Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2007, 21:06   #61
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is waar.
Maar het klinkt wel cool, hé?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 21:06   #62
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik besef het. Zelfs jouw grapjes worden hier tegenwoordig aan de lopende band doorprikt.
Zelfs?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Je hebt me nog geen enkel deugdelijk argument daarvoor gegeven, zelfs geen ondeugdelijk.
Om te stoppen met die retorica?
Dat is een vraag van mens tot mens.

Citaat:
Allé, geen argumenten, stukje vertikaal geklasseerd. Had hij verder nog wat te vertellen, of zo?
Dat kan je zelf wel beoordelen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 21:07   #63
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het klinkt wel cool, hé?
Hey, je hebt me zitten observeren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 29 augustus 2007, 21:07   #64
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Hey, ik heb blijkbaar niet het alleenrecht te ijlen.
argument zijnde?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 21:08   #65
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Om te stoppen met die retorica?
Dat is een vraag van mens tot mens.
OK, je klinkt plots serieus.

Jij vraagt mij dus van mens tot mens om te stoppen met mijn retorica.

Maar twee zaken:
- je vraagt bijzonder veel van mij, je hebt niet half een idee hoeveel
- ik wil toch wel graag weten waarom je dat nodig hebt
Oud 29 augustus 2007, 21:08   #66
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
argument zijnde?
Excuseer, u was in de overtuiging dat u wél een argument had?
Oud 29 augustus 2007, 21:10   #67
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, je klinkt plots serieus.

Jij vraagt mij dus van mens tot mens om te stoppen met mijn retorica.

Maar twee zaken:
- je vraagt bijzonder veel van mij, je hebt niet half een idee hoeveel
- ik wil toch wel graag weten waarom je dat nodig hebt
Oké. Blijkbaar is het veel. Laten we het op een akkoordje gooien.

Jij stopt met de retorica waaruit zou blijken dat iemand - ik in het bijzonder - de idiootheid zelve is en ik zal proberen tegen jou serieuzer te reageren.

Ik hou er niet van om voor idioot uitgescholden te worden. Daarom dat ik dat vraag.
Oud 29 augustus 2007, 21:13   #68
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Enfin.

In verband met 'de moeilijkheid van een eenzijdige onafhankelijk'.

1. Denken jullie Vlaams-nationalisten nu oprecht dat een eenzijdige Vlaamse Onafhankelijkheid makkelijk zal gaan?
2. Denken jullie Vlaams-nationalisten dat jullie een automatisch recht hebben op Brussel of zal dat eerder verlopen per referendum in Brussel bij welk land het wilt horen?
3. Hou er rekening mee dat bij een eenzijdige onafhankelijkheid Vlaanderen automatisch buiten internationale organisaties valt. (De EU, ECB, VN, etc.) Ik vraag me zelfs af in welke mate we de euro nog gaan mogen gebruiken.
Oud 29 augustus 2007, 21:15   #69
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jij stopt met de retorica waaruit zou blijken dat iemand - ik in het bijzonder - de idiootheid zelve is en ik zal proberen tegen jou serieuzer te reageren.
Ik vind dat geen slechte deal.

En ik hoef zelfs niet in het algemeen met mijn retorica stoppen, alleen maar met die specifieke retorica.

Consider it done!

Citaat:
Ik hou er niet van om voor idioot uitgescholden te worden. Daarom dat ik dat vraag.
Dat is nu net iets dat een mens zeer sterk in eigen hand heeft, geloof me.
Oud 29 augustus 2007, 21:19   #70
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Enfin.

In verband met 'de moeilijkheid van een eenzijdige onafhankelijk'.

1. Denken jullie Vlaams-nationalisten nu oprecht dat een eenzijdige Vlaamse Onafhankelijkheid makkelijk zal gaan?
2. Denken jullie Vlaams-nationalisten dat jullie een automatisch recht hebben op Brussel of zal dat eerder verlopen per referendum in Brussel bij welk land het wilt horen?
3. Hou er rekening mee dat bij een eenzijdige onafhankelijkheid Vlaanderen automatisch buiten internationale organisaties valt. (De EU, ECB, VN, etc.) Ik vraag me zelfs af in welke mate we de euro nog gaan mogen gebruiken.
1.Makkelijker dan België volhouden. En goedkoper.
2.Brussel ligt in Vlaanderen. Kijk er de grondwet desnoods op na.
3.En er even snel automatisch weer lid van is... ALS we dat al willen... De EURO wordt in landen gebruikt die niet eens iets met de EU te maken hebben. Het gaat erom of het plaatselijk als betalingsvorm wordt aanvaardt. Trouwens : de voorwaarden om die "wettelijk" te gebruiken, zal makkelijker door Vlaanderen vervuld worden, dan door Wallonië.

