![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
Bekijk resultaten enquête: Vindt u dat iedereen op het werk de taal moet kunnen spreken die hij/zij wil? | |||
ja tuurlijk |
![]() ![]() ![]() |
19 | 21,59% |
neen, zeker niet |
![]() ![]() ![]() |
69 | 78,41% |
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat zou nog eens een precedent zijn, buiten na 3 overtredingen. 'k Weet in het Aalsterse een Franse personeelsverantwoordelijke die na 15 jaar nog steeds geen Nederlands spreekt en waar zelfs de taalcommissie niets kon aan verhelpen.
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb nee gestemd omdat ik vind dat men zeker op de werkvloer in het belang van de veiligheid, om misverstanden te vermijden etc, elkaar goed dient te verstaan.
Verder komt het gewoon over op mij, alsof, in dit geval de Turkse werknemers echt op zichzelf willen zijn. En ze zo de andere werknemers buitensluiten. Knap staaltje van het 'eigen volk/cultuur/taal eerst'-principe, niet waar ? Het is een bedrijf in Vlaanderen, de taal hier is Nederlands, dan mag de werkgever eisen dat die taal gehanteerd wordt ook van mijn part. Als ik in Turkije werk wil, moet ik ook de taal machtig zijn, en zou ik eens willen zien wat de gevolgen waren indien ik daar als een echte die-hard Nederlands blijf praten. Btw, het gaat om werk, niet om hun privé, op werk hoor je trouwens niet aan cultuur te doen. Daar verdien je je boterham, that's it ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs het zo verketterde verkavelingsVlaams vind ik stukken beter dan "kopje koffie". Een appelsien is veel lekkerder dan een sinaasappel. Een Schot spreekt ook niet gelijk iemand uit Londen enzovoorts. Maar het ging hier over dat Limburgs bedrijf. En daar is zowat alles over gezegd, en na dat gelezen te hebben: ik zou hetzelfde doen in mijn bedrijf (mocht ik er een hebben).
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het gaat inderdaad gewoon om wat je zegt: elementaire beleefdheid. Kun je mensen ontslaan omdat ze niet steeds beleefd zijn tegen collega's? Zo ja, dan ken ik héél veel mensen die onterecht aan de slag zijn ergens. Geen 'dank je' zeggen als je iets gedaan hebt voor een collega wat je niet hoéfde te doen, bijvoorbeeld. Of de deur niet openhouden voor diegene die vlak na je ook door die deur moet. Of zonder voeten vegen met vuile schoenen een gang of lokaal binnenkomen waar de poetsvrouw net gepasseerd is. Of een collega die met z'n poot in 't gips zit en op krukken loopt even helpen om dat boek op te rapen dat hij heeft laten vallen. Of gewoon basic interactie tussen collega's: antwoorden als je hen iets vragen, niet roddelen achter hun rug, zaken die je in vertrouwen hebt gezegd niet aan de grote klok hangen, je collega's niet negeren,.... Ik zie het al voor me: "als je drie keer geen 'dank je' zegt tegen je collega als die iets doet voor je, dan vlieg je buiten". Er zijn nu eenmaal overal lomperikken, leer ermee leven. Ik herken trouwens liever een lomperik dan dat ik er met eentje samenwerk zonder het te weten. Ik heb graag dat een collega 'dank je' zegt omdat die het meent, niét omdat het een verplichting van bovenaf is om dank je te zeggen. Net zoals ik graag weet welke meertalige ook met mij wil praten in het Nederlands, zonder dat het een verplichting is en hij het enkel tegen zijn zin doet om zijn job te behouden. Ik weet graag welk vlees ik in de kuip heb. Als ik in een ploeg terechtkom met Turken en er is niemand die met mij in 't Nederlands wil praten, dan weet ik genoeg. Ik heb liever dat ze dat ook duidelijk maken door niét met mij te praten en onderling in 't Turks te blijven verderdoen, dan dat ze me eigenlijk liever zouden uitsluiten maar toch maar Nederlands praten om de regels niet te overtreden. Ik zou mijn conclusies trekken en op zoek gaan naar een functie waar ik wél geapprecieerd wordt. Ik hou immers niet van schijnheiligheid, en dat is net wat je kweekt met dergelijke verplichtingen.
