Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2007, 01:06   #61
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Ik neem er van tijd tot tijd wel deel aan, maar ik betaal er ook (2 keer voor).
De gebruikers van het openbaar vervoer betalen daar allemaal voor.

Citaat:
Nog frappanter: De Lijn pakt elk half jaar uit met positieve cijfers ... meer passagiers ... meer inkomsten ... meer winst ... meer werknemers ... maar ze vertellen er nooit bij dat ze een paar 100 miljoen € overheidstoelagen ontvangen ... Sabena re-loaded
Ik zie niet in waarom er geen geld geïnvesteerd zou mogen worden in openbaar vervoer, maar wel in wegen. Indien iedereen die nu met het openbaar vervoer reist de wagen zou nemen, dan stond je permanent stil in de file. Al die kritiek op openbaar vervoer slaat werkelijk op niets.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 01:07   #62
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Go home
Moet ik nu ook overschakelen op kleuterniveau ofzo?

Ik weet nu nog steeds niet wat je mening is over die autobelasting.

Laatst gewijzigd door Edina : 9 juli 2007 om 01:10.
Oud 9 juli 2007, 01:17   #63
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Moet ik nu ook overschakelen op kleuterniveau ofzo?
Leg uw hand op uw hoofd en kijk wie er onder staat
Oud 9 juli 2007, 03:52   #64
willem1940NLD

Standaard

In ieder geval in Nederland zijn de opbrengsten aan wegenbelasting alleen al zeer veel hoger dan de bedragen die aan wegenbouw en -onderhoud ten goede komen; pure melkkoe.
Oud 9 juli 2007, 09:50   #65
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
In ieder geval in Nederland zijn de opbrengsten aan wegenbelasting alleen al zeer veel hoger dan de bedragen die aan wegenbouw en -onderhoud ten goede komen; pure melkkoe.
Edina?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 10:08   #66
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Nog veel te weinig taksen worden er geheven op deze zeer vervuilende vervoersmiddelen,de fiets terug promoten,dat moeten ze doen....
HEY REMIE!!!!! Je bent niet alleen op de wereld é, ik heb niet de keus om met het openbaar vervoer te werken.
Wat gaan jou taksen doen aan het milieu? Weet je wat jij doet met zulke maatregelen, een hoop mensen op den dop zetten omdat het duur word om nog te gaan werken.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 10:20   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een drogreden. Gebruikers van het openbaar vervoer betalen ook mee voor de duizenden kilometers autostrades waar zij geen gebruik van maken. En dat gaat wel over wat hogere bedragen.
Edina, hier rijd zelfs geen openbaar vervoer. En het dichts bijzijnde openbaar vervoer is 5 km ver.
Daar heb je dan een trein en een bus die juist hetzelfde traject afleggen.
Als ik van hieruit naar het buurdorp wil, moet ik eerst naar Antwerpen,35km ver, en dan terug met een openbaar vervoer naar het buurdorp, 35km terugkomen. Dus 70km afleggen met openbaar vervoer en 3 uur onderweg om een afstand van 20 km af te leggen en dan moet moet ik nog minstens 5km fietsen en een fietsparking vinden en betalen.
Als ik mijn kids naar hun moeder moet brengen moet ik eerst naar Antwerpen en dan naar Leuven en dan nog de bus nemen tot bij haar thuis. Kostprijs voor een enkele rit voor 5personen 60€ plus dat ik dan nog met een magazijn fietsen aan het thuisstation zit die ik terug thuis moet krijgen.

Begin er maar aan hè. Het openbaar vervoer is in België gewoon veel te duur en zeer slecht georganiseerd.
Zelfs voor iemand die met een dure benzine verbrander rijd is de wagen goedkoper om dit traject te doen. Moet je eens bedenken wat ik uitspaar door met de wagen dit traject wekelijks te doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 10:23   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In België word nog geen 1/3 van de wegenbelastingen gebruikt voor het onderhoud van de wegen.
De meeste wegen zijn provincie of dorpswegen en die krijgen zelfs geen cent van de wegenbelastingen of staatstussenkomst voor het onderhoud van de wegen.
Oud 9 juli 2007, 10:25   #69
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alsof wegenbouw en -onderhoud de enige kosten zijn die auto's met zich meebrengen.
Oud 9 juli 2007, 10:28   #70
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Edina, hier rijd zelfs geen openbaar vervoer. En het dichts bijzijnde openbaar vervoer is 5 km ver.
Als ik van hieruit naar het buurdorp wil, moet ik eerst naar Antwerpen,35km ver, en dan terug met een openbaar vervoer naar het buurdorp, 35km terugkomen. Dus 70km afleggen met openbaar vervoer en 3 uur onderweg om een afstand van 20 km af te leggen en dan moet moet ik nog minstens 5km fietsen en een fietsparking vinden en betalen.
Als ik mijn kids naar hun moeder moet brengen moet ik eerst naar Antwerpen en dan naar Leuven en dan nog de bus nemen tot bij haar thuis. Kostprijs voor een enkele rit voor 5personen 60€ plus dat ik dan nog met een magazijn fietsen aan het thuisstation zit die ik terug thuis moet krijgen.

