Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2007, 13:58   #61
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
En ik stel me de vraag hoe de Vlaming in het algemeen ermee gaat omgaan als er ooit eens calvinistische wetten worden gestemd.
Welke calvinistische wetten in de 21e eeuw? Daar is in Nederland geen vraag naar, evenaals naar katholieke, moslim- of andere religieuze wetten. Nederland is een seculier land.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 september 2007 om 14:01.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 13:59   #62
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
En gaan er in het voormalige vlaanderen dan ook koffieshops komen
Dat moet Vlaanderen zelf weten.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 14:03   #63
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Dat moet Vlaanderen zelf weten.
Omg tis nog nie eens samengevoegd en ze willen hun eigen ding alweer doen.
Zou het dan niet gewoon beter zijn om op uw eigen eilandje te blijven?
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 14:05   #64
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Organiseerde men toen geen tellingen in het huidige België of wil men die niet op de site zetten.
Men heeft die cijfers niet denk ik. De cijfers voor de zuidelijke provincies zullen waarschijnlijk in Brussel verzameld zijn en die kwamen dus eind 1830 in Belgische handen. Vandaar dat in de publicatie van 1831 alleen de cijfers van de noordelijke provincies (incl. Noord-Brabant, maar excl. Limburg en de zuidelijke provincies) staan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 14:14   #65
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Men heeft die cijfers niet denk ik. De cijfers voor de zuidelijke provincies zullen waarschijnlijk in Brussel verzameld zijn en die kwamen dus eind 1830 in Belgische handen. Vandaar dat in de publicatie van 1831 alleen de cijfers van de noordelijke provincies (incl. Noord-Brabant, maar excl. Limburg en de zuidelijke provincies) staan.
Helaas heeft men bij ons niet echt de gewoonte om informatie ook zomaar aan de bevolking te geven via het internet.
Oud 20 september 2007, 14:30   #66
Dimitri

Standaard

Citaat:
Helaas heeft men bij ons niet echt de gewoonte om informatie ook zomaar aan de bevolking te geven via het internet.
Dat krijg je ervan als alles dubbel gedaan moet worden, én in het Nederlands én in het Frans.

Maar misschien kan het NIS je toch wel verder helpen als je een mailtje stuurt? Of heeft men wellicht een bibliotheek?
Oud 20 september 2007, 14:32   #67
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind je het gek?
Na 1830 woonden alleen maar Franstaligen in Belgie.
Dus het archief kun je beter gesloten houden.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 14:36   #68
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Zonder al die Antwerpenaren die naar Amsterdam trokken was laatstgenoemde stad nog steeds een dorp aan het IJ.
Al die Vlamingen die naar het noorden trokken hebben voor een groot deel de Nederlandse cultuur en gewoontes bepaald.
En ook de Nederlandse taal.

Daarom worden de Vlamingen als tegenprestatie en uit dankbaarheid ook uitgenodigd om zich bij ons aan te sluiten en mee te genieten van de onafhankelijkheid.
Oud 20 september 2007, 14:38   #69
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht

Daarom worden de Vlamingen als tegenprestatie en uit dankbaarheid ook uitgenodigd om zich bij ons aan te sluiten en mee te genieten van de onafhankelijkheid.
Eigenlijk denk ik, dat na de onafhankelijkheid van Vlaanderen, aansluiting bij Nederland vanuit de politiek meer aangemoedigd zal worden dan vanuit het volk zelf. Ik denk dat de mate waarin het Vlaamse volk invloed uitoefent op de regering dus cruciaal zal zijn!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 14:39   #70
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Omg tis nog nie eens samengevoegd en ze willen hun eigen ding alweer doen.
Zou het dan niet gewoon beter zijn om op uw eigen eilandje te blijven?
Kijk jongske, jij stelde een vraag en daar is kort en goed op geantwoord: als Vlaanderen onafhankelijk wordt beslist het zelf of het coffeeshops wil zoals in Nederland, of niet.
Zo g�*�*t dat nu eenmaal is een normale federatie of confederatie. Daar wordt enkel samengedaan wat de afzonderlijke delen nog samen willen doen. De rest doen ze afzonderlijk. Een federatie of confederatie tussen Vlaanderen en Nederland zal dus iets totaal anders zijn dan de dwingelandij van Wallonië tegenover Vlaanderen.
Oud 20 september 2007, 14:44   #71
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Kijk jongske, jij stelde een vraag en daar is kort en goed op geantwoord: als Vlaanderen onafhankelijk wordt beslist het zelf of het coffeeshops wil zoals in Nederland, of niet.
Zo g�*�*t dat nu eenmaal is een normale federatie of confederatie. Daar wordt enkel samengedaan wat de afzonderlijke delen nog samen willen doen. De rest doen ze afzonderlijk. Een federatie of confederatie tussen Vlaanderen en Nederland zal dus iets totaal anders zijn dan de dwingelandij van Wallonië tegenover Vlaanderen.
Kijk jongske daar is op geantwoord en ik heb dan weer een vraag gesteld waarop gij antwoordt met een hypothese. En als ge denkt een persoonlijke vete te regelen op het forum zijt ge toch mis.
Gij weet tot op heden niet of het beter is bij de nederlanders samen gaan ipv bij de walen te blijven. Niemand weet dat.
Dat mensen het land willen opsplitsen daar kan ik in komen maar om dan een soortgelijk verhaal proberen op te zetten met ander is ridicuul en daar denken niet alleen franstalige zo over.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 15:22   #72
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Je hebt dat niet van huis uit meegekregen?
[ZUCHT]Oh hemeltje, moet ik hier echt op antwoorden?[/ZUCHT] Uit respect voor mijn ouders antwoord ik echter wel! Bij ons thuis werd er gewoon bijna niet over politiek of staatsorganisatie gesproken-ik ben de politieke en universitaire homo novus van de familie. Tijdens mijn rechtenstudie heb ik de organisatie en geschiedenis van de Belgische staat bestudeerd en zo leer je de knepen van de Belgische democratie (of althans de juridische vertaling ervan), en dat bedoelde ik met "opgevoed" (let op de aanhalingstekens). Maar ik merk wel dat ik bij jou voor eeuwig en drie dagen het etiket "ondemocratische Nederlanderhater" zal dragen.

Citaat:
In welk opzicht vormen zij dan een bedreiging voor de democratie volgens jou? En wat versta je precies onder "calvinistische wetten"?
Ik gebruik die term gewoon als benaming voor alle wetten die gesteund zijn op pilaarbijterij. Nu, ik viseer de calvinisten niet in het bijzonder, het leek me gewoon een duidelijke generieke term. Een voorbeeld buiten de christelijke sfeer: stel dat de islamisten ooit politieke macht krijgen en een Drooglegging in het regeerakkoord krijgen, of het verbod voor vrouwen om ongesluierd buiten te komen, of de verplichting om tijdens wachtdiensten ook vrouwelijke gynaecologen paraat te houden,...
Ik vrees voor de democratie omdat religieuze fundamentalisten menen de waarheid in pacht te hebben en daarom weinig respect hebben voor mensen die anders denken of zijn.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 15:48   #73
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Zonder al die Antwerpenaren die naar Amsterdam trokken was laatstgenoemde stad nog steeds een dorp aan het IJ.
Al die Vlamingen die naar het noorden trokken hebben voor een groot deel de Nederlandse cultuur en gewoontes bepaald.

Citaat:

Ja, het Leids stadsdialect zit vol met Vlaamse uitdrukkingen en het had ook maar weinig gescheeld of het verkleinwoord -ke was ook in Noord-Nederland ingeburgerd.
Overgens in het oude dialect van mijn, eveneens door Vlamingen groot geworden dorp, zeiden de mensen ook bv manneke ipv mannetje.
Oud 20 september 2007, 15:51   #74
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja, het Leids stadsdialect zit vol met Vlaamse uitdrukkingen en het had ook maar weinig gescheeld of het verkleinwoord -ke was ook in Noord-Nederland ingeburgerd.
Overgens in het oude dialect van mijn, eveneens door Vlamingen groot geworden dorp, zeiden de mensen ook bv manneke ipv mannetje.
In Nederland zegt men vaker ''menneke'', maar dat is negatief bedoeld.
Oud 20 september 2007, 15:54   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
[ZUCHT]Oh hemeltje, moet ik hier echt op antwoorden?[/ZUCHT] Uit respect voor mijn ouders antwoord ik echter wel! Bij ons thuis werd er gewoon bijna niet over politiek of staatsorganisatie gesproken-ik ben de politieke en universitaire homo novus van de familie. Tijdens mijn rechtenstudie heb ik de organisatie en geschiedenis van de Belgische staat bestudeerd en zo leer je de knepen van de Belgische democratie (of althans de juridische vertaling ervan), en dat bedoelde ik met "opgevoed" (let op de aanhalingstekens). Maar ik merk wel dat ik bij jou voor eeuwig en drie dagen het etiket "ondemocratische Nederlanderhater" zal dragen.
Dat merk je dan verkeerd. Je was me eerlijk gezegd nog niet opgevallen - of zijn we elkaar al eens eerder in een discussie tegengekomen? In dat geval ben ik die vergeten, sorry. Ik reageer enkel op je opmerking, die op mij inderdaad ondemocratisch overkomt. Met de vraag over wat je van huis uit hebt meegekregen, bedoelde ik enkel of het respect voor de democratische rechtstaat van huis uit meegekomen is. Of er veel of weinig over politiek werd gesproken, doet niet zoveel ter zake. Het gaat erom of je ouders staatsvijandig zijn en dat meegegeven hebben of niet.

