Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2007, 11:02   #61
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor een problematisch cannabisgebruik.

Als mensen hulp zoeken voor een probleem, begint doorgaans de oplossing voor het probleem.

Het feit dat de wetgeving rond drugs minder streng is, zorgt er ook voor dat mensen sneller hulp zoeken bij problematisch gebruik. Juist omdat men geen vervolging moet vrezen wanneer men voor zijn gebruik uitkomt.

Ik heb minstens 1 vriend verloren aan drugs. Maar we hadden hem kunnen redden als politie en justitie er niet zo op uit waren hem met alle macht de bak in te draaien, zodat hij van alle hulp verstoken kon blijven en volledig tenonder gaan.

Mensen die pleiten voor de terugkeer naar dergelijk beleid, willen geen probleem oplossen of mensen helpen. Ze willen mensen doen boeten zonder meer, zelfs al hebben ze niets anders misdaan dan een drug nemen.
Oud 14 mei 2007, 11:09   #62
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Mooi woordgebruik....

Maar inhoudelijk onzin natuurlijk: zoals er mensen zijn die heel hun leven regelmatig alcohol gebruiken (een paar glazen wijn bij het avondeten), zo zijn er ook die regelmatig cannabis, cocaïne of andere drugs gebruiken zonder daar enig nadeel van te ondervinden.

De hulpverlening komt alleen in aanraking met probleemgebruikers, nooit met gebruikers die geen enkel probleem hebben. Hun visie op de kwestie is derhalve helemaal scheefgetrokken.
Hoezo onzin? Lees eerst wat er staat: ik heb het over de VERSLAAFDEN, die zich (en dikwijls daarbij ook hun omgeving) in de VERNIELING zuipen, snuiten, etc... NIET over de occasionele gebruiker, waar jij hier naar refereert. De hulpverlening mag dan een scheefgetrokken beeld hebben, ik niet. Ik heb namelijk voor m'n job tientallen druggebruikers (van soft tot hard) geïnterviewd, en dus heb ik een duidelijke kijk op de zaak. Mijn conclusie blijft dsu: vrij verkopen, die handel. Dan verdwijnt de criminele sfeer errond, dan stort de prijs is en dan moet er niet worden gestolen of gemoord om aan de dagelijkse fix te geraken.
Tto slot: ALLE druggebruikers hebben een probleem: of ze zich nu wezenloos drinken, roken, spuiten of snuiven; allemaal ontvluchten ze de realiteit, meestal uit een ernstig gebrek aan zelfvertrouwen. D�*t is de steeds weerkerende constante die ik bij bijna alle geïnterviewden heb vastgesteld.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 11:16   #63
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De hulpverlening komt alleen in aanraking met probleemgebruikers, nooit met gebruikers die geen enkel probleem hebben. Hun visie op de kwestie is derhalve helemaal scheefgetrokken.
idd!!!!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 11:18   #64
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Tto slot: ALLE druggebruikers hebben een probleem: of ze zich nu wezenloos drinken, roken, spuiten of snuiven; allemaal ontvluchten ze de realiteit, meestal uit een ernstig gebrek aan zelfvertrouwen. D�*t is de steeds weerkerende constante die ik bij bijna alle geïnterviewden heb vastgesteld.

Wat een onzin. Alsof escapisme een probleem zou zijn.

Als ik naar een goede film ga kijken, ontvlucht ik ook graag de realiteit. Als ik een goede plaat opleg en er eens voor ga zitten, is dat ook om de realiteit te ontvluchten en me te verliezen in mijn eigen fantasie.

Maar zodra je een flesje opentrekt daarbij, heb je opeens een probleem en een ernstig gebrek aan zelfvertrouwen.

Het is pas als je die fase van tijdelijk escapisme permanent wil maken, wanneer je niet meer wilt terugkeren naar de realiteit, dat er een probleem is. En dat is altijd een kleine minderheid.
Oud 14 mei 2007, 11:19   #65
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik vind cannabis toch vrij onschuldig mits het natuurlijk voorzichtig en met mate gebruikt wordt.

