Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2007, 17:10   #61
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Allez, nu gaat de Vlaamse Walt Disney (Studio 100) na Nederland ook Wallonie veroveren. Spijtig genoeg staat er nog niks op Youtube van 'le lutin plop' of 'samson & fred'... zou het wel eens willen zien.
http://kidsclub.clubrtl.be/index.php...en_page&idx=78
Klikken op "viens voir le clip"
"beau le monde est si beau"
Oud 21 augustus 2007, 17:12   #62
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
U hoeft mij niet af te schilderen als zijnde "nendikkenek".
U spreekt alleen over de rand rond Brussel en daar ontken ik niet dat er problemen zijn. Maar u vergeet wel te zeggen hoeveel % Vlamingen het frans beheerst, u spreekt enkel over brusselaars
Of Walen in Wallonië Nederlands kennen, dat kan ons niet schelen.

Het zijn de Walen die in Vlaanderen (en bij uitbreiding Brussel) wonen die Nederlands horen te kennen.

Als je wil vergelijken met de kennis van het Nederlands van de Walen in Vlaanderen, dan moet je dat vergelijken met de kennis van het Frans van de Vlamingen in Wallonië en in Brussel.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 17:15   #63
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik baseer mij op mijn eigen ervaring, ik heb onderwijs gehad in vlaanderen.
Ipv studies te citeren die de meesten zelfs niet eens gelezen hebben.
Sinds wanneer is de Pisa studie weinig gelezen?

Het is dé studie op basis van de vergelijking van onderwijs.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 17:16   #64
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
http://kidsclub.clubrtl.be/index.php...en_page&idx=78
Klikken op "viens voir le clip"
"beau le monde est si beau"

Geweldig; bedankt voor de link. Fred ziet er veel jonger uit dan Gert
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 17:36   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1)Allez, nu gaat de Vlaamse Walt Disney (Studio 100) na Nederland ook Wallonie veroveren. Spijtig genoeg staat er nog niks op Youtube van 'le lutin plop' of 'samson & fred'... zou het wel eens willen zien.

2)Ik denk dat het gewoon ligt aan de Franstalige radionstations die deze muziek niet draaien. Er wordt in Vlaanderen heel veel muziek gemaakt, maar als ik Franstalige zenders opzet hoor ik bijna nooit Vlaamse producties.

Neem nu deze laatste nieuwe Vlaamse 'zomerhit', draait men dit in Franstalig Belgie ook, Everytime? http://www.youtube.com/watch?v=gJz5uQkLALg (lekkere clip trouwens)
1) M-Kids hadden in de tijd een liedje in het Frans gemaakt en met een zekere success op de Franstalige kant. Dat het Studio 100 phenomeen - wel twee ervan - nu op de Franstalige kant success heeft, is dus niet echt toevallig.

2) NRJ draait toch regelmatig dance-music. Zaterdagavond hoor je alleen zo'n muziek, als ik me niet vergis. En "Counting down the days" heb ik er zowiezo al gehoord maar het is geen grote hit tot nu toe bij ons. Wat een beetje vreemd is, is dat er Vlaamse producties die bij ons bekend zijn (Danzel, Kate Ryan of in een totaal andere stijl, Helmut Lotti) en anderen helemaal niet. Stan Van Samang, Milk Inc., Milow, Dean, Natalia om maar die voorbeelden te nemen : als de Franstaligen die kenden, zouden ze heel veel success bij ons hebben, daar ben ik zeker van maar ja, als we zelfs iets zoals muziek splitsen, wat wil je doen? Als er wel iets die men helemaal niet moet splitsen, het is muziek.

Laatst gewijzigd door Everytime : 21 augustus 2007 om 17:36.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 17:41   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Geweldig; bedankt voor de link. Fred ziet er veel jonger uit dan Gert
De originele versie : http://www.youtube.com/watch?v=13JL_sSyL9g
Oud 21 augustus 2007, 17:50   #67
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Oooh, nostalgie!!!

De allereerste intro van Samson eind jaren 80: http://www.youtube.com/watch?v=DRRIL6wgluw

En de meest bekende: http://www.youtube.com/watch?v=Rd_Vnbpvbk8

Ik herken ze nog vaag. Al m'n jeugdherinneringen komen terug

En om af te sluiten de oude TV1-intro: http://www.youtube.com/watch?v=cOOdHxU2Dkg

Laatst gewijzigd door Zeno! : 21 augustus 2007 om 17:51.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 18:00   #68
evilbu

Standaard

Citaat:
Oooh, nostalgie!!!

De allereerste intro van Samson eind jaren 80: http://www.youtube.com/watch?v=DRRIL6wgluw

En om af te sluiten de oude TV1-intro: http://www.youtube.com/watch?v=cOOdHxU2Dkg
Maar daar is nu een einde aan gekomen met die nieuwe stem van Samson:

http://www.youtube.com/watch?v=00EJA2CwK24
http://www.youtube.com/watch?v=oxWRdHJw9Fo
Oud 21 augustus 2007, 18:10   #69
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oooh, nostalgie!!!

Goed, Zeno, uw posts zijn veel toffer nu !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 18:17   #70
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om in de Studio 100 sfeer te blijven :

http://www.youtube.com/watch?v=rMqvn4LafhQ

http://www.youtube.com/watch?v=RmpdfcTtmmg
Oud 21 augustus 2007, 20:14   #71
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik weet het genoeg doordat ik regelmatig in Brugge ben, en daar menigmaal door Franstaligen worden aangesproken die geen enkele moeite doen ook maar enige woordje in het Nederlands uit te spreken.[/quote]

Volltrottel
Vielleicht kommen die "franstaligen" aus Frankreich!

Waarom zou een toerist uit Frankrijk die hier met een volle portemonnee de vlaamse kas komt spijzen de moeite moeten doen om een woord nederlands te leren. Leg mij dat eens uit
Daarenboven kan dan voor elke stad die hij bezoekt een andere soort nederlands leren want verder dan 50 km komt hij niet tenzij hij leert spreken met ondertitels
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 20:17   #72
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Ik weet het genoeg doordat ik regelmatig in Brugge ben, en daar menigmaal door Franstaligen worden aangesproken die geen enkele moeite doen ook maar enige woordje in het Nederlands uit te spreken.
Volltrottel
Vielleicht kommen die "franstaligen" aus Frankreich!

Waarom zou een toerist uit Frankrijk die hier met een volle portemonnee de vlaamse kas komt spijzen de moeite moeten doen om een woord nederlands te leren. Leg mij dat eens uit
Daarenboven kan dan voor elke stad die hij bezoekt een andere soort nederlands leren want verder dan 50 km komt hij niet tenzij hij leert spreken met ondertitels[/quote]

Waarom zouden buitenlanders België moeten bezoeken, terwijl ze beter ergens anders hebben? Dat is meer de vraag, denk ik. Ik zet me gewoon in plaats van een buitenlander.
Oud 21 augustus 2007, 20:19   #73
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Die Walen voelden hem gewoon al aankomen, die willen ook bij de Nederlanden horen.
Oud 21 augustus 2007, 20:26   #74
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een taal leren doen de meeste mensen niet voor het plezier, maar wel omdat er (dringende) redenen daartoe zijn. De economische beweegreden is meestal de grootste: een taal wordt interessant omdat het perspectieven opent om een beter bestaan op te bouwen. Doordat de economische kracht bij Vlaanderen ligt, wordt het voor een aantal Walen steeds duidelijker dat Nederlands een noodzaak wordt om daadwerkelijk aan de bak te komen. In Vlaanderen daarentegen neemt de behoefte Frans te kunnen steeds verder af, ook al omdat Engels steeds verder oprukt als taal van handel en economie. Natuurlijk blijft de kennis van het Frans onder de Vlamingen vele malen beter dan de kennis van het Nederlands bij de Walen. Dat staat gewoon buiten kijf.
Ik heb Engels volkomùen voor mijn plezier geleerd. Het is daarom dan ook mijn tweede taal geworden, hoewel ik een aardig mondje Frans spreek (als (toenmalig) manager in Brussel met meer als de helft van je personeel Franstalig, kan je niet overleven als je Frans niet goed is.) Ik heb met plezier mijn Frans natuurlijk aangecsherpt. Zo een kans laat je niet voorbijgaan. Duits... tja, dat leerde ik ook van jongsaf via duitse tv, mij vader hield daar nogal van, en was mijn eerste bron om duits te begrijpen. Spreken kwam daarna vanzelf.
Spaans... via een vriendin, nu via mijn vrouw. Maar vooral door zelfstudie, omdat ik nu eenmaal die taal wou beheersen. Mijne truuk om veel te leren op korte tijd, was spaanse muziek spelen waarvan ik de teksten opzocht op internet, meezong, en de vertaling opzocht! DAT gaat snel joh!
Waarmee ik maar wil zeggen : IK leer talen uit PLEZIER, niet echt uit noodzaak, maar omdat ik ze WIL kennen.
Moest ik nu nog italiaanse vrienden leren kennen se...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 20:28   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik heb Engels volkomùen voor mijn plezier geleerd. Het is daarom dan ook mijn tweede taal geworden, hoewel ik een aardig mondje Frans spreek (als (toenmalig) manager in Brussel met meer als de helft van je personeel Franstalig, kan je niet overleven als je Frans niet goed is.) Ik heb met plezier mijn Frans natuurlijk aangecsherpt. Zo een kans laat je niet voorbijgaan. Duits... tja, dat leerde ik ook van jongsaf via duitse tv, mij vader hield daar nogal van, en was mijn eerste bron om duits te begrijpen. Spreken kwam daarna vanzelf.
Spaans... via een vriendin, nu via mijn vrouw. Maar vooral door zelfstudie, omdat ik nu eenmaal die taal wou beheersen. Mijne truuk om veel te leren op korte tijd, was spaanse muziek spelen waarvan ik de teksten opzocht op internet, meezong, en de vertaling opzocht! DAT gaat snel joh!
Waarmee ik maar wil zeggen : IK leer talen uit PLEZIER, niet echt uit noodzaak, maar omdat ik ze WIL kennen.
Moest ik nu nog italiaanse vrienden leren kennen se...
Bovendien is een taal leren so wie so een verrijking. Het is natuurlijk niet alleen de taal die men aanleert, maar ook een cultuur, een manier van de dingen te bekijken.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 20:51   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De kennis van het Frans onder de Vlamingen neemt steeds af. De kennis van het Nederlands onder de Walen neemt steeds toe. Dat kon ook niet anders, ze kwamen uit niemandsland. Het feit dat Antwerpse scholen volzitten, is zeker ook wegens economische motieven en dit omdat er veel arbeidsplaatsen te begeven zijn in het Nederlandstalige gedeelte, maar tevens omdat Walen beseffen dat het Nederlands de taal is van de meerderheid der Belgen. Het heeft wat geduurd, maar beter laat dan nooit.
Ik meen me overigens te herinneren dat u, nog maar pas geleden, zei dat de kennis van het Nederlands bij de jonge Walen niet toenam? Zie infra:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik denk niet dat er nog veel Vlaamse jongeren Frans kunnen spreken. Daarentegen steed meer jonge Walen kunnen wel Nederlands spreken. Met een soms -voor ons- hilarisch accent, maar alla, ze doen een inspanning. Het werd ook tijd.