Ik vermoedde van niet, vandaar mijn verbazing. Als je echter inderdaad de democratische rechtstaat aanvaardt, moet je ook aanvaarden dat iedereen vrij kan kiezen welke democratische partij of politicus hij of zij in het parlement wil. Dat is democratie. Aanvaard je dat niet, dan ben je geen democraat. Zo simpel is het.

Citaat:
Ik gebruik die term gewoon als benaming voor alle wetten die gesteund zijn op pilaarbijterij. Nu, ik viseer de calvinisten niet in het bijzonder, het leek me gewoon een duidelijke generieke term. Een voorbeeld buiten de christelijke sfeer: stel dat de islamisten ooit politieke macht krijgen en een Drooglegging in het regeerakkoord krijgen, of het verbod voor vrouwen om ongesluierd buiten te komen, of de verplichting om tijdens wachtdiensten ook vrouwelijke gynaecologen paraat te houden,...
Ik vrees voor de democratie omdat religieuze fundamentalisten menen de waarheid in pacht te hebben en daarom weinig respect hebben voor mensen die anders denken of zijn.
Dat laatste geldt evenzeer voor atheïstische fundamentalisten tegenover mensen die wel een godsdienst aanhangen. (Je hoeft je niet aangesproken te voelen.)

De voorbeelden die je geeft, tonen wat mij betreft aan hoe ver het in België met de democratie gesteld is. Blijkbaar vind je het logisch in het regeerakkoord te bepalen welke wetten er wel en niet worden ingevoerd. Volgens mij hoort dat in het parlement te gebeuren en zijn alle fracties en leden daarbij vrij hun eigen afweging te maken. In een normale democratie kunnen zulke maatregelen dan ook niet ingevoerd worden als daar geen draagvlak voor bestaat. Dat kan alleen in een situatie waarbij regeringsfracties stelselmatig gemuilkorfd worden door het regeerakkoord van de partijleiding en de vrije eigen afweging een uitzondering wordt die zelfs een aparte naam verdient: wisselmeerderheid. Ik kan er niets aan doen, maar wat in België een wisselmeerderheid heet, is in Nederland de normale gang van zaken. En mocht er dan toch een onderwerp zijn waar de regering zo zwaar aan tilt dat de regeringsfracties de regering volgen (de begroting bijvoorbeeld, hoewel daar ook nog volop aan gesleuteld wordt met amendementen), dan is er nog een Eerste Kamer die niet gebonden is aan het regeerakkoord.

Bij de ChristenUnie wist men dan ook bij voorbaat al dat de onderhandelingsmarge op ethisch terrein niet al te groot was en er slechts kleine maatregelen mogelijk waren. En dat is maar normaal, gezien die partij slechts zes zetels heeft.
Oud 20 september 2007, 16:13   #76
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In Nederland zegt men vaker ''menneke'', maar dat is negatief bedoeld.
Dat moet vast Apeldoorns zijn....
Oud 20 september 2007, 16:15   #77
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet vast Apeldoorns zijn....
Neen hoor. Ik hoor wel vaker zeggen: ''Wat een irritant menneke is dat toch'', of ''moet je dat menneke zien''. Meestal is dat bedoeld voor kleine dikke mannetjes die nogal zielig overkomen.
Oud 20 september 2007, 16:54   #78
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Neen hoor. Ik hoor wel vaker zeggen: ''Wat een irritant menneke is dat toch'', of ''moet je dat menneke zien''. Meestal is dat bedoeld voor kleine dikke mannetjes die nogal zielig overkomen.
In Brabant komt dat veel voor.
Oud 20 september 2007, 16:55   #79
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Brabant komt dat veel voor.
Gek, in Gelderland wordt dat ook veel gebruikt, volgens mij zelfs in Holland ook.
Oud 10 oktober 2007, 15:17   #80
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:

Over enige tijd zullen we iets meer weten over onze taal

http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=1828
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be