![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Grappig eigenlijk dat u uw bericht met die zin laat eindigen. In een andere discussie beweerde u nog bij hoog en bij laag dat de Franstaligen nu massaal Nederlands zijn gaan leren. Nu zegt u juist het omgekeerde... |
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Vlamingen leerden vroeger FR voor het geld/werk; maar FR was ook de taal van een grote cultuur, de liefde, literatuur, enz.. FR stond heel hoog aangeschreven. NL heeft dat prestige niet en wanneer de sprekers ervan zich nog als azijnpissers (sorry) gedragen, dan is het helemaal niet leuk meer om die taal te leren. Ik zeg altijd tegen FR die NL spreken: het is niet normaal dat een grotere taalspreker een kleinere moet spreken en dat vinden ze vaak sympathiek en een extra motivatie om het wel te doen. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Het is idd niet normaal dat de 95 % Nederlandstaligen in Vlaanderen, Frans moeten spreken voor die 5 % Vlaamse anderstaligen.
Racism is a weapon of mass destruction Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 22 september 2007 om 10:30. |
|
|
|
|
#68 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
#69 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
In het huidige grondwettellijk bestel heb je de instemming van de franstaligen nodig om ze af te schaffen . Bovendien denk ik dat er een impliciete stand-still verplichting bestaat . Belangrijk is dat de faciliteiten strict worden toegepast en begeleid worden met signalen uit allerlei sociaal-politieke-culturele kanalen : u woont in Vlaanderen , waarvan het nederlands de enige publieke taal is . Bovendien moet de reciprociteit van faciliteiten in sommige waalse gemeenten ook beter worden toegepast en nageleefd .... Ook na een eventuele onafhankelijkheid zullen de (stricte) faciliteiten blijven ; omwille van de stand-still verplichting . Maar uitbreiden of versoepelen van de faciliteiten zou uitermate onverstandig zijn .
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 september 2007 om 11:01. |
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik denk niet dat de Vlamingen daar nog vragende partij zijn. Of misschien wel in Edingen? Ik denk dat alle Vlamingen in bijv. Moeskroen even goed NL als FR spreken; maar het FR als lingua franca aanvaard hebben. Als ik bijv. in het station van Moeskroen ben, vraag ik steevast een kaartje in het NL; maar eigenlijk is dat onnozel want ik zou het even goed in het FR kunnen doen. Faciliteiten moeten afgeschaft worden, of uitdoven. Ik hou van de mengelmoes van talen; maar facilitieten bestendigen wel een dwaze situatie; die beter afgeschaft wordt. Misschien kan men ook een onderscheid maken: alle docmuneten in die gemeenten met faciliteiten moeten in de 2 talen; maar niet iedereen wordt geacht om de 2 talen perfect te kunnen spreken. |
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
#72 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
als ik met mijn kinderen de taalgrens zou oversteken om daar te gaan wonen gaat ook niemand op het gemeentehuis mij in het nederlands te woord staan of bij opname in een ziekenhuis ofzo dus ik weet niet wat die walen zo hooghartig doen Welnu, ik ben ik Waalse ziekenhuizen wel al in het Nederlands aangesproken geweest. Vaak is men trots dat men Nederlands kent. Vaak ook hier weer: de hogere sociale klasse begint en de rest volgt. IK krijg van het Waalse bankkantoor, zonder dat ik erom gevraagd heb, al mijn documenten in het NL. Idem bij het verzekeringskantoor, enz... En ik spreek dan nog vrij goed Frans. Ik denk dat mocht ik sukkelen in het FR ik nog vaker in het NL zou aangesproken worden. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Europees Commissaris
|
"Eens aangesproken geweest" volstaat echter niet als je dringend hulp nodig hebt. In Brusselse ziekenhuizen slaagt men er niet in die elementaire dienst aan Vlamingen te verlenen...
|
|
#75 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik begrijp dat toch niet in Brussel. De dokters die daar op zijn minst geen beetje NL kennen zijn sukkelaars. wellicht ook veel stagiairs uit ontwikkelingslanden op de spoedafdeling? En omgekeerd: de Vlamingen zeggen dat ze allemaal zo goed tweetalig zijn. Zijn er dan echt zoveel Vlamingen die niet op zijn minst een beetje FR kennen? Of liever sterven dan in Brussel FR te spreken???? |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Een mummie is ook ingewikkeld, maar of dat nu zo leuk is...
Citaat:
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
#78 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
#79 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Zo is brussel meer en meer verfranst in het verleden ...
|
|
|
#80 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|