Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 18:27   #61
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik vind btw ook wel dat de Fed = overheid. Als je van overheidswege een monopolie, door middel van wetten, krijgt, dan mag je nog in handen van private - niet overheidspersonen - zijn. Het blijft overheid.
Grappig, weer een compleet andere redenering dan die van Netslet en Savatage, dat begint hier leuk te worden!

Met vier theoretici kunnen we trouwens kaarten.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 25 oktober 2007 om 18:28.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 18:29   #62
Heftruck

Standaard

Citaat:
Ik ga dat vanavond doen. Ik ga nu mijn meerwaarde aan de Grote Boze Kapitalist verkopen, die mijn loon naar beneden wilt krijgen.
Gaat het om economische theorie die je gaat bekritiseren?
Oud 25 oktober 2007, 18:30   #63
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Wil je dan medezeggenschap aan eigendom linken?

Zijn Belgische politici die in "bedrijvencommisieraden" (hoe noemen die dingen officiëel eigenlijk?) zetelen dan ook eigenaar van die bedrijven?

Als ik als aandeelhouder 100% van mijn aandelen verkoop, dan is er toch eigendom verhandeld, nochtans blijft de interne werking van het bedrijf hetzelfde?

Er bestaat niet zoiets als aandelen van de Board of Governors of the Federal Reserve System. Het is dan ook geen bedrijf.

Iemand die in de regering zetelt beschouwt men toch ook niet als aandeelhouder van de regering.

Bij de verscheidene Federal Reserve Banks, daar kan men over eigendom spreken. Maar niet bij de Board of Governors of the Federal Reserve System en het Federal Open Market Committee.
Oud 25 oktober 2007, 18:35   #64
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Bij de verscheidene Federal Reserve Banks, daar kan men over eigendom spreken. Maar niet bij de Board of Governors of the Federal Reserve System en het Federal Open Market Committee.
Net zoals een CEO niet noodzakelijk eigenaar is van het bedrijf waarvoor hij werkt?

Ik vind het eigenlijk wel een interessante discussie, misschien moeten we hier een nieuw threadje voor aanmaken, we zijn immers flink offtopic aan 't gaan. Ik weet alleen niet goed waar.
Oud 25 oktober 2007, 18:36   #65
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Doet de United States Bureau of Engraving and Printing en de United States Mint dat op bestelling van de Federal Reserve, produceren zij vrij dollars of op politiek mandaat?
The United States Secretary of the Treasury overziet die operaties.

Citaat:
Vergeef mij de woordverwarring tussen produceren en verhandelen.
't is je vergeven, maar geen enkele instantie heeft het alleenrecht op het verhandelen van dollars.
Oud 25 oktober 2007, 18:40   #66
Heftruck

Standaard

Citaat:
The United States Secretary of the Treasury overziet die operaties.
Ja ok, maar nu weet ik nog steeds niet op wiens mandaat dollars geproduceerd worden?

Citaat:
't is je vergeven, maar geen enkele instantie heeft het alleenrecht op het verhandelen van dollars.
In de handel (laten) brengen dan?
Oud 25 oktober 2007, 18:44   #67
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zowel Heftruck als Savatage zie ik hier toch wel zware fouten maken. De grootste liggen wel bij Savatage die, duidelijk, Keynes-geschoold is. En tjah, ik gebruik ook niet echt Darwin meer om biologie te leren.
Wel duid ze dan gerust aan, AH. Maar afgaande op jouw schrijfsels en wat anderen hier reeds hebben becommentarieerd op jouw posts (in tal van BHV topics), denk ik niet dat er veel zinnigs gaat uitkomen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 18:46   #68
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Net zoals een CEO niet noodzakelijk eigenaar is van het bedrijf waarvoor hij werkt?

Ik vind het eigenlijk wel een interessante discussie, misschien moeten we hier een nieuw threadje voor aanmaken, we zijn immers flink offtopic aan 't gaan. Ik weet alleen niet goed waar.
Ik wil maar zeggen dat een beslissingen nemend orgaan niet hetzelfde is als een bedrijf met aandeelhouders.
Oud 25 oktober 2007, 18:50   #69
Heftruck

Standaard

Citaat:
Ik wil maar zeggen dat een beslissingen nemend orgaan niet hetzelfde is als een bedrijf met aandeelhouders.
Maar een bedrijf bestaat toch niet louter uit een groep aandeelhouders? Nochtans zijn zij wel de enige eigenaars van dat bedrijf?

Sorry, maar ik begrijp je helemaal niet.
Oud 25 oktober 2007, 18:54   #70
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja ok, maar nu weet ik nog steeds niet op wiens mandaat dollars geproduceerd worden?
De United States Bureau of Engraving and Printing en de United States Mint hebben dat mandaat. Die volmacht (wat een mandaat is) is hen verleend door de overheid.

