![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
In de rest van het land vrij taalgebruik waar je gaat of staat. Mijn gedacht! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister-President
|
![]() Mogen schepenen in de Vlaamse gemeenteraden ook citeren in het FR?
Bijvoorbeeld zeggen: Ik citeer even wat ik onlangs gelezen heb: "Je veux ..." en intussen citeren ze hun voorstel in het Frans. Altijd mogelijk om de wet te omzeilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...64&postcount=2 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kunnen we het even omkeren?
Steeds partij trekken voor de Vlaams-nationalistjes Wanneer een franstalige een bepaalde uitspraak doet over Vlamingen zullen de Vlaams-Nationalistes moord en brand schreeuwen. Als een Vlaming echter collectief de Franstaligen beledigt, zwijgt men als vermoord. Idem op het vlak van de comunautaire verhoudingen. Steeds vindt men de verzuchtingen van de Vlaams nationalisten gerechtvaardigd, terwijl de verzuchtingen van de Franstaligen/Wallonie gemarginaliseerd worden en als egoïstisch, extremistisch en onverdraagzaam bestempeld worden. Een federale kieskring is een Waalse eis en dus bij voorbaat negatief. Nederlandstaligen in Vlaanderen er op wijzen dat in bepaalde gemeenten 80% franstalig is en hen verzoeken om frans te mogen gebruiken, is een teken van onverdraagzaamheid. Maar, meneer, we zijn in Vlaanderen... nederlandstalig grondgebied... Fuck that... Laten we nu eens eindelijk met die zever stoppen en naar een tweetalig Belgie evolueren... iedereen nederlands- en franstalig... Zou toch mooi zijn?
![]() |
#69 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#70 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Franstaligen hebben al moeite om de tweetaligheid te respecteren en uit te voeren in Brussel. Waarom zouden ze dat dan wel aankunnen in heel wallonië? Is geloven in de totale tweetaligheid niet een beetje naief? Verbeter me als ik verkeerd ben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De waarheid is natuurlijk heel anders dans jij het hier voorstelt : de gekke lijntjes, dat zijn de lijntjes die de Vlamingen trekken. De lijntjes die de franstaligen rond die gemeenten willen trekken (om ze bij Brussel te voegen), die zijn natuurlijk niet gek, non Monsieur. DIE lijnen zijn redelijk, hoffelijk, rechtvaardig enz, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De taalgrens definbitief vastleggen, dat is een oplossing. De oorlogen stoppen pas als de grenzen definitief vastleggen. Noem het zever zoveel je wil, de mens is geen engel en heeft altijd oorlogen uitgevochten over het soort zever dat jij aanklaagt. De huidige oorlog tussen Vlamingen en Walen valt nog mee : er komt geen geweld aan te pas. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Parlementslid
|
![]() Ik vraag het me gewoon af omdat het gebied dat betwist wordt steeds in Vlaanderen ligt. Een houding van "laat maar doen" is dus niet neutraal. Dat zou ze wel zijn als het gebruik van het Nederlands in gemeenten in Wallonië gevraagd wordt en van Frans in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ik stel me enkel de volgende vragen: 1) waarom kan je niet federaal stemmen voor het federale niveau. dit lijkt me de logica zelve in een land met een structuur als belgie 2) waarom zien we de werkelijkheid niet onder ogen, nl. dat in de faciliteitengemeenten ondertussen tot 80% van de bevolking eerder franstalig is en niet nederlandstalig trouwens, ik ben het niet eens met de huidige communautaire "oorlog". en denk hier eens over na. Brussel kent nog een 15% nederlandstaligen die allerlei voordelen hebben en bescherming genieten. gegarandeerde tweetaligheid: in ziekenhuizen en gemeentehuizen van brusselse gemeentes, ook door de politie, ben ik altijd keurig in het Nederlands geholpen. nooit problemen gehad. wist jij dat als je van een politieagent een boete in het frans krijgt in brussel deze kan aanvechten als je nederlandstalig bent? en in tegenstelling tot wat iedereen beweert proberen de meeste winkeliers, restauranthouders, cafehouders, etc... wel degelijk nederlands te spreken als je zelf in t nederlands begint. franstaligen in de rand hebben deze voorrechten niet. hoewel zij daar zelfs de meerdderheid uitmaken. ik vind dit een zeer bizarre toestand. en kan de opmerkingen van sommige fdf-ers best begrijpen. voor de hardcore vlaams nationalist zal ik dan wel weer uitgescholden worden als volksverrader, maar daar trek ik me dus echt niks van aan. ik vind het gewoon zo bizar dat in gemengde taalgebiden men zo hard zou vasthangen aan 1 taal terwijl de realiteit helemaal anders is. en dit geldt zowel voor de vlaamse rand als de waalse rand rond brussel (waar ook steeds meet vlamingen gaan wonen). beide partijen willen strikt aan hun eigen taaltje vasthouden, maar de realiteit is nu eenmaal anders...
![]() |
![]() |
#78 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vergis u niet: zulke provocaties kunnen een echte katalysator zijn in het absurde van een boedelscheiding. Volgens mij hebben die aktiegroepen na afloop van die gemeenteraden een serieuze kroegentocht gehouden om te vieren dat die domme Franstaligen een diplomatieke blunder hebben gemaakt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |