Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2007, 11:32   #61
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Moesten al de VB-ers morgen op de n-va of LDD stemmen dan zou de ene drastische maatregel de andere opvolgen.
Als het kartel deze crisis doorkomt zonder toe te geven, zal dat zeker gebeuren. Dat is de nachtmerrie van het VB. Dan gaat het kartel in 2009 naar 35 pct en de LDD naar 15 pct. De VLD schuift dan op in de richting van de kiesdrempel en het VB verliest zeker 5, misschien 10 pct. Het hangt uitsluitend van De Wever, en in mindere mate van Leterme af. Maar of het ook zal gebeuren?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 11:38   #62
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat betreft "onderhandelen over bhv", daar heb ik een ander gedacht over. Daar moet dus niet onderhandeld worden, daar moeten geen stoere dingen over gezegd worden, .... daar moet enkel op 6 september gezorgd worden dat de alarmbel goed in het zicht hangt van de Franstaligen. Het wetsvoorstel moet koud en droog verder afgehandeld worden, tot aan de stemming.
En daarna? Niet meer stemmen als Joëlle met haar grootste smaajl aan tafel komt zitten? En onderhandelen over de "voorwaarden" van een splitsing?

Ik vind dat onzindelijk. Halle-Vilvoorde is geen pasmunt voor de vorming van een regering, zelfs niet voor een staatshervorming. Het is een arrondissement, waar echte mensen wonen, en die worden volgens het GH gediscrimineerd. De burgers van Halle-Vilvoorde zijn al lang genoeg als paspunt gebruikt voor dubieuze partij- en carrièrebelangen.

De Vlaamse partijen moeten de splitsing rücksichtlos stemmen. Punt. Alles wat op minder dan dat neerkomt, verdient de grootste electorale afstraffing aller tijden in 2009.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 augustus 2007 om 11:41.
Oud 27 augustus 2007, 11:51   #63
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
En daarna? Niet meer stemmen als Joëlle met haar grootste smaajl aan tafel komt zitten? En onderhandelen over de "voorwaarden" van een splitsing?

Ik vind dat onzindelijk. Halle-Vilvoorde is geen pasmunt voor de vorming van een regering, zelfs niet voor een staatshervorming. Het is een arrondissement, waar echte mensen wonen, en die worden volgens het GH gediscrimineerd. De burgers van Halle-Vilvoorde zijn al lang genoeg als paspunt gebruikt voor dubieuze partij- en carrièrebelangen.

De Vlaamse partijen moeten de splitsing rücksichtlos stemmen. Punt. Alles wat op minder dan dat neerkomt, verdient de grootste electorale afstraffing aller tijden in 2009.
Mee eens, ik zie ook niet in welke woorden daar nog aan vuil gemaakt moeten worden.
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 12:01   #64
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Mee eens, ik zie ook niet in welke woorden daar nog aan vuil gemaakt moeten worden.
Het ziet er naar uit dat het kartel de splitsing van BHV in het parlement uitsluitend als drukkingsmiddel wil gebruiken om zijn plaatsje aan de onderhandelingstafel te beveiligen. Dat zou degoutant zijn en tegengesteld aan alle beloftes van CD&V en NVA.
Oud 27 augustus 2007, 12:03   #65
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ziet er naar uit dat het kartel de splitsing van BHV in het parlement uitsluitend als drukkingsmiddel wil gebruiken om zijn plaatsje aan de onderhandelingstafel te beveiligen. Dat zou degoutant zijn en tegengesteld aan alle beloftes van CD&V en NVA.
U bent toch nie verbaasd of teleurgesteld?
Die rechtse clan heeft altijd hard gebruld en nog maar of niets gedaan en dat zal ook niet veranderen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 12:08   #66
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
U bent toch nie verbaasd of teleurgesteld?
Die rechtse clan heeft altijd hard gebruld en nog maar of niets gedaan en dat zal ook niet veranderen.
On verra.

Als het kartel dit zou riskeren, dan valt het uiteen en voorspel ik volgende verkiezingsuitslag in 2009:

CD&V: 19 pct
NVA: -5 pct
VLD: 12 pct
LDD: 16 pct
VB: 31 pct
SP-a: 19 pct
Groen: 8 pct
Oud 27 augustus 2007, 12:22   #67
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Als dewever gaat lopen bij een te onozele staatshervorming zullen vele cd&v'ers hem wel volgen.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 12:48   #68
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dewever gaat lopen bij een te onozele staatshervorming zullen vele cd&v'ers hem wel volgen.
Misschien komt er dan wel een separatistische afscheuring van de CD&V (met mensen als van Rompuy )
Oud 27 augustus 2007, 12:53   #69
luc broes