Ook vergeten dat cannabis goed is voor de bloedsomloop? Ik Heb zelf eens ergens gelezen dat alcohol schadelijker is dan cannabis
volgens mij is dat onschuldig als ge het niet in regelmaat rookt. Dus als ge een voorraadje hebt, doet da op op éen week ofzo, dan twee weken gewoon niks, totdat ze nog eens naar holland rijden en de bevoorrading terug een feit is.
Op die manier maakt ge er geen gewoonte van, maar blijft het iets "speciaals".

maar bij dit alles geldt natuurlijk: ge moet er mee kunnen omgaan. Vreemd genoeg ken ik maar een paar mensen die dat niet kunnen maar die zijn daar dus ook mee gestopt, gewoonweg omdat ze er niks aan hadden.
Oud 14 mei 2007, 11:30   #66
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Wat een onzin. Alsof escapisme een probleem zou zijn.

Als ik naar een goede film ga kijken, ontvlucht ik ook graag de realiteit. Als ik een goede plaat opleg en er eens voor ga zitten, is dat ook om de realiteit te ontvluchten en me te verliezen in mijn eigen fantasie.

Maar zodra je een flesje opentrekt daarbij, heb je opeens een probleem en een ernstig gebrek aan zelfvertrouwen.

Het is pas als je die fase van tijdelijk escapisme permanent wil maken, wanneer je niet meer wilt terugkeren naar de realiteit, dat er een probleem is. En dat is altijd een kleine minderheid.
Onzin? Als je de nuance tussen 'onthechting dankzij ontspanning' en 'ontvluchten wegens ellende' niet kent, wel, ja. Wie voor zijn plezier even gaat 'zweven' bij ontroerende muziek, een gebed, een stomende vrijpartij of zelfs een mooi landschap ervaart wel een heel andere beleving dan de sukkel die de werkelijkheid te pas en te onpas moet ontvluchten omdat hij/zij ze niet meer aankan. D�*t escapisme is meestal gelinkt aan een armzalig zelfbeeld of een gebrek aan zelfvertrouwen. Lees er de professionele literatuur maar op na.
Oud 14 mei 2007, 11:32   #67
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Onzin? Als je de nuance tussen 'onthechting dankzij ontspanning' en 'ontvluchten wegens ellende' niet kent, wel, ja. Wie voor zijn plezier even gaat 'zweven' bij ontroerende muziek, een gebed, een stomende vrijpartij of zelfs een mooi landschap ervaart wel een heel andere beleving dan de sukkel die de werkelijkheid te pas en te onpas moet ontvluchten omdat hij/zij ze niet meer aankan. D�*t escapisme is meestal gelinkt aan een armzalig zelfbeeld of een gebrek aan zelfvertrouwen. Lees er de professionele literatuur maar op na.
idd, trouwens als marihuana de emoties versterkt, betekent dat ook dat rokers om escapistische redenen zich nog slechter gaan voelen, terwijl dat bij moment-genieters het tegenovergestelde is.
Nog een uitgangspunt om de "psychopatische effecten" te verklaren.
Oud 14 mei 2007, 11:32   #68
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hulpverlening mag dan een scheefgetrokken beeld hebben, ik niet. Ik heb namelijk voor m'n job tientallen druggebruikers (van soft tot hard) geïnterviewd, en dus heb ik een duidelijke kijk op de zaak.

