Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2007, 16:13   #61
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
nog zo eentje... onverzettelijkheid en overtuigd van het eigen grote gelijk... geen enkele aanzet tot debat... geen enkele opening om te begrijpen wat de andere wilt zeggen...

ps. mijn mening? is net nu zo moeilijk voor beide partijen om elkaars taal te respecteren? franstaligen die geen nederlands kunnen? zo zijn er inderdaad genoeg. maar ik ken ook voldoende vlamen die geen letter frans kunnen en die in de ardennen consequent nederlands spreken, of zich er zelfs in het engels vanaf maken... of die heel het kot bijeen brullen als ze in een restaurant in brussel in gbrekkig nederlands geholpen worden.
Ik kan ze wel volgen die Franstaligen die geen Nederlands willen leren, straks hebben ze het toch voor niks meer nodig.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:09   #62
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De grenzen liggen waar ze liggen en zullen daar blijven liggen. Ook als de Franstaligen blijven weigeren om de streektaal te leren.
Taalgrenzen zijn gekke lijntjes in zieke geesten.
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:11   #63
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Ok, het Nederlands in gans België.

Afschaffen die pariteit in de regering en die alarmbellen doven.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:15   #64
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Ok, het Nederlands in gans België.

Afschaffen die pariteit in de regering en die alarmbellen doven.
Wettelijk alleen nederlands in het gemeentehuis, maar gebruik van tolk en/of sociaal assistent is toegestaan.
In de rest van het land vrij taalgebruik waar je gaat of staat.
Mijn gedacht!
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:32   #65
straatrue
Minister-President

Standaard

Mogen schepenen in de Vlaamse gemeenteraden ook citeren in het FR?

Bijvoorbeeld zeggen:

Ik citeer even wat ik onlangs gelezen heb: "Je veux ..." en intussen citeren ze hun voorstel in het Frans.

Altijd mogelijk om de wet te omzeilen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:45   #66
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Dom, achterlijk ééntalig frans? Nee, niet in Vlaanderen!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 21:14   #67
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Dom, achterlijk ééntalig frans? Nee, niet in Vlaanderen!
Ach laat maar Eddy, dit is nog maar eens een bewijs van:

http://forum.politics.be/showpost.ph...64&postcount=2
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 08:06   #68
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Kunnen we het even omkeren?

Steeds partij trekken voor de Vlaams-nationalistjes

Wanneer een franstalige een bepaalde uitspraak doet over Vlamingen zullen de Vlaams-Nationalistes moord en brand schreeuwen. Als een Vlaming echter collectief de Franstaligen beledigt, zwijgt men als vermoord. Idem op het vlak van de comunautaire verhoudingen. Steeds vindt men de verzuchtingen van de Vlaams nationalisten gerechtvaardigd, terwijl de verzuchtingen van de Franstaligen/Wallonie gemarginaliseerd worden en als egoïstisch, extremistisch en onverdraagzaam bestempeld worden. Een federale kieskring is een Waalse eis en dus bij voorbaat negatief. Nederlandstaligen in Vlaanderen er op wijzen dat in bepaalde gemeenten 80% franstalig is en hen verzoeken om frans te mogen gebruiken, is een teken van onverdraagzaamheid.

Maar, meneer, we zijn in Vlaanderen... nederlandstalig grondgebied...

Fuck that...

Laten we nu eens eindelijk met die zever stoppen en naar een tweetalig Belgie evolueren... iedereen nederlands- en franstalig...

Zou toch mooi zijn?
Oud 23 oktober 2007, 08:11   #69
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we nu eens eindelijk met die zever stoppen en naar een tweetalig Belgie evolueren... iedereen nederlands- en franstalig...
Als ge van zever spreekt...
Oud 23 oktober 2007, 08:23   #70
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zou toch mooi zijn?

Een tweetalig België of een tweetalig Vlaanderen?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 08:40   #71
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de franstaligen wilden geen algemene tweetaligheid. Vandaar dat de taalgrens werd ingevoerd.
Franstaligen hebben al moeite om de tweetaligheid te respecteren en uit te voeren in Brussel. Waarom zouden ze dat dan wel aankunnen in heel wallonië?
Is geloven in de totale tweetaligheid niet een beetje naief? Verbeter me als ik verkeerd ben
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 08:41   #72
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waaroim hebben de zieke geesten in de faciliteitengemeenten het gisteren dan nodig gevonden om die resoluties te stemmen? Als het toch maar gekke lijntjes zijn zou er voor een franstalige geen probleem moeten zijn om in Vlaanderen te wonen?

