Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2007, 10:24   #61
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hoe komt ge daar nu bij? Ik ben helemaal geen racist.
als ge commentaar geeft om twee(!) turken dan ben je natuurlijk racist! Dat is veralgemening

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 11:18   #62
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
""ben je al regelmatig in wallonië geweest, eender in welke streek je komt, ook daar zullen ze met hun dialect praten, als je dan de franse taal deftig onder de knie hebt zal je ook problemen hebben om te begrijpen en u te laten begrijpen. by the way, ik schrik ervan dat walen de moeite doen om het nederlands te spreken, heb ik nog nooit meegemaakt, overal waar ik ze tegen kom kennen ze enkel de franse taal.""

detail over het hoofd gezien maar dan kan je niet anders dan mij te volgen over het feit dat ook in wallonië franse dialecten worden gesproken

Delcom : al eens gezien waar ik woon???
detail over het hoofd gezien maar dan moet je zeker mijn stelling volgen dat ook de franstaligen in hun franse dialect spreken

Laatst gewijzigd door delcom : 3 juli 2007 om 11:20.
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 22:04   #63
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

De Ceulaer fietst ook nog voorbij aan het feit dat de allochtonen her en der zelf een soort streektaal ontwikkelen. Het "citees" uit de mijngebieden is een mengsel van nederlands, turks en italiaans dat voor buitenstaanders moeilijk te volgen is. Denkt De Ceulaer misschien dat dit taaltje gebruikt en ontwikkeld wordt om anderen buiten te sluiten? Nog een vorm van racisme?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2007, 08:40   #64
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! "

Volledige tekst:
http://www.knack.be/blog/blog.jsp?si...ie&rubriekID=0
De zoveelste onnozele hals van deze postmoderne tijden.

Linguïstische neutraliteit.... 'onnozelaar' denk ik dan.
Oud 4 juli 2007, 16:50   #65
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Niet in de Rif, wel in Borgerhout, de Brugse Poort en Maasmechelen, mijn beste Eno2.

Of ken jij veel Vlaamse jongeren die beter dialect spreken dan de jongeren uit die wijken? Het is vaak de enige vorm van Nederlands die ze kennen.
Absoluut niet! Ze braken een taaltje uit dat hier en daar een Antwerpse klank heeft, waar de sch-klank op zijn allochtoons wordt geproduceerd en waar om de 3 zinnen een Arabisch/Berbers/wat dan ook stopwoordje wordt ingeplant. Het ergste van al, onze Vlaamse/Antwerpse jeugd krijgt dit non-taaltje op school ingelepeld en begint ook zo te spreken.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2007, 17:10   #66
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Absoluut niet! Ze braken een taaltje uit dat hier en daar een Antwerpse klank heeft, waar de sch-klank op zijn allochtoons wordt geproduceerd en waar om de 3 zinnen een Arabisch/Berbers/wat dan ook stopwoordje wordt ingeplant. Het ergste van al, onze Vlaamse/Antwerpse jeugd krijgt dit non-taaltje op school ingelepeld en begint ook zo te spreken.
als dit geen schitterend evolutie is. Ziet volwassenen maken weer problemen, kinderen hebben die al lang opgelost. Altijd geweten het domste dat een mens kan doen is volwassen worden.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2007, 18:09   #67
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Niet te begrijpen hoe zoveel "arabieren" en anderen toch zo hun best doen om hier te belanden en te blijven, als we zien en horen hoe slecht ze het hier toch hebben! En dan beginnen ze nog met de rest van hun familie en hun halve dorp ook naar hier te laten komen! Puur masochistisch... of zouden er andere redenen zijn?

Ge hebt gelijk als ge ziet hoe die daar wonen in paleizen van peperkoek, hun rivieren zijn van chocolade en hun bomen van goud. En als ge dan ziet dat wij hier allemaal in hutjes wonen, onze rivieren volledig zijn opgedroogd en bomen enkel kennen uit boekjes, want dat hebben we hier niet in de vlaamse woestijn, dan snapt ge echt niet hoe dat komt.
Oud 4 juli 2007, 20:42   #68
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Ge hebt gelijk als ge ziet hoe die daar wonen in paleizen van peperkoek, hun rivieren zijn van chocolade en hun bomen van goud. En als ge dan ziet dat wij hier allemaal in hutjes wonen, onze rivieren volledig zijn opgedroogd en bomen enkel kennen uit boekjes, want dat hebben we hier niet in de vlaamse woestijn, dan snapt ge echt niet hoe dat komt.
En dat ze dan nog zo hun best doen om zich te integreren is al helemaal niet te snappen
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2007, 20:52   #69
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En dat ze dan nog zo hun best doen om zich te integreren is al helemaal niet te snappen
Waarom kijkt ne stadsmens neer op nen boer en omgekeerd?

Om een voorbeeld te geven FDW. Da's iemand uit west vlaanderen en dat komt in antwerpen en kan zich maar niet integreren. "Der zijn te veel vreemdelingen", "het bestuur is niet goe", te modern. Denkt ge dat die kerel terug afdruipt naar brugge? Tzal blijkbaar toch net iets te goe zijn in antwerpen.

Tis inderdaad niet te snappen.

