Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2007, 00:03   #61
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Een heel effectieve manier om het onderwerp onder de aandacht te brengen was in NL om een maand of twee voor de verkiezingen met veel tamtam een onderzoek te presenteren waaruit blijkt hoe makkelijk de computer afgeluisterd en de software gemanipuleerd kan worden. Nu, in België zijn de stemcomputers al afgeschreven begrijp ik, maar men wil toch weer nieuwe aanschaffen die volgens het bestaande concept werken. Dan is het zaak zo'n nieuwe computer zien te bemachtigen en aan te tonen dat ook die niet veilig zijn.
In België kunnen de stemmachines niet meer gebruikt worden. Ze zijn inderdaad hun houdbaarheidsdatum voorbij.

De nieuwe regering zal moeten beslissen of 'het experiment' met geautomatiseerde verkiezingen dat zonder voorafgaand parlementair, laat staan publiek, debat aan de kiezer werd opgedrongen, nu al of niet moet worden verdergezet, en indien ja, welke machines daar dan precies voor zullen worden gebruikt.

Ik hoop dat 'we' voor het zover is voldoende slagkracht zullen hebben om een verdere 'automatisering' van één van de weinige democratische rechten waarover 'we' als gewone burger beschikken te kunnen verhinderen.

'We' kunnen daarvoor niet wachten tot 'we' een stemmachine op de kop kunnen tikken, want dan is het eigenlijk al te laat.

Hoedanook blijft 'traditioneel' stemmen goedkoper dan 'elektronisch' stemmen, en het ziet er helaas naar uit dat dat het enige argument is waarmee 'traditionele' politici te overtuigen vallen.

Het feit dat fundamentele voorwaarden als 'gewaarborgd stemgeheim' en 'controleerbaarheid van de verkiezingen door om het even welke kiezer' in 'geautomatiseerde verkiezingen' niet langer vervuld worden, blijkt voor de meeste politici (zeker in Vlaanderen) allerminst van belang.

Ik vind het evenwel vooral verbijsterend dat ook het brede publiek daar niet om blijkt te geven.

Ik hoop echter binnenkort positiever nieuws te kunnen brengen.

Laatst gewijzigd door djimi : 3 november 2007 om 00:04.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 19:49   #62
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hoedanook blijft 'traditioneel' stemmen goedkoper dan 'elektronisch' stemmen, en het ziet er helaas naar uit dat dat het enige argument is waarmee 'traditionele' politici te overtuigen vallen.

Het feit dat fundamentele voorwaarden als 'gewaarborgd stemgeheim' en 'controleerbaarheid van de verkiezingen door om het even welke kiezer' in 'geautomatiseerde verkiezingen' niet langer vervuld worden, blijkt voor de meeste politici (zeker in Vlaanderen) allerminst van belang.

Ik vind het evenwel vooral verbijsterend dat ook het brede publiek daar niet om blijkt te geven.

Ik hoop echter binnenkort positiever nieuws te kunnen brengen.
Ik vind dat niet zo vreemd. In België hoeft men niet te zorgen voor een zo hoog mogelijke opkomst, mensen worden verplicht te stemmen. Dan is er geen stok achter de deur om te zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt. Tel daarbij op dat het vertrouwen van de gemiddelde kiezer in de politiek in Vlaanderen naar mijn indruk - corrigeer me maar als ik het fout heb - sowieso tot onder het vriespunt is gedaald, en het is absoluut niet vreemd dat velen hier ook niet meer warm of koud van worden.

Toch denk ik dat het opzetten van een campagne tegen stemcomputers, waarin gewezen wordt op de gevaren en onzekerheid, de beste manier is om zowel de bevolking als - in reactie daarop - de politiek te bereiken. De groep Wijvertrouwenstemcomputersniet bestond in NL ook al jaren zonder dat er ooit iemand van had gehoord... totdat ze in volle campagnetijd aantoonden hoe riskant die stemcomputers eigenlijk wel zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 22:03   #63
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Ook bij ons zo rap mogelijk afschaffen, dat stemmen op de computer. Men kan zich immers ernstig vragen stellen bij de uitslagen van de gemeenteverkiezingen in Antwerpen, als men weet dat de computers er worden beheerd door Telepolis, de stedelijke computerpool, waar de voorzitter niemand minder is dan... Patrick Janssens. Of heeft hij inmiddels ontslag genomen uit die functie? Dat zou niet meer als normaal zijn.

idd, eigenlijk afschaffen, nu niets meer dan miserie alom.
en ja, via internet eens proberen stemmen ?

papier heeft idd al bewezen beter te zijn, veel minder problemen qua organisatie, kijk mr nr de uitslagen en de tijd die het neemt om ze bekend te maken. negen op de tien keer is eerst een hoop miserie om die computers aan de praat te krijgen en dan nog ....

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be