Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2007, 16:08   #61
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
KLANTEN?? Is het treinverkeer dan een commercieel product?
Het hoeft toch geen commercieel product te zijn om de gebruikers op een klantvriendelijke manier te behandelen.

Openbaar vervoer zal altijd een mix zijn tussen een commercieel product en een publiek goed.

Indien het een puur commercieel product zou zijn, dan werden zowat de helft van de lijnen afgeschaft wegens niet commercieel interessant.

Dat is voor mij dan ook de rechtvaardiging van een staatsmonopolie op openbaar vervoer, namelijk met inkomsten van de rendabele lijnen een publieke dienstverlening aanbieden op lijnen die commercieel minder interessant zijn.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 16:13   #62
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Frans als Belgische taal naar buitenlandse toeristen toe... Deze nieuwe internationale taal zal, naast de officiele taal, gesproken worden in alle stations van oostende tot aarlen...

Wie kan er nu iets tegen toeristen hebben, n'est-pas... En de taalgrens is toch voorbij gestreefd, n'est-pas...

Oud 21 april 2007, 16:17   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Openbaar vervoer zal altijd een mix zijn tussen een commercieel product en een publiek goed.
Openbaar vervoer moet enkel een 'publiek goed' zijn. En dan is het evident dat die dienst in de volkstaal gebeurt. In Vlaanderen is dat (met uitzondering van Brussel) enkel Nederlands.
Dat die rijke troela's in eerste klasse tussen Sint-Genesius en Knokke willen geholpen worden in het Frans, zal mij worst wezen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 16:26   #64
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Openbaar vervoer moet enkel een 'publiek goed' zijn. En dan is het evident dat die dienst in de volkstaal gebeurt. In Vlaanderen is dat (met uitzondering van Brussel) enkel Nederlands.
Dat die rijke troela's in eerste klasse tussen Sint-Genesius en Knokke willen geholpen worden in het Frans, zal mij worst wezen.
Of het nu troela's zijn of backpackers of pendelaars, dat maakt toch niet uit.
Wat is nu je probleem met wat hoffelijkheid en respect aan de dag te leggen voor anderstaligen.

Als het op de Thalys gebeurt heeft niemand er een probleem mee, maar o wee als het op de lijn Luik-Brussel-Oostende zou gebeuren.

Wat een verkrampte, verzuurde houding seg
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 19:43   #65
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is nu je probleem met wat hoffelijkheid en respect aan de dag te leggen voor anderstaligen.
Leg dan respect aan de dag voor ALLE anderstaligen. Maar dan eis ik ook dat de treinen worden afgeroepen in het Hindi, van zodra er één Hindoe op het perron staat.

Of is de ene anderstalige meer waard dan de andere misschien?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 20:30   #66
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of het nu troela's zijn of backpackers of pendelaars, dat maakt toch niet uit.

Als het op de Thalys gebeurt heeft niemand er een probleem mee, maar o wee als het op de lijn Luik-Brussel-Oostende zou gebeuren.

Wat een verkrampte, verzuurde houding seg
Gek dat u , als overtuigde belgicist , niet vurig vecht voor hoffelijkheid waar het echt moet (in Brussel en de Rand of zo?
Oud 21 april 2007, 20:44   #67
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht

... het Arabisch is al de eerste taal in het Antwerpse&Brusselse
Hoe het er in Antwerpen aan toe gaat kan ik niet zo goed beoordelen, maar wat het Brusselse betreft begin ik er ondertussen toch wel al wat van af te weten.

Wat u beweert is absoluut onwaar.

