Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2007, 21:07   #61
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Ik heb wel al gehoord (en terecht) om bepaalde componenten die in het Nederlands/Duitse 'model' (vrijheid en verantwoordelijkheid) hier ook meer te benadrukken.

(Wat nogal snel wordt gemolestreerd naar 'we moeten naar dat model'.)

En daar heb ik geen problemen mee. Zaken waar je geen knijt mee leert ('verplichte' boeken, dictees, gedichten van buiten leren, ...) daar ben je geen knijt mee.

Kennis omwille van de kennis is zeker positief. Ik behandel/analyseer liever een gedicht dan het van buiten te kennen, bijvoorbeeld.
Dit is nu juist een van die breekpunten. Om het heel simpel te stellen: In Nederland wordt gekeken hoe zelfstandig je bent, in Vlaanderen wordt gekeken naar hoeveel kennis je hebt en hoe goed je dat kan navertellen. Tegenwoordig moeten Nederlandse leerlingen alles zelf doen, vrijwel alle scholen draaien te weinig uren, leraren kunnen geen orde houden, en in plaats van gewoon leerwerk plakt men er een waslijst praktische opdrachten achteraan. Je mag nog van geluk spreken als een leraar bereid is je daarbij te helpen. Bedenk dat dit dagelijks leven is in een Gymnasium. Op VMBO-scholen (beroepsonderwijs, praktisch gericht) is het vele malen erger.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 21:15   #62
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dit is nu juist een van die breekpunten. Om het heel simpel te stellen: In Nederland wordt gekeken hoe zelfstandig je bent, in Vlaanderen wordt gekeken naar hoeveel kennis je hebt en hoe goed je dat kan navertellen. Tegenwoordig moeten Nederlandse leerlingen alles zelf doen, vrijwel alle scholen draaien te weinig uren, leraren kunnen geen orde houden, en in plaats van gewoon leerwerk plakt men er een waslijst praktische opdrachten achteraan. Je mag nog van geluk spreken als een leraar bereid is je daarbij te helpen. Bedenk dat dit dagelijks leven is in een Gymnasium. Op VMBO-scholen (beroepsonderwijs, praktisch gericht) is het vele malen erger.
En langs de andere kant is dat (vrijheid/verantwoordelijkheid) er imo te weinig.
Ik wil niet de anarchie van Nederland, maar toch.
Aleja, ik ga nu niet klagen over mijn school. Daar deden bepaalde leerkrachten echt wel 'moeite' om u voor een deel vrij te laten om zelf tot informatie te komen.

Dat zijn de vakken waar ik persoonlijk goed scoorde.

Maar - en hier heb ik geen onderzoek van ofzo - ik heb nog steeds het gevoel dat in ons onderwijs men nog een beetje bang is om kinderen een beetje vrijheid te geven. En dat snap ik perfect, op sommige probleemscholen.

Maar af en toe eens wat vrijheid geven, zou niet misstaan. Op mijn school had ik niet te klagen, maar ik ken andere 'verhalen'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 21:17   #63
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En langs de andere kant is dat (vrijheid/verantwoordelijkheid) er imo te weinig.
Ik wil niet de anarchie van Nederland, maar toch.
Aleja, ik ga nu niet klagen over mijn school. Daar deden bepaalde leerkrachten echt wel 'moeite' om u voor een deel vrij te laten om zelf tot informatie te komen.

Dat zijn de vakken waar ik persoonlijk goed scoorde.

Maar - en hier heb ik geen onderzoek van ofzo - ik heb nog steeds het gevoel dat in ons onderwijs men nog een beetje bang is om kinderen een beetje vrijheid te geven. En dat snap ik perfect, op sommige probleemscholen.

Maar af en toe eens wat vrijheid geven, zou niet misstaan. Op mijn school had ik niet te klagen, maar ik ken andere 'verhalen'.
Goed, te weinig of te veel van iets is nooit goed. Ik ken het Vlaamse onderwijs niet goed genoeg om te zeggen dat er te weinig vrijheid en verantwoordelijkheid is. Het enige wat ik wel weet is dat de Vlaamse student wel beter af is dan de Nederlandse.
Oud 7 juli 2007, 21:21   #64
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, te weinig of te veel van iets is nooit goed. Ik ken het Vlaamse onderwijs niet goed genoeg om te zeggen dat er te weinig vrijheid en verantwoordelijkheid is. Het enige wat ik wel weet is dat de Vlaamse student wel beter af is dan de Nederlandse.
Dat is omdat wij van nature uit intelligenter zijn. Natuurlijk!