Standaard

Citaat:
Als het kartel deze crisis doorkomt zonder toe te geven, zal dat zeker gebeuren. Dat is de nachtmerrie van het VB. Dan gaat het kartel in 2009 naar 35 pct en de LDD naar 15 pct. De VLD schuift dan op in de richting van de kiesdrempel en het VB verliest zeker 5, misschien 10 pct. Het hangt uitsluitend van De Wever, en in mindere mate van Leterme af. Maar of het ook zal gebeuren?
De nachtmerrie van het VB is NIET dat zijn programma uitgevoerd wordt.
Ik hoop dat het VB zo vlug mogelijk verdwijnt omdat anderen het VB-programma uitvoeren. Punt nummer één: Vlaamse Onafhankelijkheid.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 12:56   #70
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De nachtmerrie van het VB is NIET dat zijn programma uitgevoerd wordt.
Ik hoop dat het VB zo vlug mogelijk verdwijnt omdat anderen het VB-programma uitvoeren. Punt nummer één: Vlaamse Onafhankelijkheid.
Ik geloof zeker dat dat voor jou opgaat, Luc, maar vergeef me dat ik er aan twijfel of dat ook voor het VB als structuur zo is. Ik heb het niet zo met partijen, gelijk de welke, die hebben meestal na een tijdje de neiging alleen nog hun eigen overleven na te streven.
Oud 27 augustus 2007, 13:17   #71
luc broes

Standaard

Citaat:
Onderhandel en zeg dat BHV vlaamse grond is punt.
Dat is een keuze die de franstalige partijen kunnen nemen of laten..
Door niet te onderhandelen daarintegen blijft belgie juist bestaan.

Mja, de punten van het VB liggen me persoonlijk ook niet. Vreemdelingen die zich totaal assimileren met de vlamingen hebben niets te vrezen hoor ik hier zeggen.
Ik vraag me af of je goed weet wat assimileren betekent?
Als je naar marroko zou wonen, zou je je vrouw een bourka om het lijf doen als andere westerse vrouwen ook met een t-shirt rondliepen? Zou je nooit meer frieten bakken en couscous eten? Zou je niet naar de VRT kijken als je de mogelijkheid hebt deze te nemen?
Cultuur heeft te maken met persoonlijkheid en identiteit. Zoiets eisen is onmenselijk. Dat is net hetzelfde als het verfransinsproces in brussel. De vlamingen lieten hun cultuur totaal vallen om over te stappen op de franstalige cultuur. Met als drijfveer en motivatie angst, uitsluiting, pesterijen, macht.
Voor mij mogen de marokanen zich best marrokaans voelen en zich marrokaans gedragen. Op 2 voorwaarden. Ze leren de taal & ze hebben respect voor het land waar ze naartoe gaan. En oké, vaak gebeurt dat niet en daar moet iets tegen ondernomen worden, maar niet op een agressieve manier.
De Morgen schreef een tijd geleden dat de meerderheid van de allochtonen geen europese taal spreekt.
Veel allochtonen verlaten de school zonder diploma door gebrek aan taalkennis, belanden in de werkloosheid of erger.
Dat is de dramatische toestand die dringend moet verholpen worden. Verlies dus geen tijd met discussies over frieten en couscous.
Wij nodigen de nieuwkomers uit om samen ons land op te bouwen, om Vlaming onder de Vlamingen te worden en geen getto's te vormen. Maar ze mogen nog couscous eten, ik doe dat trouwens ook af en toe.
Oud 27 augustus 2007, 14:45   #72
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Misschien komt er dan wel een separatistische afscheuring van de CD&V (met mensen als van Rompuy )
pf, dan had die ezel al lang in de nv-a moeten zitten
Oud 27 augustus 2007, 14:53   #73
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Wij nodigen de nieuwkomers uit om samen ons land op te bouwen, om Vlaming onder de Vlamingen te worden en geen getto's te vormen.
Hmm ghettovorming of minderheden die elkaar opzoeken is niet abnormaal hoor. Zowel marrokanen, homo's, of gehandicapten hebben praatgroepen, café's,..
Moeten wij die marrokanen met de vinger wijzen als ze bij hun famillie in borgerhout of schaarbeek gaan wonen waar ze met hun maten op café kunnen plakken. Omdat ze elkaar verstaan en samen plezier maken? Of wil je ze verplicht tussen vlamingen planten in een villawijk waar ze niet eens echt gewenst zijn..
Hoe zou je zelf zijn.
Oud 27 augustus 2007, 15:26   #74
luc broes

Standaard

Citaat:
Hmm ghettovorming of minderheden die elkaar opzoeken is niet abnormaal hoor. Zowel marrokanen, homo's, of gehandicapten hebben praatgroepen, café's,..
Moeten wij die marrokanen met de vinger wijzen als ze bij hun famillie in borgerhout of schaarbeek gaan wonen waar ze met hun maten op café kunnen plakken. Omdat ze elkaar verstaan en samen plezier maken? Of wil je ze verplicht tussen vlamingen planten in een villawijk waar ze niet eens echt gewenst zijn..
Hoe zou je zelf zijn.
Ik verkies dat we allemaal mekaar verstaan, en samen plezier maken.
Door gettovorming geraken die mensen niet ingeburgerd en moeilijk aan een job. We moeten dat vermijden.
In de meeste landen in West-Europa heeft men hetzelfde probleem. Overal verkiest men spreiding van de nieuwkomers en geen gettovorming.
Jij dus niet!? Waarom dan wel?

