Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mogen stakers werkwilligen verhinderen aan de slag te gaan?
Ja, altijd. 12 25,53%
Ja, maar enkel onder bepaalde voorwaarden (gelieve deze te noemen) 6 12,77%
Nee, maar er moet niet te hard worden gesanctioneerd 10 21,28%
Nee, nooit. De overheid dient dit met harde maatregelen te verhinderen 19 40,43%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2007, 20:44   #61
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ik betaal m'n huishuur van m'n loon ... Zoals de meeste mensen ...
Als er mensen mij tegenhouden om m'n loon te verdienen omdat zij een probleem hebben , dan zit het systeem van staken scheef .
Wat zijn dan volgens de vakbond de rechten van nietvakbondsleden ? Krijgt een niet-vakbondslid ook stakingsgeld ??? En indien ja (ik weet het niet ) , is dat dan gelijk aan mijn volledig loon ???
Je hebt het iets teveel over jouw loon, en enkel maar jouw loon. (ik geef het je op een briefke : geen enkele baas zal je ooit opslag geven zonder dat je het op één of andere manier afdwingt. Ik verdien redelijk goed, maar heb er wel voor moeten "vechten". Zoniet verdiende ik wellicht evenveel als 10 jaar geleden. En "vechten" doe je het beste in groepsverband)
Een goeie raad, ga ergens werken waar je geen collega's hebt die je als een onderkruiper zouden kunnen beschouwen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 20:48   #62
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Fatsoenlijk betaald worden ook. Al bent u eerder voorstander dat de werknemer jou zou moeten betalen om voor jou te mogen werken. Dat soort pretentie druipt vd tronie van elke baas.
En jij hebt de pretentie om voor anderen te kunnen bepalen wat "fatsoenlijk" is?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 20:51   #63
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En jij hebt de pretentie om voor anderen te kunnen bepalen wat "fatsoenlijk" is?
Nee, dat wordt in gezamelijk overleg met de collega's bepaald.
Oud 21 mei 2007, 20:51   #64
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt het iets teveel over jouw loon, en enkel maar jouw loon. (ik geef het je op een briefke : geen enkele baas zal je ooit opslag geven zonder dat je het op één of andere manier afdwingt. Ik verdien redelijk goed, maar heb er wel voor moeten "vechten". Zoniet verdiende ik wellicht evenveel als 10 jaar geleden. En "vechten" doe je het beste in groepsverband)
Een goeie raad, ga ergens werken waar je geen collega's hebt die je als een onderkruiper zouden kunnen beschouwen.
Ik heb meermaals opslag en extra's gekregen... Omdat ik m'n werk goed doe .
En ik vind wel dat ik mijn loon belangrijk mag vinden hé ....
Zou je trouwens nog kunnen lachen als ik en AL m'n collega's het werk zouden neerleggen voor een maandje ???? Geloof me , je zou ongelukkig zijn...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 20:54   #65
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Jij weet even goed als mij dat die meerderheid van in het begin af aan een deel van mijn stelling was.
En ik geef je al van in het begin aan dat die "meerderheid" een fabeltje is. De eerste staking die vooraf gegaan wordt door een werknemersconsultatie moet ik nog tegen komen. Dat is iets dat pas aan de orde komt na een tijdje staken, wanneer de vraag tot opnieuw werken of niet zich stelt.

Citaat:
Meerderheid wil staken = iedereen staken
meerderheid wil werken= ga dan maar allemaal werken
En zoals ik al zei, je kiest er zelf voor om al dan niet te gaan werken; dat is geen democratisch gegeven. Als de argumenten van de stakers of de vakbonden niet doorslaggevend genoeg zijn om iedereen mee te krijgen, dan hebben zij pech gehad. Zij hebben geen zeggenschap over de individuele vrijheid en rechten van anderen.

Citaat:
En als de meerderheid wil gaan staken moeten die werkwiligen ongeacht hun keuze de stakers hun actie respecteren,
Niet dus; die stakers hebben zich te houden aan de keuze van de werkwilligen. De stakers mogen staken, de werkwilligen mogen werken; de stakers hebben niets aan de anderen te zeggen en vice versa.
Het is niet aan vakbonden om niet gesyndiceerden te "gijzelen" en ze hun loon te ontzeggen.

Citaat:
net zoals in het geval van grote werkwiligheid de stakingsgezinde minderheid ook aan de band blijft staan.
Niets belet die stakers om domweg piket te blijven staan, tot hun eigen kassen leeg zijn.

