![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||||
|
![]() zoals ik dus al aangaf:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Link artikel |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Of hou het simpel: hoeveel CO2, methaan en aerosolen hebben wij de lucht ingestopt die er normaal gezien nooit zouden geweest zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Goddank wisten serieuze wetenschappers dat en hebben ze daar dan ook rekening mee gehouden bij de voorspellingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Geef het eens: hoeveel ton CO²/methaan/NO², en welk percentage is er van menselijke oorsprong
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Conclusie die je hier uit kunt trekken is dat een complex probleme zoals klimaatsverandering geen eenduidige en eenvoudige oplossingen heeft. Nog een woordje uitleg bij de figuur: Zoals op de figuur te zien is, ligt deze daling in temperatuur voornamelijk en de ontbossing van het boreaal gebied. Het boreaal bosgebied komt voornamelijk voor op hogere breedtegraden waar het grootste albedo-effect voorkomt. Dus door ontbossing daar zal het albedo nog vergroten zodat er nog een verder afkoeling plaatsvindt. Een ontbossing van het gebied op de tropen daarentegen veroorzaakt toch een temperatuurstijging. Hieruit valt te besluiten dat projecten van herbebossing (afforestation) in de tropen meer dan waarschijnlijk de opwarming zal tegenhouden. Gelijkaardige projecten in de meer gemiddelde gebieden zouden weinig tot geen effect hebben op de klimaatsverandering en op hogere breedtegraad zelfs negatieve effecten kunnen hebben. Het is natuurlijk niet goed om uit dergelijk onderzoek te besluiten dat er massaal ontbost moet worden op hogere breedtegraden. In eerste instantie moeten we het beheer en behoud van ecosystemen waarborgen omdat deze een belangrijke rol hebben op onze planeet. Het zou daarom ook een contraproductief idee zijn om ontbossing massaal te gaan gebruiken om klimaatverandering tegen te gaan. Daarom is het noodzakelijk dat er in het zoeken naar oplossingen in het klimaat een breed doel voor ogen wordt gehouden waarin resultaten zullen bijdragen tot het oplossen van het probleem. Bron: Bala et all. (2007) Combined climate and carbon-cycle effects of large-scale deforestation; PNAS Laatst gewijzigd door Tommik : 25 april 2007 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat zou een schoon zaak zijn: de bottom line van heel het broeikas verhaal is gewoon dat we met teveel op deze bol rondlopen en dat we meer luxe willen dat wat goed is voor moeder Aarde (maar da mag je niet hardop zeggen ![]() tenzij gewongen (lees natuurrampen e.d.) is 'de mens' uit zijn eigen niet in staat om de CO² te reduceren ![]() NIEMAND : doet zijn auto weg voor het mileu schrap zijn jaarlijkse vliegvakantie .... terwijl IEDEREEN : zijn geweten sust door milieubelasting te betalen, op de electriciteitsverslindende pc, dag en nacht over de opwarming van de aarde zit te chatten. (gewoonlijk met de TV/droogkast/airco aan op de achtergrond) en zoon of dochter lief een auto op kado doet voor de 18e verjaardag. ![]() Zolang ik leef gaan ik er van profiteren, en veeg ik (zoals de meeste andere mensen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() Voorspellingen, predicties als u dat verkiest...
En ja, hoe doet een wetenschapper het anders als hij iets zinnigs wil zeggen over de toekomst. Zeggen dat het feiten zijn kan pas op het moment dat iets al geschied of bewezen is, dat zou u als wetenschapper toch moeten weten... ![]()
![]() |
![]() |
#72 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ter info, over de hier aangehaalde discussie over plant-methaan.
http://pubs.acs.org/subscribe/journa...e_methane.html
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() De klimaatmodellen die daarvoor gebruikt worden zijn niet geschikt om te gebruiken als "smoking gun", laat staan om ze te gebruiken om "voorspellingen" te doen naar de toekomst toe. De waarde die daaraan gehecht wordt door climate modellers (en bij uitbreiding het IPCC, dat vnl bevolkt wordt door climate modellers) is te hoog, zolang klimaatmodellen nog steeds overhoop liggen met real-world data.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ons klimaat gaat al miljarden jaren op en af (niet voor creationisten natuurlijk), 't zal nu niet anders zijn. Trouwens, als er door de algemene opwarming een paar miljard mensen minder op deze aardkloot zouden zijn, is dat een slechte zaak voor de kloot op zich? 'k Vrees van niet.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Ik vind het bv niet normaal dat er eerst een beleidsdocument opgesteld door politici verschijnt, en waar enkele wetenschappers aan hebben meegewerkt, en waar het niet duidelijk is wat afkomstig is van die wetenschappers en van de politici, waarop een ware propaganda vanuit die politieke kaste, en van allerlei drukkingsgroepen, wordt georganiseerd, vooraleer het wetenschappelijke assesment rapport verschijnt. En door de bemoeienis van de politiek, en het verplicht bereiken van een consensus, wat in se al een politieke term is en geen wetenschappelijke, verliest het zijn wetenschappelijkheid. In het assesment report zou er plaats moeten zijn voor alle wetenschappelijke visies, gaande van de alarmistische doom-scenarios tot de "natural cycle" visies, als ze geruggesteund worden door publicaties. Zo niet, heeft elke groep wel zijn kritiek op het rapport, iets dat nu het geval is. Een compleet assesment rapport geschreven door wetenschappers, dan gevolgd door een politiek (beleids)document geschreven door diplomaten en politici. Zo zou het in mijn ideale wereld gebeuren. De samenstelling van het IPCC en zijn lead autors is geen dwarse doorsnede van de klimaatwetenschap, dat heb ik al in een vorige draad aangegeven als kritiek. Het is al niet wetenschappelijk als een wetenschapper zijn eigen publicaties moet beoordelen en afwegen tegen die van anderen, zonder dat er een conflict of interest optreedt. Ik ga mijn eigen publicaties ook niet reviewen om het gepubliceerd te krijgen, dat laat ik aan anderen over. Dat is de normale, wetenschappelijke gang van zaken. Maar het IPCC is daarop een uitzondering, die laten lead autors hun eigen werk reveiwen, afwegen tov andere visies, en diezelfde lead autors mogen dan ook nog eens meewerken aan het assesment rapport en de SPM. Conflict of interest? In additie, en ik meen te interpreteren dat ook jij zoiets genegen zou zijn, zou ik Tennekes en David Henderson willen volgen, die beiden pleiten voor een samenwerking met de OECD (Organization for Economic Cooperation and Development.). Ik kan je Tennekers blog ten zeerste aanraden. Hierop verschillen we duidelijk van mening/zienswijze. De regionale effecten en verschillen zijn zo uitgesproken, dat enkel regionale maatregelen gecoordineerd door een hervormd wetenschappelijk IPCC dat samenwerkt met bv het OECD, maar waar wel een zeer ruim globaal budget voor ter beschikking wordt gesteld, die regio's gaat kunnen helpen, zodat ze op maat gemaakte/afgestelde maatregelen kunnen nemen, en niet gedwongen worden om globale maatregelen door hun strot geramd krijgen, die hun regio niet/nauwelijks beschermen, laat staan garanties geven. Laatst gewijzigd door Pieke : 26 april 2007 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
![]() Bij uitbreiding, het gat in de ozonlaag, daar hoor je ook niets meer van, en toch was het vorig jaar groter dan ooit. De media is een slechte leidraad om de staat van de aarde te weten te komen.
|
![]() |
![]() |