Njah, vrijheid/verantwoordelijkheid is niet echt het key-item. Kunnen is het magische woord van de laatste jaren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 7 juli 2007, 21:29   #65
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is omdat wij van nature uit intelligenter zijn. Natuurlijk!
Niet echt liberaal.
Oud 7 juli 2007, 21:33   #66
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt liberaal.
Kom, kom. Er zijn grenzen aan de ideologie.
Oud 9 juli 2007, 09:55   #67
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog vragen? De week is immers nog niet voorbij.
Oud 9 juli 2007, 13:14   #68
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Euhm... Hoe is het met u?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 13:17   #69
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Euhm... Hoe is het met u?
De vakantie is begonnen, ik verveel me dood, want ik ga zaterdag pas weg.
Oud 9 juli 2007, 13:31   #70
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog vragen? De week is immers nog niet voorbij.
Ja:

Liberalist,

een paar dagen geleden sprak je hier over jouw ervaring met die Vlaamse school, en over het verschil dat je zag tussen een "goed georganiseerde school"? Wat bedoelde je dan juist?
Oud 9 juli 2007, 13:57   #71
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Welke Vlaamse politici kunnen je bekoren? Qua stijl en/of qua inhoud.

'Mag' een politieker hypocriet zijn? Bijvoorbeeld 10 000 euro verdienen maar wel meer solidariteit pleiten. Of je vrouw bedriegen maar wel de familiewaarden prediken;
Oud 9 juli 2007, 14:53   #72
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Stel je bent 1 week minister van begroting, op welke posten zal je meer uitgeven en op welke minder?

Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 15:30   #73
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ja:

Liberalist,

een paar dagen geleden sprak je hier over jouw ervaring met die Vlaamse school, en over het verschil dat je zag tussen een "goed georganiseerde school"? Wat bedoelde je dan juist?
Ik kon natuurlijk niet zien wat er in de lessen gebeurde, maar de leerlingen luisterden beter naar hun leraar, de leraar had alles beter op pootjes, en de leerlingen gedraagden zich voorbeeldig. Ook na de informatieve stukken gingen de Nederlanders zich klemzuipen, en bleven de Vlamingen braafjes aan de cola. Die avond deden ze wel mee hoor.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 9 juli 2007 om 15:41.
Oud 9 juli 2007, 15:34   #74
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke Vlaamse politici kunnen je bekoren? Qua stijl en/of qua inhoud.
Ik ken eigenlijk alleen maar de grote namen van de partijen in Vlaanderen. Opzich heb ik wel sympathie voor vande Lanotte. Hij lijkt mij een veel oprechtere sociaal-democraat dan Wouter Bos (PvdA). Wat betreft stijl lijkt Verhofstadt heel erg op Balkenende, sommige aspecten daarvan vind ik wel leuk. Welke politici me echt kunnen bekoren weet ik niet. Ik denk ook dat er in Vlaanderen meer op de inhoud wordt gehamerd, in Nederland spreken de poltici meer tot het gevoel van de mensen.
Citaat:
'Mag' een politieker hypocriet zijn? Bijvoorbeeld 10 000 euro verdienen maar wel meer solidariteit pleiten. Of je vrouw bedriegen maar wel de familiewaarden prediken;
Een politicus/ca mag wel hypocriet zijn, maar mijn stem krijgt hij niet! Femke Halsema die de hypotheekrenteaftrek wil afschaffen maar zelf in een gigantische kast woont, een ex-nazi (Hans van Baalen) die beweert het juiste voor de mensen in Afghanistan te willen, wat dan ook.
Oud 9 juli 2007, 15:40   #75
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Stel je bent 1 week minister van begroting, op welke posten zal je meer uitgeven en op welke minder?
Meer: Onderwijs, het is duidelijk dat hier veel meer naartoe moet. Het Nederlandse onderwijs functioneert niet goed, de scholen komen niet aan hun aantal verplichte uren, en de leraren zijn onderbetaald.
Ontwikkelingssamenwerking mag ook omhoog, alleen niet als bijdrage aan de VN, maar dat moet onafhankelijk gebeuren. Kleinschalige projecten. Ook binnen Nederland moet men meer aan ontwikkeling doen, bijvoorbeeld meer groen ontwikkelen.

