Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de provincies afgeschaft worden?
Ja 33 51,56%
Neen, maar ze moeten wel minder bevoegdheden krijgen 3 4,69%
Neen, de huidige situatie is goed 14 21,88%
Neen, ze moeten meer bevoegdheden krijgen 13 20,31%
Ik weet het niet/geen mening 1 1,56%
Aantal stemmers: 64. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2007, 19:27   #61
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik herhaal mijn vraag: waarom kunnen de gewesten niet door de provincies vervangen worden? Wat is daar op tegen?
Welke bevoegdheden worden dan door de provincies uitgeoefend?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 19:33   #62
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Misschien ziet u die niet omdat er nog (Limburgse) kolen in uw ogen zitten.
Hola (!) , niets verkeerds zeggen over de Limburgse kolen. Wij zijn daar ook fier op. Eigelijk zijn we op alles, wat Limburgs is, fier. Het is overdreven, het is chauvinistisch, ik weet het. Maar het zij zo.

Laatst gewijzigd door system : 11 september 2007 om 19:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 19:34   #63
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ah, Limburg mag blij zijn dat Vlaanderen er nog is:

ge ziet, ze beginnen al just hetzelfde over ons te praten als over wallonië...
wij zijn het 'profitariaat', straks krijgen we het te horen: de geldstromen van vlaanderen naar limburg...
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 19:41   #64
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
wij zijn het 'profitariaat', straks krijgen we het te horen: de geldstromen van vlaanderen naar limburg...
...hebben een resultaatsverbintenis en hebben bovendien al hun effect bewezen. De transfers naar Wallonië daarentegen...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 19:49   #65
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Geldstromen ???

De economische kaart is als volgt, even los van provincies, regio's, gewesten, gemeenschappen, gemeenten, ... : de gouden driehoek Brussel - Gent - Antwerpen is de absolute top. Vanuit Gent vertrekt er een as naar de regio Rijsel, vanuit Antwerpen eentje naar Nederland en eentje langsheen het Albertkanaal richting Hasselt. Vanuit Brussel heb je een as in volle ontwikkeling langsheen Namen tot in Luxemburg. Enigzins achteropliggende gebieden zijn de provincies Henegouwen, West-Vlaanderen en dan vooral de Westhoek, Limburg, en de bassins van Luik en Charleroi, waar de teloorgang van de zware industrie zwaar heeft huisgehouden.

Havens als poorten van wereldhandel zijn enorm belangrijk voor welvaart.
Oud 11 september 2007, 20:24   #66
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zonder de Belgische Omwenteling was het anders nooit in tweeën verdeeld geweest...
1839
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 20:29   #67
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
West-Vlaanderen en dan vooral de Westhoek,
Hou uw onzin maar binnen uw Antwerpse toren!
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 21:04   #68
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is bekend dat vlaamsnationalisten er een vlaamse eenheidsworst van willen maken en de provincies afschaffen.
doch, in limburg en wellicht ook in andere provincies zal daar bijzonder weinig steun voor te vinden zijn.
limburg heeft een uitgesproken afgetekend karakter tov de rest van vlaanderen qua taal, cultuur, mentaliteit, landschap etc.
dat afschaffen van de provincies zal dus niet pakken.

we laten je niet los...
En dus omdat de Limburgers tevreden zijn met hun provincie, moet de rest ook maar tevreden zijn provincie!?
Als Limburg toch zo'n hechte unie is, mogen zij gerust één streekgewest/regio/... vormen.

Maar kom eens aan een Oost-Vlaming vertellen wat dat inhoudt: Oost-Vlaming zijn. Ik zou het bij God niet weten!
Alleen Gentenaars voelen zich Oost-Vlaming. Alle anderen voelen zich noppes verbonden met hun provincie.

Neem bijvoorbeeld de Denderstreek. Alle Aalstenaars met een job werken in Brussel. Wij spreken bovendien Brabants en geen Vlaams.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 22:36   #69
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
En dus omdat de Limburgers tevreden zijn met hun provincie, moet de rest ook maar tevreden zijn provincie!?
Als Limburg toch zo'n hechte unie is, mogen zij gerust één streekgewest/regio/... vormen.

Maar kom eens aan een Oost-Vlaming vertellen wat dat inhoudt: Oost-Vlaming zijn. Ik zou het bij God niet weten!
Alleen Gentenaars voelen zich Oost-Vlaming. Alle anderen voelen zich noppes verbonden met hun provincie.

Neem bijvoorbeeld de Denderstreek. Alle Aalstenaars met een job werken in Brussel. Wij spreken bovendien Brabants en geen Vlaams.
Ik ben Gentenaar, maar voel me zeker en vast niet verbonden met Oost-Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen voelen de mensen zich verbonden met een stad (Gent) of met een bepaalde streek (het Waasland, het Meetjesland).
Een Oost-Vlaams gevoel bestaat er nauwelijks.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 22:41   #70
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u keert de situatie om: u verklaart zelf dat men van Limburg moet afblijven, terwijl ik juist zeg dat Vlaanderen Limburg helpt. Het verschil met Wallonie is dat Limburg geen arrogante vertegenwoordigers heeft die ook nog es profitariaat en cliëntelisme voortbrengen.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2007, 01:11   #71
SeanMorely
Burger

SeanMorely's schermafbeelding

Standaard

Misschien is het afschaffen van het provinciaal systeem helemaal niet zo'n slecht idee. Ikzelf kan mij ook helemaal niet inbeelden wat er daar nu precies gedaan wordt, of wie er gouverneur is hier in Vlaams-Brabant. Cultureel vind ik echter dat ze toch een streekgebonden charme hebben, maar door de instanties af te schaffen, schaffen we toch niet meteen het hele idee provincie af? Het is dan gewoon een verdere geografische onderverdeling van Vlaanderen/Wallonië, boven stedelijk niveau. De (weinige) bevoegdheden kunnen worden overgeheveld naar gewestelijk of gemeentelijk niveau en indereen is blij?

Ik heb ook weeral eens de BUB aan het werk mogen zien, die dan ook zeggen dat we beter heel het land terug defederaliseren. FOUT.

Die stelling zou in de verte steek kunnen houden, als Vlamingen en Walen een zekere verbondenheid deelden. Zoals ik als Vlaams-Brabander al zoiezo met een Limburger de taal en een deel van de Vlaamse cultuur gemeen heb. Natuurlijk zijn er verschillen in het dialect, maar je vind ook verschillende taaltjes op stedelijk gebied. Kom maar eens rondkijken in Mechelen, een perfect voorbeeld! Net omdat het land België het enige is dat Walen & Vlamingen nog bindt, is het geen goed idee. Vlaanderen en Wallonië is niet zomaar een louter geografisch gegeven, het zijn 2 totaal verschillende culturen. Daarom zal het unionisme dat de BUB probeert te verkondigen nooit aanslagen en is het helemaal naast de provinciekwestie.
Oud 12 september 2007, 01:13   #72
PetSel
Gouverneur

PetSel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar PetSel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
In België zijn er 10 provincies. Deze provincies hebben elk hun eigen provincieraad, bestendige deputatie en provinciegouverneur. De 19 gemeenten van het Brussels gewest maken geen deel uit van een provincie.

Hoe staat u tegenover de provincies? Vindt u het een nutteloze instelling, of mogen de provincies blijven bestaan?
Neen, ze moeten meer bevoegdheden krijgen

PetSel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2007, 19:23   #73
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

Jaani_Dushman, je discours gaat over identiteit, en de constructie ervan. Constructie van identeit is voor iedereen verschillend. Ik denk dat wij er niet moeten naar streven die van bovenaf op te leggen. Als Limburgers tevreden zijn met hun provincie hebben wij niet het recht hun die identiteit af te nemen, tenzij er gegronde redenen voor zijn.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 12 september 2007 om 19:23.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2007, 19:43   #74
Jéhan
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik ben Gentenaar, maar voel me zeker en vast niet verbonden met Oost-Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen voelen de mensen zich verbonden met een stad (Gent) of met een bepaalde streek (het Waasland, het Meetjesland).
Een Oost-Vlaams gevoel bestaat er nauwelijks.
Ik voel me Limburger, maar heb daardoor nog niet de neiging om andere mensen hun 'vlaming-gevoel' dwingen op te geven omdat ik dat gevoel niet ervaar. Het helpt misschien bij de constructie van een identiteit. Maar ik stel me dan wel de vraag wat dergelijk identiteit waard is.

Provincies -of althans de limburgse- zullen verder blijven bestaan en dat mag van mij ook gerust zonder Vlaanderen.
Jéhan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2007, 19:45   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PetSel Bekijk bericht
Neen, ze moeten meer bevoegdheden krijgen
Absoluut. Volledig akkoord.

