Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2007, 08:38   #61
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In Fr België zal men nooit het Nederlands behoorlijk aanleren.
Daarom is dit voorstel totaal onhaalbaar.
Hoogstens zullen de Fr doen alsof, hopend aldus Vl verder te verfransen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 09:55   #62
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
I
Dit heeft m.i. ook gezorg voor een verdere vervreemding tussen Vlaming en Waal, dewelke automatisch leidt naar een verdere polarisering van beide bevolkingsgroepen.
Daar heb ik nu eens geen enkel probleem mee, zie.

Hoe meer vervreemding, hoe beter!
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 11:20   #63
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ga eens naar Koksijde, St Idesbald bijvoorbeeld. De modale Waal laat zich niet beïnvloeden door de aanwezige Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen en gaat nog steeds naar Vlaanderen, dat het de Vlamingen bevalt of niet.
Natuurlijk komen ze naar Vlaanderen. Stel je voor dat ze het hele jaar door in het grijze, vuile Charleroi, Mons, La Louvière, Seraing,.... moesten blijven. Dat houdt een mens niet vol!

Moest ik hier wonen...

zou ik ook wel eens naar hier willen...

Maar ze blijven natuurlijk wel vrolijk Frans praten tegen het personeel van de café's, restaurants, hotels,... Dat spreekt voor zich. Maar voor de rest beschouwen de Franstaligen zich 'ouvert au monde' hoor. Klein detail: 'monde' is voor hun wel een synoniem voor 'Francophonie'. U dacht toch niet... juist ja

Laatst gewijzigd door Zeno! : 3 juli 2007 om 11:45.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 11:32   #64
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Ik ben vrij zeker dat zoiets een positief effect zou hebben op de verstandhouding tussen Vlamingen en Walen.
Net het tegenovergestelde.

Ik kijk bijna dagelijks naar de journaals op RTBF en RTL. Sinds ik dat doe ben ik mij nog veel bewuster geworden van mijn Vlaming-zijn, net omdat de verschillen dan heel duidelijk worden.

Ik ben een grote voorstander van het feit dat de Vlamingen (liefst dagelijks) de RTBF/RTL volgen, dan zouden ze misschien eens inzien op wat voor een denigrerend toontje er over Vlaanderen wordt gesproken. Er gaat geen kans voorbij om Vlaanderen negatief voor te stellen.

Neem nu de vreselijke zaak van die gek Hans Van Temsche. De Waalse journaals sprongen erop als gieren om Vlaanderen voor te stellen als een quasi fascistische staat waar het voor vreemdelingen levensgevaarlijk is om over straat te lopen. En néén, ik overdrijf niet. De Franstalige media is voor een stuk gefrustreerd dat het zo goed gaat met Vlaanderen, en dat Vlaanderen steeds meer bevoegdheden vraagt, enz... dat, wanneer er iets negatiefs gebeurt, ze zich met volle overgave storten in leedvermaak.

Moesten de Vlamingen dit allemaal zien, denk je dan werkelijk dat ze zich meer "Belg" zouden gaan voelen??
Oud 3 juli 2007, 11:34   #65
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

P.S. : Vermijd de Vlaamse Kust deze zomer, je zal er heel veel (volgens mij nooit genoeg) Walen zien.
Kan je deze uitspraak eens wat toelichten? Wat bedoel je hiermee?

Was jij het niet die Belgie maar een stom land vond, en dat Walen beter konden wegblijven uit dat vreselijke Vlaanderen???
Oud 3 juli 2007, 12:15   #66
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

vindt hij dat?

Wat doet hij dan nog in de hoofdstad van Vlaanderen?

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 3 juli 2007 om 12:16.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 12:26   #67
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
In Fr België zal men nooit het Nederlands behoorlijk aanleren.
Daarom is dit voorstel totaal onhaalbaar.
Hoogstens zullen de Fr doen alsof, hopend aldus Vl verder te verfransen.
Daarom is samengaan met Nederland veel eenvoudiger ,want wij spreken al Nederlands.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 12:37   #68
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Natuurlijk komen ze naar Vlaanderen. Stel je voor dat ze het hele jaar door in het grijze, vuile Charleroi, Mons, La Louvière, Seraing,.... moesten blijven. Dat houdt een mens niet vol!

Moest ik hier wonen...
Zeno, jij sloeber, het is wel niet eerlijk als je daar een zwartwitfotootje voor neemt en voor het ander niet he.
Citaat:

Maar ze blijven natuurlijk wel vrolijk Frans praten tegen het personeel van de café's, restaurants, hotels,... Dat spreekt voor zich. Maar voor de rest beschouwen de Franstaligen zich 'ouvert au monde' hoor. Klein detail: 'monde' is voor hun wel een synoniem voor 'Francophonie'. U dacht toch niet... juist ja
Heu, tegen het personeel. U bedoelt "als personeel".
Citaat:
Daarom is samengaan met Nederland veel eenvoudiger ,want wij spreken al Nederlands.

