Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat met het stakingsrecht?
Spontane stakingen moeten steeds kunnen ongeacht de gevolgen. 15 38,46%
Spontane stakingen mogen slechts uitzonderingen zijn. 9 23,08%
Mensen die getroffen worden door een spontane stakingen mogen een schadevergoeding eisen van de stakers. 11 28,21%
Stakingen dienen vooraf te worden aangekondigd. 12 30,77%
Ik weet het niet of ik denk er anders over. 2 5,13%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2007, 11:20   #61
Banneling

Standaard

Ik wens die particulieren die een rechtszaak aanspannen tegen vakbondsleden heel veel succes toe. Moge dit het startsschot zijn voor een deugdelijke regeling van het vakbondsgebeuren. Hopelijk leidt dit tot rechtspersoonlijkheid voor de vakbonden zodat die uiteindelijk kunnen aangesproken als ze weer maatschappelijke overlast bezorgen.
Moge het duidelijk worden dat vakbonden en hun leden niet boven de wet staan en het "gijzelingsrecht" absoluut niet kan.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 11:20   #62
davidg
Schepen

davidg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Hoe meer economische schade, hoe meer druk op de eigen werkgever.
Yeps, en binnenkort gaan we zelfs een school gaan gijzelen, nog meer druk...

En dan maar verwonderd staan dat arbeid zo veel kost en dat er dan jobs moeten sneuvelen en de rest harder moet werken om het nog allemaal betaalbaar te houden.
En als dta niet aanvaard wordt, dan gaat een bedrijf failliet en is het weer de schuld van de politiekers...

Het getuigt van een zekre luiheid of lafheid (ik kan niet keizen) vanwege de vakbond om de eigen verantwoordelijkheid eens onder ogen te zien...

Als al die ondernemers zo'n gevoelloze klootzakken zijn die zo makkelijk poen scheppen, waarom telt België dan de minste zelfstandige starters...?

davidg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 11:21   #63
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Ik wens die particulieren die een rechtszaak aanspannen tegen vakbondsleden heel veel succes toe. Moge dit het startsschot zijn voor een deugdelijke regeling van het vakbondsgebeuren. Hopelijk leidt dit tot rechtspersoonlijkheid voor de vakbonden zodat die uiteindelijk kunnen aangesproken als ze weer maatschappelijke overlast bezorgen.
Moge het duidelijk worden dat vakbonden en hun leden niet boven de wet staan en het "gijzelingsrecht" absoluut niet kan.
AMEN!

Oud 28 april 2007, 11:24   #64
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Yeps, en binnenkort gaan we zelfs een school gaan gijzelen, nog meer druk...
Zoveel economische schade dat dat oplevert
Citaat:
Als al die ondernemers zo'n gevoelloze klootzakken zijn die zo makkelijk poen scheppen, waarom telt België dan de minste zelfstandige starters...?
Zelfstandigen zijn iets anders dan werkgevers die de voeling met hun personeel verloren zijn.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 11:26   #65
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Zelfstandigen zijn iets anders dan werkgevers die de voeling met hun personeel verloren zijn.
Of is het personeel de voeling met de werkgevers verloren?

Oud 28 april 2007, 11:52   #66
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe meer economische schade, hoe meer druk op de eigen werkgever.
En hoe meer excuus om nog maar eens met de grove borstel doorheen het personeelsbestand te gaan, of botweg te delocaliseren.

In onze onderneming is in een buitenlandse vestiging ook eens een staking geweest gedurende weken. De directie en het kader heeft toen de site draaiende gehouden; weliswaar tegen verlaagde output, maar het draaide wel en het ging. Gevolg: toen de staking voorbij was en iedereen terug wou beginnen, had de directie een extra stok om te slaan en om het personeelbestand te reduceren.
Dat mag hier ook wel eens gebeuren...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 11:53   #67
StevenNr1

Standaard

Dus u bent voor minder veiligheidspersoneel, jeej?
Oud 28 april 2007, 11:54   #68
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Het gaat van kwaad naar erger. En ik bedoel niet de stakingen. Die zijn er niet genoeg.
Inderdaad; België kan heus nog wel wat extra bedrijfssluitingen slikken.
Oud 28 april 2007, 11:55   #69
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus u bent voor minder veiligheidspersoneel, jeej?
Voor beter veiligheidspersoneel vooral...
Oud 28 april 2007, 11:57   #70
StevenNr1

Standaard

welk veiligheidspersoneel is beter, zij die hun ongenoegen (en bezorgdheid voor de veiligheid) uiten of zij die gewoon alles slikken tot er eens iets misloopt omdat de directie nooit luisterde?
Oud 28 april 2007, 11:57   #71
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is dat de vakbondsleiding zelf gegijzeld wordt door een klein gedeelte van de basis (extreem-links; kereltjes zoals Roberto d'Orazio)...