Laatst gewijzigd door luc broes : 27 augustus 2007 om 15:28.
Oud 27 augustus 2007, 15:40   #75
barteke
Burgemeester

Standaard

Als ze de taal leren en de cultuur aanvaarden heb ik op zich niet veel tegen ghettovorming denk ik. Het is wel zo dat ze zo moeilijker de taal leren dat is waar, en dat is op zich wel een probleem. Maar daar kan de vdab via taalcurussen misschien ook voor zorgen. Maar voor de rest.. heb jij echt zoveel last van die ghetto's? of is dat niet gewoon een probleem dat in je hoofd zit.
Ik heb enkel een porbleem met mensen die andere mensen met de vinger wijzen. Je snapt wel dat mensen elkaar opzoeken en in ghetto's leven maar toch klinkt het van: ZIJ kruipen in ghetto's, ZIJ passen zich niet aan.
Er kunnen evengoed initiatieven van onze kant komen vind ik.. zoals gratis cursussen nederlands (die er in bepaalde gevallen wel al zijn).
Oud 27 augustus 2007, 18:32   #76
luc broes

Standaard

Citaat:
Als ze de taal leren en de cultuur aanvaarden heb ik op zich niet veel tegen ghettovorming denk ik. Het is wel zo dat ze zo moeilijker de taal leren dat is waar, en dat is op zich wel een probleem. Maar daar kan de vdab via taalcurussen misschien ook voor zorgen. Maar voor de rest.. heb jij echt zoveel last van die ghetto's? of is dat niet gewoon een probleem dat in je hoofd zit.
Ik heb enkel een porbleem met mensen die andere mensen met de vinger wijzen. Je snapt wel dat mensen elkaar opzoeken en in ghetto's leven maar toch klinkt het van: ZIJ kruipen in ghetto's, ZIJ passen zich niet aan.
Er kunnen evengoed initiatieven van onze kant komen vind ik.. zoals gratis cursussen nederlands (die er in bepaalde gevallen wel al zijn).
Ik heb geen last van getto's, maar de uitbetaling van werklozensteun aan teveel mensen is wel een groot probleem.
Ik heb meerdere talen geleerd zonder gratis cursussen, wel door zelfstudie. Het is verkeerd om aan mensen geen inspanning te vragen in ruil voor wat ze hier kunnen bekomen wat ze in hun landen van herkomst niet hebben.

Laatst gewijzigd door luc broes : 27 augustus 2007 om 18:35.
Oud 27 augustus 2007, 23:30   #77
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De NVA moet er zeker uit. Dat is het minste wat je kan zeggen...Als cd&v nva er uit gooit is cd&v kleiner dan vb en wordt dan de tweede grootste partij. Stel dat nva in dat geval, samen met jmDedecker, gaat aanleunen bij vb.........BOEM Gelgië
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 08:54   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Voor zover nodig voor een goed begrip: het wetsontwerp van bhv moet vanaf 6 september koud en droog behandeld worden, al of niet alarmbel, tot en met de stemming in het parlement.

Voor de rest moet in deze draad niet gezeverd worden over minderheden van Marokanen of Turken of wat weet ik; alleen maar over de "minderheid van Vlamingen in de zeggenschap over hun overheid, tegen alle regels en principes van de demokratie in".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 09:27   #79
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik heb geen last van getto's, maar de uitbetaling van werklozensteun aan teveel mensen is wel een groot probleem.
Ik heb meerdere talen geleerd zonder gratis cursussen, wel door zelfstudie. Het is verkeerd om aan mensen geen inspanning te vragen in ruil voor wat ze hier kunnen bekomen wat ze in hun landen van herkomst niet hebben.
volgens jou moet het dus enkel van de overkant komen.
Goedkopere cursussen is ook een optie. Vergeet niet dat een taal, naast werkgelegenheid, de integratie en wederzeids begrip enorm bevorderd.
In halle-vilvoorde zijn er trouwens cursus nederlands voor een stijgend aantal (fr)ansderstaligen. maar blijkbaar zijn er desondanks minder inschrijvingen Als je bekijkt hoe de rand volopt ontnederlandst ben ik blij dat nog 10 duizenden mensen gratis of goedkoper nederlands leren.

Laatst gewijzigd door barteke : 28 augustus 2007 om 09:29.
Oud 28 augustus 2007, 10:55   #80
luc broes

Standaard

Citaat:
volgens jou moet het dus enkel van de overkant komen.
Goedkopere cursussen is ook een optie. Vergeet niet dat een taal, naast werkgelegenheid, de integratie en wederzeids begrip enorm bevorderd.
In halle-vilvoorde zijn er trouwens cursus nederlands voor een stijgend aantal (fr)ansderstaligen. maar blijkbaar zijn er desondanks minder inschrijvingen Als je bekijkt hoe de rand volopt ontnederlandst ben ik blij dat nog 10 duizenden mensen gratis of goedkoper nederlands leren.
Ik zeg helemaal niet dat het enkel van de overkant moet komen.
Ik zeg wel dat in ruil voor al wat nieuwkomers hier ontvangen (en dat is enorm veel anders zouden ze niet naar hier komen) ze ook een inspanning moeten doen.
En ik ben uiteraard niet tegen Nederlands lessen;
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be