![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat met het stakingsrecht? | |||
Spontane stakingen moeten steeds kunnen ongeacht de gevolgen. |
![]() ![]() ![]() |
15 | 38,46% |
Spontane stakingen mogen slechts uitzonderingen zijn. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 23,08% |
Mensen die getroffen worden door een spontane stakingen mogen een schadevergoeding eisen van de stakers. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 28,21% |
Stakingen dienen vooraf te worden aangekondigd. |
![]() ![]() ![]() |
12 | 30,77% |
Ik weet het niet of ik denk er anders over. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Ik wens die particulieren die een rechtszaak aanspannen tegen vakbondsleden heel veel succes toe. Moge dit het startsschot zijn voor een deugdelijke regeling van het vakbondsgebeuren. Hopelijk leidt dit tot rechtspersoonlijkheid voor de vakbonden zodat die uiteindelijk kunnen aangesproken als ze weer maatschappelijke overlast bezorgen.
Moge het duidelijk worden dat vakbonden en hun leden niet boven de wet staan en het "gijzelingsrecht" absoluut niet kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
En dan maar verwonderd staan dat arbeid zo veel kost en dat er dan jobs moeten sneuvelen en de rest harder moet werken om het nog allemaal betaalbaar te houden. En als dta niet aanvaard wordt, dan gaat een bedrijf failliet en is het weer de schuld van de politiekers... Het getuigt van een zekre luiheid of lafheid (ik kan niet keizen) vanwege de vakbond om de eigen verantwoordelijkheid eens onder ogen te zien... Als al die ondernemers zo'n gevoelloze klootzakken zijn die zo makkelijk poen scheppen, waarom telt België dan de minste zelfstandige starters...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Schepen
|
![]() Of is het personeel de voeling met de werkgevers verloren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In onze onderneming is in een buitenlandse vestiging ook eens een staking geweest gedurende weken. De directie en het kader heeft toen de site draaiende gehouden; weliswaar tegen verlaagde output, maar het draaide wel en het ging. Gevolg: toen de staking voorbij was en iedereen terug wou beginnen, had de directie een extra stok om te slaan en om het personeelbestand te reduceren. Dat mag hier ook wel eens gebeuren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Dus u bent voor minder veiligheidspersoneel, jeej?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() welk veiligheidspersoneel is beter, zij die hun ongenoegen (en bezorgdheid voor de veiligheid) uiten of zij die gewoon alles slikken tot er eens iets misloopt omdat de directie nooit luisterde?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() Het probleem is dat de vakbondsleiding zelf gegijzeld wordt door een klein gedeelte van de basis (extreem-links; kereltjes zoals Roberto d'Orazio)...
Door leden, die menen dat de arrebeider gediend is met zo veel mogelijk economische schade toe te brengen, omdat dit uiteindelijk armoede, ontevredenheid en onrust teweegbrengt... Kortom die paljassen hopen dat dit hun revolutie zal versnellen... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Zij die hun werk goed uitvoeren. Dat houdt in dat onveilige situaties aangekaart worden en aangepakt worden; dat houdt niet in dat je voor een eigen eis een hele luchthaven gaat plat leggen, waardoor je de jobs van duizenden in het gedrang brengt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
"Men" lijkt wel eens te vergeten dat men dreigt kwijt te spelen waar de sociale beweging zo lang heeft voor gevochten. Een rekker rekt maar zo lang tot de rek er uit is, en dan... breekt hij... Neem ook het voorbeeld van Vorst: 2u langer werken en je job en je loon kunnen houden... 2 uurtjes per week, en daar dan zo'n drama van maken... En dan nog "maar" 38u moeten werken... Hadden die stakers dan liever gehad dat men de boel effectief dicht deed en naar Tsjechië verhuisde en dat men dan 0u moest werken in ruil voor een werkloosheidsvergoeding? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Schepen
|
![]() Niet zeveren. Daar ging deze staking niet om... In de verste verte zelfs niet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Schepen
|
![]() Och ja, misschien wonen de meeste van die veiligheidsmensen wel in de buurt en zijn ze actief in die comité's die sowieso de sluiting van de luchthaven wensen, nadat ze daar goedkope grond hebben kunnen kopen omwille van de nabijheid van de luchthaven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En inderdaad dat verschil tussen arbeider en bediende zou al lang reeds verdwenen moeten zijn zoals in bijna de rest van Europa. De bonden hebben daar al lang om gevraagt. Wie houdt dat dan tegen ? En ik voel me helemaal geen communist, mijn redeneringen leiden daar ook niet naar toe volgens mij. Het is gewoon het ongebreideld kapitalisme, de manier waarop de laatste tijd weer met de werkende mens wordt omgegaan alsof het een moer of balpen is. Daar moet meer actie tegen komen, misschien moet er eens naar andere middelen dan stakingen gezocht worden. Gijzelingen van managers die het te gortig maken zoals die eikel van de abn amro bank (op vier dagen tijd beslissen een bank te verkopen en 12.000 mensen ontslaan), bommen op hoofdkwartieren van investeringsbanken, een taart of een fiets voor de vriendelijk kmo'er die zijn mensen twee maal 15 minuten pause betaald en hen niet de hele dag opjaagd. PS u bent waarschijnlijk geen gevoelloze klootzak, mijn verontschuldigingen. maar er zijn wel van die hoge mannen die veel te licht over de menselijke kant van het economische leven overgaan Laatst gewijzigd door skaldis : 28 april 2007 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() Waarschijnlijk omdat de bonden eisen dat de arbeiders dezelfde opzegvergoedingen krijgen als de bedienden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister-President
|
![]() De staking was gewoon onrechtvaardig, onethisch, associaal en egoïstisch ! Het zijn immers vooral 'gewone' mensen die doo deze impulsiviteit werden getroffen, met een beperkt budget om op reis te gaan. Ook vele mensen uit het onderwijs werden getroffen,omdat deze wel met hun doorsnee loon in de 'dure' schoolvakanties op vakantie moeten gaan. Ik ken verschillende mensen die gedupeerd zijn en alles in acht genomen vaak honderden euro's kwijt zijn d.m.v. de gevolgen van de staking. Vele annulatie- en reisverzekeringen betalen immers niet terug, want een spontane staking wordt als overmacht beschouwd.
Bovendien twijfel ik ook over de grond van de staking: naar ik heb horen zeggen hebben die veiligheislui het zo slecht nog niet, maar zijn er ook gewoon klagers en luierikken bij die niets willen gewijzigd zien aan hun luilekkerstatuutje, wat uiteraard niet meer vol te houden valt. Daarom zou ik het ook een goede zaak vinden dat de gedupeerden door de stakers persoonlijk vergoed worden. Zij beseffen immers niet hoeveel leed ze diemensen hebben aangedaan ! Bij herhaling van de organisatie van een wilde staking zou ik de betreffende werknemers hun C4'tje alvast klaarleggen. Stakersrecht is er om te gebruiken, en niet om crimineel te misbruiken !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |