Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2007, 16:02   #61
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Je bedoelt eigenlijk : als je nooit een antwoordt krijgt dat je aanstaat. Ik heb hier al diverse malen op geantwoordt, en jij noch iemand anders kan er een speld tussen krijgen.

Vlamingen zijn gedurende 178 jaar een volk geworden, gemaakt door de omstandigheden die "belgie" heten, en niet in het minst noemen we ons allemaal Vlamingen omdat de rest van de wereld dat doet!

Wie zijn wij om te contesteren hoe de rest van de wereld ons bekijkt? Wij zijn Vlamingen want wij zijn "les sales flamins" voor de franstaligen.

Met alle respect, Eddy. Ik ben nog niet zo lang actief op het forum en heb vele discussies gemist. Ik verlang geen antwoord dat me bevalt maar gewoon een antwoord. Ik herinner me uit vorige posts dat je ook wat Walen kent. Noemen ze jou "un sale Flamin"? Degene die ik ken noemen mij in ieder geval niet zo.

Laatst gewijzigd door Tommm : 18 oktober 2007 om 16:04.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2007, 16:09   #62
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans portreteer je je zelf hier nogal graag als Belgisch Nationalist...
Dat is jouw opvatting, ik vind het gewoon overbodig, dat streven naar onafhankelijkheid maar wil het wel begrijpen.
Oud 18 oktober 2007, 16:09   #63
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Met alle respect, Eddy. Ik ben nog niet zo lang actief op het forum en heb vele discussies gemist. Ik verlang geen antwoord dat me bevalt maar gewoon een antwoord. Ik herinner me uit vorige posts dat je ook wat Walen kent. Noemen ze jou "sale Flamin"? Degene die ik ken in ieder geval niet.
Daarom dat ik stel dat de geschiedenis van de laatste 178 jaar ons gemaakt heeft wat we zijn. "Les sales Flamins" is er géén korte periode is, en nu hebben we het gebracht tot zwammen... IEDEREEN beschouwd ons als een volk, ook de Walen. Waarom zouden wij dat NIET mogen zijn/denken/voelen?

Om op je apartte vraag te beantwoorden : ik denk niet dat de meeste Walen hier op dit forum mij een sale flamin zouden noemen, enkelen uitgezonderd, en in Wallonië ondervind ik dit ook niet.

Ik stel dan ook dat niet alleen Vlaanderen onder het belgische juk leeft, maar ook Wallonië. Als al het geld dat naar die superstructuur is gegaan en verkwist aan de deelstaten was toegekomen, hadden we er al lang anders voorgestaan, vooral Wallonië dan!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2007, 16:13   #64
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is jouw opvatting, ik vind het gewoon overbodig, dat streven naar onafhankelijkheid maar wil het wel begrijpen.
ALs je een beetje echte geschiedenis van België en Vlaanderen leert, zou je moeten opvallen dat de constructie niet echt stevig staat, ondanks alle mogelijke lijm en ondersteuners. Onafhankelijkheid is gewoon een logisch gevolg van de slechte belgische structuur, een structuur ooit opgezet met het doel om Vlaanderen te verfransen. Dat is niet gelukt, maar men blijft proberen op alle mogelijke manieren, en je kan niet anders dan dat toegeven, nietwaar? Dat door de politiekers en de bourgoisie alle franstaligen over dezelfde kam geschoren worden, is een jammerlijke zaak, maar bijna onvermijdelijk door de ingewikkeldheid van de situatie, die niet zomaar op 1-2-3 is uit te leggen...

.
Oud 18 oktober 2007, 17:10   #65
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de smurfen, dié zijn pas een volk.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2007, 17:11   #66
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht

en de teletubbies!

.
Oud 18 oktober 2007, 17:15   #67
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen zijn gedurende 178 jaar een volk geworden, gemaakt door de omstandigheden die "belgie" heten, en niet in het minst noemen we ons allemaal Vlamingen omdat de rest van de wereld dat doet!
dus 178 jaar geleden waren er geen Vlamingen?
Oké, als gij het zegt zal't wel waar zijn (blijft natuurlijk de vraag wie er op de Groningenkouter stond toen, in 1302).

Citaat:
Wie zijn wij om te contesteren hoe de rest van de wereld ons bekijkt? Wij zijn Vlamingen want wij zijn "les sales flamins" voor de franstaligen.
Wie zijn de joden om te contesteren hoe de rest van de wereld hen bekijkt? Zij zijn joden want zij zijn "de vuile haakneuzen" voor de nazi's.

Laatst gewijzigd door driewerf : 18 oktober 2007 om 17:15.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2007, 17:29   #68
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
dus 178 jaar geleden waren er geen Vlamingen?
Oké, als gij het zegt zal't wel waar zijn (blijft natuurlijk de vraag wie er op de Groningenkouter stond toen, in 1302).

Wie zijn de joden om te contesteren hoe de rest van de wereld hen bekijkt? Zij zijn joden want zij zijn "de vuile haakneuzen" voor de nazi's.
Moety ik nu echt elke keer een boek gaan schrijven? Als ik spreek van de tijd daar VOOR, zoals 1302, dan zeggen ze : jamaar, antwerpenaren zijn branbanders etc...