Citaat:
We gaan deze discusie toch niet in een cirkeltje laten gaan hoop ik?
Als je premissen verkeerd zijn, dan riskeer je dat wel ja. Je hebt geen meerderheid, en je bent niet over democratische concepten bezig.
Oud 21 mei 2007, 20:55   #66
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb meermaals opslag en extra's gekregen... Omdat ik m'n werk goed doe .
En ik vind wel dat ik mijn loon belangrijk mag vinden hé ....
Zou je trouwens nog kunnen lachen als ik en AL m'n collega's het werk zouden neerleggen voor een maandje ???? Geloof me , je zou ongelukkig zijn...
Ik heb nog nooit het proces gemaakt van werknemers die hun financiële en sociale toestand willen verbeteren. Dus als je vind dat het nodig is : DOEN !!!
Oud 21 mei 2007, 20:58   #67
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, schik je dan maar blindelings naar de goodwill van je baas. Benieuwd of hij je huishuur dan zal betalen.
Mag hij daar dan niet voor kiezen of zo? Is een eigen keuze een misdaad eens je gesyndiceerd bent?
Oud 21 mei 2007, 21:00   #68
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt het iets teveel over jouw loon, en enkel maar jouw loon.
En dan?
Jij hebt het ook enkellen alleen over het loon van de gesyndiceerden en de stakers. Over het loon van de werkwilligen zwijg je in alle talen.
Oud 21 mei 2007, 21:01   #69
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, dat wordt in gezamelijk overleg met de collega's bepaald.
Dus jullie hebben de pretentie om voor al de rest te kunnen bepalen wat fatsoenlijk is? Vrije keuze is dus onbestaandelaat ons zeggen?
Oud 21 mei 2007, 21:04   #70
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag hij daar dan niet voor kiezen of zo? Is een eigen keuze een misdaad eens je gesyndiceerd bent?
Een syndicaat behartigt de belangen gezamelijk van iedereen, niet van elk afzonderlijk. Iemand die enkel aan zichzelf denkt, dwarsboomt het principe van solidariteit die de basis is van een vakbond.
Oud 21 mei 2007, 21:05   #71
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus jullie hebben de pretentie om voor al de rest te kunnen bepalen wat fatsoenlijk is? Vrije keuze is dus onbestaandelaat ons zeggen?
Er is geen rest. IEDEREEN heeft er zijn zeg (voor zover ze naar de ledenvergadering komen, natuurlijk)
Oud 21 mei 2007, 21:09   #72
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een syndicaat behartigt de belangen gezamelijk van iedereen, niet van elk afzonderlijk. Iemand die enkel aan zichzelf denkt, dwarsboomt het principe van solidariteit die de basis is van een vakbond.
Zo solidair is die vakbond dan niet . Iemand die niet elke maand netjes z'n bijdrage afgeeft mag op z'n kin kloppen ....

Een syndicaat beslist gewoon dat zij de belangen van iedereen behartigt ...
Een individu is dus ineens van geen belang bij een vakbond . Da's duidelijk
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 21 mei 2007, 21:26   #73
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

De meeste linkse syndicalisten voelen zich een soort Arafat...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:40   #74
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Een syndicaat behartigt in eerste instantie zijn eigen belangen en bij extentie de belangen van zijn leden. Tot zover de solidariteit ja... Niet meer dan een verdoken "eigen zak eerst"-principe.

Citaat:
Er is geen rest. IEDEREEN heeft er zijn zeg (voor zover ze naar de ledenvergadering komen, natuurlijk)
Iedereen? Gesteld dat het effectief zo zou zijn, waarom is het dan een ledenvergadering? Vanwaar haal je de prententie ook de spreekbuis te zijn voor alle niet-gesyndiceerden? Of tellen die niet mee?
Oud 21 mei 2007, 22:56   #75
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit het proces gemaakt van werknemers die hun financiële en sociale toestand willen verbeteren. Dus als je vind dat het nodig is : DOEN !!!
Ik denk dat we dan kunnen praten over een catastrofe op Europees niveau. Ik ben chauffeur, en als ik en m'n collega's er een maand "den blok " opleggen zou dat ernstige gevolgen hebben...
Laat er nu net 1 sektor zijn die al jaren door UW vakbond is vergeten. Jawel , transport.
Voor mij is het simpel , wil ik loonsverhoging , dan vraag ik dat gewoon . En meestal krijg ik dat nog ook . Straf hé !
Ligt een baas echt dwars , dan heeft hij 3 keuzes , OF hij buigt , Of ik bol het af , Of ik rij met heel m'n combinatie z'nen bureau binnen. (nog niet gedaan , wel al eens over baasje zijne mecedes gereden. En zelfs toen kreeg ik mijn goesting daarna nog.)
Gene groep , geen gezamelijk overleg , geen collega's die er last van hebben , geen maandelijkse afpersingspremie betalen .
Oud 21 mei 2007, 23:08   #76
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we dan kunnen praten over een catastrofe op Europees niveau. Ik ben chauffeur, en als ik en m'n collega's er een maand "den blok " opleggen zou dat ernstige gevolgen hebben...
Laat er nu net 1 sektor zijn die al jaren door UW vakbond is vergeten. Jawel , transport.
Voor mij is het simpel , wil ik loonsverhoging , dan vraag ik dat gewoon . En meestal krijg ik dat nog ook . Straf hé !
Ligt een baas echt dwars , dan heeft hij 3 keuzes , OF hij buigt , Of ik bol het af , Of ik rij met heel m'n combinatie z'nen bureau binnen. (nog niet gedaan , wel al eens over baasje zijne mecedes gereden. En zelfs toen kreeg ik mijn goesting daarna nog.)
Gene groep , geen gezamelijk overleg , geen collega's die er last van hebben , geen maandelijkse afpersingspremie betalen .
Veel nietszeggende stoere praat.
Oud 21 mei 2007, 23:18   #77
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Veel nietszeggende stoere praat.
Daar is niets stoer aan , en zelfs niet eens zo bedoelt .
Ik zeg het gewoon zoals het is .