Wat zal het nu zijn? U moet wel weten wat u vertelt natuurlijk.
En dat weet ik bijzonder goed. Blijkbaar heeft u het echter niet zo goed begrepen; daarom even de herhaling. Toen ik het had over de actieve kennis van het Nederlands bij de Walen, heb ik o.m. gehad over de actieve kennis. Daar ik zelf nog een korte tijd in Waterloo aan een private taalschool wat heb "bijgeklust" weet ik hoe de taalontwikkeling zich voortdoet. Van meerdere docenten heb ik immers hetzelfde gehoord, nl. dat er bij de Walen een heel merkwaardig verschijnsel voordoet, de zogenaamde "fossielisering" van hun kennis. Op een bepaald moment raken ze vast in hun studie Nederlands en blijven bij een bepaald niveau hangen. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar is het wel een zekere constante als men alles samenlegt.

En natuurlijk neemt de kennis van het Frans onder de Vlamingen ook af, maar ook dit stipte ik al aan.

Wat u dus aan nieuws probeert aan te brengen in deze discussie is me een volkomen raadsel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 20:53   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik in men middelbaar frans als 3de taal had zeker.
Stop toch met onzin te vertellen.
Al veeeeeeeeeeele jaren is die keuzemogelijkheid afgeschaft en moeten alle afdelingen Frans krijgen als eerste vreemde taal. Geldt in zowel ASO, TSO en KSO. Overal is Frans de eerste vreemde taal.
Oud 21 augustus 2007, 20:53   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En dat weet ik bijzonder goed. Blijkbaar heeft u het echter niet zo goed begrepen; daarom even de herhaling. Toen ik het had over de actieve kennis van het Nederlands bij de Walen, heb ik o.m. gehad over de actieve kennis. Daar ik zelf nog een korte tijd in Waterloo aan een private taalschool wat heb "bijgeklust" weet ik hoe de taalontwikkeling zich voortdoet. Van meerdere docenten heb ik immers hetzelfde gehoord, nl. dat er bij de Walen een heel merkwaardig verschijnsel voordoet, de zogenaamde "fossielisering" van hun kennis. Op een bepaald moment raken ze vast in hun studie Nederlands en blijven bij een bepaald niveau hangen. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar is het wel een zekere constante als men alles samenlegt.

En natuurlijk neemt de kennis van het Frans onder de Vlamingen ook af, maar ook dit stipte ik al aan.

Wat u dus aan nieuws probeert aan te brengen in deze discussie is me een volkomen raadsel.
Dat u zich tegenspreekt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 20:55   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Wij hebben afgelopen jaar een dag taalcursus gekregen op het werk. Dat is dus voor mijn dienst een kleine honderd man en als dat het niveau van Frans is dat U buiten kijf noemt dan moet ik is een sgoed lachen.

Jaren geleden was dit zo, maar nu op dit moment is de kennis van het Frans in Vlaanderen van dezelfde aard als de kennis van het Nederlands in Wallonië, en dat staat buiten kijf !
Neen, hoor. Dat merk ik nog steeds bij de jongerenontmoetingen die we hebben bij de traditionalistische parochie waar ik kerk. Vlaamse jongeren proberen onmiddellijk een woordje Frans te babbelen wanneer ze in contact komen met Franstaligen, terwijl het omgekeerde zeker niet vanzelfsprekend is. Ook jongeren in de jeugdbeweging bevestigen me dat.
Oud 21 augustus 2007, 21:12   #80
evilbu

Standaard

Citaat:
Al veeeeeeeeeeele jaren is die keuzemogelijkheid afgeschaft en moeten alle afdelingen Frans krijgen als eerste vreemde taal. Geldt in zowel ASO, TSO en KSO. Overal is Frans de eerste vreemde taal.
En in het BSO?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be