![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zweert u? | |||
Ik beschouw mezelf als christen, en heb geen probleem eden &c. te zweren |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,33% |
Ik beschouw mezelf als christen, en zweer geen eden &c. (of probeer het niet te doen) |
![]() ![]() ![]() |
9 | 25,00% |
Ik beschouw mezelf niet als christen, en heb geen probleem eden &c. te zweren |
![]() ![]() ![]() |
8 | 22,22% |
Ik beschouw mezelf niet als christen, en zweer geen eden &c. (of probeer het niet te doen) |
![]() ![]() ![]() |
9 | 25,00% |
Geen of andere mening |
![]() ![]() ![]() |
7 | 19,44% |
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Naast het afsmeken van bepaalde gunsten gaat het bidden bij veel mensen om iets heel anders, zoals bvb:
Als gelovige herken ik in mijn gebedspraktijk geenszins jouw notie, als zou ik God ertoe willen verplichten me op mijn wenken te bedienen. Misschien is dat bij sommige gelovigen wél zo, maar zelf ken ik maar heel weinig van dergelijke lui. (Bovendien ben ik zelf niet zo tuk op zo'n opportunisten - want dát zijn het.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"Heer zegen ons en ook deze spijzen die uw milde hand ons geeft." Is dat dankzegging? Die milde hand, tot daar aan toe, maar de vraag is duidelijk "zegen ons en ook deze spijzen". Opportunisme? En wat met "..moeder gods, bid voor ons.." en met de nadruk op NU, maar ook als we sterven. Opportunisme? "Geef ons heden ons dagelijks brood"? "Verlos ons van het kwade"? Het lijkt me dat een kerkdienst een collectieve vraag is aan God, op zijne vrijen dag. Onbeleefd op zijn minst.
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U noemt dit opportunisme. Men zou dit ook dankbaarheid tegenover het God kunnen noemen. Laatst gewijzigd door system : 6 november 2007 om 19:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarom moet er inderdaad een manier zijn om aan mensen duidelijk te maken dat bij het nemen van een bepaald standpunt niet gelogen wordt. Maar dit los van religie.
![]() |
![]() |
#66 |
Europees Commissaris
|
![]() Lees nog eens goed, mijn voorbeelden zijn niet in overeenstemming met uw conclusie.
![]() |
#67 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Dan moet je toch eens ingelicht worden over de betekenis van het woord "zegenen". Want zegenen kan en mag élkeen die gelooft, het is zeker niet alleen voorbehouden aan God. Zo zegent mijn oude moeder haar intussen reeds lang volwassen geworden kinderen nog steeds, wanneer die op bezoek zijn: een heel discreet kruisje op het voorhoofd. Ik zie haar, wanneer ze haar zelf te bakken brood in de oven zet, er snel een kruisje over slaan, ter zegening. En zelf sla ik ook nog steeds - zij het soms bijna instinctief - een kruisteken vooraleer aan de maaltijd te beginnen. Wat is daar nu verdorie "opportunistisch" aan? Zoek jij nu niet een beetje spijkers op laag water? Citaat:
Citaat:
Me dunkt mag jij toch wel eens een woordenboek openslaan om de juiste betekenis van het adjectief "opportunistisch" te weten te komen. Citaat:
Ik kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat jij deze discussie niet au sérieux neemt. Desgevallend zou ik je willen vragen zo sportief en zo vriendelijk te willen zijn dit gesprek te beëindigen. Want dat die gebeden jou er ingeramd werden is duidelijk. Maar je daaruitvolgende frustraties en jeugdtrauma's zal je elders dan bij mij kwijtmoeten. Ik ben geen psych hé, en een discussieforum is, me dunkt, écht géén geschikt therapeutisch hulpmiddel. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ja, echt serieus neem ik dit niet. geen enkele religieuze toestand eigelijk. Maar een trauma heb ik echt niet hoor. Ik heb gewoon een bloedhekel aan iedereen die religie verkoopt als iets "goeds". Want het is verderfelijk en een vloek voor de wereld. En iedereen die meehelpt aan het verkopen van religie is even schuldig.
![]() |
![]() |
#69 |
Minister
|
![]() Q.e.d.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Europees Commissaris
|
![]() Yep, en dat is gebeurd in "the god delusion."
![]() |
#71 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Jonges wat een onbenullige vraag.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Herodes laat Johannes de Doper het hoofd afhakken na een belofte die hij niet kon breken, wat ook aantoont dat zweren in het Christendom not done is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het meisje was vermoedelijk daartoe opgestookt door haar moeder die door Johannes luidkeels van hoererij en veel andere smeerlapperijen werd beschuldigd. Maar goed, als jij een ander verhaal kent, dan hoor ik het even zo graag van je. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister
|
![]() Ik zou het nog vergeten, maar van welk geloof was de Doper eigenlijk? Was die ook christen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Helemáál dus niet "jouw" versie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De* dochter van hem en Herodias kwam binnen en met haar dans deed ze Herodes en zijn gasten een groot genoegen. De koning zei tegen het meisje: ‘Vraag me wat je maar wilt, ik zal het je geven.’ [23] En hij deed er zelfs een eed op: ‘Wat je me ook vraagt, ik zal het je geven, al was het de helft van mijn koninkrijk.’ Hmm, nu dacht ik toch dat hij er toch zelf mee is afgekomen, zonder dwang ofzo... maar jij dacht van niet eh? Laatst gewijzigd door Hashiwokakero : 8 november 2007 om 20:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Herodes werd niét gedwongen tot het zweren van een eed. Maar eenmaal gezworen, was hij wél gedwongen om die na te leven (dat is tenslotte toch de definitie van een eed), ook al draaide het helemaal niet uit zoals hij graag gewild dat. Ik kom terug op jouw stelling: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |