Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 15:15   #61
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
En wat is daar het probleem van?

Zou dat geen uiterst goede zaak zijn voor het Brusselse stadsweefsel, én voor de Rand?
Ja dat zou echt een schitterende zaak zijn, dOH!
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:17   #62
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En wat is daar het probleem van?

Zou dat geen uiterst goede zaak zijn voor het Brusselse stadsweefsel, én voor de Rand?
Het zou een klein probleempje geven op het vlak van werkgelegenheid.. Zeker als het komt op het vlak van EU instellingen. Niet alleen Vlamingen, Brusselaars en Walen die rechtstreeks voor de EU werken maar ook enorm veel Brusselse bedrijven, van beveiliging tot restaurants zouden nogal moeten inkrimpen of verdwijnen.

En voor de rand: Moest men Brussel een beetje beter besturen zouden al die halve sloppenwijken heel goede en dure residentiële wijken kunnen worden. En dan is er geen reden meer voor die ambtenaren en parlementariërs om in de rand te gaan wonen (wat dan ook nog eens officieel buitenland is. )
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:21   #63
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Het zou een klein probleempje geven op het vlak van werkgelegenheid.. Zeker als het komt op het vlak van EU instellingen. Niet alleen Vlamingen, Brusselaars en Walen die rechtstreeks voor de EU werken maar ook enorm veel Brusselse bedrijven, van beveiliging tot restaurants zouden nogal moeten inkrimpen of verdwijnen.
Brussel zou om te beginnen herademen. En verder zou het als volwaardige Vlaamse hoofdstad een hele nieuwe werkgelegenheid kunnen opbouwen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:23   #64
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel zou om te beginnen herademen. En verder zou het als volwaardige Vlaamse hoofdstad een hele nieuwe werkgelegenheid kunnen opbouwen.
Ja en Sinterklaas zal op 6 december alle arme kindjes komen helpen.
Als de Nato en EU instellingen ophoepelen uit brussel dan hebt ge wel een ernstig probleem kwa werkgelegenheid. En afgezien daarvan gaat de staat die deze herbergt heel wat gebouwen op overschot hebben waar ze nu geld op innen.
Nog maar niet te spreken van alle taksen en belastingen die mislopen en de vastgoedmarkt die in brussel recht naar ondergaat.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 15:32   #65
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ja en Sinterklaas zal op 6 december alle arme kindjes komen helpen.
Als de Nato en EU instellingen ophoepelen uit brussel dan hebt ge wel een ernstig probleem kwa werkgelegenheid. En afgezien daarvan gaat de staat die deze herbergt heel wat gebouwen op overschot hebben waar ze nu geld op innen.
Nog maar niet te spreken van alle taksen en belastingen die mislopen en de vastgoedmarkt die in brussel recht naar ondergaat.
Voor 1 keer ben ik het met je eens.

Trouwens kortaf, denk je echt dat de Brusselaars samen met Vlaanderen zouden willen gaan als je hen zegt dat je hen wilt vervlaamsen en tussendoor de instellingen die voor een groot deel van de werkgelegenheid zorgen gaat buiten smijten.

Als ik Franstalig Brusselaar was zou ik spontaan er voor kiezen om samen te gaan met Wallonië, hoe rampzalig de gevolgen op lange termijn ook zullen zijn.

En dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Oud 28 augustus 2007, 15:54   #66
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Trouwens kortaf, denk je echt dat de Brusselaars samen met Vlaanderen zouden willen gaan als je hen zegt dat je hen wilt vervlaamsen en tussendoor de instellingen die voor een groot deel van de werkgelegenheid zorgen gaat buiten smijten.
Ik heb nergens gezegd dat ik die twee zaken wilde verwezenlijken.

Maar ik ga me er ook niet tegen verzetten als ze gebeuren.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 16:12   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
..
...

Nogmaals : zijn woordkeuze was slecht, maar ik sta helemaal achter wat hij ECHT bedoelde :"als het niet van niet willen is, wat is het dan wel?"

Zijn eigen vader is een Waal, nogmaals!
Zijn woordkeuze (de Walen zijn intellektueel niet in staat om Vlaams te leren) is gemaakt voor de verkiezingen, en mijn kleine teen zegt dat veel Vlamingen geglimlacht hebben omdat ze het zeer goed begrepen, en mijn grote teen zegt dat hem dat stemmen heeft opgeleverd.

Zijn woordkeuze was dus wel degelijk juist.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 16:22   #68
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zijn woordkeuze (de Walen zijn intellektueel niet in staat om Vlaams te leren) is gemaakt voor de verkiezingen, en mijn kleine teen zegt dat veel Vlamingen geglimlacht hebben omdat ze het zeer goed begrepen, en mijn grote teen zegt dat hem dat stemmen heeft opgeleverd.

Zijn woordkeuze was dus wel degelijk juist.
Wie moest glimlachen van zijn woordkeuze kwam niet meer bij na de reactie van de Franstalige pers.
Oud 28 augustus 2007, 20:25   #69
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad verbazingwekkend met een z, dat er in die periode geen revolutie was. Maar om nu een revolutie te starten die enkel maar stuk maakt zou dom zijn, eender welke partij het ook moge zijn.
Zoals ik al zei, velen bij de Walen zullen zich vinden in confederalisme maar niet in het opblazen van een land om 2 republieken te maken. Ik denk dat vele fanatieke vlamingen niet beseffen dat de Republiek Vlaanderen zelfs met Brussel onrealistisch is. Of denk jij echt dat de Nato en de EU administratie's zich daar zo maar bij gaan neerleggen.
Grapje: zie je wel dat Vlamingen ook fouten maken!

Wij maken ook geen revolutie. Maar wij hebben er genoeg van om steeds gedwarsboomd te worden door het Belgisch regime.
En als wij onafhankelijk willen zijn, dan heeft niemand daar zaken mee. Wij willen de Walen ook niets in de weg leggen. Integendeel: doe aub wat jullie graag doen op eigen verantwoordelijkheid.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 22:34   #70
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 28 augustus 2007 om 22:43.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 22:42   #71
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
En waarschijnlijk ook omdat de vlamingen denken alles beter te weten.
Wij Vlamingen mengen ons niet in de interne keuken van het Waalse gewest, dus vragen wij dat het Waalse gewest of de Franse gemeenschap zich ook niet zou moeien in de interne keuken van het Vlaamse gewest. En Halle-Vilvoorde ligt dus nog steeds in het Vlaamse gewest.
Oud 28 augustus 2007, 22:52   #72
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
In De Stanadaard stond er onlangs een tekst van een Leuvense prof (KUL, niet UCL hé):
Hij schreef: de Vlamingen willen een staatshervorming verkopen aan de Franstaligen maar de Vlamingen gedragen zich daarbij als verkopers die koelkasten willen verkopen aan eskimo's en na het opsommen van de voordelen ervan niet snappen dat de eskimo's er geen willen en de eskimo's van onredelijkheid beschuldigen.
In De Morgen stond vandaag een artikel van een Waalse prof (van de UCL). Die had bij een bezoek aan de Westhoek (de frontstreek: West-Vlaanderen) ook het Ijzermonument bezocht en die begreep de houding van de Vlamingen naderhand wél.

Ik kan iedereen en vooral de Franstaligen aanraden het betreffende artikel te lezen: Een zeldzame Waalse zelfkritiek. Een verademing om deze eerlijke zelfkritiek te mogen lezen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be