.
Oud 29 augustus 2007, 21:20   #71
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen.

Ondermeer daarom ben ik voorstander van een zeer snelle (onmiddellijke) aansluiting bij Nederland. In de vorm van een confederatie, eerst met twee, later met zes of acht.

Citaat:
Ik denk, als Brusselaar én Randbewoner, dat de realiteit een middenweg tussen die twee kan worden, als we het maar goed genoeg spelen.

Citaat:
Dat laatste is natuurlijk onzin. Zelfs Servië, Kroatië en tutti quanti gebruiken de euro, ja zelfs het perfide Albion doet dat.

Volgens mij hebt ge op de keper beschouwd zelfs geen toelating van de EU nodig om de euro te gebruiken.

En die her-aansluitingen zullen wel niet lang op zich laten wachten. Die organisaties hebben ons even hard nodig als wij hen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 29 augustus 2007 om 21:21.
Oud 29 augustus 2007, 21:20   #72
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb liever een antwoord van iemand die iets genuanceerder kan antwoorden.
Oud 29 augustus 2007, 21:22   #73
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen.

Ondermeer daarom ben ik voorstander van een zeer snelle (onmiddellijke) aansluiting bij Nederland (in de vorm van een confederatie, eerst met twee, later met zes of acht).
6 of 8?

Maar zelfs als je bij Nederland aansluit, ga je nog stééds een hele rits problemen hebben, niet?

Welke problemen voorzie je zoal?

Citaat:
Ik denk, als Brusselaar én Randbewoner, dat de realiteit een middenweg tussen die twee kan worden, als we het maar goed genoeg spelen.
Wat voor een middenweg?

Citaat:
Dat laatste is natuurlijk onzin. Zelfs Servië, Kroatië en tutti quanti gebruiken de Euro, laat staan het perfide Albion.
Het was een vraag, geen stelling.

Citaat:
Volgens mij hebt ge op de keper beschouwd zelfs geen toelating van de EU nodig om de euro te gebruiken.
Nu je het zegt.

Citaat:
En die her-aansluitingen zal wel niet lang op zich laten wachten. Die organisaties hebben ons even hard nodig als wij hen.
Dat betwijfel ik niet. Maar je zet je er de facto voor een bepaalde tijd wel buiten.
Oud 29 augustus 2007, 21:23   #74
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb liever een antwoord van iemand die iets genuanceerder kan antwoorden.
Liever koekskes bakken we niet. Wij bakken realiteit

.
Oud 29 augustus 2007, 21:25   #75
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
6 of 8?

Maar zelfs als je bij Nederland aansluit, ga je nog stééds een hele rits problemen hebben, niet?

Wat voor een middenweg?

Het was een vraag, geen stelling.

Nu je het zegt.

Dat betwijfel ik niet. Maar je zet je er de facto voor een bepaalde tijd wel buiten.
Zovele vragen, die al in zovele aparte draden besproken worden...

Ik ga er maar eentje uitpikken �* fur et �* mesure, hé Adriaan.
Oud 29 augustus 2007, 21:28   #76
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zovele vragen, die al in zovele aparte draden besproken worden...

Ik ga er maar eentje uitpikken �* fur et �* mesure, hé Adriaan.
Zover ik weet is zeggen 'er gaan problemen zijn bij de (eenzijdige) vlaamse onafhankelijk' gelijk aan een aanhanger wezen van het Belgisch regime.

Ik verwijs naar bepaalde reacties in dit topic.
Oud 29 augustus 2007, 21:31   #77
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
6 of 8?
Vlaanderen, Brabant, Limburg, Holland, Gelderland, Friesland, en eventueel (als die niet bij de anderen onderverdeeld worden): Zeeland en Drente.

Citaat:
Ja. Maar veel minder. We zijn dan immers een al lang bestaande, erkende staat met alle faciliteiten en toegangen vandien. Een economische wereldmacht bovendien.

Citaat:
- mogelijke aansluiting van Brussel bij Frankrijk, verlies van controle over de sociaal-economische situatie in de stad
- gezever in de Rand en eventuele andere taalgrensgebieden
- gezever over de staatsschuld, en een onevenredig groot deel voor ons
- gezever over allerlei Belgische bezittingen, zelfs ontroerende
- een kortstondig internationaal vacuum

Dat is het zowat.

Maar het grootste probleem dat ik voorzie is het volgende: als wij nu niet assertief en zelfbewust genoeg zijn om als meerderheid België naar onze hand te zetten, hoe zouden we het dan plots worden eenmaal we onafhankelijk zijn. Daarom: snelle aansluiting bij Nederland.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 29 augustus 2007 om 21:32.
Oud 29 augustus 2007, 21:35   #78
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zover ik weet is zeggen 'er gaan problemen zijn bij de (eenzijdige) vlaamse onafhankelijk' gelijk aan een aanhanger wezen van het Belgisch regime.

