Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 10:22   #61
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De "Vlamingen" bestonden in de 19de eeuw niet eens en spraken verschillen zeer uiteenlopende dialecten die vandaag nog steeds deels overleven. Nogal wiedes dat die dialecten niet bruikbaar waren om een staat te besturen wanneer zelfs de bourgeoisie in het noorden Franstalig was.

Idem voor het Waals trouwens: onbruikbaar.

Bekijk de zaken niet met een bril van de 21ste eeuw. Dat is volledig fout.

ik ben het niet vaak eens met JVDb, maar dit keer sluit ik mij aan bij zijn antwoord.

Het enige dat er gevraagt wordt, is dat de Francofone visie van 100 jaar geleden beschouwd wordt voor wat ze is: volgens de criteria van toen misschien "normaal", maar volgend onze criteria totaal onaanvaardbaar. Ik ben Belgicist en heb hierbij geen enkel probleem om dit toe te geven.

Uiteraard is de situatie ondertussen totaal veranderd, is de Vlaamse taalemancipatie een feit en zijn de standpunten van Rogier enkel voer voor historici en diegenen die graag verwijzen naar feiten van een eeuw geleden.
Oud 25 oktober 2007, 10:25   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht

ik ben het niet vaak eens met JVDb, maar dit keer sluit ik mij aan bij zijn antwoord.

Het enige dat er gevraagt wordt, is dat de Francofone visie van 100 jaar geleden beschouwd wordt voor wat ze is: volgens de criteria van toen misschien "normaal", maar volgend onze criteria totaal onaanvaardbaar. Ik ben Belgicist en heb hierbij geen enkel probleem om dit toe te geven.

Uiteraard is de situatie ondertussen totaal veranderd, is de Vlaamse taalemancipatie een feit en zijn de standpunten van Rogier enkel voer voor historici en diegenen die graag verwijzen naar feiten van een eeuw geleden.
Inderdaad, ik ga me ook niet baseren op teksten uit een vervlogen tijd om een hedendaagse politieke visie te ontwikkelen. Alleen heeft de historische waarheid haar rechten en wordt het tijd dat belgicisten eens met volle eerlijkheid leren kijken naar het verleden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:28   #63
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Wat zouden ze? Zij willen niets veranderen; het is aan de VL om iets te ondernemen. Bijv. scheiden, maar ze gaan dat niet doen omdat ze zeer goed weten hoe belangrijk Brussel is.

Dreigen met scheiding maakt weinig indruk als de tegenpatij toch weet dat het niet zult doen (wegens Brussel)
Ik heb zo het gevoel dat ik op een dag nog serieus met u ga lachen.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:30   #64
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Ik heb zo het gevoel dat ik op een dag nog serieus met u ga lachen.
Zoals ze gelachen hebben met de Joden die 2000 jaar lang bij elke nieuwjaar tegen elkaar zegden: tot volgend jaar in Jerusalem...

Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 oktober 2007 om 10:31.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 10:34   #65
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, ik ga me ook niet baseren op teksten uit een vervlogen tijd om een hedendaagse politieke visie te ontwikkelen. Alleen heeft de historische waarheid haar rechten en wordt het tijd dat belgicisten eens met volle eerlijkheid leren kijken naar het verleden.
Idd
Oud 25 oktober 2007, 19:54   #66
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hans I is weer eens zijn negationistische kuren aan het ontbinden... Twee groteske fouten uit de 19e eeuwse belgicistische stal: een Nederlandse cultuurtaal zou in die tijd niet bestaan hebben en er van een identitair Vlaams bewustzijn onder de Nederlandstalige inwoners van België zou geen sprake zijn geweest.

Als er in de 19e eeuw geen Nederlandse cultuurtaal bestond, in welke taal schreven dan wel Van Duyse, Conscience, Willaert, Vuylsteke, De Guyter, Bergmann, De Gheldere, Hiel, en de vele andere Vlaamse schrijvers? In welke taal, beste vriend, werd er dan geschreven in tijdschriften als "Vlaemsch België", "Het Handelsblad", "Belgisch Museum", "Artevelde", "De Roskam", "De Schrobber", "De Vlamesche School" alsook de zovele andere Vlaamse tijdschriften die kort na 1830 weer verschenen? In welke taal ging het eerste Taalcongres van 1841 dan door? In welke taal werd de eerste verklaring van de Vlaamse Beweging dan opgesteld (geschreven in 1847 onder de titel "Vlaemsche Beweging: Verklaring van grondbeginselen")? In welke schreef Snellaert dan toen hij zijn toen beroemd essay neerpende over het verschil tussen "Wael en Vlaming" (tevens de titel ervan)? Over welke taal gaat het dan wel toen het eerste KB van 1844 werd goedgekeurd, een tekst van Conscience (met als titel "De sleutel der gezuiverde spelling")? Zeg me eens, als er alleen maar dialecten bestonden, waarin schreven deze mensen dan wel?

