![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Zoek dan eens onder "activisten", Stracke, Borms, Moens, echt nooit van gehoord? Of selectief geheugenverlies? Laatst gewijzigd door filosoof : 14 november 2007 om 01:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Brel
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de problematiek en wanhoop moet toen wel heel diep gezeten hebben... in 2007 blijkt dat Frankrijk de walen wel zien zitten en de Nederlanders de Vlamingen wel aanvaarden kunnen... Brussel ? ![]() ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De "Grote Jacques", spruit van een Gentse familie rijke Vlaamse franskiljons, heeft het ouderlijk tehuis verlaten toen zijn familie voor hem een huwelijk gearrangeerd had, met een meisje uit een andere rijke familie. Vooraleer naar Paris te trekken, liep hij nog enige tijd in Antwerpen rond, waar hij in café's, en aan terrasjes, wat op zijn gitaar tokkelde en liedjes zong. Maar zonder veel succes...Men is raar of zelden profeet in eigen land. Hij had duidelijk een probleem met zijn afkomst, een soort minderwaardigheidscomplex dat ik ook al wel bij andere Vlamingen opgemerkt heb. Wat ik hem verwijt is dat hij dit liekke in Paris gaan opnemen is. Hij had terug naar Vlaanderen moeten komen, en een concert geven. Voor een volle zaal dit scheld-lied zingen had veel meer effekt gehad vind ik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Voelt zich niet "vrij" zonder staatshervorming ... Het is maar wat je onder "vrijheid" verstaat ... ![]() ![]() ![]()
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() U was aanwezig ? Trouwens, wie kan het nu iets schelen wat Hitler ervan vond?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Europees Commissaris
|
![]() Hij is eraan gestorven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor anderen (dont je fais pas partie) is vrijheid dan weer staatsafschaffing gevolgd door staatsvorming. Voor mij is het, en l'occurrence: BHV rücksichtlos stemmen. Zoveel verscheidenheid... Laatst gewijzigd door Kortaf : 14 november 2007 om 08:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"Les Flamingants..." heeft hij geschreven op het eind van zijn leven, in 1977 als ik me niet vergis, dus meer dan 20 jaar na de oorlog. Het "vers in het geheugen" had toen al zijn versheidsdatum ver overschreden. Trouwens, wie gaf Brel het recht �*lle Flaminganten als nazi's te omschrijven? Is dat geen ongenuanceerde visie misschien? En van de Franstalige collaborateurs had hij ook nog nooit gehoord. Nooit geen onvertogen woord over gezongen of gezegd. Dus hij was wel degelijk bevooroordeeld. Je zal met degelijker argumenten voor de dag moeten komen indien je mijn stelling wil ontkrachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
lol en elke wereldberoemde zanger wil natuurlijk schitteren in Vlaanderen ![]() Brel was top - 1 van de beste die ooit uit Belgie kwam het is in elk geval de enige Belgische zanger die gerespecteerd is in het buitenland - met uitzondering van Deus misschien
![]() |
![]() |
#74 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Later heeft Brel trouwens ook lofzangen geschreven over Vlaanderen en Vlaamse vrouwen. Weet u trouwens wat de reactie was in Vlaanderen was toen Mijn Vlakke Land uitkwam? Dat hij te "Hollands" klonk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 14 november 2007 om 13:50. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Heb je daar een bron voor, of klets je maar wat uit je nek? Ik kan je namelijk zo voor de vuist weg nog wel een paar namen van "Belgische" artiesten opnoemen die gerespecteerd worden in het buitenland. Of beperkt het buitenland zich voor jou tot Franstalige gebieden?
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
neen, net niet Axelle Red bv. is ook internationaal bekend, maar een Zweed of Japanner zal die niet kennen Jacques Brel - die is gekend over de hele wereld - FACT. Toots Thielemans ook trouwens - al wordt er vaak lachend bijgezegd dat men niet weet waarom ... ik eigenlijk ook niet ![]()
![]() |
![]() |
#77 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Arno, Technotronic, Praga Khan, ...
![]() |
![]() |
#78 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hij had het over het belgicisme kunnen hebben. U weet wel, de strekking van Léopold III, Léon Degrelle en autoritaire katholieken. Rex lijkt me trouwens een politieke partij te zijn geweest. Of bedoel je na de oorlog? Niet meteen (Rex is verboden geweest; de autoritaire katholieke bleven in hun salons; de hofhouding bleef), maar de Volksunie - en zéker de Volksunie van de jaren'60 en '70 vereenzelvigen met de collaboratie valt ook niet bepaald correct te noemen. A propos: ook al was Brel in sommige opzichten een bekrompen Franstalig burgermannetje, toch komt hij zeker voor op mijn lijstje van tien grootste Vlamingen ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Europees Commissaris
|
![]() Arno is toch wel veel minder bekend dan Brel. Arno is vooral beperkt in de Franstalige gebieden en hun invloedssfeer, terwijl Brel ook bekend is (zij het soms beperkt tot een bepaalde niche) in de rest van de westerse wereld. Zijn werk werd gecoverd door Amerikanen (Nina Simone), Canadezen (Terry Jacks), Duitsers (Dietrich), Engelsen (Sting),...
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |