![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De bewering hierboven is heel interessant, niet omdat ze wetenschappelijk ergens op slaat, maar wel omdat ze laat zien hoe de paniekzaaierij en de daarop aansluitende 'social herding' functioneert: normale uitschieters en extrema worden door de gelovigen systematisch geïnterpreteerd als tekenen, dat de wereld zal vergaan en dat iedereen boete moet plegen. Absurd gewoon.
![]() |
![]() |
#62 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gisteravond keek ik naar een documentaire over de evolutie in Zwitserland waar gletsjers alsmaar sneller wegsmelten en het gevaar van modderstromen, extreme droogtes en gevolgd door kort stormweer en zware regenval. Geologen en wetenschappers waren het er unaniem over eens dat enkel de mens verantwoordelijk is voor deze gevolgen van de veranderingen door de mens veroorzaakt en ook enkel door de mens weer kan worden teruggeschroefd. Vermits Verhulst een non-believer is (om het maar even zijn terminologie uit te drukken, heb ik toch goed nieuws voor hem: wat de mens ook nu nog probeert te doen: het weer -en vooral de evolutie ervan- staat al vast voor de komende dertig jaren, wat de mens ook probeert. Vandaar dat ik Verhulst voorstel: pak nu een notaboekje vast, doe zelf je waarnemingen, alle weken alle maanden, en vergelijk je nota's zelf met je eigenste notities de komende dertig jaren. Veel plezier nog, want lacherig doen om de ellende van anderen geeft sommigen echt genot. ![]() Ps: refereren naar de Brussels Journal, een internetkrantje dat je zelf volschrijft is zwakskes... Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 1 augustus 2007 om 17:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het mijne ook, ja. Ik beschik niet over de kennis om veel over het wetenschappelijke te zeggen.
![]() |
#66 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik denk wel dat men een dergelijke extreme waarde vanuit menselijk gezichtspunt absoluut abnormaal mag noemen. Hoewel het inderdaad 'normaal' is, vanuit statisch oogpunt, dat af en toe dergelijk waarden optreden. Pas indien hier echter een duidelijk stijgende trend gaat optreden, over een voldoende aantal jaren, dan pas krijg je gelijk met je 'global change', en dat is toch waar je het over had, met 'weeral prijs', als ik het goed begrijp? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Want dit vond ik nu net zo leuk: een concrete en dus falsifieerbare voorspelling: in het voorjaar. En dat zou ik zo graag wat meer zien, niet beweringen dat ze er wel zijn, zoals eerder, maar 'kaarten op tafel'. Hoe zit het met de andere seizoenen? En hoe zit het met regio's? Bv: in West-Europa zullen de lentes - nog! -natter worden, maar in Zuid-oost Europa net droger enz, voor de hele aardbol. Indien u een model van minstens 10 jaar oud kan geven dat dit doet en waarvan reeds min. 75% is bewaarheid, zal ik (en de hele wetenschappelijke wereld) heel wat meer respect krijgen voor de global change theorie. Indien het nog niet bestaat, zullen we nog enkele jaren moeten wachten op bevestiging. (Geen reden om ondertussen niet milieuvriendelijke maatregelen te stimuleren, of beter nog: milieuverpestende handelingen nog meer te verbieden als er alternatieven bestaan. Echter niet via CO2, maar gewoon rechtstreeks aanpakken, die smeerboel.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik hoorde het ook op radio 1 een paar dagen geleden: het aantal orkanen is verdubbeld sinds de jaren '20 van de vorige eeuw. Het klopt nog ook! ![]() ![]() ![]() De jaren '20 waren erg stil, 2004 en 2005 actief. (Vorig jaar was het weer rustiger, tot spijt van Al Gore.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||||
|
![]() Dit hier bijvoorbeeld: Citaat:
Citaat:
![]() Wist je dat één van de uitspraken waarover de grootste zekerheid bestond was dat de Europese winters minder koud zouden worden? Dat is ook gebeurd, alleen sneller dan men voorspelde. Citaat:
(Misschien zijn er ook al mensen die dat doen?) Citaat:
Ik ben maar een leek. "Klimaatveranderingspreventie" ofzoiets is heus niet mijn full-time bezigheid, helaas. Het engie dat ik kan doen is het eigenhandig opzoeken op google, daar kruipt heel wat tijd in die ik momenteel niet heb. Ik kan je daar dus niet direct op antwoorden. Later misschien. Citaat:
Eerlijk gezegd ben ik niet optimistisch over het bestaan van zo'n model. De klimaatwetenschap is relatief nieuw en heeft de laatste jaren, en doet nog steeds, veel nieuwe ontdekkingen gedaan die noopten tot het bijsturen van de modellen. Daarbij lijkt het me geen makkelijke opgave om even te kwantificeren of het wel exact 75% is. Waarom die 'ik en de hele wetenschappelijke wereld'? Ben jij een wetenschapper? De mensen uit de echt wetenschappelijke wereld (die echt om het onderscheid te maken met degene gesponsord door exxon bv.) staan heus niet zo sceptisch tegen de klimaatverandering. En mensen die niets van een theorie kennen kunnen ze maar beter niet afbreken. ![]() Citaat:
En wat bedoel je concreet met de rest van je tekst?