Citaat:
Ik ben een grote voorstander van het feit dat de Vlamingen (liefst dagelijks) de RTBF/RTL volgen, dan zouden ze misschien eens inzien op wat voor een denigrerend toontje er over Vlaanderen wordt gesproken. Er gaat geen kans voorbij om Vlaanderen negatief voor te stellen.
Mijn ervaring is dat de RTBF nog een stuk erger is dan de RTL.
Citaat:
Neem nu de vreselijke zaak van die gek Hans Van Temsche. De Waalse journaals sprongen erop als gieren om Vlaanderen voor te stellen als een quasi fascistische staat waar het voor vreemdelingen levensgevaarlijk is om over straat te lopen. En néén, ik overdrijf niet. De Franstalige media is voor een stuk gefrustreerd dat het zo goed gaat met Vlaanderen, en dat Vlaanderen steeds meer bevoegdheden vraagt, enz... dat, wanneer er iets negatiefs gebeurt, ze zich met volle overgave storten in leedvermaak.

Moesten de Vlamingen dit allemaal zien, denk je dan werkelijk dat ze zich meer "Belg" zouden gaan voelen??
Wel, ik doe dat dus ook, en ik ben ervan geschrokken hoe subjectief de RTBF kan zijn.
Tijdens die verkiezingscampagne heb ik gezien wat ze tonen over Vlaanderen :
- een man in Vlaamsbrabant die zijn administratie in het Nederlands moest doen en erover jammerde
- Leterme die met CDH Louvain la neuve bezoekt, waarbij de reporter met een venijnig toontje inleidde "zoveel jaar na de Walen buiten komt hij eens kijken"
- acties van TAK in de gemeenteraad in de Rand
- interviews met Milquet en Maingain over het versturen van de oproepingsbrieven in het Frans in de faciliteitengemeenten

Een menselijk kantje kan niet, de moord op Annick van Uytsel mocht niet op de website van de RTBF komen.
Oud 3 juli 2007, 12:40   #69
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Zeno, jij sloeber, het is wel niet eerlijk als je daar een zwartwitfotootje voor neemt en voor het ander niet he.
Ok, het contrast is wat groot, ik geef het toe

Maar je zou zef eens moeten gaan kijken in de regio Henegouwen, en dan zal je zien dat die foto een waarheidsgetrouwe weergave is.
Oud 3 juli 2007, 12:57   #70
evilbu

Standaard

Citaat:
Ok, het contrast is wat groot, ik geef het toe

Maar je zou zef eens moeten gaan kijken in de regio Henegouwen, en dan zal je zien dat die foto een waarheidsgetrouwe weergave is.
Maar het is zinloos in een discussie, want je zal direct : dat is omdat Wallonië vroeger geld pompte in Vlaanderen, naar je kop krijgen, en daar sta je dan.
Oud 3 juli 2007, 12:57   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik vind dat nochtans een heel schoon locatie om ne film te draaien, het doet me wat aan "meeuwen sterven in de haven" denken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 12:59   #72
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je waant je gewoon in de DDR, zeg...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 13:01   #73
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik vind dat nochtans een heel schoon locatie om ne film te draaien, het doet me wat aan "meeuwen sterven in de haven" denken.
Moet je eens naar Rosetta, L'enfant, enz gaan kijken. Allemaal van die (Waalse) films gedraaid in deze achtergestelde gebieden.

Stuk voor stuk bekroonde films, maar het beeld dat ze van Wallonie aan de buitenwereld geven is een andere zaak...
Oud 3 juli 2007, 13:09   #74
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je waant je gewoon in de DDR, zeg...
Zulk soort foto's kan je in elke stad wel maken.
Oud 3 juli 2007, 13:11   #75
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net het tegenovergestelde.

Ik kijk bijna dagelijks naar de journaals op RTBF en RTL. Sinds ik dat doe ben ik mij nog veel bewuster geworden van mijn Vlaming-zijn, net omdat de verschillen dan heel duidelijk worden.

Ik herinner mij ook nog een reportage van de RTBF een paar maanden geleden (die trouwens ook te zien was in het VRT-journaal). In die reportage was er sprake over het taalgebruik in Vlaanderen. De RTBF vond het een schande dat het horeca-personeel in De Haan de klanten eerst in het Nederlands aansprak.