En over het Vlaamse identitair besef alsook de benamingen "Vlaming" en "Vlaanderen" heb ik al veel eerder geschreven. Ik blijf het dus herhalen. Niet voor u, maar wel voor de lezer die hier voor het eerst inhaakt:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=42377
Jan, je bent mij naamgenoot Joost van den Vondel (1587 – 1679) vergeten!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 20:46   #67
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie dreigt er dan met scheiden? Leterme niet, hoor. Van Rompuy ook niet. Van Deursen ook niet. De Gucht ook niet. De Wael ook niet. Zelfs Dewever niet.

Waar haalt u die prietpraat dan toch vandaan?

Het komt zo over bij de Franstaligen.

En BDW denkt: nu een beetje laten verrotten, en dan lukt het de volgnede keer wel.

De FR doorzien BDW wel en denken als we nu nog een vinger toegeven, willen ze de volgende keer een hand en dan een arm,..

Dus beter nu niet toegeven; want de volledige scheiding durven ze toch niet aan wegens Brussel.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 20:51   #68
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De FR doorzien BDW wel en denken als we nu nog een vinger toegeven, willen ze de volgende keer een hand en dan een arm,..

Dus beter nu niet toegeven; want de volledige scheiding durven ze toch niet aan wegens Brussel.
Een afschuwelijke misrekening...

Vreemd dat de voor de hand liggende, meer constructieve reactie op de Vlaamse verzuchtingen niet in hun hoofd opkomt.
Oud 25 oktober 2007, 20:55   #69
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

pff, stommiteiten uit archieven van 150 jaar terug: dan zie je pas waar sommigen door geobsedeerd zijn..
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 21:01   #70
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Een afschuwelijke misrekening...

Vreemd dat de voor de hand liggende, meer constructieve reactie op de Vlaamse verzuchtingen niet in hun hoofd opkomt.
Nee want eerst een vinger, dan een hand en arm = separatisme binnen 10 jaar voltooid.

Dus nu ophouden met die onzin, denken de Franstaligen want wat maakt 10 jaar nu uit.

Nu moet het FR been stijf worden gehouden.
Oud 25 oktober 2007, 21:02   #71
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grof geschetst: er moet een gedocumenteerde erkenning komen dat België tijdens zijn eerste eeuw gepoogd heeft de Nederlandse cultuur in Vlaanderen uit te roeien. De grootschalige discriminatie van de Vlaamse bevolking die daaruit voortgekomen is, moet bestudeerd, neergeschreven en erkend worden. Ook de materiële roofbouw kan becijferd worden. Tenslotte zou er een publieke erkenning van de hoogste Belgische autoriteiten kunnen komen van deze historische feiten, en een intentieverklaring dat België zijn koloniale periode definitief afsluit door de Vlaamse democratische meerderheid te erkennen.

Vergelijk het met de Waarheidscommissies die voor verzoening zorgden in Duitsland, Polen, Zuid-Afrika etc.

André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 21:04   #72
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee want eerst een vinger, dan een hand en arm = separatisme binnen 10 jaar voltooid.

Dus nu ophouden met die onzin, denken de Franstaligen want wat maakt 10 jaar nu uit.

Iedereen weet dat je wassend water niet kan tegenhouden. Verstandige mensen proberen het te kanaliseren, zodat ze nog een comfortabel mogelijk leven overhouden.
Oud 25 oktober 2007, 21:06   #73
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Iedereen weet dat je wassend water niet kan tegenhouden. Verstandige mensen proberen het te kanaliseren, zodat ze nog een comfortabel mogelijk leven overhouden.
Nee, want separatisme op de zachte manier met wat suiker is op den duur hetzelfde als een plotse scheiding.