Citaat:
In de handel (laten) brengen dan?
De producent van een goed is diegene die het goed het eerst verhandelt. De United States Bureau of Engraving and Printing en de United States Mint dus.
Oud 25 oktober 2007, 18:56   #71
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bedoeling is wel dat het beslissingen nemend orgaan (bv de CEO) dit doet ten bate van de aandeelhouders. Het is immers hun bedrijf.
Oud 25 oktober 2007, 18:58   #72
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De bedoeling is wel dat het beslissingen nemend orgaan (bv de CEO) dit doet ten bate van de aandeelhouders. Het is immers hun bedrijf.
Maar het gaat in deze discussie over de de Board of Governors of the Federal Reserve System en het Federal Open Market Committee.

En dat zijn geen bedrijven. Dus heeft het ook geen zin om daarover te praten in termen van eigendom en aandeelhoudersschap.
Oud 25 oktober 2007, 19:17   #73
Zwitser

Standaard

Citaat:
Geld wordt verhandelt en dus geconsumeerd.
Verhandelen wil niet hetzelfde zeggen als consumeren. Als ik een pint consumeer is er een pint minder op de wereld. Als ik die pint met een dollar betaald heb verandert dat niks aan de hoeveelheid dollars in de wereld. Er is een verschil tussen gebruiken en verbruiken.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 19:53   #74
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Verhandelen wil niet hetzelfde zeggen als consumeren. Als ik een pint consumeer is er een pint minder op de wereld. Als ik die pint met een dollar betaald heb verandert dat niks aan de hoeveelheid dollars in de wereld. Er is een verschil tussen gebruiken en verbruiken.
Ja, juist. Soit, ik doelde dus op mensen die dollars gebruiken en ik noemde die consumenten terwijl ik ze gebruikers had moeten noemen. Voor de rest blijft mijn bericht hetzelfde.
Oud 25 oktober 2007, 19:56   #75
Heftruck

Standaard

Citaat:
De United States Bureau of Engraving and Printing en de United States Mint hebben dat mandaat. Die volmacht (wat een mandaat is) is hen verleend door de overheid.
Ik doel dus maar heel gewoontjes op de mensen die het "bevel" geven dollars te produceren.

Citaat:
De producent van een goed is diegene die het goed het eerst verhandelt. De United States Bureau of Engraving and Printing en de United States Mint dus.
Ok, ok, je hebt gelijk (in dat aspect). Maar het blijft een gepriviligeerde groep die het alleenrecht heeft om dollars te produceren, da's wat ik wil zeggen.
Oud 25 oktober 2007, 23:43   #76
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt, maar ik lees liever von Mises, von Hayek, Rothbard, Friedman en dergerlijke in plaats van Keynesiaanse nonsens.
Je kan beter eerst beginnen met de basis fatsoenlijk te begrijpen. Ik kan hier nu ook sewwes een boek beginnen te lezen van Kant (zonder dat ik ooit iets anders heb gelezen ivm filosofie) en op basis daarvan conclusies trekken ...
Oud 26 oktober 2007, 00:37   #77
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Je kan beter eerst beginnen met de basis fatsoenlijk te begrijpen. Ik kan hier nu ook sewwes een boek beginnen te lezen van Kant (zonder dat ik ooit iets anders heb gelezen ivm filosofie) en op basis daarvan conclusies trekken ...
Ik ken de Keynesiaanse basis zoals die in België wordt gegeven. Ik ken ook de Oostenrijkse economische school.

Your point being?
Oud 30 oktober 2007, 00:51   #78
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Federal Reserve Banks zijn inderdaad eigendom van de banken die lid zijn van die specifieke Federal Reserve Bank. Die banken op hun beurt zijn dan weeral eigendom van hun aandeelhouders.

De Board of Governors of the Federal Reserve System daarentegen is een onafhankelijk agentschap van de federale overheid.

Het is dus zever om te beweren dat de Federal Reserve (daarmee doelende op het totale omvattende systeem) een privaat instituut is.
Waarom heeft The Federal Reserve nog nooit officieel de resultaten gepubliceerd?
Oud 30 oktober 2007, 01:04   #79
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Waarom heeft The Federal Reserve nog nooit officieel de resultaten gepubliceerd?
(a) Dividends and surplus funds of reserve banks (1) Stockholder dividends (A) In general

After all necessary expenses of a Federal reserve bank have been paid or provided for, the stockholders of the bank shall be entitled to receive an annual dividend of 6 percent on paid-in capital stock.

US CODE Title 12, Chapter 3, Subchapter VI; § 289

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be