Wat is er dan stoer voor je ???
Het feit dat ik m'n plan kan trekken zonder een bedrijf plat te leggen ???
Of dat ik mijn collega's niet zonder werk zet omdat ik een probleem heb ???
Realiteit makker , meer ni
Oud 22 mei 2007, 01:11   #78
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

wilde stakingen zijn een totaal iets anders, meestal zijn wilde stakingen, niet de stakingen waar een vakbond achter staat...als er 40 staakt van de 25.000 dan is er geen staking, let wel dit kan een staking zijn in bepaalde delen van het fabriek...maar dan worden de poorten daar nog niet voor geblokeerd, dit word dan meestal intern opgelost...
Als er gestaakt word, dan heb je als vakbond zowiezo 66% stakers nodig, 1% daaronder en er is geen staking...66% of meer wil zeggen staken...en dan worden er dan ook geen werkwilligen binnengelaten, let wel, er zijn steeds bepaalde werkplekken die bemand "moeten" zijn, als men daar staat krijgt men dan trouwens een soort brief mee, en dan worden deze zonder boe of ba doorgelaten...Dit zijn dan meestal mensen, van bvb fabriekbeveiliging, onderhoud, verplegend personeel enz enz enz

Laatst gewijzigd door pistoléke : 22 mei 2007 om 01:12.
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 07:38   #79
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
wilde stakingen zijn een totaal iets anders, meestal zijn wilde stakingen, niet de stakingen waar een vakbond achter staat...als er 40 staakt van de 25.000 dan is er geen staking, let wel dit kan een staking zijn in bepaalde delen van het fabriek...maar dan worden de poorten daar nog niet voor geblokeerd, dit word dan meestal intern opgelost...
Als er gestaakt word, dan heb je als vakbond zowiezo 66% stakers nodig, 1% daaronder en er is geen staking...66% of meer wil zeggen staken...en dan worden er dan ook geen werkwilligen binnengelaten, let wel, er zijn steeds bepaalde werkplekken die bemand "moeten" zijn, als men daar staat krijgt men dan trouwens een soort brief mee, en dan worden deze zonder boe of ba doorgelaten...Dit zijn dan meestal mensen, van bvb fabriekbeveiliging, onderhoud, verplegend personeel enz enz enz
Een wilde staking is iets totaal anders en meestal staan de vakbonden er niet achter...

Maar ze worden wel binnen enkele seconden erkend als staking...
U weet het wel... men moest eens een lid aan de concurrerende vakbond verliezen...

Als men de elementen, die d'Oarazio elementen verheerlijken, niet verwijdert uit de bonden, dan zoekt men natuurlijk chaos... Die leden willen enkel heibel in de ondernemingen, omdat zij de revolutie' en de klassenstrijd letterlijk opnemen (staan een honderd jaar achter).

Wsl gaat U er mee akkoord dat mensen die zo maar wild beginnen te staken, voor de rechtbank kunnen gedaagd worden... Zelfs als die wilde stakingen later toch erkend werden..

De poststaking hebben de bonden ook al niet meer onder controle:
"Sorteercentrum in Wondelgem geblokkeerd"... Het ACV vermeldt op radio1 dat ze het niet meer onder controle hebben...

Hoogtijd dat er een nieuwe wet komt op het stakingsrecht. We kunnen dat toch niet overlaten aan een paar heethoofden... Of wel?

De held van CAP en PVDA werd vermeld in o.a. Het Volk vermeld in de rubriek 'Historisch geweld bij stakingen'. Vanzelfsprekend is klein links daar fier op:

1997: Toen de curator van het failliete staalbedrijf Forges de Clabecq tot bloedens toe werd geslagen door de Waalse vakbondsman Roberto D'Orazio, ging er een golf van afschuw door het land. D'Orazio reed destijds ook met een bulldozer in op een groepje rijkswachters.
Bron

Laatst gewijzigd door Chipie : 22 mei 2007 om 07:40.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 07:44   #80
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

De poststaking hebben de bonden ook al niet meer onder controle:
"Sorteercentrum in Wondelgem geblokkeerd"... Het ACV vermeldt op radio1 dat ze het niet meer onder controle hebben...

En zouden die kwieten hun stakersgeld ook krijgen als ze akties doen die niet gesteund worden door hunne vakbond ???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be