![]() |
![]() |
#66 |
Gouverneur
|
![]() eigenlijk begrijp ik niet goed dat het zover is kunnen komen.. ikzelf vind het 'normaal' dat men - wanneer men in een groep is - de taal spreekt die iedereen minstens begrijpt..
Zelf heb ik een turkse buurt gewoond en het is niet steeds zo aangenaam indien je het gevoel hebt voorwerp uit te maken van een gesprek en je er niets van kan verstaan.. Ook nog meegemaakt: iemand die overschakelt naar het frans om aan OVER JOU een vraag te stellen... onbeleefd en irritant, vind ik dat... bij ons op het werk gaat men op zoek naar de 'gemeenschappelijke factor'... Het principe is dat Belgen het Nederlands en het Frans minstens passief voldoende moeten kunnen beheersen (dus: ieder moet de eigen taal kunnen spreken, de ander moet het kunnen verstaan). Zitten er niet-Belgen dan wordt er overgeschakeld op het Engels in het merendeel van de gevallen (of men zou Nederlands/Frans moeten spreken). |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister
|
![]() Ja, dat is zelfs een heel goede reden om iemand te ontslaan. Als iemand bij mij onbeschoft doet tegen een andere werknemer dan vliegt die er zo uit. Een goede sfeer is zeer belangrijk in een bedrijf, aangezien werknemers harder werken als de sfeer goed is. Als een onbeschofte hark deze sfeer verpest, dan is er geen twijfel over de oplossing.
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een bedrijf is ook verplicht zijn officiele correspondentie in het Nederlands te voeren, zelfs al is binnen de bedrijfscultuur een andere taal de bedrijfstaal. Ik zie niet in waarom een bedrijf dan niet zijn taalkeuze kan opleggen als gebruikstaal binnen het bedrijf. Zeker niet als dit de officiele taal van het landsgedeelte is. Ik vermoed dat men niet kan verplichten aan het personeel om voor persoonlijke conversaties de bedrijfstaal te gebruiken, maar volgens mij kan men dit weldegelijk doen toepassen vanaf het ogenblik dat er een niet-turks sprekende bij komt te staan. Dus ook tijdens het werk. Het is niet bevorderlijk voor iemand welbevinden om vb. aan een lopende band te staan terwijl er links en rechts van U een hoop turken in het turks over je hoofd bezig zijn en aan de overkant een hoop marokkanen in het arabische hun verhaaltjes doen. Leuke multicultuur zou ik dan zeggen. Maar volgens de Edina's is dit geen enkel probleem: moeten de vlamingen zich maar aanpassen en turks en arabische talen leren!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Voor de mensen die Ja stemmen
Mag ik dan in Turkije altijd Nederlands spreken in een bedrijf ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dat je in een wijk woont waar jij niemand verstaat ? dit heeft niks met racisme te maken gezien het over taal en niet over ras gaat. Laatst gewijzigd door Winterhamer : 19 april 2007 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Het is trouwens niet omdat iets goedgekeurd wordt door een algemene veiligheidsraad waarin vertegenwoordigers zitten van het personeel, dat het daarom gedragen wordt door het personeel. Ik heb niet bepaald goede ervaringen met dat principe van 'vertegenwoordiging', en ik ken er genoeg die dezelfde ervaring hebben. Vaak is de vertegenwoordiging een schijnvertegenwoordiging. Je zit er wel, maar je kon er evengoed niet zitten. Vaak wordt gewoon geen rekening met je gehouden, of word je impliciet duidelijk gemaakt dat je maar best niet tegenpruttelt als je ooit hogerop wil geraken of een verlenging van je contract wil krijgen. Of je moet al héél sterk in je schoenen staan wil je boven het gebulderlach en de kritiek staan die je krijgt als je je mond opendoet. Of het grappigste wat ik heb meegemaakt: telkens met een belangrijke vergadering wachten tot de 'rebel' van het personeel die normaalgezien zetelt in de bestuursraad in het buitenland zit, zodat de bravere en minder mondige vervanger op zijn plaats zit. Vertegenwoordiging garandeert dus niet dat een maatregel door het personeel gesteund wordt.
