![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Burgemeester
|
![]() Een onafhankelijk Vlaanderen is mogelijk zonder Brussel, maar zou het gebeuren dat Brussel niet meegaat in afscheiding van Belgie, dan blijft er een weliswaar onafhankelijk, maar gemutileerd Vlaanderen over.
Zonder Brussel is een optie, maar deze is ontzettend slecht. Brussel is het hart van Vlaanderen, maar ook van Belgie, en van de EU. Als Vlaanderen zich afscheidt, is Belgie toch dood en sterft het Belgische hart van Brussel uit. De Belgische instellingen (federaal parlement, senaat...) zijn overbodig en komen leeg te staan. Blijven over: Het Vlaamse hart van Brussel, en het Europese. Vreemd genoeg betekent dat dat de zetel van de EU tijdelijk buiten de EU komt te liggen, maar het is zeer waarschijnlijk dat Vlaanderen speodig weer mag toetreden. En het Franstalige hart verplaatst zich naar Namur, capitale de la republique Wallonne. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is een redenering dat zelfs de meest idiote gauchist niet over zijn lippen krijgt. Diensten en bedrijven wegjagen om te huisvestingsprijzen te drukken. Dé oplossing voor het huisvestingsprobleem. Creëer een recessie. Origineel is het wel. ![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 3 september 2007 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Straatsburg en Luxemburg stad zijn veel te klein om het Europees circus op te vangen. Als de EU verhuist uit Brussel dan zal het naar Wenen/Berlijn/Parijs zijn of waarom niet Frankfurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister-President
|
![]() Integendeel, Vlaanderen is zelfs beter af zonder Brussel. Met Brussel erbij zitten de Vlamingen nog steeds opgescheept met de Franstaligen. Als Vlaanderen tot zoiets ingrijpends als een afsplitsing besluit, dan moet men voor eens en voor altijd met de Franstaligen afrekenen. Anders krijg je Belgie in het klein.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Parlementslid
|
![]() Doet niet ter zake: de analyse is juist. Vlaanderen is niets zonder Brussel: alleen: Brussel is noch Vlaams, noch Waals...Brusser is een multi-culturele, multi-talen, multi-nationaliteiten stad, waar zeer velen noch Vlaams, noch Frans spreken.
En iets anders: mocht ik Waals Minister-President zijn én Vlaanderen blijft op zijn autonomie staan, dan zou ik zeggen: ok. MAAR: dan maak ik een verbinding tussen Luik en Duinkerke (dan heb ik Antwerpen niet meer nodig - en dat kan perfect - de autoweg ligt er reeds), enkel nog een zeer goede treinverbinding over Doornik - Mons -Luik, en Vlaanderen kan de pot op. En al mijn bestellingen voor mijn bedrijven, wel, die plaats ik niet meer in Vlaanderen, maar in Frankrijk, of Indië, of China, of waar dan ook - en Vlaanderen kan de pot op - zullen ze effekes lachen in Vlaanderen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven kan Vlaanderen gerust zonder Brussel. Ik zie geen dwingende noodzaak daartoe. Omgekeerd is evenwel een andere zaak: Brussel teert nu op de economische activiteit doordat het een administratief centrum is. Eens dat wegvalt, wordt Brussel een lege huls die trouwens ook niet langer aantrekkelijk wordt voor de EU-instellingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Wallonië zo zou reageren, beste vriend, maakt het het zichzelf economisch nog veel moeilijker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daar komt gegarandeerd veel volk naar kijken. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus het zou wel best kunnen dat er een grotere verdoken transfer is van Brussel naar Vlaanderen ipv andersom. Een Vlaanderen zonder Brussel zal nooit haalbaar zijn. Brussel teert niet enkel op de ambtenarij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 4 september 2007 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Transfers zijn de geldstromen die zich voordoen in de SZ, in de gewestdotaties... En Vlaanderen is weldegelijk zonder Brussel haalbaar. Met het tegendeel te herhalen, wordt het heus geen waarheid. De rol van Brussel kan immers gemakkelijk overgenomen worden door een ander administratief centrum. Maar goed, als jullie stelling waar zou zijn, dan hebben bepaalde Vlaamsgezinden dus gelijk om Brussel in Vlaanderen op te laten gaan. U ondersteunt blijkbaar die stelling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En trouwens, als die kantoorbanen zich ergens anders bevinden (in Vlaanderen bijvoorbeeld), zullen ze daar voor bijkomende jobs zorgen. Als uw stelling juist is, dan is dat nog een argument om voor de verhuis te pleiten: meer jobs in Vlaanderen, dankzij de overbrenging van de administratie. Blijkbaar hebben nooit gedacht dat jullie argumentatie eigenlijk een uitstekend pleidooi in houdt voor het loslaten van Brussel ten voordele van de overdracht naar Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En ik zeg dat Vlaanderen zonder Brussel lijkt mij niet haalbaar op economisch vlak. Dit staat los van het feit of ik een Vlaamse Republiek al dan niet met Brussel steun. Uw fantasie heeft duidelijk de overhand in uw redeneringen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Iemand die een kantoorbaan heeft in een privé bedrijf is duidelijk geen ambtenaar. De mensen van Citibank, KBL of andere banken zijn dus geen ambtenaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Blijkbaar begrijpt u niet waarom multinationals in groot steden willen zitten. Niet omdat het daar zo tof is maar omdat er een beter beschikbaarheid is van diensten, openbaar vervoer etc... ALs bedrijven morgen verhuizen kan dat niet altijd gegarandeerd worden. Economische aspecten zijn u blijkbaar vreemd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |