![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Goed gezegd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
de bewijzen van fundamentalisme in geloof, daarvoor hoef ik verre van zo ver en zo diep te graven... gedurende al wat jaartjes hoor je veel en dikwijls over gebedshuizen die tussen ons midden staan en waar zeer propere en gezellige dingen worden meegegeven aan nog opgroeiende jongeren... Iedere dag zie massa's en massa's zeer knappe filmjes die veel verplichtende zaken gebied aan een zeer aantrekkelijk publiek, zelfs nu en dan een onthoofding om de spirit wat op te peppen... Tot vandaag nog geen filmpjes gezien van 'atheisten' die met een zak over het hoofd, en mes op de keel van het slachtoffer bepaalde eisen komt stellen... Nog geen 'gebedshuizen' gezien waar luidskeels word verkondigd dat die of die geloofs of ongeloofsgroep(en) vijanden zijn, en dat iedereen het recht heeft om ze kapot te maken... Geen atheisten die een bepaalde stad, of regio aanzien als zijnde 'heilig' omdat daar mss toevallig einstein eens komen kakken, en die nu met alle geweld en alle middelen samen met andere groepen vechten om 'wie de echte is op die heilige gronden' etc etc... maar u hebt gelijk, dat ene voorbeeld van u... veegt dat alemaal van tafel... Atheisten en ongelovigen vechten ook, maar NIET voor een geloof dat ze niet hebben. Wat kan mij dat schelen of iemand 'denkt' dat er iets is, een engel, een heilige koe, of een opperwezen.. Maar ongelovigen hoeven niet in het geweld van die geloofsovetuigingen te leven. Maar ja, zoals gezegd, het ZIJN geen gelovigen, want de dag dat ze TE hard geloofden in wat men hen vertelde, trekt men de handen terug, en is men niet meer verantwoordelijk... En DAT allemaal omwille van wat? Als we morgen god aanzien voor wat hij is, een heel groot verzinsel, stopt de aarde met draaien? komen de vier ruiters uit de onderwereld? valt de hemel op ons hoofd? Laatst gewijzigd door Zyp : 22 augustus 2007 om 07:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik weet het, dat zijn allemaal ongelovigen en atheisten die dat in het toen nog jonge oor fluisterden van die nu volwassen fundi's waar de gehele wereld met bange ogen naar kijkt. Of anders is het NIEMANDS fout, want god himself heeft dat aan die toen nog jonge fundi meedegedeelt in zijn dromen... Alles is goed, maar durf niet te wijzen naar het gelof zelf, of naar de groepen waarin deze fundi's hun motivaties opdeden... Die futselde enkel de raket in elkaar, niet hun fout dat ze onbestuurbaar en oncontroleerbaar vliegt he... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Neem nu het "religieuze conflict" in Thailand. Vaak wordt dit voorgesteld alsof de spontane drang naar een islamitische staat de oorzaak is waarom de moslims plots beslissen om zomaar ineens af te scheiden. Bekijken we echter de geschiedenis van de regio, dan merken we dat sinds de 11e eeuw Pattani een onafhankelijk Malay koninkrijk was dat zich bekeerde tot de Islam. Voor eeuwen was het (al dan niet virtueel) onafhankelijk en ontwikkelde het een eigen taal en cultuur, tot het in de 19e eeuw weer bij Thailand ingelijfd werd. Hoewel hier de scheidingslijn dus in zekere zin inderdaad op de religieuze grens valt, is dit gewoon iets dat historisch zo gegroeid is en slechts als onderdeel van de culturele meespeelt in het conflict (zoals ook taal en etniciteit). De Moslims in Bangkok voelen zich trouwens wel Thai en met hen zijn er geen problemen. Dus ja, het komt voor, maar het is enerzijds logisch vanuit een cultuur-historisch perspectief en anderzijds vaak uitvergroot om dingen eenvoudiger voor te stellen dat ze zijn (bvb in de media) of om een verborgen agenda te dienen. Citaat:
Citaat:
Wat zou je trouwens concreet voorstellen om te zorgen dat het geloof niet meer bijgehouden wordt? Je stelt het hier voor alsof het een soort van keuze is. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wel wordt deze raket gemaakt door freaks die niks doodhebben van de boodschap. Door die freaks krijg je mensen zoals jij, die verbitterd zijn en haat koesteren tegen elke vorm van geloof, en stevenen we voor je het weet weer af op de volgende Terreur.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Bush als die duizenden en miljoenen mensen zonder reden afknalt. Is dat niet erger???? Dat was een inleiding, nu ga je goed luisteren, ik geloof niet hetzelfde geloof als die mensen ik trek mijn handen niet terug vermits mijn strekking daar nooit heeft ingezeten. En nooit zo heeft gedacht. Ten tweede niemand hier in Belgie is aangerand door een moslimextremist in naam van God.Amerika en Engeland hebben alleen al veel meer mensen vermoord als bij die aanslagen en ze moesten (moest het geen opgezet spel zijn) zich daarvoor klaarhouden dat je op een dag de dingen terug in je gezicht krijgt. En die gebedshuizen waar ze dingen zeggen, heb je de preek gehoord of heb je het van de media ontvangen? Sorry maar als jij nog alles geloofd van de media. Want ik ga je iets zeggen eh degene die zo zijn in Belgie zijn mensen die niet eens de