Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2007, 08:46   #61
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
In Noord-Ierland konden de leiders van Sinn Fein een regering vormen samen met de lui van de DUP die hen een paar jaar daarvoor nog beschoten. Hier ben je blijkbaar een verrader als je in een coalitie wil stappen met een partij waar het heen-en-weer gooien van wat eieren de gevaarlijkste incidenten mee waren.
Sinn Fein steunde ooit de geweldadige IRA.
Maar in Vlaanderen sluiten sommige Vlaamsnationalisten andere niet-geweldadige Vlaamsnationalisten uit;
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 13:19   #62
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Sinn Fein steunde ooit de geweldadige IRA.
Maar in Vlaanderen sluiten sommige Vlaamsnationalisten andere niet-geweldadige Vlaamsnationalisten uit;
Inderdaad. Al toonde de Dalai Lama zijn bewondering voor de Vlaamse beweging, die vredelievend en democratisch haar eigen vrijheid probeerde te verkrijgen, voor de "goede belgische partijen" is dat niet voldoende.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 13:31   #63
luc broes

Standaard

Citaat:
Als iemand die tot 24 kan tellen weet ik dat N-VA en VB samen hoegenaamd géén federale of zelfs een Vlaamse meerderheid oplevert. Als iemand die een staatshervorming wil weet ik dus dat onderhandelen met het VB over de staatshervorming ongeveer zo zinvol is als braden met een houten pan.
Ik kijk met afschuw uit naar het soort staatshervorming dat bereikt wordt samen met het FDF
Oud 20 juni 2007, 15:49   #64
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kijk met afschuw uit naar het soort staatshervorming dat bereikt wordt samen met het FDF
Die zitten inderdaad ook mee aan de tafel.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 18:47   #65
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Stel, en ik zeg duidelijk "stel", dat de N-VA erin zou slagen - met of zonder medewerking van LDD - in de komende legislatuur iets uit de brand te slepen voor de Goede Zaak, zou dat eigenlijk een slechte zaak zijn voor het VB. Want wat zal het gevolg zijn volgens mij? De VB-stemmer die overwegend VB kiest omwille van het Vlaanderen onafhankelijk-verhaal zal afhaken en overstappen naar een N-VA- (of LDD-)stem, nét omdat die partij blijkbaar wél een gesprekspartner kan zijn van de traditionele partijen. Die kiezer zal dan niet meer zo het gevoel hebben een "verloren stem" te hebben uitgebracht. Wat rest voor het VB zijn de kiezers die het vreemdelingenstandpunt het allerbelangrijkste vinden. Hoeveel dat er precies zijn, is vooralsnog niet duidelijk.

Die kentering heeft zich eigenlijk al een klein beetje ingezet op 10 juni. De VB-top kan dan nog tig maal roepen dat er geen appelen met citroenen vergeleken moet worden i.v.m. het vergelijken van resultaten. Feit is dat het voorlopig allemaal een beetje stagneert, hier en daar miniscuul verlies, hier en daar miniscule winst. Het is afwachten in welke richting de curve zich de volgende keer zal bewegen, maar dat ze feller zal fluctueren lijkt me duidelijk, alleen nog niet in welke richting.
Het VB zal natuurlijk elke verdere regionalisering afscheppen als "verraad" en "flauwe deal" enz...
Zelf al moest men de republiek Vlaanderen uitroepen dan zal het stellen dat dit geen echte Vlaamse republiek is omdat het de diplomatieke betrekkingen met Wallonie niet opzegt.
Vergelijk het met Hamas.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 18:55   #66
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Het VB zal natuurlijk elke verdere regionalisering afscheppen als "verraad" en "flauwe deal" enz...
Zelf al moest men de republiek Vlaanderen uitroepen dan zal het stellen dat dit geen echte Vlaamse republiek is omdat het de diplomatieke betrekkingen met Wallonie niet opzegt.
Vergelijk het met Hamas.
Hamas krijgt hier evenwel veel meer respect van de progressieven dan het VB...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2007, 21:26   #67
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Vergelijk het met Hamas.
Elke stap naar meer autonomie zonder een te zware prijs zal door ons goedgekeurd worden.
Een zelfstandige vlaanderen zal streven naar goed nabuurschap zeker ook met Wallonië.
Onze vreedzame beweging voor meer autonomie heeft niets gemeen met geweldadige groepen
Oud 20 juni 2007, 22:20   #68
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K. De Baerdemaeker Bekijk bericht
Het gaat hier niet over onderlinge samerwerkingen of nieuwe kartels, maar een toekomstige regeringsvorming. Er moet gepraat worden met alle partijen, met uitzondering van het VB natuurlijk.
dus praten met de vlaminghatende partij FDF zit er wel in ? maar niet met de 2de partij van Vlaanderen? mooie democraat bent u
Oud 20 juni 2007, 22:36   #69
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K. De Baerdemaeker Bekijk bericht
Als er met het VB gepraat moet worden, haal je ze eerst uit het Cordon, zelfs LDD wil niet met het VB praten, zegt hij voor de camera weliswaar. "Dovemansgesprek, eigen partij en politiek monddood maken etc. ...".