Begin er maar aan hè. Het openbaar vervoer is in België gewoon veel te duur en zeer slecht georganiseerd.
Zelfs voor iemand die met een dure benzine verbrander rijd is de wagen goedkoper om dit traject te doen. Moet je eens bedenken wat ik uitspaar door met de wagen dit traject wekelijks te doen.
Ik ga met het openbaar vervoer werken en dat duurt ongeveer 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Inclusief overstap en wachttijden. En dan moet ik nog de laatste 3 km met de auto doen, want dichterbij heb ik geen bushalte die bediend wordt op het ogenblik dat ik openbaar vervoer nodig heb....

In de vakantieperiode moet ik nu zelfs om 6 uur aan de bushalte staan om dan om 8 uur op mijn werk te zijn. Want dan schrapt men enkele bussen en mag ik om 5u30 opstaan om het openbaar vervoer te mogen nemen...

Met de auto doe ik er 30 minuten heen en 30 minuten terug over zonder file.....

En toch neem ik de bus..... het moet mijn SM trekje zijn denk ik soms....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 10:29   #71
Tegendradigaard

Standaard

+ het feit dat ik graag lees en op de bus kan ik lezen en in mijn auto niet natuurlijk....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 9 juli 2007, 10:31   #72
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Ik zie niet in waarom je niet naar je buurdorp kan fietsen. Het is nu niet alsof de dorpen in België mijlenver uit elkaar liggen...

Een degelijk fietslot volstaat bovendien om je fiets achter te laten. Een betalende fietsparking is nergens voor nodig.

Dat er op hetzelfde traject een bus en een trein rijden is verder alles behalve vreemd of belachelijk. Treinen stoppen nu eenmaal slechts op een beperkt aantal plaatsen.

En het is onze rampzalige ruimtelijke ordening die het onmogelijk maakt om voor iedereen openbaar vervoer geroganiseerd te krijgen. Geconcentreerd wonen maakt dat allemaal veel makkelijker

De auto wordt pas goedkoper wanneer je die frequent gebruikt voor lange afstanden. Tenminste als je alle kosten van de auti meerekent (aankoop, onderhoud, belasting, verzekering én benzine). Maar ik ben het wel met je eens dat ons openbaar vervoer te duur is. Vooral de trein.

Laatst gewijzigd door Edina : 9 juli 2007 om 10:36.
Oud 9 juli 2007, 10:34   #73
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Ik ga met het openbaar vervoer werken en dat duurt ongeveer 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Inclusief overstap en wachttijden. En dan moet ik nog de laatste 3 km met de auto doen, want dichterbij heb ik geen bushalte die bediend wordt op het ogenblik dat ik openbaar vervoer nodig heb....

In de vakantieperiode moet ik nu zelfs om 6 uur aan de bushalte staan om dan om 8 uur op mijn werk te zijn. Want dan schrapt men enkele bussen en mag ik om 5u30 opstaan om het openbaar vervoer te mogen nemen...

Met de auto doe ik er 30 minuten heen en 30 minuten terug over zonder file.....

En toch neem ik de bus..... het moet mijn SM trekje zijn denk ik soms....
Kunt U dan niet gewoon thuis blijven? Wsl merkt men op uw werk uw afwezigheid zelfs niet..
Oud 9 juli 2007, 10:35   #74
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Kunt U dan niet gewoon thuis blijven? Wsl merkt men op uw werk uw afwezigheid zelfs niet..
Maar jullie zouden mijn afwezigheid misschien opmerken he.... dat kan ik jullie niet aandoen....

Jammer maar helaas... ik ben de hardstwerkende mens hier... (LOL.......)
en ik vervul een soort van loketfunktie ook he.... de meest geconsulteerde mens van de gemeente.....

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 9 juli 2007 om 10:37.
Oud 9 juli 2007, 10:37   #75
Chipie
Banneling

Standaard

Diegenen die de auto verband willen zien, zijn steeds de eersten die furieus reageren als een autofabrikant personeel afdankt...
Oud 9 juli 2007, 10:40   #76
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Diegenen die de auto verband willen zien, zijn steeds de eersten die furieus reageren als een autofabrikant personeel afdankt...
Dat is een (automelk)koe van een waarheid....

Oud 9 juli 2007, 11:06   #77
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Gezien de staat van de Nederlandse wegen en de snelheid waarmee ze daar onderhoud en reparaties uitvoeren, vind ik dat niet eens erg. Zeker in vergelijking met de staat van de Belgische wegen en de snelheid van onderhoud/herstelling hier.

