![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() Daar ga ik mee akkoord. Maar enkel verwezenlijkbaar op Europees niveau.
Laatst gewijzigd door Dycore : 25 mei 2007 om 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vindt u het zelf niet vreemd dat net twee groepen die mekaar niet liggen, om niet te zeggen vijandig tegenover mekaar staan, gedachtengoed van mekaar zouden gaan lenen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En nee ik vind het helemaal niet zo vreemd dat leden van een bevolkingsgroep die door extreem rechts wordt geviseerd er zelf extreemrechtse ideeën op kunnen nahouden. Je hebt zo bijvoorbeeld ook homo's die op het VB stemmen, raak er maar wijs uit wat sommige mensen behept.
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je met "dergelijke feiten" refereert aan het incident in deze thread, dan ben ik volledig akkoord dat je daartegen moet opstaan. Het is niet omdat ik vind dat extreem rechts dit soort gedrag passief aanspoort, dat ik die jongeren niet zelf 100% verantwoordelijk voor hun gedrag acht. Bepaalde mensen in deze thread willen insinueren dat "de islam" of "de allochtonen" onverdeeld homofoob zijn, en dat dit de ware oorzaak is van dit incident. Ze geven daarvoor geen enkel bewijs. Moest echter één van die jongeren zeggen dat hij onder invloed heeft gehandeld van bijvoorbeeld een extremistische religieuze leider, dan zou je dat natuurlijk volledig moeten uitspitten en de betrokkenen ter verantwoording roepen. Maar de schuld op de rug van "de islam" of "de allochtonen" schuiven is iets te gemakkelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat een geluk dat sommige politieke strekkingen het monopolie hebben op ethiek ! Het zou anders nogal een soep worden... ![]()
![]() |
![]() |
#69 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad: ik probeerde net nog tegen een flatgebouw op te klimmen, maar kwam telkens onzacht neer. Ik zeg het u: die Spiderman, dat is allemaal gelogen !!
![]() |
#70 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Straks ga je me nog komen vertellen dat de mensen hier die in andere threads homo's uitspuwen werkelijk geschokt zijn door het nieuws van deze brutale aanval? Ik kan misschien niet zien wat ze denken, maar ze mogen mij dan wel eens uitleggen hoe ze dat allemaal met elkaar rijmen.
![]() |
![]() |
#71 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Iemand die aan anderen vraagt iedereen te tolereren, verliest elke geloofwaardigheid door zelf (bepaalde) anderen niet te tolereren. Dat lijkt me niet al te moeilijk om te verstaan, wel?
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
99% van de mensheid denkt en doet immers niet als een logische, puur rationele, gerobotiseerde machine.
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De artificiële grens die (nu nog) getrokken wordt tussen "je mag die meningen hebben maar ze niet uiten" is wat mij betreft belachelijk. Als iemand niet gelooft dat een democratie sterk genoeg is om sterk deviante meningen uit te filteren, dan kan ik enkel maar medelijden koesteren met deze persoon. Dat zou immers betekenen dat een democratie (of de overheid) moet beschermd worden tegen zijn burgers, terwijl in feite de burgers moeten beschermd worden tegen de overheid door middel van de democratie.
![]() |
![]() |
#79 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#80 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nee, de grens tussen ideeën en gedrag is helemaal niet artificieel en belachelijk, maar juist heel natuurlijk en vitaal. Gedrag (niet alleen fysiek, maar ook verbaal gedrag) is het énige dat de staat kan beoordelen, omdat het uiterlijk zichtbaar is. Er is bijgevolg een groot verschil tussen iemand die een innerlijke haat koestert tegen homo's maar zich gedeist houdt (niet strafbaar), en iemand die tot haatpropaganda of ergere daden overgaat (wel strafbaar). Een mens wordt trouwens continu bestookt door allerlei impulsen om daden te begaan die niet stroken met wat maatschappelijk wordt aanvaard, maar wij zijn zo geconditioneerd om te functioneren binnen een maatschappij met regels en wetten dat we die impulsen zelfs meestal niet meer waarnemen. Neem die wetten en regels weg (of tast ze aan door bepaalde bevolkingsgroepen als minderwaardig af te schilderen) en die impulsen krijgen de vrije loop. Daarin ligt trouwens wél een grote fout in het discours van Verhofstadt : hij minimaliseert voortdurend de functie van de groep en de maatschappij bij het functioneren van de burger. Een mens is maar mens als hij functioneert binnen een maatschappij. Ik denk dat in een democratie altijd het principe van de wederzijdse controle wordt gehanteerd : de burger controleert de overheid (door zijn stem o.a.), en de overheid controleert de burger (met wetten). Dat systeem vindt je overal terug, en is bedoeld om excessen te voorkomen. Als je daarvan wilt maken dat de burger zich "beschermt" tegen de overheid of omgekeerd, mij best, maar het komt denk ik op hezelfde neer.
![]() |
![]() |