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En als je nu politica was, dan zou je zeggen: overal waar ik kom, vertellen de kiezers mij dat het nog nooit zo hard en krachtig geregend heeft als dit jaar, en ik heb wat belastingsvoorstellen en wat verbodsmaatregeltjes om daar wat aan te doen. Enkel maar om aan te tonen hoe snel een paard voor een kar gespannen kan worden.
![]() |
![]() |
#71 |
Partijlid
|
![]() Wetenschap
01/08 CO2 niet de grote boosdoener bij klimaatverandering ![]() Dat koolstofdioxide (CO2) wel degelijk een rol speelt bij de opwarming van de aarde wordt niet betwist. "Alleen kan het onmogelijk de doorslaggevende rol zijn die er nu van wordt gemaakt", zegt klimatoloog Luc Debontridder. "Niet CO2 maar waterdamp is het belangrijkste broeikasgas. Dat is verantwoordelijk voor ruim 75 pct van het broeikaseffect. Dat zijn louter wetenschappelijke feiten, maar door de film van Al Gore is de invloed van CO2 zo gehypet dat niemand die feiten nog in rekening neemt. Alles wordt eenzijdig aan CO2 toegeschreven. Terwijl de hele reeks warme winters die we de laatste jaren hebben gehad, simpelweg een gevolg zijn van de 'Noord-Atlantische schommeling'. Dat heeft nu echt eens niets met CO2 te maken." |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Partijlid
|
![]() KMI veegt gevaar CO2 van tafel
Ophefmakend rapport OVER OPWARMING AARDE UKKEL CO2 is niét de grote boosdoener bij de klimaatverandering en de opwarming van de aarde. Dat is de niet weinig verrassende conclusie van een groot wetenschappelijk onderzoek van het KMI, waar acht wetenschappers het voorbije jaar aan hebben gewerkt. Dat de temperatuur stijgt, staat buiten discussie. Alleen is het aandeel van CO2 daarin «maar een fractie», luidt het. Marnix PEETERS Het 60 pagina's tellende rapport komt eind deze zomer uit, maar deze krant kon het nu al inkijken. Dat koolstofdioxide (CO2) wel degelijk een rol speelt bij de hogere temperaturen wordt niet betwist. «Alleen kan het onmogelijk de doorslaggevende rol zijn die er nu wordt van gemaakt», zegt klimatoloog Luc Debontridder. «Niet CO2 maar waterdamp is het belangrijkste broeistofgas; dat is verantwoordelijk voor ruim 75% van het broeikaseffect. Dat zijn louter wetenschappelijke feiten, maar door de film van Al Gore is de invloed van CO2 zó gehypet dat niemand die feiten nog in rekening neemt. Alles wordt eenzijdig aan CO2 toegeschreven. Terwijl de hele reeks warme winters die we de laatste jaren hebben gehad, simpelweg een gevolg zijn van de 'Noord- Atlantische schommeling'. Dat heeft nu echt eens n�*ks met CO2 te maken.» © 2007 De Persgroep Publishing «CO2 is niét de grote boosdoener» Wij konden onthullend nieuw KMI-klimaatrapport al inkijken BRUSSEL Het KMI publiceert nog voor het eind van deze zomer een lijvig wetenschappelijk rapport waarin serieuze vraagtekens worden geplaatst bij wat ze «de overdreven aandacht voor de rol van CO2 in de klimaatdiscussie» noemen. Dat de temperatuur stijgt, staat onomstotelijk vast, maar het aandeel van CO2 daarin is «veeleer een fractie». Marnix Peeters Acht prominente wetenschappers uit verschillende vakgebieden hebben eind vorig jaar bij het KMI de handen in elkaar geslagen, om eindelijk een goed onderbouwde visie te ontwikkelen op het probleem van de global warming. «Het is ons van meet af aan duidelijk geweest», zegt klimatoloog Luc Debontridder, «dat de hype rond de film van Al Gore de discussie nét iets te eenzijdig heeft gemaakt. Bovendien zitten er in die film zulke pertinente onwaarheden dingen waar je als wetenschapper gewoon verbijsterd naar zit te kijken, zoals zijn theorieën over de ijskappen dat een betere duiding echt geen overbodige luxe is.» boze spook CO2 wordt nu voorgesteld als hét boze spook met alle maatregelen en ingrepen tot gevolg. In werkelijkheid, zegt het KMI nu, is CO2 veeleer het kleine broertje van de broeikasgassen. «Het hééft een invloed op de stijging van de temperatuur, zeer zeker», zegt Debontridder. «En het is één van de invloeden van de menselijke activiteit op aarde. Maar het kan niet tippen aan de natuurlijke factoren, waar wij helemaal geen zeg over hebben.» Niet CO2, maar waterdamp is het belangrijkste broeikasgas, benadrukt de studie. «Dat neemt ruim 75 procent van het broeikaseffect voor zijn rekening», zegt Debontridder. «Het is de waterdamp in onze atmosfeer die de zonnewarmte die terugkaatst op de aarde, gevangenhoudt.» methaan Allerlei factoren waaronder de CO2-uitstoot, maar ook methaan, dat vrijkomt door rotting van onder andere bomen en planten mogen dan wel een invloed hebben op de temperatuur in onze dampkring, waardoor