Een tijdje terug werd de toplaag van het stuk E34 van aan de grens richting Eindhoven vervangen. Op amper een week tijd was het hele stuk van aan de grens tot aan de eerste afrit (toch een 10 �* 15 kilometer) gedaan. Niet alleen zou in België een weg die in de staat is zoals die was, de eerste 10 jaar niet eens aangepakt worden, ze zouden er ook nog eens een maand of meer over doen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 11:06   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom je niet naar je buurdorp kan fietsen. Het is nu niet alsof de dorpen in België mijlenver uit elkaar liggen...

Een degelijk fietslot volstaat bovendien om je fiets achter te laten. Een betalende fietsparking is nergens voor nodig.

Dat er op hetzelfde traject een bus en een trein rijden is verder alles behalve vreemd of belachelijk. Treinen stoppen nu eenmaal slechts op een beperkt aantal plaatsen.

En het is onze rampzalige ruimtelijke ordening die het onmogelijk maakt om voor iedereen openbaar vervoer geroganiseerd te krijgen. Geconcentreerd wonen maakt dat allemaal veel makkelijker

De auto wordt pas goedkoper wanneer je die frequent gebruikt voor lange afstanden. Tenminste als je alle kosten van de auti meerekent (aankoop, onderhoud, belasting, verzekering én benzine). Maar ik ben het wel met je eens dat ons openbaar vervoer te duur is. Vooral de trein.
Wel ik heb een goede reden om mijn kids niet naar het buurdorp te laten fietsen. jaarlijks 30 ongelukken met fietsers op de weg tussen de twee dorpen. En een fietspad op die rijksweg is reeds 10 jaar geleden beloofd en het begin van de werken is 9 jaar geleden gestart. 8 jaar gelden zijn alle werkzaamheden echter plots gestopt en is men begonnen met een milieurapport te gaan opstellen.

Hier aan de Belgisch/Nederlandse grens is zelfs een bewaakte parking nog geen garantie dat je voertuig er na 5minuten nog staat. Zelfs een politieauto is hier niet veilig als hij niet achter slot en grendel met alarm staat.

De bushaltes liggen hier enkel aan de treinstations, want de trein stopt hier nog in elk gehucht waar hij door rijd.

Wij wonen hier nog geconcentreerd. Binnen de gehuchten en verder enkel een paar boerderijen buiten de gehuchten, maar ja, wij moeten wel betalen maar krijgen van staat en provincie niets terug.

Wekelijks 220km moeten rijden met een auto met 5 personen is nog steeds goedkoper dan 1 maal per maand die zelfde 220km te overbruggen met het openbaar vervoer.
Trouwens Jantje krijg zijn auto's en koopt ze niet, Jantje betaald niet voor brandstof voor zijn auto en Jantje onderhoud zijn auto's zelf.
Daar komt bij dat Jantje niet meer met grote auto's wil rijden omdat die te zwaar belast worden en te veel kosten aan verzekering.
Betaal nu slechts 270€ verzekering en 120€ wegentaks per jaar = 390€ per jaar. 390 / 60 = 6.5 keer dit traject enkel afleggen en dan moet ik zelf nog terug naar huis geraken. En ik moet dat traject maar 50keer per jaar afleggen = 60*50 =3000€ per jaar aan openbaar vervoer voor dat traject enkel en dan mag ik voor niets anders het openbaar vervoer nodig hebben.

Daar ik zelf regelmatig naar het ziekenhuis moet en de laatste 2 jaar regelmatig naar de rechtbank moest kan je wel beginnen tellen zekers hoeveel geld mij dit zou gekost hebben aan openbaar vervoer.
Terwijl ik mij nu voor 390€ per jaar verplaats.
Oud 9 juli 2007, 12:21   #79
franke fritz
Schepen

franke fritz's schermafbeelding

Standaard

Vreemd dat hier nog niemand het idee van "liften" heeft geopperd.

Wat mij vooral frustreert is dat 80% van de auto's leeg rond rijden. juist de chauffeur. dat wil dus zeggen dat er 3 (als je comfortabel wil zitten) plaatsen totaal onbenut blijven. Dat is een totale verspilling van energie (olie), milieu en tijd (files). Bovendien is het vaak aangenamer om met meer in een auto te zitten dan alleen. dan kan ne mens nog eens een klapke doen.
Ik doe dagelijks het traject Leuven-Mechelen (en terug) en soms al liftend. Ik moet zeggen dat ik nog nooit bedrogen ben uitgekomen en nog nooit te laat ben geweest op mijn werk. gemiddeld sta ik 2minuten (meestal zelfs nog niet) te wachten op een lift en ik heb gemiddeld 4liften nodig om er te geraken. Netto verlies door liften= 8minuten. het gaat dus veel sneller dan een bus, tis gezelliger en het kost niks; bovendien nog goed voor het milieu ook.

Vrijdag al liftend naar Firenze, ne keer zien hoe lang ik daar ga over doen.
Oud 9 juli 2007, 12:30   #80
Chipie
Banneling

Standaard

Als iedereen begint te liften, van wie kan men dan nog een lift bekomen?

En krijgt diegene die een lift geeft, een tussenkomst?
Of is het profijt enkel voor de profiteurs?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be