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien heb je een bedrijf waarin je werknemers heel makkelijk vervangbaar zijn, maar in heel wat bedrijven zijn werknemers wel iets meer dan dat. Als er een probleem optreedt, dan kun je daar ook over praten, in plaats van zonder boe of ba je mensen buiten te gooien. Het is in ieder geval sprekend dat je je werknemers ziet als 'disposable goods' die je zonder verpinken weggooit als ze eventjes iets doen dat niet naar wens is.
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook tegen je Turkse collega mag je al eens iets in 't Nederlands zeggen, bijvoorbeeld als je hen wat vlaamse scheldwoorden wil leren of zo. Waarom lijken zoveel mensen zo krampachtig met taalverschillen om te gaan? ![]()
![]() |
![]() |
#74 |
Europees Commissaris
|
![]() Men heeft er jaren over gedaan om op de werkvloer het Nederlands te verplichten (er is nog een tijd geweest dat arbeidsreglementen in het Frans golden) en nu ineens moet het maar in gelijk welke taal kunnen...
Ik vraag me af hoe die mensen dan in contact komen met de overheid. Hoe bestaat het dat men zo'n maatregel ook maar overweegt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
aan jou ook de vraag, wat heb jij het liefst, het apartheidsysteem, elk op z'n eigen eilandje of de multiculturele samenleving waar er dus interactie is tussen de culturen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() Ik mis de optie:
Ja, maar als er een Nederlandstalige in de buurt staat praat je Nederlands. Ik heb vaak vakantiewerk gedaan in van die toeleveringsbedrijven van de Ford, enne, als die manne Turks praatten als ik erbij stond zij ik heel beleefd dat ik er geen klote van verstond en dat het voor mij ook aangenamer was als ze gewoon Vlaams praatten. Het gesprek ging steeds in't Vlaams verder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Parlementslid
|
![]() "In Vlaanderen Vlaams en op 't St-Anneke mosselen..." zei mijn moe-moe!
![]()
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. Laatst gewijzigd door metten : 19 april 2007 om 13:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals je geen stoorzender bent als je keer op keer geen dank je zegt als iemand iets voor je gedaan heeft. Om een stoorzender te zijn moet er meer aan de hand zijn dan dat éne aspect. Iédere werknemer heeft wel één of andere onhebbelijkheid die collega's tegen de muur kan doen plakken, maar in normale omstandigheden leer je daar gewoon mee leven. Als iemand een stoorzender is, dan zal dat niet louter tot uiting komen in taalgebruik. Als mensen rustig Turks blijven praten terwijl er een Nederlandstalige bij komt zitten, sorry ze, maar dan zullen die vast ook op andere manieren niet bepaald vriendelijk zijn tegen die Nederlandstalige. Het probleem zit dan gewoon ergens anders, en de oplossing is dan ook niet die mensen verplichten Nederlands te spreken. De mensen die gewoon onderling eens iets zeggen in 't Turks hoeven helemaal géén stoorzenders te zijn, en ik zie dan ook niet in waarom je mensen die voor de rest heel sociaal en vriendelijk zijn moet verbieden Turks te praten. Die praten vanzelf wel Nederlands als je erbij komt staan. Is dat niét het geval, en zit je met een heel personeelsbestand dat geen rekening wil houden met elkaar, dan denk ik dat je de problemen dieper moet gaan zoeken, en die problemen proberen oplossen ipv aan symptoombehandeling te doen.
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar natuurlijk: interactie tussen de culturen. Ik heb daar op het werk nooit problemen mee gehad, ook niet met de mensen die onderling hun moedertaal bleven spreken, ook al verstond ik die taal niet. Ik heb altijd met die mensen geïnterageerd. Meer nog, je leert al eens iets uit een andere taal ook. Ik heb er zelfs nog mensen voor opgebeld ('hoe zeg je dit, hoe zeg je dat') ![]() Om nog maar te zwijgen van de keren dat ik mee wou praten in hun taal (en daar niet in slaagde, wat ze blijkbaar enorm hilarisch vonden). Ik zou absoluut niet willen werken in een omgeving waar dit alles niet zou kunnen.
![]() |