Door leden, die menen dat de arrebeider gediend is met zo veel mogelijk economische schade toe te brengen, omdat dit uiteindelijk armoede, ontevredenheid en onrust teweegbrengt... Kortom die paljassen hopen dat dit hun revolutie zal versnellen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 11:59   #72
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
welk veiligheidspersoneel is beter, zij die hun ongenoegen (en bezorgdheid voor de veiligheid) uiten of zij die gewoon alles slikken tot er eens iets misloopt omdat de directie nooit luisterde?
Moet men 26.000 mensen gijzelen om zijn ongenoegen kenbaar te maken?
Oud 28 april 2007, 12:01   #73
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Zij die hun werk goed uitvoeren. Dat houdt in dat onveilige situaties aangekaart worden en aangepakt worden; dat houdt niet in dat je voor een eigen eis een hele luchthaven gaat plat leggen, waardoor je de jobs van duizenden in het gedrang brengt.
Oud 28 april 2007, 12:39   #74
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En hoe meer excuus om nog maar eens met de grove borstel doorheen het personeelsbestand te gaan, of botweg te delocaliseren.

In onze onderneming is in een buitenlandse vestiging ook eens een staking geweest gedurende weken. De directie en het kader heeft toen de site draaiende gehouden; weliswaar tegen verlaagde output, maar het draaide wel en het ging. Gevolg: toen de staking voorbij was en iedereen terug wou beginnen, had de directie een extra stok om te slaan en om het personeelbestand te reduceren.
Dat mag hier ook wel eens gebeuren...
Heel goed gezegd...

"Men" lijkt wel eens te vergeten dat men dreigt kwijt te spelen waar de sociale beweging zo lang heeft voor gevochten.

Een rekker rekt maar zo lang tot de rek er uit is, en dan... breekt hij...

Neem ook het voorbeeld van Vorst: 2u langer werken en je job en je loon kunnen houden... 2 uurtjes per week, en daar dan zo'n drama van maken... En dan nog "maar" 38u moeten werken...
Hadden die stakers dan liever gehad dat men de boel effectief dicht deed en naar Tsjechië verhuisde en dat men dan 0u moest werken in ruil voor een werkloosheidsvergoeding?

Oud 28 april 2007, 12:40   #75
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Niet zeveren. Daar ging deze staking niet om... In de verste verte zelfs niet...

Oud 28 april 2007, 12:41   #76
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zij die hun werk goed uitvoeren. Dat houdt in dat onveilige situaties aangekaart worden en aangepakt worden; dat houdt niet in dat je voor een eigen eis een hele luchthaven gaat plat leggen, waardoor je de jobs van duizenden in het gedrang brengt.
Och ja, misschien wonen de meeste van die veiligheidsmensen wel in de buurt en zijn ze actief in die comité's die sowieso de sluiting van de luchthaven wensen, nadat ze daar goedkope grond hebben kunnen kopen omwille van de nabijheid van de luchthaven.

Oud 28 april 2007, 13:44   #77
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
OK, dank u dat ik een gevoelloze klootzak ben...

En raar maar waar heb ik het afgelopen jaar meer betaald aan goeie arbeiders dan aan bedienden.

Die hopeloos achterhaalde tegenstelling tussen arbeiders en bedienden met het idyllische beeld van de witte versus blauwe boord, is een anachronismen dat door een reeks handige manipulators in stand wordt gehouden.

En ik sta gerust eens mijn plek af aan arbeiders. Zij mogen gerust eens alle shit komen opkuisen, 's nachts hun bed uitkomen als er troubles zijn, etc...

Trouwens, de meeste van die vakantiegangers zijn hardwerkende mensen die dankzij decennialange sociale strijd voldoende verdienen, zowel geld als vakantie, om dan te moeten vaststellen dat hun zuurverdiende rust vergald wordt door een neerdwarrelende maaltijdcheque...