De journalisten spraken ook met enkele Franstalige inwoners van De Haan. Ze zeiden dat ze wel verplicht waren om Nederlands te leren, aangezien de bestuurstaal in De Haan het Nederlands was en het personeel in het gemeentehuis enkel Nederlands sprak. Blijkbaar vonden de Franstaligen dat schandalig. (terwijl je in Wallonië ook Frans moet kunnen).

De toon van de reportage was duidelijk: Vlaanderen is een racistische regio.

De laatste zin van de reportage luidde: "La Flandre prend sa revanche aux francophones." Het enige wat de Vlamingen nochtans vragen is de correcte toepassing van de taalwetgeving.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 3 juli 2007 om 13:13.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 13:45   #76
stropdrager
Minister-President

Standaard

Ik herinner mij ook nog het fictieve RTBF-journaal over de Vlaamse onafhankelijkheid. In dat journaal kwamen ook enkele burgemeesters van Halle-Vilvoorde aan bod.

Willy De Waele, burgemeester van Lennik, werd er afgeschilderd als een racist omdat hij zei dat Franstaligen, die in Lennik komen wonen, zich moeten aanpassen.
Oud 3 juli 2007, 13:49   #77
stropdrager
Minister-President

Standaard

Ik vergat ook nog een andere documentaire van de RTBF te vermelden: Mais que veulent les Flamands? (het vond plaats in Gent). Dat programma was nu echt eens het slechtste wat ik op tv heb gezien.
Oud 3 juli 2007, 16:05   #78
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik herinner mij ook nog een reportage van de RTBF een paar maanden geleden (die trouwens ook te zien was in het VRT-journaal). In die reportage was er sprake over het taalgebruik in Vlaanderen. De RTBF vond het een schande dat het horeca-personeel in De Haan de klanten eerst in het Nederlands aansprak.

De journalisten spraken ook met enkele Franstalige inwoners van De Haan. Ze zeiden dat ze wel verplicht waren om Nederlands te leren, aangezien de bestuurstaal in De Haan het Nederlands was en het personeel in het gemeentehuis enkel Nederlands sprak. Blijkbaar vonden de Franstaligen dat schandalig. (terwijl je in Wallonië ook Frans moet kunnen).

De toon van de reportage was duidelijk: Vlaanderen is een racistische regio.

De laatste zin van de reportage luidde: "La Flandre prend sa revanche aux francophones." Het enige wat de Vlamingen nochtans vragen is de correcte toepassing van de taalwetgeving.
Heb ik gezien.
Ik vond het best goed gemaakt.

Die man stond te wachten aan een rood licht en zei "il faut être très discret" en dan toonden ze beelden van de Vlaamse mens die met hem stonden te wachten, alsof ze hem in de gaten hielden

Citaat:
Ik herinner mij ook nog het fictieve RTBF-journaal over de Vlaamse onafhankelijkheid. In dat journaal kwamen ook enkele burgemeesters van Halle-Vilvoorde aan bod.

Willy De Waele, burgemeester van Lennik, werd er afgeschilderd als een racist omdat hij zei dat Franstaligen, die in Lennik komen wonen, zich moeten aanpassen.
Ook gezien . Ik weet niet of hij het was die dan ook even zei :"we spreken hier over faciliteiten voor duizenden mensen rond Brussel, maar voor een paar dozijn Vlaamse kinderen in Komen-Waasten inrichten en ervoor betalen was teveel gevraagd", waarop de reporter echt verontwaardigd keek "We spreken hier nu wel over de Rand he".

Citaat:
Ik vergat ook nog een andere documentaire van de RTBF te vermelden: Mais que veulent les Flamands? (het vond plaats in Gent). Dat programma was nu echt eens het slechtste wat ik op tv heb gezien.
Zonder een VB-er uit te nodigen nagaan wat de Vlamingen willen.
Oud 4 juli 2007, 20:24   #79
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Moest ik hier wonen...

Alsof geen enkele Franstalig in Vlaanderen inspanningen deed om er Nederlands te spreken. Maar ja, dat is misschien de Vlaams-Nationalistische trend : "Alles wat Franstalig is, is dom enkel en alleen omdat het Franstalig is". Kleine mentaliteit.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2007, 20:26   #80
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alsof geen enkele Franstalig in Vlaanderen inspanningen deed om er Nederlands te spreken. Maar ja, dat is misschien de Vlaams-Nationalistische trend : "Alles wat Franstalig is, is dom enkel en alleen omdat het Franstalig is". Kleine mentaliteit.
Jaja, we hebben uw FDF-praatjes al meer dan één keer gehoord
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be