Daarom dus : wie zich NU Vlaming noemt, heeft dat te danken aan de belgische geschiedenis

.
Oud 18 oktober 2007, 17:34   #69
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moety ik nu echt elke keer een boek gaan schrijven? Als ik spreek van de tijd daar VOOR, zoals 1302, dan zeggen ze : jamaar, antwerpenaren zijn branbanders etc...

Daarom dus : wie zich NU Vlaming noemt, heeft dat te danken aan de belgische geschiedenis
hetgeen de notie "een volk" - en daarmee alle mogelijke nationalistisch gezwets op wel zeer losse schroeven zet. Waarvoor dank.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2007, 17:45   #70
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:

.

Bij mijn weten, stonden daar ook WALEN!!
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2007, 17:45   #71
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat "nen anderen gazet"?? waar woon je?? Kheb de voorhamer al weesten kopen nu nog jouw ramen vinden??
Geef toe, La Libre is niet meer wat het geweest is ...
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2007, 17:49   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan vond je het streven naar onafhankelijkheid in 1830 dus ook overbodig. Fijn. Zullen we die dan maar ongedaan maken en doorgaan met de tijd vóór de Belgische secessie?
Oud 18 oktober 2007, 18:07   #73
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht

Leuke avatar. Is ze Belgisch, die blonde?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2007, 18:09   #74
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
Bij mijn weten, stonden daar ook WALEN!!
Henegouwenaars om precies te zijn. En de Vlaamse graaf sprak Frans. Toen zeurden de Vlamingen niet.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 18 oktober 2007 om 18:09.
Oud 18 oktober 2007, 18:10   #75
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defred1 Bekijk bericht
Daar gaan we weer...

Nu ja ons laurette zegt toch ook dat we een volk zijn, allé volgens haar behoren we eerder tot de klasse van de zwammen!
Dat komt door al uw gezwam. Wist u dat niet?
Oud 18 oktober 2007, 18:11   #76
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
hetgeen de notie "een volk" - en daarmee alle mogelijke nationalistisch gezwets op wel zeer losse schroeven zet. Waarvoor dank.
JIJ mag ontkennen AL wat je wil, maar weet dat INTERNATIONAAL volkeren wél erkend worden. Voormij geen probleem als je graag de zonderling speelt, maar je kan niet ontkennen dat men spreekt over "de vlamingen" en dan heeft men het wel degelijk over ons volk.
Ik denk dus eerder dat je jezelf wat op losse schroeven zet door de internationaal erkende notie "volk" trachten te ontkennen... misschien ergens een los schroefje?

.
Oud 18 oktober 2007, 18:11   #77
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Je denkt teveel in hokjes.
Allez gij. Een Vlaams-nationalist die dat aan een ander verwijt. Freud zou hier werk hebben.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 18 oktober 2007 om 18:11.
Oud 18 oktober 2007, 18:14   #78
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Van een drietalig iemand die elke dag 3 kranten leest mag men toch wel verwachten dat hij een citaat juist kan interpreteren.

Het gaat hem om de gemeenschapelijke publieke cultuur, in Nietzsche's tijd was een krant nu eenmaal het belangrijkste onderdeel van de publieke cultuur. Vandaag is er nog een heleboel bijgekomen(TV, internet,...)

Waarom zullen links-liberale intellectuelen van West-Vlaanderen tot Limburg De Morgen lezen terwijl links-liberalen in Nederland eerder De Volkrant lezen?
Waarom doen centrum(-rechtse) intellectuelen in hetzelfde gebied hetzelfde met De Standaard?
Waarom lezen "lager-opgeleiden" in,van West-Vlaanderen tot Limburg, Het Laatste Nieuws? Terwijl dezelfde categorie mensen 5 km over de Vlaamse grens eerder De Telegraaf(NL) of La Derniere Heure(WAL) lezen?

Hetzelfde verhaaltje kan maken met TV-Zenders.

Of kijk naar de schrijvers: Herman Brusselmans, Tom Lanoye, Pieter Aspe hebben alle drie een zeer verschillend publiek/schrijfstijl. Maar toch bevinden de meeste van hun lezers zich in één en hetzelfde gebied(zijnde Vlaanderen).
Zijn dat nu juist geen goede Belgen?

Wat kan het ons bommen dat hun lezers zich meestal in één taalgebied bevinden? De lezers van Simenon of Hergé bevinden zich in héél de wereld.
Oud 18 oktober 2007, 18:15   #79
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dan vond je het streven naar onafhankelijkheid in 1830 dus ook overbodig. Fijn. Zullen we die dan maar ongedaan maken en doorgaan met de tijd vóór de Belgische secessie?
Nee.
Oud 18 oktober 2007, 18:16   #80
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Henegouwenaars om precies te zijn. En de Vlaamse graaf sprak Frans. Toen zeurden de Vlamingen niet.
Nee, ze zeurden niet. Ze maakten er korte metten mee...
Waarom wil je dit ophalen? Nostalgie? Wil je nog een pakje slaag of zo?

.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be