Laatst gewijzigd door system : 12 september 2007 om 19:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2007, 21:36   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is bekend dat vlaamsnationalisten er een vlaamse eenheidsworst van willen maken en de provincies afschaffen.
doch, in limburg en wellicht ook in andere provincies zal daar bijzonder weinig steun voor te vinden zijn.
limburg heeft een uitgesproken afgetekend karakter tov de rest van vlaanderen qua taal, cultuur, mentaliteit, landschap etc.
dat afschaffen van de provincies zal dus niet pakken.

we laten je niet los...
Onzin, Limburg is helemaal geen taalkundige eenheid. Wie dat denkt, kent gewoon Limburg niet. In Limburg wordt zowel Limburgs als Brabants gesproken en tussen die twee een hele reeks overgangsdialecten. Eenheid van landschap? Alweer het zoveelste gebrek aan aardrijkskundige kennis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2007, 21:37   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaani_Dushman, je discours gaat over identiteit, en de constructie ervan. Constructie van identeit is voor iedereen verschillend. Ik denk dat wij er niet moeten naar streven die van bovenaf op te leggen. Als Limburgers tevreden zijn met hun provincie hebben wij niet het recht hun die identiteit af te nemen, tenzij er gegronde redenen voor zijn.
Blijkbaar gooien jullie de dingen graag door elkaar: een provincie is een staatkundige structuur, geen identiteit. Dus, wat komt u af met dat gelul over "afnemen van hun identiteit"?
Oud 13 september 2007, 00:52   #78
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Limburgers tevreden zijn met hun provincie hebben wij niet het recht hun die identiteit af te nemen, tenzij er gegronde redenen voor zijn.
Dat schrijf ik toch net!?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Maar als alle andere Vlamingen af willen van dat provincie-systeem, dan moet dat herzien worden. En moet er een systeem van regio's of gewesten ingevoerd worden. En Limburg kan dan in z'n geheel één nieuwe regio worden. Voor de Limburgers verandert er dus helemaal NIETS. En de andere Vlamingen zijn verlost van die provinciale structuur. Iedereen blij dus.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 06:27   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
taal: hoogduitse tongval: 'ich bin krank' en van dat...
cultuur: carnaval, beugelen, vlaai, knapkoeken, limburgs schuttersfeest etc...
mentaliteit: open, gastvrij, vriendelijk (op enkele uitzonderingen na)
landschap: vochtig haspengauw: glooiend heuvelijk landschap met fruitbomen en kastelen, de voerstreek, de maasvallei, de kempen...

enfin, dingen die iedereen toch weet eigenlijk.
En kijk eens aan: niet gehinderd door enige onwetendheid spuit Mitgard hier onzin.

taal: slechts in een deel van Limburg vindt men de typische sleep- en stoottoon alsook de "ich"s en de "dich"s. In een ander gedeelte is die toon totaal afwezig, en weer in een ander gedeelte wordt er Brabants gesproken (alsook een aantal overgangsdialecten)
cultuur: carnaval (ooit van Aalst gehoord? of ligt dat ook in Limburg misschien), vlaaien en knapkoeken als het grote referentie voor de Limburgse cultuur en tenslotte de schuttersfeesten... Oei, oei, dan moet een gedeelte van Antwerpen en Noord-Brabant ook bij Limburg, want jawel, ook daar zijn er schuttersgilden en -feesten
mentaliteit: open en gastvrijheid, ook een kenmerk van het Pajottenland, van Gent(se), van de Vlaamse Ardennen... Of zouden dat ook Limburgers zijn?
landschap: u somt gewoon een verscheidenheid op; Haspengouw is trouwens niet eigen aan Limburg, daar het zich ook voor een gedeelte over de provincie Luik uitstrekt. Daarnaast is het noordwesten van Limburg helemaal niet "glooiend".
Oud 13 september 2007, 06:29   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Provincies geven vaak toch een soort cultureel gebied aan, iets waarop mensen al dan niet terecht trots zijn, het zijn de overblijfselen van aparte staten. Bestuurskundig gezien zijn de provincies tegenwoordig onpraktisch en overbodig. Van waterschappen geloof ik nog wel dat ze iets zinnigs doen, maar volgens mij hoeft er tussen gewest en (evt vergrote) gemeentes niet nog zoiets als een provincie te zitten. Dit is wel alleen zo dankzij de gewesten, een entiteit als België (Nederland trouwens ook) lijkt me lastig te besturen zonder een soort laag tussen rijk en provincie.
Provincies geven niets cultureels aan, maar zijn een schepping van de Franse bezetter in de 18e eeuw. In Parijs heeft men toen de departementsgrenzen bepaald die later ook door de Belgische staat werden overgenomen. Deze grenzen werden geenszins op basis van sociologische, culturele (zeker dat niet, daar de Fransen gewoon het Frans hier opdrongen en voor het overige met niets rekening hielden) of taalkundige elementen bepaald.

De huidige provincies zijn dan ook in niets "overblijfsels van de oude staten".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be