Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 22 september 2007, 09:36   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Eigen conclusie:

De Vlamingen willen nu overal op alle slakken zout leggen en stellen zich bijgevolg onsympathiek op.
Resultaat=de lauwe francofonen worden ultra-francofoon om hun cultuur te beschermen : dus omgekeerd effect
Jammer want nu zijn de meeste Franstaligen zeker niet meer zo dom om hun kinderen eentalig in het FR op te voeden.
Hier hebben we een mooi voorbeeldje van hoe de rollen omgekeerd worden. Vlamingen gedragen zich niet onsympathiek, integendeel. In de meeste gevallen doen zij de moeite Frans te spreken, doen zij de stap richting Franstaligen. Omgekeerd zien we geen enkele wederkerigheid van Franstalige kant. Zij kwamen met een arrogante houding en hebben die alleen maar versterkt toen ze zagen dat de Vlamingen diezelfde welwillendheid langzaam inruilden voor een strakkere houding, iets waar de Franstaligen zelf de schuldige van zijn.

Grappig eigenlijk dat u uw bericht met die zin laat eindigen. In een andere discussie beweerde u nog bij hoog en bij laag dat de Franstaligen nu massaal Nederlands zijn gaan leren. Nu zegt u juist het omgekeerde...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 september 2007, 09:37   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rand = ingewikkeld

geografisch dicht bij Wallonië en (FR)Brussel
historisch proces van verfransing
sociaal: FR=rijk & Vl= vaak arm

alle respect voor de VL-mensen die hun dorp FR + stad hebben zien worden

maar ook respect voor DS die eens de andere kant van de medaille aan het woord laat.

en eenheidswordt = makkelijk maar saai

België= ingewikkeld maar leuk
En wat is nu eigenlijk uw boodschap? U gaat op geen enkele wijze in op wat ik allemaal aanbracht.
Oud 22 september 2007, 09:38   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet waarover ik spreek:
Ik woon als Vlaming in Wallonië: ik heb ook mijn best gedaan om mijn taal en cultuur door te geven aan mijn vrouw, kinderen.

Is me vrij goed gelukt omdat ik het Nederlands altijd op een positieve manier heb proberen voor te stellen:

Bij mijn vrouw en kinderen= doorgifte taal en cultuur erg goed gelukt.
ook vrij veel vrienden van mijn kinderen komen graag op bezoek en hebben er geen moeite mee om NL te spreken.
Enig probleem: mijn FR is vrij goed en taal is communicatie: de taal die beide partijen het best spreken geniet altijd de voorkeur in een vlotte conversatie.
En? Dat is toch fijn dat u uw cultuur en taal heeft doorgegeven. Wat is nu eigenlijk de boodschap?
Oud 22 september 2007, 09:39   #64
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Dat is toch fijn dat u uw cultuur en taal heeft doorgegeven. Wat is nu eigenlijk de boodschap?

De Vlamingen proberen in de Rand de FR-mensen met azijn te vangen, terwijl ze honing moeten gebruiken.
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 09:45   #65
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Grappig eigenlijk dat u uw bericht met die zin laat eindigen. In een andere discussie beweerde u nog bij hoog en bij laag dat de Franstaligen nu massaal Nederlands zijn gaan leren. Nu zegt u juist het omgekeerde...
Inderdaad; maar een taal leer je vaak omwille van het geld dat erdoor kan verdiend worden; maar het gaat ook vlotter als de taal iet of wat sympathieke sprekers heeft.

Vlamingen leerden vroeger FR voor het geld/werk; maar FR was ook de taal van een grote cultuur, de liefde, literatuur, enz..
FR stond heel hoog aangeschreven.

NL heeft dat prestige niet en wanneer de sprekers ervan zich nog als azijnpissers (sorry) gedragen, dan is het helemaal niet leuk meer om die taal te leren.

Ik zeg altijd tegen FR die NL spreken: het is niet normaal dat een grotere taalspreker een kleinere moet spreken en dat vinden ze vaak sympathiek en een extra motivatie om het wel te doen.
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 10:16   #66
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen proberen in de Rand de FR-mensen met azijn te vangen, terwijl ze honing moeten gebruiken.
Tien miljoen Euro per jaar om zich te kunnen integreren = azijn?
Zwartengeel is offline  
Oud 22 september 2007, 10:24   #67
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
het is niet normaal dat een grotere taalspreker een kleinere moet spreken.
Het is idd niet normaal dat de 95 % Nederlandstaligen in Vlaanderen, Frans moeten spreken voor die 5 % Vlaamse anderstaligen.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 22 september 2007 om 10:30.
100% VLAMING is offline  
Oud 22 september 2007, 10:27   #68
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Ze hebben honing gebruikt, zijn erdoor MISbruikt, en natuurlijk krijg je dan azijn... net zoals zij van de Franstaligen kregen. Aan alles komt een eind. Zoals aan België en aan de fasciliteiten in de Vlaamse rand

.
Eddy B is offline  
Oud 22 september 2007, 11:00   #69
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Zoals aan België en aan de fasciliteiten in de Vlaamse rand
Dat denk ik nog niet onmiddellijk, vooral niet aan het laatste.
In het huidige grondwettellijk bestel heb je de instemming van de franstaligen nodig om ze af te schaffen . Bovendien denk ik dat er een impliciete stand-still verplichting bestaat . Belangrijk is dat de faciliteiten strict worden toegepast en begeleid worden met signalen uit allerlei sociaal-politieke-culturele kanalen : u woont in Vlaanderen , waarvan het nederlands de enige publieke taal is . Bovendien moet de reciprociteit van faciliteiten in sommige waalse gemeenten ook beter worden toegepast en nageleefd ....
Ook na een eventuele onafhankelijkheid zullen de (stricte) faciliteiten blijven ; omwille van de stand-still verplichting .
Maar uitbreiden of versoepelen van de faciliteiten zou uitermate onverstandig zijn .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 22 september 2007 om 11:01.
Luc Bekaert is offline  
Oud 22 september 2007, 11:39   #70
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Bovendien moet de reciprociteit van faciliteiten in sommige waalse gemeenten ook beter worden toegepast en nageleefd ....

Ik denk niet dat de Vlamingen daar nog vragende partij zijn. Of misschien wel in Edingen?

Ik denk dat alle Vlamingen in bijv. Moeskroen even goed NL als FR spreken; maar het FR als lingua franca aanvaard hebben.

Als ik bijv. in het station van Moeskroen ben, vraag ik steevast een kaartje in het NL; maar eigenlijk is dat onnozel want ik zou het even goed in het FR kunnen doen.

Faciliteiten moeten afgeschaft worden, of uitdoven.
Ik hou van de mengelmoes van talen; maar facilitieten bestendigen wel een dwaze situatie; die beter afgeschaft wordt.

Misschien kan men ook een onderscheid maken: alle docmuneten in die gemeenten met faciliteiten moeten in de 2 talen; maar niet iedereen wordt geacht om de 2 talen perfect te kunnen spreken.
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 11:43   #71
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat denk ik nog niet onmiddellijk, vooral niet aan het laatste.
In het huidige grondwettellijk bestel heb je de instemming van de franstaligen nodig om ze af te schaffen . Bovendien denk ik dat er een impliciete stand-still verplichting bestaat . Belangrijk is dat de faciliteiten strict worden toegepast en begeleid worden met signalen uit allerlei sociaal-politieke-culturele kanalen : u woont in Vlaanderen , waarvan het nederlands de enige publieke taal is . Bovendien moet de reciprociteit van faciliteiten in sommige waalse gemeenten ook beter worden toegepast en nageleefd ....
Ook na een eventuele onafhankelijkheid zullen de (stricte) faciliteiten blijven ; omwille van de stand-still verplichting .
Maar uitbreiden of versoepelen van de faciliteiten zou uitermate onverstandig zijn .
Fasciliteiten binnen een onafhankelijk Vlaanderen, moeten afgeschaft worden. Dat moet toch wel duidelijk zijn. Het is de enige manier om aan die franstaligen iets duidelijk te maken. Anders is het gewoon laten doen, en dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

.
Eddy B is offline  
Oud 22 september 2007, 11:57   #72
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is volgens mij geen echt initiatief van de Standaard ; ongeveer identiek hetzelfde artikel ook in het Laatste Nieuws .
Inderdaad zie ook: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art....bron=homeArt2
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 12:06   #73
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
En dan lees je eronder meningen als:
als ik met mijn kinderen de taalgrens zou oversteken om daar te gaan wonen gaat ook niemand op het gemeentehuis mij in het nederlands te woord staan of bij opname in een ziekenhuis ofzo dus ik weet niet wat die walen zo hooghartig doen

Welnu, ik ben ik Waalse ziekenhuizen wel al in het Nederlands aangesproken geweest. Vaak is men trots dat men Nederlands kent.
Vaak ook hier weer: de hogere sociale klasse begint en de rest volgt.

IK krijg van het Waalse bankkantoor, zonder dat ik erom gevraagd heb, al mijn documenten in het NL. Idem bij het verzekeringskantoor, enz...

En ik spreek dan nog vrij goed Frans. Ik denk dat mocht ik sukkelen in het FR ik nog vaker in het NL zou aangesproken worden.
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 12:14   #74
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welnu, ik ben ik Waalse ziekenhuizen wel al in het Nederlands aangesproken geweest. Vaak is men trots dat men Nederlands kent.
Vaak ook hier weer: de hogere sociale klasse begint en de rest volgt.
"Eens aangesproken geweest" volstaat echter niet als je dringend hulp nodig hebt. In Brusselse ziekenhuizen slaagt men er niet in die elementaire dienst aan Vlamingen te verlenen...

.
Eddy B is offline  
Oud 22 september 2007, 12:23   #75
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
"Eens aangesproken geweest" volstaat echter niet als je dringend hulp nodig hebt. In Brusselse ziekenhuizen slaagt men er niet in die elementaire dienst aan Vlamingen te verlenen...

Ik begrijp dat toch niet in Brussel.

De dokters die daar op zijn minst geen beetje NL kennen zijn sukkelaars. wellicht ook veel stagiairs uit ontwikkelingslanden op de spoedafdeling?

En omgekeerd: de Vlamingen zeggen dat ze allemaal zo goed tweetalig zijn. Zijn er dan echt zoveel Vlamingen die niet op zijn minst een beetje FR kennen?
Of liever sterven dan in Brussel FR te spreken????
straatrue is offline  
Oud 22 september 2007, 12:27   #76
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België= ingewikkeld maar leuk
Een mummie is ook ingewikkeld, maar of dat nu zo leuk is...

Citaat:
De gordiaanse knoop is de naam van een onontwarbare knoop.

Alexander hakt de gordiaanse Knoop door,

...probeerde ook hij lange tijd de knoop te ontwarren. Toen de Macedoniërs de moed al verloren, merkte Alexander op: "Over de manier van het losmaken heeft het orakel niets gezegd." en met één slag van zijn zwaard hakte hij de knoop los. Bron:Wiki
Da's pas leuk !
Diego Raga is offline  
Oud 22 september 2007, 12:42   #77
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat toch niet in Brussel.

De dokters die daar op zijn minst geen beetje NL kennen zijn sukkelaars. wellicht ook veel stagiairs uit ontwikkelingslanden op de spoedafdeling?

En omgekeerd: de Vlamingen zeggen dat ze allemaal zo goed tweetalig zijn. Zijn er dan echt zoveel Vlamingen die niet op zijn minst een beetje FR kennen?
Er zijn Vlamingen aan wie een tweede taal niet besteed is. Voor elke Vlaming vind je zo 10 Walen. Gewoon omdat ze dat nooit nodig hebben gehad en geen aandrang voelen een andere taal te leren. Niet iedereen is met genoeg hersens begaafd blijkbaar. Maar het is een feit dat je normaal gesproken in Brussel met je eigen taal moet kunnen geholpen worden. Niets is minder waar. En dokters en verpleegsters zijn normaal gezien toch niet zo dom he...

.
Eddy B is offline  
Oud 22 september 2007, 12:52   #78
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de Vlamingen daar nog vragende partij zijn. Of misschien wel in Edingen?

Ik denk dat alle Vlamingen in bijv. Moeskroen even goed NL als FR spreken; maar het FR als lingua franca aanvaard hebben..
Enkele maanden geleden was hier iemand op het forum die verteld naar Moeskroen te zijn verhuisd en vastgesteld had dat het op het stadhuis niet mogelijk was geweest zich in het nederlands te laten inschrijven ; ook bij andere stadsdiensten kon hij/zij zich niet bedienen van het nederlands .

Citaat:
Als ik bijv. in het station van Moeskroen ben, vraag ik steevast een kaartje in het NL; maar eigenlijk is dat onnozel want ik zou het even goed in het FR kunnen doen
Faciliteiten moeten afgeschaft worden, of uitdoven.
Ik hou van de mengelmoes van talen; maar facilitieten bestendigen wel een dwaze situatie; die beter afgeschaft wordt.

Misschien kan men ook een onderscheid maken: alle docmuneten in die gemeenten met faciliteiten moeten in de 2 talen; maar niet iedereen wordt geacht om de 2 talen perfect te kunnen spreken.
In principe heeft u gelijk ; maar zoals Elsschot al zei 'tussen droom en daad staan wetten in de weg , en praktische bezwaren ' en andere politieke en juridische obstakels ...
Oud 22 september 2007, 12:57   #79
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het is onverstandig om in Brussel te snel op het frans over te schakelen !
Zo is brussel meer en meer verfranst in het verleden ...
Oud 22 september 2007, 13:12   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waaraan had u dan gedacht? Wat houdt die "honing" dan volgens u in?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be