Tot slot: ALLE druggebruikers hebben een probleem: ... allemaal ontvluchten ze de realiteit, meestal uit een ernstig gebrek aan zelfvertrouwen.
U hebt dus duidelijk toch ook een scheefgetrokken en ongenuanceerd beeld, ondanks uw tientallen interviews. Want NIET alle druggebruikers hebben een probleem. Wat is het probleem bij een epicurist die bij z'n avondeten een glas goeie Bourgogne nuttig? Waar ligt het probleem bij een computerprogrammeur die 's avond een jointje opsteekt om uit de wereld van de streepjes en nulletjes te ontsnappen? Waar ligt het probleem bij het fuifnummer dat zich op zaterdagavond op een xtc trakteert en tot de ochtenduren vrolijk ronddanst? Di mensen hebben noch lichamelijk noch psychisch noch sociaal een probleem. Tot ze tegen de lamp en de arm der wet lopen natuurlijk. Want dat veroorzaakt vaak meer problemen dan het er oplost.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 12:43   #69
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U hebt dus duidelijk toch ook een scheefgetrokken en ongenuanceerd beeld, ondanks uw tientallen interviews. Want NIET alle druggebruikers hebben een probleem. Wat is het probleem bij een epicurist die bij z'n avondeten een glas goeie Bourgogne nuttig? Waar ligt het probleem bij een computerprogrammeur die 's avond een jointje opsteekt om uit de wereld van de streepjes en nulletjes te ontsnappen? Waar ligt het probleem bij het fuifnummer dat zich op zaterdagavond op een xtc trakteert en tot de ochtenduren vrolijk ronddanst? Di mensen hebben noch lichamelijk noch psychisch noch sociaal een probleem. Tot ze tegen de lamp en de arm der wet lopen natuurlijk. Want dat veroorzaakt vaak meer problemen dan het er oplost.
Misschien is de term 'gebruiker' hier inderdaad te ongenuanceerd. Er is maar een probleem als de epicurist niet meer van zijn eten kan genieten ZONDER die Bourgogne, of als de programmeur de nullen en strepen niet meer kwijtraakt ZONDER zijn dagelijkse joint, of als het fuifbeest niet meer kan genieten van een avondje uit ZONDER zijn XTC. Spijitg genoeg zaten er onder de geïnterviewden nogal wat luitjes - en dan ook oner de bevolkings- en beroepengroepen die u aanhaalt - die niet meer zonder hun drug konden - om te ontspannen, genieten of te dansen. En d�*n is er een probleem.
Oud 14 mei 2007, 13:04   #70
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien is de term 'gebruiker' hier inderdaad te ongenuanceerd. Er is maar een probleem als de epicurist niet meer van zijn eten kan genieten ZONDER die Bourgogne, of als de programmeur de nullen en strepen niet meer kwijtraakt ZONDER zijn dagelijkse joint, of als het fuifbeest niet meer kan genieten van een avondje uit ZONDER zijn XTC. Spijitg genoeg zaten er onder de geïnterviewden nogal wat luitjes - en dan ook oner de bevolkings- en beroepengroepen die u aanhaalt - die niet meer zonder hun drug konden - om te ontspannen, genieten of te dansen. En d�*n is er een probleem.

Voil�*, dat is de nuance die ik zocht.

Je begrijpt toch dat de post waarop ik reageerde die nuance miste? Tot 'Alle druggebruikers' behoren evengoed mensen die gewoon eens een glaasje wijn drinken, en af en toe de fles eens ledigen wanneer ze daar zin in hebben.
Oud 14 mei 2007, 13:28   #71
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Als mensen hulp zoeken voor een probleem, begint doorgaans de oplossing voor het probleem.

Het feit dat de wetgeving rond drugs minder streng is, zorgt er ook voor dat mensen sneller hulp zoeken bij problematisch gebruik. Juist omdat men geen vervolging moet vrezen wanneer men voor zijn gebruik uitkomt.

Ik heb minstens 1 vriend verloren aan drugs. Maar we hadden hem kunnen redden als politie en justitie er niet zo op uit waren hem met alle macht de bak in te draaien, zodat hij van alle hulp verstoken kon blijven en volledig tenonder gaan.

