Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2007, 01:09   #61
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann Bekijk bericht
Grappig, ik kan me niet herinneren dat de Vlaams nationalisten ten tijde van WOI met de Duitsers heulden (in WO1 waren sowieso nog geen "nazis" maar goed) en blijkbaar vergeet Brelleke ook dat niet alle Vlamingen naar het Oostfront getogen zijn of in het VNV/DeVlAG actief waren, maar goed, alle middelen zijn toegelaten om de Vlamingen te beledigen en stigmatiseren n'est-ce pas?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann Bekijk bericht
Grappig, ik kan me niet herinneren dat de Vlaams nationalisten ten tijde van WOI met de Duitsers heulden

Zoek dan eens onder "activisten", Stracke, Borms, Moens, echt nooit van gehoord? Of selectief geheugenverlies?

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 november 2007 om 01:14.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 01:15   #62
Eichmann
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zoek dan eens onder "activisten", Stracke, Borms, Moens, echt nooit van gehoord?
Die ken ik ja, maar om die goede mensen tijdens WOI als NAZI te bestempelen vind ik er wel wat over...
Eichmann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 07:17   #63
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brel's attitude towards the Flemish was marked by a love of Flanders and the Flemish countryside (as evidenced in songs such as 'Le Plat Pays', 'Marieke', 'Une Ostendaise' and 'Mon Père Disait'), but a marked dislike of the Flemish nationalists ("les Flamingants").

He declared himself Flemish and presented himself to the world as a Flemish singer (saying "moi je suis un Flamand" on French television), but he also mocked rustic Flemish life with the comic song Les Flamandes. Later in his career he directed his political anger at the Flamingants. From La, la, la (1967) are the words "Vive les Belges, merde pour les flamingants" ("Long live Belgians, shit for the flamingants").

In Les F... (1977) Brel portrays the flamingants, ignoring any sense of nuance, as "Nazis durant les guerres et catholiques entre elles, vous oscillez sans cesse du fusil au missel" ("Nazis during the wars and Catholics in between, you constantly swing from rifle to missal"). The Flemish were very insulted by this song. After a long debate it was - and still is - banished from Flemish radio.

France Brel, his daughter, has been quoted as saying, "he was very Flemish. He believed in discipline, hard work, he was always punctual. Our family is Flemish in character in many ways, Jacques was proud of his Flemish blood."

"If I were king," Brel himself once said, "I would send all the Flemings to Wallonia and all the Walloons to Flanders for six months. Like military service. They would live with a family and that would solve all our ethnic and linguistic problems very fast. Because everybody's tooth aches in the same way, everybody loves their mother, everybody loves or hates spinach. And those are the things that really count."

http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Brel

Oud 14 november 2007, 07:22   #64
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
hiermee velt hij geen oordeel over katholieken, natuurlijk

hij beweert enkel dat de flaminganten erg braaf zijn in tijde van vrede, maar wanneer een oorlog woedt ze die misbruiken voor eigen doeleinden - zelfs als ze nazi moeten zijn daarvoor

en vervolgens zegt hij dat ze vlaanderen bevuilen

ik vind het een erg erg scherp lied, ongeveer op de grens van wat ik aanvaardbaar vind
hij heeft wel een punt, maar ik kan me ook voorstellen dat flaminganten dit onterecht vonden
ja natuurlijk, en Leon Degrelle en Rexisten waren ook allemaal Vlamingen... en geen kwaad woord over hen, ze hebben zelfs niet bestaan
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 07:28   #65
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zoals de Duitse constellatie anderen "ertoe noopte" zeker?
dat was misschien destijds een mogelijkheid om van onder het franse juk weg te geraken...

de problematiek en wanhoop moet toen wel heel diep gezeten hebben...

in 2007 blijkt dat Frankrijk de walen wel zien zitten en de Nederlanders de Vlamingen wel aanvaarden kunnen...

