![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Minister
|
![]() Het Vlaams Parlement heeft die democratische legitimiteit als Belgische instelling - wat ze nu eenmaal is - wel aan België te danken en heeft daardoor ook enkel die bevoegdheden die ze krachtens de GW verleend gekregen heeft.
En waarom denk je dat ik Belgicist ben? Ben ik zeker niet... Ik vindt alleen dat er een referendum over een dergelijk item dient te komen. Anders loop je het risico dat je net hetzelfde doet als dat wat Vlaams-nationalisten de "Founding fathers" van België in 1830 verwijten. En ja, ik vindt het spijtig dat referenda momenteel grondwettelijk onmogelijk zijn. Maar wat kan ik daar aan doen? Ik blijf erbij de meeste democratische legitimiteit vloeit voort uit een volksraadpleging. Laatst gewijzigd door Wiley E Coyote : 27 juli 2007 om 09:59. |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() dubbele post
Laatst gewijzigd door Wiley E Coyote : 27 juli 2007 om 09:57. |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet alleen het Belqique van de Coyote, Annalist. Niet alleen Di Rupo dacht uit wanhoop slechts een fractie van een seconde aan een referendum om uit de knoop te geraken, waarna hij de grondwethersziening afschoot die de invoering van het referendum had moeten mogelijk maken. Er zijn ook twee 'Vlaamse' partijen die gekant zijn tegen de invoering van referenda (en dus ook de invoering van de democratie) in Belgique: CD&V en N-VA.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 juli 2007 om 10:09. |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het referendum mag niet alleen 'voor een dergelijk item' gebruikt worden. Over alles wat wat het volk zélf belangrijk genoeg vindt om er een referendum voor te eisen moet dat gebruikt worden. Ook en zelfs over de splitsing van de sociale zekerheid. Heel misschien verliezen de Vlaamsgezinden het eerste referendum. (Waar ik dus nog lang niet zeker van ben, toch niet als het volk niet eenzijdig ingelicht word zoals dat altijd al het geval was). Al de andere zullen ze echter zeker winnen. Feit is dat Di Rupo, nauwelijks een jaar geleden, zelfs een referendum over het voortbestaan van Belgique niet aandurfde.
![]() |
#65 |
Minister
|
![]() Je mag natuurlijk niet overdrijven wat betreft referenda, anders ondergraaf je de werking van het parlement en, vooral, loop je het risico dat men voortdurend naar de stembus dient te trekken... zodat het systeem onwerkbaar wordt.
Daarom dienen een aantal objectieve criteria aanwezig te zijn om een referendum te mogen organiseren. Bijvoorbeeld enerzijds een verplichting tot referenda over bepaalde materies (de belangrijkste), anderzijds de mogelijkheid tot een referenda op vraag van de bevolking... doch de vraag is natuurlijk wat is "op vraag van de bevolking"? Waar legt men de lat... deze dient voldoende hoog te zijn om niet geconfronteerd te worden met te veel referenda, doch dient voldoende laag te zijn zodat het geen lege doos blijft. PS : Di Rupo maakt mijn rekening niet. Laatst gewijzigd door Wiley E Coyote : 27 juli 2007 om 10:20. |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige objectieve criterium om referenda in te lassen is dat het volk ze wenst. Zowel je verplichtingen als je andere excuustruzen mag je in je gat steken. Terloops. Di Rupo MAAKTE jouw rekening wel degelijk! Door zijn 'NON' kan immers ook deze legislatuur dat referendum er niet komen waarvoor jij, op je dooie eentje, de lat al hoog genoeg legde.
![]() |
#67 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
edit: zonder stemplicht maar dat was wel duidelijk denk ik
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 27 juli 2007 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hebben jullie nu NOG niet door dat NIET kiezen ook een rechtmatige keuze is, en dat het onzin is mensen te dwingen spruitjes te eten die geen spruitjes lusten?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 juli 2007 om 10:40. |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder wordt de wens van het volk uitgedrukt bij het referendum zelf. |
|
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() 5 procent lijkt mij aanvaardbaar, te meer daar dit momenteel ook de kiesdrempel vormt. |
|
![]() |
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
zie ook: Electronisch Stemmen
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 27 juli 2007 om 11:26. |
|
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zal een bepaald aantal handtekeningen moeten verzameld worden om te weten of er voldoende interesse is van de burger om in actie te komen. Hoeveel handtekeningen dat precies moeten zijn laat ik aan de mensen over die zich al jaren in die materie verdiepen. http://democratie.nu/algemeen/intro/referendum.html.
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wijst de opkomst zelf het belang niet voldoende aan ? of hanteren jullie opkomstplicht voor jullie referenda ? |
|
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister
|
![]() Citaat:
aangezien ik persoonlijk voorstander ben van de opkomstplicht bij verkiezingen trek ik de lijn ook door naar bindende referenda. Voor een louter consultatief referendum - zoals nu reeds om gemeentelijk niveau bestaat - hoeft dan weer geen opkomstplicht mits een bepaalde deelnamedrempel overschreden wordt omdat anders de uitslag niet representatief is. Het gevaar met een referendum is dat in een referendum betreffende opkomstplicht meestal de tegenstemmers het meest gemotiveerd zijn om te stemmen... en dat de uitslag dus niet altijd representatief is. |
|
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
er waren op federaal niveau ongeveer 7 miljoen ingeschreven kiezers: 5 procent daarvan is 350.000. Op Vlaams niveau waren er ongeveer 4,1 miljoen ingeschreven kiezers, 5 procent daarvan is 205.000. |
|
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() De discussie is niet mogelijk om dat er geen context is, nu is 200.000 stemmen veel te veel, als je het elektronische gebied gaat betreden voor stemmingen (en ook voor handtekeningen te verzamelen) dan is 200.000 een redelijk aantal. Zonder context staan we dus nergens.
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister
|
![]() Intussen is, als men de pers van vandaag mag geloven, een mislukking van het Leterme formateurschap niet zo veraf. De onderhandelingen vorderen voor geen meter, zoals eerder gezegd lust franstalig België en zeker de franstalige pers Leterme niet en Milquet geeft de indruk eerder te saboteren dan wat anders.
Zou het de voornaamste bekommernis zijn van de franstaligen Leterme zich stuk te laten rijden en dan te vervangen door een aanvaardbaardere formateur? |
![]() |
![]() |
#80 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Is dat nu zo moelijk te begrijpen? En zolang zal Vlaanderen altijd de klos zijn. Volgens mij echter gaat deze keer de laatste federale regering in dit land gevormd worden en stel ik mijn hoop op de verkiezingen in 2009!