![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Staatssecretaris
|
![]() Welke calvinistische wetten in de 21e eeuw? Daar is in Nederland geen vraag naar, evenaals naar katholieke, moslim- of andere religieuze wetten. Nederland is een seculier land.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 september 2007 om 14:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Men heeft die cijfers niet denk ik. De cijfers voor de zuidelijke provincies zullen waarschijnlijk in Brussel verzameld zijn en die kwamen dus eind 1830 in Belgische handen. Vandaar dat in de publicatie van 1831 alleen de cijfers van de noordelijke provincies (incl. Noord-Brabant, maar excl. Limburg en de zuidelijke provincies) staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Maar misschien kan het NIS je toch wel verder helpen als je een mailtje stuurt? Of heeft men wellicht een bibliotheek? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daarom worden de Vlamingen als tegenprestatie en uit dankbaarheid ook uitgenodigd om zich bij ons aan te sluiten en mee te genieten van de onafhankelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk denk ik, dat na de onafhankelijkheid van Vlaanderen, aansluiting bij Nederland vanuit de politiek meer aangemoedigd zal worden dan vanuit het volk zelf. Ik denk dat de mate waarin het Vlaamse volk invloed uitoefent op de regering dus cruciaal zal zijn!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo g�*�*t dat nu eenmaal is een normale federatie of confederatie. Daar wordt enkel samengedaan wat de afzonderlijke delen nog samen willen doen. De rest doen ze afzonderlijk. Een federatie of confederatie tussen Vlaanderen en Nederland zal dus iets totaal anders zijn dan de dwingelandij van Wallonië tegenover Vlaanderen.
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Gij weet tot op heden niet of het beter is bij de nederlanders samen gaan ipv bij de walen te blijven. Niemand weet dat. Dat mensen het land willen opsplitsen daar kan ik in komen maar om dan een soortgelijk verhaal proberen op te zetten met ander is ridicuul en daar denken niet alleen franstalige zo over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [ZUCHT]Oh hemeltje, moet ik hier echt op antwoorden?[/ZUCHT] Uit respect voor mijn ouders antwoord ik echter wel! Bij ons thuis werd er gewoon bijna niet over politiek of staatsorganisatie gesproken-ik ben de politieke en universitaire homo novus van de familie. Tijdens mijn rechtenstudie heb ik de organisatie en geschiedenis van de Belgische staat bestudeerd en zo leer je de knepen van de Belgische democratie (of althans de juridische vertaling ervan), en dat bedoelde ik met "opgevoed" (let op de aanhalingstekens). Maar ik merk wel dat ik bij jou voor eeuwig en drie dagen het etiket "ondemocratische Nederlanderhater" zal dragen.
Citaat:
Ik vrees voor de democratie omdat religieuze fundamentalisten menen de waarheid in pacht te hebben en daarom weinig respect hebben voor mensen die anders denken of zijn.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
![]() Zonder al die Antwerpenaren die naar Amsterdam trokken was laatstgenoemde stad nog steeds een dorp aan het IJ. Al die Vlamingen die naar het noorden trokken hebben voor een groot deel de Nederlandse cultuur en gewoontes bepaald. Citaat:
Overgens in het oude dialect van mijn, eveneens door Vlamingen groot geworden dorp, zeiden de mensen ook bv manneke ipv mannetje.
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
|
![]() Citaat:
Ik vermoedde van niet, vandaar mijn verbazing. Als je echter inderdaad de democratische rechtstaat aanvaardt, moet je ook aanvaarden dat iedereen vrij kan kiezen welke democratische partij of politicus hij of zij in het parlement wil. Dat is democratie. Aanvaard je dat niet, dan ben je geen democraat. Zo simpel is het. Citaat:
De voorbeelden die je geeft, tonen wat mij betreft aan hoe ver het in België met de democratie gesteld is. Blijkbaar vind je het logisch in het regeerakkoord te bepalen welke wetten er wel en niet worden ingevoerd. Volgens mij hoort dat in het parlement te gebeuren en zijn alle fracties en leden daarbij vrij hun eigen afweging te maken. In een normale democratie kunnen zulke maatregelen dan ook niet ingevoerd worden als daar geen draagvlak voor bestaat. Dat kan alleen in een situatie waarbij regeringsfracties stelselmatig gemuilkorfd worden door het regeerakkoord van de partijleiding en de vrije eigen afweging een uitzondering wordt die zelfs een aparte naam verdient: wisselmeerderheid. Ik kan er niets aan doen, maar wat in België een wisselmeerderheid heet, is in Nederland de normale gang van zaken. En mocht er dan toch een onderwerp zijn waar de regering zo zwaar aan tilt dat de regeringsfracties de regering volgen (de begroting bijvoorbeeld, hoewel daar ook nog volop aan gesleuteld wordt met amendementen), dan is er nog een Eerste Kamer die niet gebonden is aan het regeerakkoord. Bij de ChristenUnie wist men dan ook bij voorbaat al dat de onderhandelingsmarge op ethisch terrein niet al te groot was en er slechts kleine maatregelen mogelijk waren. En dat is maar normaal, gezien die partij slechts zes zetels heeft. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#77 |