Ik verwijs naar bepaalde reacties in dit topic.
Kijk 'es, als er één ding hoort bij "serieus doen tegen mij", dan is het wel mij niet behandelen als één van jouw schimmen.

Ik ben Kortaf, er valt genoeg van mij te lezen op dit forum, opdat ge me niet voor de eerste de beste scheldidioot moet pakken.

Het steekt u dat ik u belgicist genoemd hebt, ik weet het. Ik heb voorlopig nog niet genoeg elementen om dat terug te trekken, al wil ik u wel graag een plezier doen.
Oud 29 augustus 2007, 21:38   #79
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk 'es, als er één ding hoort bij "serieus doen tegen mij", dan is het wel mij niet behandelen als één van jouw schimmen.
Hey, hey, dat doe ik niet. Ik dacht dat je het met 'genoeg te lezen in dit forum' had over een hele resem topics waar vlaams-nationalisten onderling de mogelijke problemen aan het bespreken waren van een onafhankelijk Vlaanderen.

Dat vond ik een beetje straf.

Citaat:
Ik ben Kortaf, er valt genoeg van mij te lezen op dit forum, opdat ge me niet voor de eerste de beste scheldidioot moet pakken.
Dat zeg ik ook niet.

Citaat:
Het steekt u dat ik u belgicist genoemd hebt, ik weet het. Ik heb voorlopig nog niet genoeg elementen om dat terug te trekken, al wil ik u wel graag een plezier doen.
Als je definieert wat jij bedoelt met Belgicist, dan kan ik het al eens duiden. ^^

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 29 augustus 2007 om 21:39.
Oud 29 augustus 2007, 21:40   #80
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Mocht Vlaanderen zich afschijten van België, dan krijgt het een gepeperde rekening gepresenteerd.
Met de stopzetting van de federaal opgelegde schijterij van 12.000.000.000 euro elke 12 maanden, kan Vlaanderen elke maatschappelijke kost aan en nog reserves opzij leggen op de koop toe.
En weet je, ik wil best nog eventjes genereus zijn en de Walen voor een jaartje of zes, zeven voorthelpen, met pakweg 2 miljard euro per jaar.
De rest mogen ze uit de zakken krabben van eigen of buitenlands kapitaal, desnoods vragen ze publieke aansluiting als noordelijkste regio van Frankrijk, whatever.
Eens zien of dit shocktherapietje, Wallonie niet uit zijn politiek-parasitaire lethargie zou halen.

Ook de doorsnee Vlaamse werknemer bezit de hoogste produktiviteit ter wereld, een terugval van (buitenlandse) investeerders zal zich hier dus niet zo gauw voordoen.
De kleine en middelgrote KMO's in Vlaanderen zijn gedreven en compatibel genoeg, om het hoofd te (blijven) bieden aan economische tendensen.
Voeg daar nog eens een lagere loonkost en een normaal belastingtarief van +/- 25 % aan toe (de helft van nu), en de Vlaamse welvaart kan niet meer op, uiteraard met verantwoordelijke politici, die er voor het Vlaamse volk zijn en niet andersom, zoals we steeds maar Belgische regering na regering meemaken.

Citaat:
Bovendien zou er dan minstens evenveel (en allicht véél meer) onderhandeld moeten worden, dan nu.
Zwansde ga na !? Onderhandelen ? Over wat ?
Om, wie dan ook, meer rechten te geven op Vlaams grondgebied dan de Vlamingen zelf ?
Voor u is dit wsl het summum van democratie, voor mij is het een verkapte vorm van kolonisatie.

Wie in een van de beste en meest gastvrije regio's in Europa zijn draai niet kan of wil vinden, mag het voor mijn part snel afbollen naar een andere plek waar het blijkbaar beter toeven is dan hier, plaats genoeg onder de zon.
Voor de rest zijn de meeste tegenargumenten en vooropgestelde problemen die prof. Dhooge aanhaalt, oorspronkelijk van Belgische makelij.
In een zelfstandig Vlaanderen en met de nodige moeite van alle betrokken partijen uiteraard, zijn de meeste van deze theoretische problemen in de praktijk heel goed op te lossen.

Aldus, beste Fruitvlieg, over het zogenaamde negatieve prijskaartje van een Vlaamse zelfstandigheid, zou ik me echt niet al te veel zorgen maken.
Vlaanderen staat garant voor kwaliteit en duurzaamheid, een natie waardig. Splitsen dus die boel.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be