![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#65 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Heb je daar een bron voor? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2007 om 18:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jazeker, ikzelf. Daar ik me niet thuis voel bij de huidige "laat-de-ballonnen-opgaan"-liturgie in zovele parochies, ga ik, naast mijn vaste stek in een traditionele parochie met "oude" Romeinse liturgie, ook vaak naar een Grieks-katholieke parochie waar men de Byzantijnse ritus celebreert. Sacraal tot en met!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of "die tijd voorbij is", is nog maar de vraag. Ik ken tamelijk goed de orthodoxe Kerk en ik weet van hun gelovigen en priesters dat het hebben van een gehuwde priesterschap hen niet behoedt voor bepaalde problemen waar ook de Latijnse RKK mee worstelt. De oosterse Kerk in haar huidige vorm is best wel van veel later dan u vermoedt, hoor. Kerkdisciplinair en liturgisch gaat die terug naar het Byzantijnse keizerrijk eerder dan naar de vroege christenen. De Romeine liturgie is in dat opzicht veel archaïscher en ook stukken ouder (wat ook het eerder zakelijke verklaart). Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 mei 2007 om 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is er eentje in Gent (Drongen), meerdere in Brussel en in Limburg. Ook is, denk ik toch, een parochie in Antwerpen. Uit allerlei contacten weet ik evenwel dat veel "heimatlose" traditionale katholieken ook gaan kerken in orthodoxe parochies. Een niet onaardig deel van de vaste parochianen van de orthodoxe parochie/klooster van Pervijze (nabij Nieuwpoort) zijn Vlaamse en Frans-Vlaamse katholieken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bon, een beetje een persoonlijke vraag natuurlijk, maar gezien je bewondering, waarom kies je dan niet (onvoorwaardelijk) voor die Byzantijnse tak van het christendom?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 mei 2007 om 06:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Blijft enkel nog deze vraag over :
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Calvijn, ook zo'n fijne; zijn bezwaar tegen het verbranden van "ketter" De Servet bestond daarin dat hij onthoofden eigenlijk iets beschaafder had gevonden. Die weggelopen monniken, eenmaal zelfstandig in zaken, brachten het vroeger geleerde volijverig in practijk. Oud Randstad-spreekwoord: "Als je jonge apen klimmen leert, pleuren ze jou uit de boom".
![]() |
![]() |
#76 |
Burgemeester
|
![]() Een beetje off topic, maar ik ben er toch voor te vinden om dat godsdienstgedoe niet meer te subsidieren.
De meerwaarde ontglipt mij totaal. Maar mocht ze er zijn ( begravenissen, doopsels...) dan vind ik dat de praktizerenden zelf moeten opdraaien voor hun frivoliteiten. De bekostiging ervan kan niet langer op de kap van een belastingbetalende gemeenschap die er wijselijk geen gebruik van wil maken. Het wordt hoogtijd dat de belastingbetaler bepaalt hoe zijn belastingsgeld het best besteed wordt. Het moet godverdomme gedaan zijn om ons te pluimen. Ik denk hier oa aan de mensen die een ganse week aan den band staan om ne schijnheilige klootzak te onderhouden die tijdens een "1-uur per week" -durende performance, zich een stuk in hun gilet staan te zuipen met wijn. En dan moeten we op de koop toe nog luisteren naar "waarheden" over een of andere fantast die water in wijn verandert, over water loopt en herrijst.... Komaan he zeg... we zijn psychisch toch al wat ouder dan 3 jaar... nee? Laatst gewijzigd door Amaj : 20 mei 2007 om 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() Inderdaad. De Katholieke kerk is een club met duidelijke afspraken. Wie ze niet naleeft kiest daar zelf voor en kan dan niet bij de club zijn. Dit heeft niks met intolerantie te maken.
Niks weerhoudt die priester ervan zijn ambt neer te leggen, de kerk te verlaten en zijn Hollandse madam te nemen. De twee tegelijk willen kan niet. That's the deal, dude. Laatst gewijzigd door C2C : 20 mei 2007 om 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is verbazend hoe jij als fascistische stalinist blijkbaar op een totaal andere toon spreekt over het katholieke Christendom als jouw constante hatelijke kritiek op de protestanten hoewel de duistere geschiedenis van het Rooms-Katholicisme heel wat langer is dan die van de protestantse en orthodoxe Christenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
|
![]() Citaat:
Een systeem zonder regels, zij het een economisch, sociaal or religieus systeem, bestaat gewoon niet. Ge moet discrimineren en differentiëren - onderscheid maken - anders werkt het mechaniekske gewoon niet. Ik keur daarmee de Katholieke Kerk niet goed, ik ben tegen elke vorm van georganiseerde religie. Maar als club is het normaal dat de Kerk regels heeft. Hier een vette saus van politieke correctheid overheen smeren heeft geen zin. Citaat:
Binnen het georganiseerde Christendom vind ik de Katholieke Kerk de minst kwade. Protestantse sektes hebben het nadeel dat ze niet alleen alle duistere kanten van het Christendom overnemen, maar die dan nog eens verbinden aan het meest vulgaire, perverse systeem dat er bestaat, namelijk het kapitalisme. De Katholieke Kerk heeft nog een enigszins bewonderenswaardige sociale agenda, de Protestanten kunnen dat gewoon niet zeggen. Dat is de religie van het Absolute Kwaad omdat ze gebaseerd is op vulgair individualisme, sociaal autisme, geldzucht, uitsluiting en totalitarisme. Een Katholiek zal nooit uit geldzucht en superioriteitsgevoelens een heel volk uitmoorden, zoals de Protestanten dat constant doen. Ja, ik vind dat onderscheid belangrijk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U begrijpt toch dat je hier grandioos staat te liegen over de zogenaamde 'vreedzame' bedoelingen van de katholieken. ![]() |
|
![]() |
![]() |