In Brussel is Frans de eerste taal, en terwijl Nederlands steeds belangrijker wordt, is ook het Engels aan een flinke opmars begonnen. Arabisch staat vrij stevig in Molenbeek, Anderlecht, Vorst en in de buurt van het Zuidstation, en dat is het zowat. De meeste Marokkaanse immigranten gebruiken, naast het Frans, één van de vele Berberdialecten. In Schaarbeek en St.-Joost is Turks een belangrijke taal geworden, in St.-Joost kan je ook Koerdisch horen, in de buurt van de Naamse Poort hoor je vaak Lingala, in St.-Gillis soms Spaans, Portugees (komt ook in Elsene voor) of Grieks. In het westen (Jette, Berchem, Anderlecht, Ganshoren, Koekelberg) en in Evere wordt het Brabantse dialect nog erg vaak gebruikt, en zowat overal weerklinkt ook vaak Italiaans en Pools. Andere talen die in het Brusselse gebruikt worden : Duits, Armeens, Chinees, Vietnamees, Thaï, Hindi, Farsi, Swahili, Tsjechisch, Russisch, Albanees, ...

Hoedanook is de dominerende taal Frans.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 22:30   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Frans als Belgische taal naar buitenlandse toeristen toe... Deze nieuwe internationale taal zal, naast de officiele taal, gesproken worden in alle stations van oostende tot aarlen...
Frans is geen internationale taal. Integendeel!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 22:32   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
KLANTEN?? Is het treinverkeer dan een commercieel product?
Ja, dat zou het moeten zijn. Misschien krijgen we dan eindelijk eens de dienstverlening die een klant verdient, nl. waar voor z'n geld.
Oud 22 april 2007, 11:38   #70
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Frans is geen internationale taal. Integendeel!
Of u Frans nu al of niet een internationale taal wil noemen, hangt blijkbaar grotendeels af van de gehanteerde definitie van 'internationaal'.

Elke taal die kan gebruikt worden om mensen die tot verschillende 'naties' behoren met elkaar te laten praten, is volgens mij 'internationaal'.

Frans is vast en zeker minder 'universeel' dan Engels, maar het is volgens mij wèl 'internationaal'.

Chinees wordt door méér mensen als moedertaal gehanteerd dan Frans èn Engels samen, maar Chinees is zeker niet 'universeel', en nauwelijks 'internationaal'.

Arabisch daarentegen is, net als Frans of Spaans, wèl 'internationaal'.

Ook Nederlands kan een 'internationale' taal genoemd worden. Immers, zowel Belgen (en dan vooral Vlaamse Belgen) als Surinamers als Zuid-Afrikanen als Nederlanders kunnen zich in deze taal voor elkaar verstaanbaar maken, en er zijn ook Indonesiërs, Duitsers, Fransen en Engelsen, ... die deze taal machtig zijn en dus eventueel zouden kunnen gebruiken om een dialoog aan te gaan.
Oud 22 april 2007, 11:42   #71
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, alleen in het Nederlands en Frans. De volgorde wordt bepaald door de conducteur.
Ik meen mij te herinneren dat de volgorde vast ligt, nl eerst de taal van het Gewest waar je naar toe rijdt: rij je naar pakweg Antwerpen, dan NL eerst, rij je naar Charleroi, FR eerst.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 11:47   #72
Ambiorix

Standaard

tegen.

waarom geen arabisch, pools, chinees, of spaans? wat kan en wat kan niet?

in vliegtuig: engels+autochtone taal
in treinen (bij ons): tweetaligheid
in bussen (bij ons): nederlands graag!

lijkt mij gewoon het logischte.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 11:47   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Of u Frans nu al of niet een internationale taal wil noemen, hangt blijkbaar grotendeels af van de gehanteerde definitie van 'internationaal'.

Elke taal die kan gebruikt worden om mensen die tot verschillende 'naties' behoren met elkaar te laten praten, is volgens mij 'internationaal'.

Frans is vast en zeker minder 'universeel' dan Engels, maar het is volgens mij wèl 'internationaal'.
Dit is niet de geijkte omschrijving van "internationaal". Met Frans kunnen Britten niets aanvangen. Met Frans weten Russen geen weg. In het Frans zullen Japanners en Chinezen niet geholpen worden. Met Frans help je een Pool, Slovaak, Duitser, Oostenrijker, Bulgaar, Serviër... niet wanneer hij op het perron van Antwerpen staat. Ik zie dan ook niet in waarom men op die plaats de mededelingen in het Frans zou moeten doen.
Oud 22 april 2007, 11:48   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ik meen mij te herinneren dat de volgorde vast ligt, nl eerst de taal van het Gewest waar je naar toe rijdt: rij je naar pakweg Antwerpen, dan NL eerst, rij je naar Charleroi, FR eerst.
Neen, dat is niet zo. De conducteur bepaalt gewoon zelf de volgorde.
Oud 22 april 2007, 11:49   #75
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en de simpele arbeider uit de Borinnage, die moet weer stikken zekerst?