Brussel ? dat is toch al een enclave... maar we geven Brussel nog niet op
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 08:34   #66
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Luister: http://www.youtube.com/watch?v=RHfOJm2xpfs
(met dank aan filosoof)
Luister naar wat Brel zegt over katholieken
Nazis durant les guerres et catholiques entre elles
"Je vous emmerde", "Vous salissez la Flandre"
Ja, dat liedje was een beetje het testament van Jacques Brel, hé. Ik weet nog toen ik het de eerste keer hoorde, ik woonde nog thuis, en zat bij m'n moeder aan tafel. Ik heb het nog uitgeproest van het lachen toen ik de verontwaardiging van mijn ouders zag."Aboyer le flamand!" zei mijn moeder "En gij vind dat om mee te lachen?!" Ja, zo zijn pubers nu éénmaal, hé Als het maar provokatie is, zijn ze tevreden. Het verschil is wel dat Jacques Brel de pubertijd al lang voorbij was, hij stond al met een voet in het graf. Wat moet deze man afgezien hebben met al die zelf-haat heel zijn leven mee gesleept te hebben...
De "Grote Jacques", spruit van een Gentse familie rijke Vlaamse franskiljons, heeft het ouderlijk tehuis verlaten toen zijn familie voor hem een huwelijk gearrangeerd had, met een meisje uit een andere rijke familie.
Vooraleer naar Paris te trekken, liep hij nog enige tijd in Antwerpen rond, waar hij in café's, en aan terrasjes, wat op zijn gitaar tokkelde en liedjes zong. Maar zonder veel succes...Men is raar of zelden profeet in eigen land. Hij had duidelijk een probleem met zijn afkomst, een soort minderwaardigheidscomplex dat ik ook al wel bij andere Vlamingen opgemerkt heb.
Wat ik hem verwijt is dat hij dit liekke in Paris gaan opnemen is. Hij had terug naar Vlaanderen moeten komen, en een concert geven. Voor een volle zaal dit scheld-lied zingen had veel meer effekt gehad vind ik Maar daar heb je wel meer moed voor nodig...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 08:36   #67
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
hehe jacques brel... Goed zanger!
Ja, juist, hij heeft OOK goede liedjes gemaakt.
Oud 14 november 2007, 08:36   #68
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Voelt zich niet "vrij" zonder staatshervorming ...
Het is maar wat je onder "vrijheid" verstaat ...
Oud 14 november 2007, 08:42   #69
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Zeg, jij nazi, wist je dat Adolf Hitler voor de eenheid van België was? Hij heeft zich zelfs behoorlijk kwaad gemaakt op de Vlaams-nationalisten die hem de splitsing van België vroegen op het einde van de oorlog.
U was aanwezig ? Trouwens, wie kan het nu iets schelen wat Hitler ervan vond?
Oud 14 november 2007, 08:43   #70
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Wat moet deze man afgezien hebben met al die zelf-haat heel zijn leven mee gesleept te hebben...
Hij is eraan gestorven.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 08:47   #71
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Voelt zich niet "vrij" zonder staatshervorming ...
Het is maar wat je onder "vrijheid" verstaat ...
Staatshervorming blijkbaar. Zo zijn CD&V'ers, zelfs als je ze een half jaar in hun gezicht uitlacht en schreeuwt dat er geen staatshervorming komt, blijven ze er nog vriendelijk achter vragen.

Voor anderen (dont je fais pas partie) is vrijheid dan weer staatsafschaffing gevolgd door staatsvorming.

Voor mij is het, en l'occurrence: BHV rücksichtlos stemmen.

Zoveel verscheidenheid...

Laatst gewijzigd door Kortaf : 14 november 2007 om 08:47.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 11:32   #72
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
onzin
brel haatte de vlamingen aan geen kanten
hij haatte wel de flaminganten

en je kan ook wel begrijpen waarom
de herinnering aan wat ze gedaan hadden in WWII lag nog vers in het geheugen
Niets is zo gemakkelijk als de posting van iemand anders als onzin te omschrijven. Reeds in 1959 bracht hij "Les Flamandes..." uit, waaruit al een zeker misprijzen tegenover de "Vlaamse vrouwen" blijkt.