Laatst gewijzigd door Bazilfunk : 4 juli 2007 om 20:55.
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 12:29   #70
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Dat klopt.
Ik kan aan een jonge blanke scholier binnen de minuut weten naar wat voor school hij gaat. Als hij naar een school met een grote hoeveelheid allochtonen gaat dan hoort men dat zo aan zijn taal....tiisssssss (Marokkaans stopwoordje trouwens.....)
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 12:29   #71
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:

Om een voorbeeld te geven FDW. Da's iemand uit west vlaanderen en dat komt in antwerpen en kan zich maar niet integreren. "Der zijn te veel vreemdelingen", "het bestuur is niet goe", te modern. Denkt ge dat die kerel terug afdruipt naar brugge? Tzal blijkbaar toch net iets te goe zijn in antwerpen.

spreken ze dan geen Frans in Antwerpen als moedertaal ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 5 juli 2007, 12:33   #72
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Dat klopt.
Ik kan aan een jonge blanke scholier binnen de minuut weten naar wat voor school hij gaat. Als hij naar een school met een grote hoeveelheid allochtonen gaat dan hoort men dat zo aan zijn taal....tiisssssss (Marokkaans stopwoordje trouwens.....)
ooit zorgen de kinderen wel voor een eengemaakte wereldtaal. Geen schrik van hebben.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 13:01   #73
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
ooit zorgen de kinderen wel voor een eengemaakte wereldtaal. Geen schrik van hebben.
dan spreken ze van :

Hey heb chei problem of wa, tissssss ? Moet chei toek oep a bakkes ? Wa kekt chei zo noar mai, tissssss ?

Hier spreekt men Nedermarokkaans....

Oud 5 juli 2007, 13:31   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! "
Nogal merkwaardig. Werkzaam zijnde in het onderwijs heb ik toch wat ervaring met migranten. Nu stel ik vast dat menig allochtoon soms even goed het dialect beheerst als het AN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 13:35   #75
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Knack: Dialect praten is allochtonen discrimineren
Allochtonen als allochtonen coinen (als het belgen zijn) is allochtonen discrimineren (en koeionneren)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 14:11   #76
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Dus iemand uit Antwerpen die naar West Vlaanderen emigreert wordt daar gediscrimineerd omdat ze ginds West-Vlaams spreken? (en vice versa natuurlijk). En de vroegere Jo Erens discrimineerde ongeveer heel Vlaanderen en heel Nederland ( buiten Limburg) met zijn liedjes? Nochtans heb ik daar nooit of te nimmer iets over horen reclameren. (tja, het was dan ook een Nederlander).

Raar genoeg ken ik hopen Vlamingen die van de ene streektaal naar de andere streektaal overschakelen al naargelang waar ze wonen. Zouden vlamingen dan toch superieure taalknobbels zijn?

Citaat:
Dao woo ich gebaore bin
Woo m'm awwessjhoes nog steijt
De taal, die ich toch zo gouwd kin
Woo ich haw mien leijf en leijd

Limburg, Limburg allein
Dao geit niks boave
Zo is t'r mer ein
Es wie awd Limburg
Limburg allein
Dao geit niks boave
Zo is t'r mer ein

Gaon ich nao de vreamde hear
Of wiet oet Limburg weg
Heur ich immer toch zo gear
't Ggowd, 't kaod, 't slech

Zuik ich mich e maedje oet
Is dat e Limburg keindj
Dao wo ich mich aanvertroew
En norgens e baeter vinj

(c) Tekst & muziek: Jo Erens

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 5 juli 2007 om 14:15.
Oud 5 juli 2007, 14:43   #77
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Blijkbaar is meer dan één derde van de Antwerpenaars afkomstig uit de lagere, boertige klasse.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 14:56   #78
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dus iemand uit Antwerpen die naar West Vlaanderen emigreert wordt daar gediscrimineerd omdat ze ginds West-Vlaams spreken? (en vice versa natuurlijk). En de vroegere Jo Erens discrimineerde ongeveer heel Vlaanderen en heel Nederland ( buiten Limburg) met zijn liedjes? Nochtans heb ik daar nooit of te nimmer iets over horen reclameren. (tja, het was dan ook een Nederlander).

Raar genoeg ken ik hopen Vlamingen die van de ene streektaal naar de andere streektaal overschakelen al naargelang waar ze wonen. Zouden vlamingen dan toch superieure taalknobbels zijn?
Mijn kinderen worden door hun oom ook een mondje westvlaams geleerd bij ons in Antwerpen....

'k weil een stute mé lèk...

en ik leer ze ook wel eens een mondje Limburgs dat ik van mijn vader geleerd heb..

d'hebst sjoon sjoenk, sjean.

En aantwaarps klappe ze oek al....

(excuses voor de misschien verkeerde fonetische schrijfwijze in ieder geval)

Maar ik ga door het hele Vlaamse land en buiten echt expliciete plaatselijke dialectwoorden versta ik iedereen en iedereen verstaat mij.... of anders een peut op oe bakkes....

Bedankt voor de tekst van Jo Erens trouwens..... mooie jeugdherinneringen.......

Limburg, LImburg allein......

Ken je deze nog...

al ist er gein zee, gein duine, gein sjtrand,
toch houw ich van dich, mien Limburg mien land...

Oud 5 juli 2007, 15:20   #79
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
In mijnen schooltijd werden zo'n kakkers (=dialectwoord voor bescheten bourgeois) vierkant uitgelachen

Les excuses sont faites pour s' en servir.
Als mijn grootouders mij hardop mijn lessen in het ABN hoorden afdreunen hoorde ik soms de opmerking:
"Amai, dee manne liêre dor nogal wa stathoiswourde oep dee schoul sèch!"
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 18:24   #80
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tegendradigaard
Ken je deze nog...

al ist er gein zee, gein duine, gein sjtrand,
toch houw ich van dich, mien Limburg mien land...
flauwekes... mijn vader had vroeger een LP van Jo Erens, ik denk dat die er ook opstond. Op de een of andere manier zijn al die LP's natuurlijk de verdommenis ingegaan.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be