Ik zal nooit beweren dat het niet veel makkelijker zou zijn met het VB te praten over een staatshervorming dan met de MR. Maar als je zegt dat het niet gaat dan zet je meteen kwaad bloed bij de VB'ers, die nogal snel de neiging vertonen zwart-wit te kijken, zoals de partijleiding dat doet.

Als de NVA met het VB gaat praten voor eventuele samenwerkingen en akkoorden over een staatshervorming, dan trek je het cordon door en kan je de steun van de andere partijen ook vergeten. Dat is ook de oorlog verliezen.
dus je geeft toe dat nva enkel uit is op de macht en niet op uitvoering van haar programma

we zullen ook dit noteren
Oud 21 juni 2007, 01:07   #70
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Ik kijk met grote verwondering naar de meerderheid die gevormd kan worden met 24 zetels...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 01:09   #71
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Als iemand die tot 24 kan tellen weet ik dat N-VA en VB samen hoegenaamd géén federale of zelfs een Vlaamse meerderheid oplevert. Als iemand die een staatshervorming wil weet ik dus dat onderhandelen met het VB over de staatshervorming ongeveer zo zinvol is als braden met een houten pan.
@ Kortaf&Broes:

Ik herhaal even m'n vorige posting. Totdat iemand van jullie hier een interessante oplossing voor gevonden heeft die het niveau van "met toorts en hooivork naar Brussel"-overstijgt laat ik al dat "wel met het FDF en niet met het VB, schande!"-geneut gewoon links liggen. Ik ben een redelijk mens, maar er is een grens aan de stupiditeit die ik kan slikken...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 04:51   #72
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Die kentering heeft zich eigenlijk al een klein beetje ingezet op 10 juni. De VB-top kan dan nog tig maal roepen dat er geen appelen met citroenen vergeleken moet worden i.v.m. het vergelijken van resultaten. Feit is dat het voorlopig allemaal een beetje stagneert, hier en daar miniscuul verlies, hier en daar miniscule winst. Het is afwachten in welke richting de curve zich de volgende keer zal bewegen, maar dat ze feller zal fluctueren lijkt me duidelijk, alleen nog niet in welke richting.
Lijkt me al een eerlijkere mening dan vele tegenstanders die kinderachtig het VB uitlachen en dergelijke. Men moet niet vergelijken met 2004, ook al waren dat de laatste verkiezingen. Men weet allemaal dat dit een uitzonderlijk resultaat was van 24% dat niet meer gehaald kan worden. Belangrijk is een basis te hebben op lange termijn dat rond de 20% kan schommelen. Een soort nieuwe zuil, naast de klassieke liberalen, sociaal-democraten, christen-democraten heb je nu ook de nationalisten.

Enerzijds is er de stijging in percentage maar vreemd genoeg resulteert dit toch in zetelverlies in de Kamer. Hangt dus af hoe je het bekijkt, je kan procentueel gewonnen hebben maar je kan evengoed spreken van status quo. 2009 zal belangrijk zijn, afhankelijk van wat de tjeven er van gaan bakken kan de Vlaamse kiezer erg bedrogen worden en richting VB trekken.
Als ik het FN zie dalen tot 5% hou ik mijn hart vast.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be