"Les Flamingants..." heeft hij geschreven op het eind van zijn leven, in 1977 als ik me niet vergis, dus meer dan 20 jaar na de oorlog. Het "vers in het geheugen" had toen al zijn versheidsdatum ver overschreden. Trouwens, wie gaf Brel het recht �*lle Flaminganten als nazi's te omschrijven? Is dat geen ongenuanceerde visie misschien? En van de Franstalige collaborateurs had hij ook nog nooit gehoord. Nooit geen onvertogen woord over gezongen of gezegd. Dus hij was wel degelijk bevooroordeeld.

Je zal met degelijker argumenten voor de dag moeten komen indien je mijn stelling wil ontkrachten.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 13:31   #73
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Brel was een gefrustreerde derderangszanger die in Vlaanderen nooit het grote succes kende. Hij wist dat hij dit niet kon verkrijgen door zijn franskiljonisme en reageerde daarom met haat en nijd tegen al wat Vlaams was. Typisch Belgisch. Enkel de "Verlichte" weg-met-onszelf liberale elite kokketeert met Brel in Vlaanderen, een kleine zelfgenoegzame kaste.

lol
en elke wereldberoemde zanger wil natuurlijk schitteren in Vlaanderen

Brel was top - 1 van de beste die ooit uit Belgie kwam
het is in elk geval de enige Belgische zanger die gerespecteerd is in het buitenland - met uitzondering van Deus misschien
Oud 14 november 2007, 13:42   #74
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niets is zo gemakkelijk als de posting van iemand anders als onzin te omschrijven. Reeds in 1959 bracht hij "Les Flamandes..." uit, waaruit al een zeker misprijzen tegenover de "Vlaamse vrouwen" blijkt.
Opnieuw is dit onzin. Les Flamandes drijft de spot met de bourgeoisie en de katholieke kerk, en hoe ze elkaar in een beklemmende dwangbuis houden. Ik ben op mijn 17de uit West-Vlaanderen vertrokken, ben wellicht veel meer blootgesteld aan niet-Vlaanderen dan de meesten, en heb nadien vaak teruggedacht aan Brel's woorden toen ik de Vlaamse deernen op de dansvloer zag. Het is net zoals hij beschreef, zij het in moderne vorm. Als je Vlaanderen met Holland, Engeland, Frankrijk, Denemarken vergelijkt ... sorry hoor, maar Vlaanderen lijkt erg goed bij wat Brel spottend beschrijft. (Ik zeg overigens niet dat dit per se een slechte zaak is).

Later heeft Brel trouwens ook lofzangen geschreven over Vlaanderen en Vlaamse vrouwen.

Weet u trouwens wat de reactie was in Vlaanderen was toen Mijn Vlakke Land uitkwam? Dat hij te "Hollands" klonk.

Citaat:
"Les Flamingants..." heeft hij geschreven op het eind van zijn leven, in 1977 als ik me niet vergis, dus meer dan 20 jaar na de oorlog. Het "vers in het geheugen" had toen al zijn versheidsdatum ver overschreden.
Daar gaat u wel heel kort door de bocht. Zelfs meer dan 60 jaar na dato is dit een uiterst gevoelig thema, dit terwijl de betrokkenen meestal reeds gestorven zijn. In de jaren '70 waren ze nog in leven.

Citaat:
Trouwens, wie gaf Brel het recht �*lle Flaminganten als nazi's te omschrijven? Is dat geen ongenuanceerde visie misschien? En van de Franstalige collaborateurs had hij ook nog nooit gehoord. Nooit geen onvertogen woord over gezongen of gezegd. Dus hij was wel degelijk bevooroordeeld.
Aha, over welk Waals equivalent van de Vlaamse Beweging had hij dan moeten zingen? Zijn de Waalse collabo's dan ook uitgemond in een politieke partij - daar wist ik niets van.

Citaat:
Je zal met degelijker argumenten voor de dag moeten komen indien je mijn stelling wil ontkrachten.
Dat ben ik niet van plan hoor, ik geef u enkel mijn mening.