De FR trappen niet in de val van separatisme op de zachte manier met wat suiker.
Oud 25 oktober 2007, 21:07   #74
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:

Ik denk dat Vlamingen inmiddels zo zelfbewust zijn geworden dat ze dat stijve franse been niet langer accepteren. Niet toegeven aan redelijke wensen van de Vlamingen zal dan separatisme in de hand werken.
Oud 25 oktober 2007, 21:08   #75
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, want separatisme op de zachte manier met wat suiker is op den duur hetzelfde als een plotse scheiding.

De FR trappen niet in de val van separatisme op de zachte manier met wat suiker.
Een compromis over een Belgische confederatie is steeds mogelijk geweest. Door het arrogante gedrag van de Franstaligen wordt het steeds irrealistischer. Voor mij niet gelaten hoor...

Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 oktober 2007 om 21:09.
Oud 25 oktober 2007, 21:08   #76
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Ik denk dat Vlamingen inmiddels zo zelfbewust zijn geworden dat ze dat stijve franse been niet langer accepteren. Niet toegeven aan redelijke wensen van de Vlamingen zal dan separatisme in de hand werken.
FR denken: wel dat ze het dan ineens doen; maar ze durven niet wegens o.a. Brussel en andere nadelen ; die hier al ruimschoots aan bod zijn gekomen.

Dus kunnen ze zonder probleem het FR been stijf houden. Zal geen enkel gevolg hebben.
Oud 25 oktober 2007, 21:33   #77
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
FR denken: wel dat ze het dan ineens doen; maar ze durven niet wegens o.a. Brussel en andere nadelen ; die hier al ruimschoots aan bod zijn gekomen.

Dus kunnen ze zonder probleem het FR been stijf houden. Zal geen enkel gevolg hebben.
Ik denk toch dat je je (u zich) vergist. De Vlaamse kiezer heeft de laatste jaren een flinke ruk naar rechts gemaakt. De politieke partijen die in het midden of rechts van het midden zitten moeten mee naar rechts bewegen om hun aanhang tevreden te stellen en liever nog te vergroten. Ze weten dat toegeven aan de Walen ze veel stemmen zal kosten. Stemmen die dan terecht komen bij de separatistische partijen. Ook al zouden de politieke partijen de nadelen van scheiding beseffen, ze worden wel door hun achterban gedwongen stappen te ondernemen.
Oud 25 oktober 2007, 22:34   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Jan, je bent mij naamgenoot Joost van den Vondel (1587 – 1679) vergeten!
Ik somde slechts 19e eeuwse schrijvers op. Geen 18e of 17e eeuwse...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 00:14   #79
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Voor deze zomer was er absoluut geen meerderheid in Vlaanderen voor een splitsing. En moest er dan een redelijk antwoord gekomen zijn op de al kleine eisen van de Vlaamse onderhandelaars was dat separatisme niet groter geworden.
Maar nu.. tja, kijk naar de verandering binnen de vlaamse publieke opinie en oordeel zelf.

Milquet en Maingain worden de helden van onze onafhankelijkheid.

Ik stel voor dat we ze na de onafhankelijkheid een standbeeld geven een een jaarlijkse 'dank u' dag houden. Bv. in Kraainem. Zeker Maingain zal dat graag hebben
Oud 26 oktober 2007, 06:23   #80
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Voor deze zomer was er absoluut geen meerderheid in Vlaanderen voor een splitsing. En moest er dan een redelijk antwoord gekomen zijn op de al kleine eisen van de Vlaamse onderhandelaars was dat separatisme niet groter geworden.
Maar nu.. tja, kijk naar de verandering binnen de vlaamse publieke opinie en oordeel zelf.

Milquet en Maingain worden de helden van onze onafhankelijkheid.

Ik stel voor dat we ze na de onafhankelijkheid een standbeeld geven een een jaarlijkse 'dank u' dag houden. Bv. in Kraainem. Zeker Maingain zal dat graag hebben
Indien VL eenzijdig onafhankelijk wordt, dan heeft WL een mooie prijs binnen = BRuX en wellicht ook een deel van de Rand.

De FR zijn ervan overtuigd dat het nu een klein beetje zou zijn en de volgende keer nog wat meer en dan alles. Dus beter nu het been stijf houden, want resultaat is toch hetzelfde.
Onckelinckx heeft gelijk. De VL passen de strategie van de zwammen toe: van binnenuit alles uithollen en nu willen ze dat stoppen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be