Laatst gewijzigd door driewerf : 22 april 2007 om 11:49.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 12:12   #76
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is niet de geijkte omschrijving van "internationaal". Met Frans kunnen Britten niets aanvangen. Met Frans weten Russen geen weg. In het Frans zullen Japanners en Chinezen niet geholpen worden. Met Frans help je een Pool, Slovaak, Duitser, Oostenrijker, Bulgaar, Serviër... niet wanneer hij op het perron van Antwerpen staat. Ik zie dan ook niet in waarom men op die plaats de mededelingen in het Frans zou moeten doen.
Van Dale, pocketwoordenboek Nederlands, p. 192 :

in-ter-na-ti-o-naal bn, bw tussen landen bestaand; van, voor, in verschillende landen

U onderschat de Britten, Russen, Japanners, Chinezen, Polen, Slovaken, Duitsers, Oostenrijkers, Bulgaren, Serviërs, ... ?

En ik mag blijkbaar ook veronderstellen dat in Antwerpen NOOIT Fransen of Franstaligen komen en er eventueel weer weg willen ?

Ik vind Frans nu niet bepaald een mooie taal, maar ik heb er niettemin geen bezwaar tegen dat die taal OOK IN VLAANDEREN gebruikt wordt om treinreizigers inlichtingen te verschaffen. Mijn oren gaan er niet van bloeden en mijn hart gaat er niet onregelmatig van kloppen.

Laatst gewijzigd door djimi : 22 april 2007 om 12:15.
Oud 22 april 2007, 12:13   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Dale, pocketwoordenboek Nederlands, p. 192 :

in-ter-na-ti-o-naal bn, bw tussen landen bestaand; van, voor, in verschillende landen

U onderschat de Britten, Russen, Japanners, Chinezen, Polen, Slovaken, Duitsers, Oostenrijkers, Bulgaren, Serviërs, ...

En ik mag blijkbaar ook veronderstellen dat in Antwerpen NOOIT Fransen komen ?
Dat laatste element is gewoonweg niet relevant. Komen er nooit eens Japanners in Antwerpen? Ja, natuurlijk, dus ook Japans in het Antwerps station? Of Jiddisch bijvoorbeeld?
Oud 22 april 2007, 12:17   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat laatste element is gewoonweg niet relevant. Komen er nooit eens Japanners in Antwerpen? Ja, natuurlijk, dus ook Japans in het Antwerps station? Of Jiddisch bijvoorbeeld?
En waarom NIET ?

Wat mij betreft : graag !
Oud 22 april 2007, 12:19   #79
Ambiorix

Standaard

Citaat:
En waarom NIET ?

Wat mij betreft : graag !
mja, zeeeer realistisch
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 12:36   #80
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Tot spijt van wie het benijd, maar Frans is een Internationale taal. De helft van Afrika is ofwel eentallig Frans, ofwel kennen ze Frans. De andere helft is dan weer Engelskundig.
Trouwens, meestal is het zo, dat Franstaligen géén Engels kennen en Engelstaligen géén Frans

Als Vlaming ben ik fier op mijn Vlaamse cultuur, maar ook fier op mijn talenkennis. Van mij mogen overal aankondigingen, bordjes in winkels etc gebeuren in 4 talen, nl de 3 landstalen én Engels. We zijn een gastvrij volk, en hoeven ons niet door onze franse overheersing er steeds maar tegen af te zetten.

We maken gewoon Vlaanderen Onafhankelijk, en tolereren andere talen, maar besturen ENKEL in het Nederlands. Andere talen kunnen géén eisen stellen. Zodra dit in orde is, zal die fobie voor het Frans automatisch verdwijnen en kunnen we met zijn allen weer normale Vlamingen zijn... mét talenkennis.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be