger getikt.

Door ons voorbeeld als christen waarbij de ander bijstaan, tonen we een goed voorbeeld. Dat voorbeeld kan mensen aanzetten tot denken en hen misschien de stap naar het christendom doen zetten. Daar is nu eenmaal niets fout aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 11:41   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedere christen mag de wens koesteren anderen te bekeren. Alleen moet dit op een eerlijke wijze gebeuren. In dat verband waren de Chinese rijstchristenen een schande: daar dwong men straatarme mensen zich te laten dopen waarna ze kommetjes rijst kregen. De Kerk heeft trouwens die missionarissen dan zwaar op de vinger getikt.

Door ons voorbeeld als christen waarbij de ander bijstaan, tonen we een goed voorbeeld. Dat voorbeeld kan mensen aanzetten tot denken en hen misschien de stap naar het christendom doen zetten. Daar is nu eenmaal niets fout aan.
U moet niet alleen verwijzen naar de Chineze rijstchristenen. In Belgisch Congo was het ook nog voor een groot stuk zo.

Laatst gewijzigd door system : 26 april 2007 om 11:42.
Oud 26 april 2007, 12:12   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet niet alleen verwijzen naar de Chineze rijstchristenen. In Belgisch Congo was het ook nog voor een groot stuk zo.
Dit is niet juist, zeker niet bij de missies die onder leiding en toezicht stonden van de scheutisten en benedictijnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 15:04   #65
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Jaarlijks besteedt het Vatikaan niet onaardige sommen aan hulp aan de Derde Wereld, o.m. door flinke toelagen aan organisaties als Oostpriesterhulp/Kerk in Nood, de Maltezerorde, Caritas, enz.
ah, die organisaties die we elk jaar minstens één keer zien aan de deur passeren....

HUN geld....

Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 15:07   #66
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Het zelfde dan de gardiaan die bij ons van vergadering naar vergadering snelt
Oud 26 april 2007, 15:09   #67
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Dus een goed persoon MOET wel een christen zijn?
Ik ken zovele mensen die anderen helpen, vrijwilliger zijn, etc etc.. en die niet geloven... Men moet haast beginnen veronderstellen dat de katholieke kerk de rechten op goedheid hebben opgekocht... lol
Als iemand goed doet, schrijf dat dan op ZIJN boek, niet op dat van god, jezus, of de katholieke kerk...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 15:14   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is niet juist, zeker niet bij de missies die onder leiding en toezicht stonden van de scheutisten en benedictijnen.
Jef Geraerts was 5 jaar Assistent Gewestbeheerder in Belgisch Congo. Het schrijft daar verschillende boeken over. Onder andere: Het verhaal van Matsombo.

In 'Het verhaal van Matsombo' van Jef Geraerts, laat Geraerts Matsombo het volgende zeggen:

Ik heb in mijn leven tweemaal een oorveeg van een blanke gekregen.
De eerste van die missiepater, die me bovendien nog uitschold voor vuile heiden omdat m’n vader de voorouderlijke wetten gehoorzaamde.’

Dit maar om te zeggen dat missiepaters onderdeel waren van de kolonie, van het koloniaal systeem dus. Deze missionarissen werden vanuit Belgie naar Congo gestuurd om de inheemse bevolking te bekeren tot het katholicisme en om daar bijvoorbeeld scholen en ziekenhuizen te stichten, met als voorwaarde dat de inlanders die hier gebruik van maakte zich tot dit geloof zouden bekeren.

Laatst gewijzigd door system : 26 april 2007 om 15:32.
Oud 27 mei 2007, 14:58   #69
duncan
Banneling

Standaard

Aah hebben ze dat nu nog ni afgeleert om da geld in de kerk te gebruiken en ni erbuiten tsss ;-D
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 15:10   #70
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard Atheïst schenkt bisdom 22,5 miljoen dollar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Aah hebben ze dat nu nog ni afgeleert om da geld in de kerk te gebruiken en ni erbuiten tsss ;-D
Een bijzonder bericht las ik in de krant
Atheïst schenkt bisdom 22,5 miljoen dollar
Hilversum, 25 mei 2007 - Een zelfverklaarde atheïst heeft het aartsbisdom New York een recordgift bezorgd van 22,5 miljoen dollar (16,7 miljoen euro). De gepensioneerde zakenman en filantroop Robert Wilson deed de donatie aan een onderwijsproject van het bisdom.
Lesgeld
Het is de hoogste particuliere gift die het aartsbisdom New York ooit heeft ontvangen. Met het bedrag kan het lesgeld worden betaald voor 3000 kinderen uit arme gezinnen. Zij krijgen een plaats aangeboden aan een katholieke school naar keuze in de stad New York.
Atheïst
In een interview met persbureau Bloomberg zei Robert Wilson (80) dat hij atheïst is, maar groot respect heeft voor het katholieke geloof. “Laten we het onder ogen zien”, zei hij, “zonder de Rooms-Katholieke Kerk zou er geen westerse beschaving zijn.”
bron:http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2007.html

Laatst gewijzigd door Judokus : 27 mei 2007 om 15:18.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 15:15   #71
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Een bijzonder bericht las ik in de krant
Atheïst schenkt bisdom 22,5 miljoen dollar

Hilversum, 25 mei 2007 -
Een zelfverklaarde atheïst heeft het aartsbisdom New York een recordgift bezorgd van 22,5 miljoen dollar (16,7 miljoen euro). De gepensioneerde zakenman en filantroop Robert Wilson deed de donatie aan een onderwijsproject van het bisdom.

Lesgeld
Het is de hoogste particuliere gift die het aartsbisdom New York ooit heeft ontvangen. Met het bedrag kan het lesgeld worden betaald voor 3000 kinderen uit arme gezinnen. Zij krijgen een plaats aangeboden aan een katholieke school naar keuze in de stad New York.

Atheïst
In een interview met persbureau Bloomberg zei Robert Wilson (80) dat hij atheïst is, maar groot respect heeft voor het katholieke geloof. “Laten we het onder ogen zien”, zei hij, “zonder de Rooms-Katholieke Kerk zou er geen westerse beschaving zijn.”

Woehahaha die is kei grappig lol goh ik mag nu niet gaan wijzen ofzo maar ik woonde ooit met een atheïst samen en euhmm pffff een nare ervaring amai .

Ik zag dat meerdere atheïsten goed zijn in papieren en wet gevingen rond staat en kerk maar weinig tot GEEN voeling met wat er in onze westerse beschaving plaats vond als het gaat over geloofs vormen .
Het rooms katholieke kent en kende vele vormen bvb rooms baptistisch of lutheraans ...vele o zo vele vormen en net zoals de christenen zitter er keurige leuke en lieve mensen maar ook verzuurde oordelers wat typisch iets sociaal westers is als het over de mens en zen geloof gaat .

Bedankt voor die annonce want dat is iets wat ik niet wist
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be