![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Stalinistische vakbonden... die moeten we hebben...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wie van ons getwee eist dat de bescherming van de individuele arbeider zou wegvallen door te grijpen naar een of andere idealistische onzin? Ik alvast niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Lijkt mij dat ik iets meer recht van spreken heb over mijn eigen leven als werkende mens dan jij.
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() Tenzij als ik dagelijks te weten kom hoe een vakbond intern werkt? Jij hoogstwaarschijnlijk niet. En wie zat zopas iets te mompelen over gezagsargumenten? *kuch*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() vrijdag 17 augustus 2007 ANALYSE. Waarom het ziekteverzuim bij De Post zo hoog is
De Post blijft ziek ![]() > Het ziekteverzuim bij De Post is een oud zeer > De reorganisatie weegt op het personeel > Wallonië telt meer zieken dan Vlaanderen Bijna 120 miljoen euro. Dat is het bedrag dat De Post jaarlijks uitgeeft aan lonen voor mensen die thuis ziek zitten. Van de 34.000 werknemers zijn er constant ongeveer 3.200 afwezig door ziekte. Maar volgens gedelegeerd bestuurder Johnny Thijs zijn die niet allemaal even ziek. De misbruiken moeten eruit, vindt de topman. Vandaar zijn brief aan alle personeelsleden (DS 16 augustus) om elk nog eens op zijn verantwoordelijkheid te wijzen. In september wordt met de vakbonden overlegd over extra maatregelen om het ziekteverzuim aan banden te leggen. Die bonden zijn trouwens niet te spreken over 'de agressieve brief' van Thijs. Ze vrezen dat de topman met de brief het startschot geeft voor een heksenjacht waarbij personeelsleden elkaar met de vinger gaan wijzen. Het ziekteverzuim bij De Post is al jarenlang een huizenhoog probleem, waar sinds 2002 eindelijk werk van wordt gemaakt. In 2002 bedroeg het ziekteverzuim bij het overheidsbedrijf nog 9,8 procent. De jaren nadien daalde dat tot 8,57 procent in 2005. In 2006 stagneerde het absenteïsme om dit jaar opnieuw lichtjes te stijgen tot 8,67 procent. Die stijging deed Thijs in zijn pen kruipen. De oorspronkelijke doelstelling om tegen het einde van dit jaar het ziekteverzuim bij het overheidsbedrijf te reduceren tot zeven procent is een onhaalbare kaart. Met dat percentage zou het ziekteverzuim bij De Post trouwens nog altijd aan de hoge kant liggen. 'Bedrijven met een gelijkaardige arbeidspopulatie en ongeveer dezelfde activiteiten hebben een absenteïsmegraad van vijf tot zeven procent', zegt Piet Van Speybroeck, woordvoerder van De Post. Volgens de HR-dienstengroepen Securex en SD Worx ligt het ziekteverzuim gemiddeld rond de vijf procent. Maar ook die dienstengroepen stellen vast dat de daling van het absenteïsme vorig jaar stil gevallen is. Bij de NMBS-Groep bedraagt het absenteïsme, onder meer door een zeer uitgebreide medische controle, slechts vier procent. Daar wordt elke werknemer die zich ziek meldt binnen de 24 uren gecheckt door een controlearts. Tenzij de werknemer van zijn huisarts het huis niet mag verlaten, gebeurt dat in een medisch centrum van de NMBS. Een postbode de ziek thuis blijft, moet vanaf de eerste dag een doktersbriefje binnenbrengen. Maar slechts iets minder dan een derde van de zieke medewerkers van De Post krijgt een controlearts over de vloer. Die controles werden de voorbije jaren lichtjes opgevoerd, maar het bedrijf probeert misbruiken vooral te voorkomen door het personeel te sensibiliseren en voor zijn verantwoordelijkheid te stellen. De brief van Thijs is daar een voorbeeld van. Maar De Post vergelijkt ook het ziekteverzuim tussen de kantoren onderling en plaatst de kantoren met een hoog ziekteverzuim voor hun verantwoordelijkheid. Het verschil in ziekteverzuim tussen kantoren van dezelfde omvang kan hoog oplopen. Uit een parlementaire vraag blijkt bovendien dat een medewerker van De Post in Wallonië in 2006 meer dan de gemiddelde 29,43 dagen ziek was, terwijl de Vlaamse en Brussel postbediende onder dat gemiddelde blijft. Het is wel zo dat het ziekteverzuim de voorbije jaren in Wallonië sneller gedaald is dan in Vlaanderen en Brussel. Maar waarom ligt het ziekteverzuim bij De Post zo hoog en waarom is het recent opnieuw de hoogte in gegaan? De Post heeft hier geen pasklaar antwoord op. Uit alle studies blijkt wel dat het ziekteverzuim in grote bedrijven en bij laaggeschoolden - wat het geval is voor De Post - door de band hoger ligt dan in een klein bedrijf met voornamelijk hooggeschoolden. Het beroep van postbode mag bovendien niet onderschat worden. Elke dag in weer en wind de post rondbrengen vraagt een serieuze inspanning. De verleiding om op een regendag met een hoestje thuis te blijven zal voor een