De waarheid is natuurlijk heel anders dans jij het hier voorstelt : de gekke lijntjes, dat zijn de lijntjes die de Vlamingen trekken. De lijntjes die de franstaligen rond die gemeenten willen trekken (om ze bij Brussel te voegen), die zijn natuurlijk niet gek, non Monsieur. DIE lijnen zijn redelijk, hoffelijk, rechtvaardig enz, enz.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 08:41   #73
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunnen we het even omkeren?

Steeds partij trekken voor de Vlaams-nationalistjes

Wanneer een franstalige een bepaalde uitspraak doet over Vlamingen zullen de Vlaams-Nationalistes moord en brand schreeuwen. Als een Vlaming echter collectief de Franstaligen beledigt, zwijgt men als vermoord. Idem op het vlak van de comunautaire verhoudingen. Steeds vindt men de verzuchtingen van de Vlaams nationalisten gerechtvaardigd, terwijl de verzuchtingen van de Franstaligen/Wallonie gemarginaliseerd worden en als egoïstisch, extremistisch en onverdraagzaam bestempeld worden. Een federale kieskring is een Waalse eis en dus bij voorbaat negatief. Nederlandstaligen in Vlaanderen er op wijzen dat in bepaalde gemeenten 80% franstalig is en hen verzoeken om frans te mogen gebruiken, is een teken van onverdraagzaamheid.

Maar, meneer, we zijn in Vlaanderen... nederlandstalig grondgebied...

Fuck that...

Zou toch mooi zijn?
Het zijn wel de Franstaligen die zich indertijd steeds met hand en tand verzet hebben tegen de invoering van tweetaligheid over gans België en aparte taalgebieden eisten, niet de Vlamingen. Dit omdat meer Vlamingen het Frans beheersten dan omgekeerd, waardoor de overheidsfuncties in Wallonië systematisch door Vlamingen ingenomen geweest zouden zijn. Bovendien was men er in Wallonië als de dood voor dat de vele inwijkelingen uit Vlaanderen eveneens taalrechten zouden krijgen, waardoor de ééntaligheid aldaar in het gedrang gekomen zou zijn. Zelf nu nog hanteren de Franstaligen in Wallonië het territorialiteitsprincipe, terwijl ze in Vlaanderen het personaliteitsprincipe willen toepassen. Dus voortaan misschien even je pijlen ook op hen richten in plaats van steeds maar weer impulsief de Vlamingen met alle zonden van Israël te beladen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 08:41   #74
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Een tweetalig België of een tweetalig Vlaanderen?
Vinger op de wonde. Uiteindelijk zal het uitdraaien op dezelfde soort tweetaligheid als in brussel denk ik: franstaligen praten frans, vlamingen praten nederlands (als het lukt) en anders frans.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 08:46   #75
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:

Zou toch mooi zijn?
Khonner wordt eens wakker jong. Die loze oproepen worden al 70 jaar in de lucht gestuurd. Tevergeefs. Met andere woorden : tweetaligheid dat dekreteer je niet en ook al zou jij met je toverstok alle Belgen tweetalig maken, dan nog heb je slechts een deel van het probleem opgelost. De politieke tegenstellingen, die blijven immers. Bovendien is België bijlange niet het enige land die met taalproblemen te maken heeft.

De taalgrens definbitief vastleggen, dat is een oplossing. De oorlogen stoppen pas als de grenzen definitief vastleggen. Noem het zever zoveel je wil, de mens is geen engel en heeft altijd oorlogen uitgevochten over het soort zever dat jij aanklaagt. De huidige oorlog tussen Vlamingen en Walen valt nog mee : er komt geen geweld aan te pas.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 09:46   #76
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Vinger op de wonde. Uiteindelijk zal het uitdraaien op dezelfde soort tweetaligheid als in brussel denk ik: franstaligen praten frans, vlamingen praten nederlands (als het lukt) en anders frans.
Ik vraag het me gewoon af omdat het gebied dat betwist wordt steeds in Vlaanderen ligt. Een houding van "laat maar doen" is dus niet neutraal. Dat zou ze wel zijn als het gebruik van het Nederlands in gemeenten in Wallonië gevraagd wordt en van Frans in Vlaanderen.
Oud 23 oktober 2007, 10:52   #77
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Khonner wordt eens wakker jong. Die loze oproepen worden al 70 jaar in de lucht gestuurd. Tevergeefs. Met andere woorden : tweetaligheid dat dekreteer je niet en ook al zou jij met je toverstok alle Belgen tweetalig maken, dan nog heb je slechts een deel van het probleem opgelost. De politieke tegenstellingen, die blijven immers. Bovendien is België bijlange niet het enige land die met taalproblemen te maken heeft.