Mensen die pleiten voor de terugkeer naar dergelijk beleid, willen geen probleem oplossen of mensen helpen. Ze willen mensen doen boeten zonder meer, zelfs al hebben ze niets anders misdaan dan een drug nemen.
Jammer voor uw vriend, maar hij wist waar hij aan begon, van mij mag iedereen pakken en zuipen, en smoren wat ze maar willen, maar ze moeten niet komen zagen, als het verkeerd afloopt...

Uw vriend had hulp nodig zegt, ge , maar zolang hij zelf niet inziet dat hij vergif binnenneemt, of dat het zijn dood wordt, kan er hem eerlijk gezegd niemand helpen, u kan het geprobeerd hebben, maar zolang ze zelf niet willen, is er geen beginnen aan. Mijn vader was verstokte roker, wel een serieuse waarschuwing, later, is hij plots gestopt, maar dat was uit eigen wil en besef, de dood loerde om het hoekje, hij heeft de waarschuwing op tijd gesnapt en ingegrepen, uw vriend heeft pech gehad, en daar hebt u of de politie geen schuld aan.

Om die rommel te pakken, daar kiesde zelf voor.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 13:31   #72
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Jammer voor uw vriend, maar hij wist waar hij aan begon, van mij mag iedereen pakken en zuipen, en smoren wat ze maar willen, maar ze moeten niet komen zagen, als het verkeerd afloopt...

Uw vriend had hulp nodig zegt, ge , maar zolang hij zelf niet inziet dat hij vergif binnenneemt, of dat het zijn dood wordt, kan er hem eerlijk gezegd niemand helpen, u kan het geprobeerd hebben, maar zolang ze zelf niet willen, is er geen beginnen aan. Mijn vader was verstokte roker, wel een serieuse waarschuwing, later, is hij plots gestopt, maar dat was uit eigen wil en besef, de dood loerde om het hoekje, hij heeft de waarschuwing op tijd gesnapt en ingegrepen, uw vriend heeft pech gehad, en daar hebt u of de politie geen schuld aan.

Om die rommel te pakken, daar kiesde zelf voor.
nee ik vind dat voor chemische (hard-)drugs geen genade moet zijn. Niet zozeer omdat het een "misdaad" is (ge doet alleen u eigen er mee kwaad) maar wel uit bescherming voor het volk, en collectieve gezondheidsmaatregelen. Dealers van dat spul horen in de gevangenis.

Maar CANNABIS?? mensen toch, ik weet echt niet waarover jullie soms praten. Ooit al eens gerookt? roken vrienden van jullie dat? beseffen jullie waar het over gaat? Hier is verdomme nog nóoit een dode van gevallen, en dat in tegenstelling tot ettelijke alcoliekers.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 14 mei 2007 om 13:31.
Oud 14 mei 2007, 13:33   #73
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Alcohol word NOOIT alleen voor de smaak gedronken.
Dan kunnen ze evengoed alcoholvrij maken.
Ik drink nochtans nooit alcohol om zat te worden, ... de keren dat ik trouwens echt te veel op had kan ik op 1 hand tellen.

Ik kan me echt niet voorstellen wat er lollig aan is, om nie meer te weten wat ge aan 't doen zijt. integendeel, ik heb daar eerder problemen mee.

En ja als ik nen Trappist drink is da voor de smaak, en niet voor den alcool die daar inzit.
Oud 14 mei 2007, 13:41   #74
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
EINDELIJK iemand die daarover hetzelfde denk als ik.
Ik geloof daar ook in , in dat systeem, alleen laat onze mietjesmaatschappij dat denken niet toe, iedereen moet maar beschermd worden ...
Oud 14 mei 2007, 13:51   #75
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik drink nochtans nooit alcohol om zat te worden, ... de keren dat ik trouwens echt te veel op had kan ik op 1 hand tellen.

Ik kan me echt niet voorstellen wat er lollig aan is, om nie meer te weten wat ge aan 't doen zijt. integendeel, ik heb daar eerder problemen mee.