postbode wellicht wat groter zijn dan voor iemand die op kantoor achter zijn computer een heel ander soort inspanning levert. Daar komt nog bij dat het overheidsbedrijf al jaren door een zware reorganisatie gaat om het klaar te stomen voor een vrijgemaakte postmarkt. De productiviteit moet omhoog en sommige - meestal oudere - werknemers moeten de rol lossen. Het is niet altijd even eenvoudig om jarenlang vastgeroeste gewoontes in een mum van tijd te veranderen. Maar Thijs blijft erbij dat zonder die reorganisatie De Post ten dode opgeschreven is. Die boodschap bracht hij in een eerdere brief aan het personeel. Daarnaast werd jarenlang bij De Post amper naar het ziekteverzuim omgekeken wat een bepaalde cultuur van misbruik in de hand werkt. Naast het sensibiliseren en iets uitgebreidere controles probeert De Post al enkele jaren via een premiesysteem ook te vermijden dat oudere werknemers vlak voor hun pensioen hun opgespaarde ziektedagen opnemen. De statutaire postbedienden behouden jaarlijks 21 dagen hun volledige loon bij ziekte en kunnen die dagen opsparen. Maar enkele jaren geleden bleek dat drie op de tien postbeambten voor hun pensioen plots ziek werden. De helft van hen zou niet echt ziek zijn. Daarom krijgt sinds enkele jaren wie in het jaar voor zijn pensionering minder dan dertig dagen ziek is een premie van 2.500 euro. Christof Vanschoubroek (De Standaard) Laatst gewijzigd door Dycore : 17 augustus 2007 om 22:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar jij hebt nog tijd. Eerst je diploma halen. Citaat:
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Jouw realiteit klopt niet, betere brilglazen kopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Jouw paardenbril verandert daar niets aan.
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik heb wel gewerkt, ik heb zelfs aan een lopende band gestaan. En ik zal Prae graag citeren.
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() no offence dude, maar ik verwerp alle liberale bullshit elke dag elk uur door mijn ervaring, wanneer ik nog maar uit mijn venster kijk en neerkijk op het halve getto waar ik woon. Liberalisme is de grootste klucht uit de menselijke geschiedenis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben niet gemaakt voor ideologie. Maar ik gun iedereen zijn obsessies.
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je moet toegeven dat 30 dagen per jaar 'ziek' zijn een triestige realiteit is. Ik ben er 40 en herinner me niet wanneer en zelfs of ik ooit een dag ziek thuis ben gebleven. Ligt het aan het water, het eten of de lucht in Belgie dat jullie zo'n zwakke gezondheid hebben? Jullie hebben toch ook een hoop vakantiedagen om uit te rusten? Laatst gewijzigd door longhorn : 18 augustus 2007 om 02:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() bij de post is het simpel
als je verlof wilt nemen dan is er maar één manier om zeker te zijn dat je eens een vrije dag hebt en dat is jezelf ziek melden door personeelstekort kan niemand daar verlof nemen ik heb werknemers van de post gekend die twee jaar voor ze op pensioen gingen al moesten stoppen met werken om al hun tegoed aan verlof dat ze tijdens hun dienstjaren hadden opgebouwd op te kunnen nemen dat zegt dus genoeg denk ik johny thijs moet dus niet zwabberen maar gewoon toegeven dat hij meer personeel nodig heeft op één of andere manier
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 18 augustus 2007 om 05:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit heet : verantwoordelijkheid ![]() Zich ziek melden en niet ziek zijn,dat verdient geen bescherming.... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 18 augustus 2007 om 07:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() de grote klootzak is dus johnny thijs he
die wordt ook zo vet betaald om de klootzak uit te hangen die hard werkende mensen van de post hebben gelijk dat ze zich op die manier eens een dag verlof forceren aan de grote manager om te zorgen dat ze dat zo niet moeten doen ipv te kankeren op de kleine man vanuit zijn vette villa en luie zetel
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() gij hebt wel degelijk een ideologie hoor, een mens zonder een eigen moraliteit en kijk op de wereld is per definitie dood. Degenen die het hardste roepen dat ze geen ideologie bezitten zijn doorgaans de grootste dogmatici...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dan is men per definitie (minsten mond-)dood... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het heeft in ieder geval niets te zien met het feit of je tijdens je loopbaan veelvuldig ziek bent geweest of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Johnny THUIS, zoals ze zeiden op het nieuws.. |
|
![]() |
![]() |