De taalgrens definbitief vastleggen, dat is een oplossing. De oorlogen stoppen pas als de grenzen definitief vastleggen. Noem het zever zoveel je wil, de mens is geen engel en heeft altijd oorlogen uitgevochten over het soort zever dat jij aanklaagt. De huidige oorlog tussen Vlamingen en Walen valt nog mee : er komt geen geweld aan te pas.
ik ben wakker hoor

ik stel me enkel de volgende vragen:
1) waarom kan je niet federaal stemmen voor het federale niveau. dit lijkt me de logica zelve in een land met een structuur als belgie
2) waarom zien we de werkelijkheid niet onder ogen, nl. dat in de faciliteitengemeenten ondertussen tot 80% van de bevolking eerder franstalig is en niet nederlandstalig

trouwens, ik ben het niet eens met de huidige communautaire "oorlog".

en denk hier eens over na. Brussel kent nog een 15% nederlandstaligen die allerlei voordelen hebben en bescherming genieten. gegarandeerde tweetaligheid: in ziekenhuizen en gemeentehuizen van brusselse gemeentes, ook door de politie, ben ik altijd keurig in het Nederlands geholpen. nooit problemen gehad. wist jij dat als je van een politieagent een boete in het frans krijgt in brussel deze kan aanvechten als je nederlandstalig bent? en in tegenstelling tot wat iedereen beweert proberen de meeste winkeliers, restauranthouders, cafehouders, etc... wel degelijk nederlands te spreken als je zelf in t nederlands begint.

franstaligen in de rand hebben deze voorrechten niet. hoewel zij daar zelfs de meerdderheid uitmaken. ik vind dit een zeer bizarre toestand. en kan de opmerkingen van sommige fdf-ers best begrijpen. voor de hardcore vlaams nationalist zal ik dan wel weer uitgescholden worden als volksverrader, maar daar trek ik me dus echt niks van aan.

ik vind het gewoon zo bizar dat in gemengde taalgebiden men zo hard zou vasthangen aan 1 taal terwijl de realiteit helemaal anders is.

en dit geldt zowel voor de vlaamse rand als de waalse rand rond brussel (waar ook steeds meet vlamingen gaan wonen). beide partijen willen strikt aan hun eigen taaltje vasthouden, maar de realiteit is nu eenmaal anders...
Oud 23 oktober 2007, 11:34   #78
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
ik ben wakker hoor

ik stel me enkel de volgende vragen:
1) waarom kan je niet federaal stemmen voor het federale niveau. dit lijkt me de logica zelve in een land met een structuur als belgie
Dat vind ik niet. In een federale staat is het meest logische een verkiezing per deelstaat. Zwitserland is een goed voorbeeld hiervan, net als Amerika. Duitsland is wat atypischer, maar ook daar gebeurt het per Land.

Citaat:
2) waarom zien we de werkelijkheid niet onder ogen, nl. dat in de faciliteitengemeenten ondertussen tot 80% van de bevolking eerder franstalig is en niet nederlandstalig
De werkelijkheid is dat de inwoners van die gebieden zich te schikken hebben naar de wetten van het land. Die wetten, ook gestemd door Franstaligen, hebben bepaald dat het Vlaams Gewest eentalig Nederlands is. Om een goede Belgische verstandhouding te waarborgen is het best dat men zich daar ook aan houdt, want die taalvrijheid kan best vergeleken worden met imperialisme. Of zou jij het normaal vinden dat De Panne aangehecht wordt bij Frankrijk als daar meer Fransen wonen? Of Voeren bij Nederland?

Vergis u niet: zulke provocaties kunnen een echte katalysator zijn in het absurde van een boedelscheiding. Volgens mij hebben die aktiegroepen na afloop van die gemeenteraden een serieuze kroegentocht gehouden om te vieren dat die domme Franstaligen een diplomatieke blunder hebben gemaakt.
Oud 23 oktober 2007, 11:46   #79
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Nee hoor, wij zijn er ons terdege van bewust. Maar het is een VLAAMSE eis : een eis van de VLAAMSE REGERING om BHV te spitsen, en DAT zal gebeuren, tot spijt van wie het benijdt
waar blijf jij dat optimisme toch vandaan halen, iedereen weet dat de kieskring niet zal gesplitst worden, dat is immers het lepeltje suiker van BDW, en toch niet willen geloven,....
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 11:50   #80
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Waarom zou er uberhaupt een tegenprestatie moeten komen? De huidige situatie is toch gewoon ongrondwettelijk? De Walen moeten gewoon de wet naleven, daar hoef je toch geen tegenprestatie voor te verwachten?
1 kieskring is ook grondwettelijk,....
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be