Minder: Momenteel loopt in Nederland de zorg spaak, ik vind dat er meer keuze moet komen, en meer vrijheid. Je zou de zorg verder kunnen liberaliseren, en een goed opvangsysteem kunnen invoeren voor zij die het niet kunnen opbrengen. Wat mij betreft wordt de post defensie geheel afgeschaft. Oorlogvoeren en verdedigen is aan de grootmachten, en momenteel is er in ons gebied geen enkele dreiging. Een Europees leger zou veel beter zijn. Zaken als hypotheekrentaftrek en kunstsubsidies, die voornamelijk ten goede komen aan rijke mensen, moeten per direct worden afgeschaft. Het doel dat ik voor ogen heb is een zo liberaal mogelijk land, met een zeer goede functionerende (en menswaardige) sociale zekerheid.
Oud 9 juli 2007, 16:40   #76
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een ex-nazi (Hans van Baalen) die beweert het juiste voor de mensen in Afghanistan te willen, wat dan ook.
Dat is uitgezocht. Van Baalen is volledig gerehabiliteerd.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 16:42   #77
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat is uitgezocht. Van Baalen is volledig gerehabiliteerd.
Kunt u zich voorstellen dat ik twijfels houd?
Oud 9 juli 2007, 16:44   #78
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kon natuurlijk niet zien wat er in de lessen gebeurde, maar de leerlingen luisterden beter naar hun leraar, de leraar had alles beter op pootjes, en de leerlingen gedraagden zich voorbeeldig. Ook na de informatieve stukken gingen de Nederlanders zich klemzuipen, en bleven de Vlamingen braafjes aan de cola. Die avond deden ze wel mee hoor.
O met jullie? Geen last van cultuurverschillen?
Nou goed, bij ons had je ook binnen de groep verschillen hoor. Een van de verschillen was of je Latijn volgde (of gevolgd had, zoals ik). De ene groep was toch oprecht geïnteresseerd in de kunst, Pompeï,... terwijl de andere groep echt voortdurend dronken liep, en soms zelfs gewoon verdween en de leerkrachten in paniek deed achterbleven.
Citaat:
Ik ken eigenlijk alleen maar de grote namen van de partijen in Vlaanderen. Opzich heb ik wel sympathie voor vande Lanotte. Hij lijkt mij een veel oprechtere sociaal-democraat dan Wouter Bos (PvdA). Wat betreft stijl lijkt Verhofstadt heel erg op Balkenende, sommige aspecten daarvan vind ik wel leuk. Welke politici me echt kunnen bekoren weet ik niet. Ik denk ook dat er in Vlaanderen meer op de inhoud wordt gehamerd, in Nederland spreken de poltici meer tot het gevoel van de mensen.
Onlangs hoorde ik Karel de Gucht (OpenVLD), een beetje verbitterd nog over de resultaten van 10 juni waarschijnlijk, zeggen dat Balkenende en Leterme eigenlijk niet veel gemeen hebben. Hij zei onder andere dat Balkenende echt een vader van Nederland wil zijn, en Leterme niet. Wat denk jij?
Oud 9 juli 2007, 16:45   #79
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

(Balkenende > heel veel politici > Leterme.)
Oud 9 juli 2007, 16:48   #80
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
O met jullie? Geen last van cultuurverschillen?
Nou goed, bij ons had je ook binnen de groep verschillen hoor. Een van de verschillen was of je Latijn volgde (of gevolgd had, zoals ik). De ene groep was toch oprecht geïnteresseerd in de kunst, Pompeï,... terwijl de andere groep echt voortdurend dronken liep, en soms zelfs gewoon verdween en de leerkrachten in paniek deed achterbleven.
Neen, cultuurverschillen waren er niet echt, zeker niet bij mensen van je eigen kaliber (opleidingsniveau). Bij ons moet iedereen verplicht Latijn of Grieks volgen, maar dat zegt niks over hun interesse voor kunst. Immers, mensen die vrijwillig Latijn kiezen hebben dat vaak wel.
Citaat:
Onlangs hoorde ik Karel de Gucht (OpenVLD), een beetje verbitterd nog over de resultaten van 10 juni waarschijnlijk, zeggen dat Balkenende en Leterme eigenlijk niet veel gemeen hebben. Hij zei onder andere dat Balkenende echt een vader van Nederland wil zijn, en Leterme niet. Wat denk jij?
Ik denk dat Leterme vader is van Vlaanderen, maar niet van België. Daar heeft hij veel te weinig steun voor in Franstalig België. Een echte vader voor die bevolkingsgroep zal hij nooit kunnen zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be