Laatst gewijzigd door gm10 : 14 november 2007 om 13:50.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 17:58   #75
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brel was top - 1 van de beste die ooit uit Belgie kwam
het is in elk geval de enige Belgische zanger die gerespecteerd is in het buitenland - met uitzondering van Deus misschien
Heb je daar een bron voor, of klets je maar wat uit je nek? Ik kan je namelijk zo voor de vuist weg nog wel een paar namen van "Belgische" artiesten opnoemen die gerespecteerd worden in het buitenland. Of beperkt het buitenland zich voor jou tot Franstalige gebieden?
Oud 14 november 2007, 19:17   #76
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Heb je daar een bron voor, of klets je maar wat uit je nek? Ik kan je namelijk zo voor de vuist weg nog wel een paar namen van "Belgische" artiesten opnoemen die gerespecteerd worden in het buitenland. Of beperkt het buitenland zich voor jou tot Franstalige gebieden?

neen, net niet
Axelle Red bv. is ook internationaal bekend, maar een Zweed of Japanner zal die niet kennen

Jacques Brel - die is gekend over de hele wereld - FACT.
Toots Thielemans ook trouwens - al wordt er vaak lachend bijgezegd dat men niet weet waarom ... ik eigenlijk ook niet .
Oud 14 november 2007, 19:26   #77
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
neen, net niet
Axelle Red bv. is ook internationaal bekend, maar een Zweed of Japanner zal die niet kennen

Jacques Brel - die is gekend over de hele wereld - FACT.
Toots Thielemans ook trouwens - al wordt er vaak lachend bijgezegd dat men niet weet waarom ... ik eigenlijk ook niet .
Ik noem er maar een paar andere (en doe geen uitspraak over mijn mening over degenen die ik noem):

Arno, Technotronic, Praga Khan, ...
Oud 14 november 2007, 19:31   #78
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha, over welk Waals equivalent van de Vlaamse Beweging had hij dan moeten zingen? Zijn de Waalse collabo's dan ook uitgemond in een politieke partij - daar wist ik niets van.
Het ging over Franstalige collaboratie, dus niet enkel over Waalse.

Hij had het over het belgicisme kunnen hebben. U weet wel, de strekking van Léopold III, Léon Degrelle en autoritaire katholieken. Rex lijkt me trouwens een politieke partij te zijn geweest. Of bedoel je na de oorlog? Niet meteen (Rex is verboden geweest; de autoritaire katholieke bleven in hun salons; de hofhouding bleef), maar de Volksunie - en zéker de Volksunie van de jaren'60 en '70 vereenzelvigen met de collaboratie valt ook niet bepaald correct te noemen.

A propos: ook al was Brel in sommige opzichten een bekrompen Franstalig burgermannetje, toch komt hij zeker voor op mijn lijstje van tien grootste Vlamingen
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 19:35   #79
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Ik noem er maar een paar andere (en doe geen uitspraak over mijn mening over degenen die ik noem):

Arno, Technotronic, Praga Khan, ...
Arno is toch wel veel minder bekend dan Brel. Arno is vooral beperkt in de Franstalige gebieden en hun invloedssfeer, terwijl Brel ook bekend is (zij het soms beperkt tot een bepaalde niche) in de rest van de westerse wereld. Zijn werk werd gecoverd door Amerikanen (Nina Simone), Canadezen (Terry Jacks), Duitsers (Dietrich), Engelsen (Sting),...
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 19:41   #80
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Arno is toch wel veel minder bekend dan Brel. Arno is vooral beperkt in de Franstalige gebieden en hun invloedssfeer, terwijl Brel ook bekend is (zij het soms beperkt tot een bepaalde niche) in de rest van de westerse wereld. Zijn werk werd gecoverd door Amerikanen (Nina Simone), Canadezen (Terry Jacks), Duitsers (Dietrich), Engelsen (Sting),...
Het ging mij niet over de graad van bekendheid. Het ging mij om "de enige".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be