godsdienst hebben gestudeerd, niets. En niet denken dat ik dat uit mijn duim zuig. Die mensen spreken niet eens over godsdienst ze spreken alleen over politiek en dan gebruiken ze een minimum godsdienst om hun zeggen te rechtvaardigen. Niets diepzinnigs dus. En wie volgt er die? bijna niemand. En als ze echt zoo gevaarlijk zijn waarom houden ze die dan niet aan (of maakt het ook deel uit van een plan?). Want geloof mij het zijn maar mensen met een groot bakkes. Die zijn niet capabel iets te doen hoor, die zijn daarvoor te dom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het doel van religie? vrede? niet echt... vertier? mogelijk, bedenkelijk, maar mogelijk. Niet van hier en daar een incidentje... neen hele oorlogen, recruteren met geloof ed. gezien het zeer grote aantal matchen, het groot aantal toeschouwers en MICROSCOPISCHe kans op een oorlog dat daaruit voort zou kunnen komen... Nog geen keeper woest uit de goal zien komen om iemand uit het publiek neer te steken met de woorden "ALLEEN wij zijn de beste ploeg"... Bij geloof is dat net hetzelfde zeg je, ja, maar net dat laatste stuk klopt niet echt, VEEL conflicten drijven op of hebben geloof als recruteringsmiddel, men VECHT erom. Gezein doorheen de geschiedenis zou ik dan zeggen dat het zo ongeveer deze stand zou moeten geven... Voetbal :1 geloof:100.000.000.000 Citaat:
Is geloof geen keuze? WIE wringt er uw arm om om te geloven? God? jezus? mohammed? priester? imam? Staat er iemand 24/7 met een pistool naast uw hoofd dat je MOET geloven? in sommige gevallen wel, maar gelukkig is dat niet de meerderheid, maar blijkbaar wel een groeiende groep... Citaat:
Als ik morgen geloof wegneem, wat gebeurt er dan? God die ons billekoek komt geven? de hel zuigt alle mensen naar binnen? |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het was ooit het centrum van een Hindoe-koninkrijk. De regio was helemaal boeddhistisch voor het aan de mohammedaanse leer onderworpen werd door de lokale heersers. Een deel van de Pattani-regio ligt in Maleisië. Hier worden geen aanslagen gepleegd. Lang is het een vazalstaat geweest van de Siamezen. Pattani was, tot een mohammedaanse generaal in 2006 een staatsgreep pleegde in Thaliand, vertegenwoordigd in het verkozen parlement, zoals gelijk welke bevolkingsgroep. De armoede in de regio is er de laatste decennia, dank zij de vele inspanningen van de Thaise regering, en dus steun van de grote boeddhistische meerderheid in dat land, sterk teruggedrongen. Maar is het nodig van het nodeloos ingewikkeld te maken om te verbergen dat er slechts één probleem is? En dat is dat waar de meerderheid of een belangrijke minderheid van de bevolking aan de mohammedaanse leer onderworpen is, ontstaan er problemen. Mohammed’s volgelingen tonen ook daar aan dat zij niet met “anderen” willen samenleven. Nog een detail: ook daar, zoals overal in de mohammedaanse wereld, is het droevig gesteld met de intellectuele ontwikkeling van de mohammedanen. Slechts 1,7% van de mohammedanen hebben een bachelor’s degree, tegenover 9,70% van de boeddhisten. Zoals steeds denken Mohammed’s volgelingen dat zij genoeg hebben aan de oude mohammedaanse schrifturen, en dat de rest van de wereld hen verder moet dienen en verzorgen. Intussen zijn er de laatste jaar tientallen terroristische aanslagen gepleegd, met meer dan 3.000 doden.
![]() |
![]() |
#69 | |||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2 - wereld is groter dan belgie.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
First mistake, don't underestimate.... En zulk volk word niet door veel volk aangehangen hoor, men heeft alleen zoveel volk dat men er trainingskampen ed voor heeft... ![]() Trouwens , ik voel dat u wat in uw gat bent gebeten omdat u blijkbaar denkt dat dit TEGEN islam is... niet zo... het gaat over GELOOF, in algemene termen, de vb'en kunnen wel eens naar bepaalde strekkingen wijzen, maar GEEN ENKEL geloof is zonder zijn fundamentalisten. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Burger
|
![]() Ik blijf er toch altijd bij dat et geloof het probleem niet is maar de mensen en de maatschappij..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Of? Het is de maatschappij die dat tuig toen ze nog jonger waren en nog niet fundi, de gebedsplaats heeft ingeduwd? Het is de maatschappij die vooraan stond te roepen in de gebedsplaats :'wij zijn de echte, de uitverkorenen van god, zijn woord is het echte, onze god is de echte, zijn wil is onze wens, blinde gehoorzaamheid aan god'... Het is dan ook de maatschappij die dan boekjes laat drukken met de zogenaamde 'reglementen' of wil van die zogenaamde god? Voor u is iedereen verantwoordelijk, zoalng maar niemand wijst naar de woorden, de boeken, de daden, of het geloof zelf...Hou in het achterhoofd, niemand word geboren als gelovige, laat staan als fundi... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
En natuurlijk worden daar geen aanslagen gepleegd, waarom zouden ze? Die streek heeft helemaal geen onderdrukking gekend. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |