![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik weet dat er een hele resem gemeenten langs de taalgrens verfranst zijn. Ook in het oosten van Luik sprak men vroeger een dialect van het Nederlands (je kan dat nog zien aan de namen op oude graven). Maar ik weet niet of we er goed aan zouden doen om die gemeenten op te eisen. Die gemeenten zijn verfranst, en de bevolking zal zeker niet staan te springen om bij Vlaanderen te komen. Prioriteit is, om ons vandaag op Brussel te focussen. We dreigen onze hoofdstad te verliezen. Vlaanderen kan leven zonder Aubel, maar niet zonder Brussel. De taalgrens opnieuw ter discussie stellen, zou wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Jij neemt als maatstaf de dialecten van enkele decenia terug. Maar als men voor die nieuwe taalgrens het huidige taalgedbruik als maatstaf zou nemen, zouden we wel eens 25 gemeenten uit het centrum van Vlaanderen kunen verliezen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor de taalgrens zou ik zeker hierheen gaan.
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik ken de situatie in die zogezegde "ontstolen gebieden"; en ik kan u vertellen dat in de meeste gemeenten die worden opgesomd er in de jaren zestig geen meerderheid Vlamingen woonde en dat dit nu nog steeds het geval is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de Voerense dorpen wordt er maar één dialect gesproken, nl. het "Veurs", een vorm van Oost-Limburgs dat op zijn beurt verwant is met de dialecten van de naburige Nederlandse gemeenten, met de (vroegere) dialecten van Aubel en Bleiberg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Platdiets" als dusdanig is geen taalkundige benaming voor een bepaald dialect of dialectfamilie; wel eerder een politieke benaming. Die wordt trouwens graag in de mond genomen door de Waalsgezinde Voerenaars die aldus beweren dat hun taal geen Nederlands, maar ook geen Duits is; maar iets "speciaals". Net alsof Voeren een taalkundig eiland zou zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ga daar mee wel akkoord, maar ik denk dat het wel rechtmatig is de situatie vd taalgrens te vergelijken met ongeveer 1830. Daaruit zou toch moeten blijken dat een aantal gemeenten - niet alleen Edingen - op 'onnatuurlijke' wijze verfranst werden.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 9 april 2007 om 21:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, afgezien van Marke en Edingen (en natuurlijk ook de Vlaamse gemeenten rond Brussel en Brussel zelf) is er nauwelijks een verschuiving gebeurd. Ik kan u in dat verband de studie van professor Kurth ten stelligste aanraden. In zijn studie valt de toenmalige taalgrens (eind 19e eeuw) bijna volledig samen met de huidige, officiële grens (met uitzondering van Nieuwkerke, Herstappe en Sint-Martens-Voeren).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U slaat voor het overige de bal ferm mis. Gemeenten als Waasten, Komen, Moeskroen, Orroir, Amengijs, Rozenaken... waren al in de middeleeuwen Romaanse gemeenten. Ook voor de Bourgondische tijd. Ten bewijze hebben we bijvoorbeeld de boeken van het kapittel van Waasten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zijn deze gemeenten ook altijd Romaanstalig geweest natuurlijk niet net zoals Komen-Waasten & Moeskroen. De cultuurtaal was in de 19de en (soms) in de 20ste eeuw Frans d.w.z. dat het onderwijs Franstalig was en de gemeente in het Frans werd bestuurd. De landbouw-en arbeiders bevolking waren het laagste op de sociale ladder en konden niet omhoog gaan op sociale ladder want U bleef een sukkelaar. De middenklass daarentegen kon dat wel en lieten hun kinderen Franstalig onderwijs volgen en begonnen zelf Frans te spreken wat de arbeiders & landbouwers niet konden permiteren want de kinderen moesten meehelpen. De elite was altij Franstalig uitgezonderd een gebroken Nederlands. In de 19de haalt U aan dat er massa's Vlaamse inwijkelingen in Moeskroen kwamen dat is geen dominante factor want in Karelskoning (Charleroi) waren er ook massa's Vlaamse inwijkelingen en geen enkel iemand die durfde denken om er faciliteiten in te voegen. Wat er echt gebeurde in de 19de eeuw was o.i.v. de sociale wantoestanden keerden veel mensen van de middenklasse naar de landbouwbevolking en de arbeiders. Met hun Frans konden ze weinig doen en ze spraken terug hun Vlaams dialect dat ze altijd machtig waren. Tegen dat de gemeente weer in ziijn oorspronkelijk Vlaams karakter had werden ze overheveld in 1963 door gegevens van een in volle repressie periode (anti-germaans, anti-Vlaams, pro-Belgisch) vervalste talentelling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() Onderschat me niet U kent minder van de taalgrens dan ik. in officiële documenten werden nogal dikwijls Latijnse of Franse vormen van duidelijke Vlaamse plaatsnamen zoals NOVIS PORTIUS voor NIEUWPOORT en GHISTELLES voor GISTEL.... Beschouw U Menen, Wervik als Franstalig?
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 22:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de Bourgondische tijd is in de 17e eeuw wel al een tijdje achter de rug, hoor (hertog Karel sterft in 1477)... Kortom, ik raad u aan eerst een geschiedenisboek te openen voor u nog eens met onzin komt aandraven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Minister-President
|
![]() Welk gebied???? Rijsel was ooit ook een Nederlandse stad en Steenput (Estaimpuis) een gemeente tussen Doornik en Moeskroen was ook tot zeker de 14de eeuw Nederlandstalig. Moeskroen werd in de 12de eeuw vermeld als "mosgeron" en niet "moskeron" of iets dergelijks omdat picardiërs geen sch-klank kunnen uitspreken. Moeskroen wordt in de Westhoek als Moeschroen uitgesproken. Een belangrijk verschil tussen het West-Vlaams de Westhoek is de sch-klank en het West-Vlaams (overgang met het Oost-Vlaams) in Kortrijk is SK-klank dus moet Moeskroen zeker een Vlaamse stad geweest zijn
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 22:37. |
![]() |
![]() |