er meer water verdampt, maar het kan onmogelijk de doorslaggevende rol zijn die er nu van gemaakt wordt, stelt Debontridder. «Eén simpele vulkaanuitbarsting heeft veel meer effect: die van de Pinatuba op de Filipijnen in 1983 heeft de temperatuur wereldwijd met een goeie 3 procent beïnvloed.» Dat de hele global warming-storm intussen weer goeddeels is gaan liggen, verbaast Debontridder niet. «Ik heb dat begin dit jaar al voorspeld», zegt hij: «Over enkele maanden hoor je er niks meer over. Precies doordat er zo overdreven op die CO2 werd gefocust, en alles op één hoop werd gegooid. Het wás de warmste herfst ooit, vorig jaar. Die werd gevolgd door een warme lente, en een uitzonderlijke aprilmaand. De film van Gore heeft die zaken gekaderd en versterkt. De politici hebben er in de aanloop naar de verkiezingen een thema van gemaakt. Maar nu moeten we toch eens terug naar de échte realiteit. Moeten we de feiten durven zien. De hele reeks warme winters die we de laatste jaren hebben gehad, bijvoorbeeld, zijn simpelweg een gevolg van de Noord-Atlantische schommeling. Dat heeft nu echt eens n�*ks met CO2 te maken.» koud Dat we waakzaam moeten zijn, daar zijn ze het bij het KMI helemaal mee eens. Dat er een opwarming plaatsvindt: zeker. «En dat de bevolking zich daar nu bewust van is, is de verdienste van 'An Inconvenient Truth'. Maar het IPCC, het Intergovernmental Panel on Climate Change, is een overheidsinstantie, die van de wetenschap véél te veel koude, naakte cijfers verwacht, die dan vaak veel te eenzijdig in het kader van een beleid worden geïnterpreteerd. Daar willen wij nu opnieuw wat correcte kanttekeningen bij maken», zegt Debontridder. De reeks warme winters die we hebben gehad, zijn gewoon een gevolg van de Noord-Atlantische schommeling Luc Debontridder Luc Debontridder bij de thermometerhut in Ukkel: «De hype rond de film van Al Gore heeft de klimaatdiscussie te eenzijdig gemaakt.» Foto Van Beek © 2007 De Persgroep Publishing |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#74 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ----
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 2 augustus 2007 om 17:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het onderwerp is al dikwijls ter sprake gekomen op diverse skeptische blogs, bv op Climate Audit. Zie bv. http://www.climateaudit.org/?p=1000 en andere draden aldaar over hetzelfde onderwerp. http://www.news.com.au/heraldsun/sto...42-663,00.html Ik vermoed dat je het niet wil snappen. So be it. Jouw oorspronkelijke bewering: "Iets wat sinds de observaties nog nooit is voorgevallen is niet gewoon 'normaal' ". Dus wanneer je steeds maar kop en letter blijft gooien, tot je op een gegeven ogenblik bv voor de eerste maal een reeks van vijfmaal opeenvolgend kop produceert, dan is volgens jou die reeks 'niet normaal', en dit enkel en alleen omwille van het blote feit, dat er sinds het begin van het gooien zo'n reeks nog nooit is voorgekomen. Dat is klinkklare onzin, en dat weet je best. En je weet ook, dat dit onzin blijft, hoe lang de reeks van de observaties resp. de muntworpen ook moge zijn. Hoe lang een reeks observaties resp. muntworpen ook voortduurt, er zullen altijd door puur toeval bepaalde zaken voor de eerste keer gebeuren. Dat houdt niet op na tien jaar. Om in te schatten of een waarneming ongewoon is dient men aangepaste statistische tests toe te passen (hachelijke klus, overigens).
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De laatste regen die ik in weken heb gezien, was een echte dikke regenbui, weet je, met van die dikke pletsende druppels EN hagelsteen(tjes). Het duurde een minuut of 10-15, terwijl ik rustig in de koelruimte van de vrachtwagen bleef zitten wachten - wel met de deur open (ik ben niet helemaal zot) ![]()
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Haten? Regen is deel van het leven.
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
En al was ik wetenschapper, dan nog mag ik daarnaast toch ook mens doen en rapporteren over vaststellingen die gedaan worden door mij en mijn omgeving? Het geeft wel weer dat ik dingen interpreteer en zie in een bepaald kader, en mogelijk dus ook hypothesegestuurd waarneem, maar ik ben me daar bewust van. Ik denk trouwens ook meteen dat dat het hoogst mogelijke punt is dat een mens op dat gebied (hypothesebevestigend kijken, (onbewust) falsifiërende informatie negeren) kan bereiken.
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
|
![]() Citaat:
Eigenlijk heeft meneer Debontridder het hier over iets dat al lang door wetenschappers geweten is, namelijk: Citaat:
![]() |
![]() |