Weet je wat de oplossing is volgens jouw redenering: het communisme. Het ondernemerschap dient afgeschaft te worden en iedereen verdient evenveel, zijnde 2,5 euro per uur.
Een vakantie kan je drie maal in je leven opnemen, in een door de staat georganiseerd kamp waar je als tijdsverdrijf nummerplaten mag maken.

Er moet respect zijn voor arbeiders, maar evenzeer voor hen die het mogelijk maken dat er arbeid is.
Ik had het wel degelijk niet over kmo's he, die vangen al die mensen op die tegenwoordig door de winstmachines worden gebroken. (kijk naar wat er gebeurt bij abn amro, daar kruipen zelfs de aandeelhouders al in de grond van schaamte voor de voorstellen van de managers ivm de 12000 ontslagen) Ik heb het er juist over dat men de boel zo verandert dat die sociale verworvenheden op bijna onzichtbare manier worden terug geschroeft. Men besteedt liever werk uit dan het door goed betaalde eigen mensen te laten doen. Veel jobs die bijkomen zijn aldus van lagere kwaliteit (minder vakantie, minder betaald, ...) en de beter jobs voor (ongeschoolde) arbeiders verdwijnen hoe langer hoe meer.

En inderdaad dat verschil tussen arbeider en bediende zou al lang reeds verdwenen moeten zijn zoals in bijna de rest van Europa. De bonden hebben daar al lang om gevraagt. Wie houdt dat dan tegen ?

En ik voel me helemaal geen communist, mijn redeneringen leiden daar ook niet naar toe volgens mij. Het is gewoon het ongebreideld kapitalisme, de manier waarop de laatste tijd weer met de werkende mens wordt omgegaan alsof het een moer of balpen is. Daar moet meer actie tegen komen, misschien moet er eens naar andere middelen dan stakingen gezocht worden. Gijzelingen van managers die het te gortig maken zoals die eikel van de abn amro bank (op vier dagen tijd beslissen een bank te verkopen en 12.000 mensen ontslaan), bommen op hoofdkwartieren van investeringsbanken, een taart of een fiets voor de vriendelijk kmo'er die zijn mensen twee maal 15 minuten pause betaald en hen niet de hele dag opjaagd.

PS u bent waarschijnlijk geen gevoelloze klootzak, mijn verontschuldigingen.
maar er zijn wel van die hoge mannen die veel te licht over de menselijke kant van het economische leven overgaan

Laatst gewijzigd door skaldis : 28 april 2007 om 14:11.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 14:33   #78
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
En inderdaad dat verschil tussen arbeider en bediende zou al lang reeds verdwenen moeten zijn zoals in bijna de rest van Europa. De bonden hebben daar al lang om gevraagt. Wie houdt dat dan tegen ?
Waarschijnlijk omdat de bonden eisen dat de arbeiders dezelfde opzegvergoedingen krijgen als de bedienden?
Oud 28 april 2007, 17:00   #79
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

De staking was gewoon onrechtvaardig, onethisch, associaal en egoïstisch ! Het zijn immers vooral 'gewone' mensen die doo deze impulsiviteit werden getroffen, met een beperkt budget om op reis te gaan. Ook vele mensen uit het onderwijs werden getroffen,omdat deze wel met hun doorsnee loon in de 'dure' schoolvakanties op vakantie moeten gaan. Ik ken verschillende mensen die gedupeerd zijn en alles in acht genomen vaak honderden euro's kwijt zijn d.m.v. de gevolgen van de staking. Vele annulatie- en reisverzekeringen betalen immers niet terug, want een spontane staking wordt als overmacht beschouwd.

Bovendien twijfel ik ook over de grond van de staking: naar ik heb horen zeggen hebben die veiligheislui het zo slecht nog niet, maar zijn er ook gewoon klagers en luierikken bij die niets willen gewijzigd zien aan hun luilekkerstatuutje, wat uiteraard niet meer vol te houden valt. Daarom zou ik het ook een goede zaak vinden dat de gedupeerden door de stakers persoonlijk vergoed worden. Zij beseffen immers niet hoeveel leed ze diemensen hebben aangedaan ! Bij herhaling van de organisatie van een wilde staking zou ik de betreffende werknemers hun C4'tje alvast klaarleggen.

Stakersrecht is er om te gebruiken, en niet om crimineel te misbruiken !!!
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 17:12   #80
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Waarschijnlijk omdat de bonden eisen dat de arbeiders dezelfde opzegvergoedingen krijgen als de bedienden?
Is dat niet normaal dan ?
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be