![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() Er zijn nog echt "brusseleirs"
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Jij kent alle Brusselaars persoonlijk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat weet ik nog niet.
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Jij mag als Brusselaar iets zeggen. Maar als je vervolgens in pluralis majestatis gaat spreken namens 1 miljoen mensen, dan is het lachen geblazen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Organizeer eens een referendum, het resultaat zal identiek zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eenmaal dat concept van de baan, kunnen we op weg naar normale verhoudingen. Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 juli 2007 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar laat het Belgische geestelijke landschap eens wegvallen, en dan ziet het plaatje er al heel anders uit. Brussel kan zijn zelfoverschatting maar volhouden door de scheve Belgische machtsstructuur. Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 juli 2007 om 08:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik weet niet wat je bedoelt met die zelfoverschatting. Als je bedoelt dat Brussel meent het financieel op zijn eentje te kunnen rooien, dan denk ik dat degenen die dat denken dromers zijn. Brussel heeft geld van buitenaf nodig, veel geld, om zijn nationale en internationale verantwoordelijkheden te kunnen vervullen. Maar dat wil niet zeggen dat de externe overheden die dit geld aanleveren het recht verwerven om de regio zomaar in te lijven. Het voorstel om Brussel in te lijven bij Vlaanderen kan nooit werken, tenminste niet zonder de basisregels van onze rechtsstaat te schenden. We werken namelijk binnen een systeem waarbij voor elke staatshervorming een akkoord tussen beide zijden van het land moet bestaan, en de franstalige zijde zal nooit akkoord gaan met dat voorstel. Dat is ook meer dan begrijpelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 28 juli 2007 om 09:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tenzij je kan aantonen waar ondergetekende namens alle Vlamingen aansluiting bij Nederland zou hebben bepleit. Wij (de Baarle-WG) ijveren voor een politiek doel, namens onszelf als burgers van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, enkel een vaststelling.
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kort: de Belgische structuur heeft Brussel een machtspositie gegeven die niet toekomt aan een stad, zelfs niet aan de grootste van het land. Ik denk aan de 19 baronieën, het derde "gewest" etc. Schermen met de nationale en internationale verantwoordelijkheden, sorry maar dat is om te lachen. Ten eerste heeft de bijna 25 pct werkloosheid niets te maken met die "verantwoordelijkheden". Ten tweede brengen die "nationale verantwoordelijkheden" juist enorm veel geld en werkplaatsen op. Brussel zou er beter rekening mee houden dat dat allemaal binnenkort kan wegvallen. En, ten derde, moeten de "internationale verantwoordelijkheden" betaald worden door de internationale instellingen, niet door België (Vlaanderen dus). Ik zou hier nog zeer lang kunnen op ingaan, en wil dat ook graag doen. In tegenstelling tot nogal wat Vlamingen, hou ik van Brussel en wil ik streven naar een consensus tussen Vlaanderen en Brussel. Maar niet binnen de oude, Belgische machtsverhoudingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Waarom vind je die nationale en internationale verantwoordelijkheden om te lachen? Is Brussel niet nog steeds de federale hoofdstad, met alle functies die daar bijhoren, en is het niet aan het uitgroeien tot de hoofdstad van de EU? Dat kost fortuinen, en die kan de regio zelf nooit volledig zelf betalen. Dat is niet zo uniek trouwens. Kijk naar eender welke hoofdstad, zoals Parijs, Londen, enz. Die steden worden stuk voor stuk stevig gefinancierd door de staat, en niet alleen door de lokale economie. Het is niet omdat Brussel in ons land toevallig ook een apart gewest is dat dat niet hoeft. Ik ben wel akkoord dat de EU nog meer moet investeren, en ook op een degelijke manier moet investeren, niet alleen door hier het ene kantoor na het andere neer te poten. De werkloosheid is hier inderdaad een probleem, de armoede ook. Laat ons eerlijk zijn, Brussel is ziek. Maar ik zie niet in hoe je die situatie kan verbeteren door allerlei vijandige claims vanuit vlaanderen of wallonie. We zitten nu eenmaal met een ingewikkelde communautaire structuur. Laat ons samen kijken hoe we die structuur kunnen vereenvoudigen en verbeteren, en geen voorstellen doen die neerkomen op het opblazen van België want daar is eerlijk gezegd niemand mee gebaat.
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een deelstaat die er een potje van maakt komt onder curatele, toch in een normaal land. Daar trekt die overheid die over de middelen beschikt de macht naar zich toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik kom nog terug op deze post, maar ik observeer drie zwakke punten of fouten in je post: 1) Je blijft uitgaan van het Belgisch kader; ik begrijp dat: zonder dat kader verliest Brussel zijn priviliges en zal het op gelijke hoogte met de rest van de Belgen moeten praten. 2) Je geeft geen antwoord op de vraag waarom Brussel "recht" zou hebben op een gewest en Antwerpen of Luik niet. 3) Je negeert het feit dat Brussel zeer ruim gesponsord wordt door de nationale staat (de Vlamingen) voor zijn "hoofdstedelijke rol"; nog meer eisen is echt bespottelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Europees Commissaris
|
![]() Of dat nu "mag" of "niet mag", speelt geen rol: wie betaalt heeft het voor het zeggen. Dat is altijd en overal zo, in de hele wereld en in alle situaties. Naar deze normalisering gaat België ook toe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad zo dat ik blijf uitgaan van het Belgisch kader, gewoon omdat ik geen alternatief kader zie. Wat jij schijnbaar zou willen is dat België ophoudt te bestaan en dat Vlaanderen als onafhankelijke staat Brussel opslorpt. Zelfs al zou zo'n splitsing wenselijk zijn, wat ik niet geloof, dan nog zou zo'n voorstel nooit op goedkeuring van alle gewesten kunnen rekenen. Dus waarom dan denken in dat kader? Het is pure fictie. Citaat:
Inderdaad, Brussel wordt deels gefinancierd door de overige twee gewesten. Dat is ook niet meer dan normaal. Of dacht je dat het organiseren van, ik zeg maar wat, een EU top gratis is? Het is ook niet zo gek om nog meer te vragen aan de vlamingen en de walen. Willen de Vlamingen dat België aantrekkelijk is voor bedrijven en toeristen? Dan heeft het er alle belang bij om Brussel te helpen de nodige voorzieningen uit te bouwen.
![]() |
![]() |