En ja als ik nen Trappist drink is da voor de smaak, en niet voor den alcool die daar inzit.
Daarom dat alcoholvrij bier zo'n groot succes is
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 13:51   #76
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
nee ik vind dat voor chemische (hard-)drugs geen genade moet zijn. Niet zozeer omdat het een "misdaad" is (ge doet alleen u eigen er mee kwaad) maar wel uit bescherming voor het volk, en collectieve gezondheidsmaatregelen. Dealers van dat spul horen in de gevangenis.

Maar CANNABIS?? mensen toch, ik weet echt niet waarover jullie soms praten. Ooit al eens gerookt? roken vrienden van jullie dat? beseffen jullie waar het over gaat? Hier is verdomme nog nóoit een dode van gevallen, en dat in tegenstelling tot ettelijke alcoliekers.
Nee ik rook die smeerlapperij, niet, ik rook zelf geen gewoon sigaretten, drinken heel occasioneel, sloten cafëine da wel en ongezond eten, ne mens moet van iets doodvallen, maar als ik op mijn 58 nen hartaanval krijg ga ik daar nie over zagen of de maatschappij de schuld van geven. Ik had maar zo "goe" nie moeten eten hé.

Dus als gij cannabis wilt roken, doe je ermee wat je wilt, recreatief, of de ene joint na de andere, kan mij eerlijk gezegd geen fluit geven, maar als uw aders dichtgeslibt zijn, of uw brein, verschrompelt, moete ook nie komen lullen, ge hebt gekozen voor het leven dat je wou leiden, en je draagt daar ook als een grote jongen de gevolgen van. En ik weet waarover ik spreek ik moet ook met een aantal beperkingen leven, nu en dan met de nodige zondigingen, waarvan ik de mogelijke gevolgen heel goed ken en besef, maar ik ga daar nie over zagen. ik pak mijn pillekes, en hou me zo goed en zo kwaad aan mijn dieet. Maar af en toe eet ik mijn pakske frieten met mayonaisse of drink ik ne stevige Trappist en als ik daar 10 jaar vroeger door de put in ga, tja dan heb ik dat toch gehad hé.
Oud 14 mei 2007, 13:53   #77
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Daarom dat alcoholvrij bier zo'n groot succes is
Den alcool geeft juist de smaak aan dat bier hé...

Daarom heet het nu eenmaal bier, anders noemt het limonade, ook niet gezond trouwens...

Kan er hier nu echt niemand gewoon een pint drinken, zonder de bedoeling te hebben hem zat te zuipen ? of in de wind te zijn ?
Oud 14 mei 2007, 14:13   #78
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daarom heet het nu eenmaal bier, anders noemt het limonade, ook niet gezond trouwens...

Kan er hier nu echt niemand gewoon een pint drinken, zonder de bedoeling te hebben hem zat te zuipen ? of in de wind te zijn ?
Bier drinken zonder zat te willen worden (of toch zeker licht) vind ik nutteloos.
Daarom dat ik quasi altijd frisdrank drink.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:44   #79
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De smaak (ook flavour genoemd) van bier is een zeer complexe. Tal van smaakstoffen zijn hiervoor verantwoordelijk. In bier zijn nu zo'n 600 smaakactieve stoffen ontdekt.

Voor de volledigheid. http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/D...k_van_bier.htm
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:23   #80
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
De smaak (ook flavour genoemd) van bier is een zeer complexe. Tal van smaakstoffen zijn hiervoor verantwoordelijk. In bier zijn nu zo'n 600 smaakactieve stoffen ontdekt.

Voor de volledigheid. http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/D...k_van_bier.htm
En vele daarvan komen tijdens het brouwproces tot stand, en daarmee gaat nu eenmaal alcoholvorming gepaard...

ge zou uwen alcool kunnnen verdampen, maar dan gaat er ook een deel aroma weg hé...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be