Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2007, 13:35   #61
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
2045 is een héél eind in de toekomst gezien de huidige ontwikkelingen. En om het energieprobleem op te lossen komt het eenvoudigweg te laat.
Waarom, gaat alles stilvallen? En wanneer dan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
... Dus daarom beschouw ik dit als toekomstmuziek en vind ik dat het onmogelijk is dit nu de belangrijkste uitvinding te noemen.
Zo gesteld akkoord.

Maar ik heb ook van in het begin gezegd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Als de problemen rondom ITER worden opgelost en het werkt, dan maken ze kans op de titel voor deze eeuw.
Soms helpt het de hele draad te lezen, bij mij toch.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 22 november 2007 om 13:42.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 14:17   #62
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Dat plastieken dekseltje dat over de 'start' knop van atoombommen zit.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 14:40   #63
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Flauw argument, ik begrijp het ook niet goed. Moeten we geen energie meer opwekken? Dit is nochtans een veel properdere oplossing dan eender welke vorm van energie opwekken die we tot nu toe kennen. (als het allemaal werkt zoals voorspeld)

Een zon op aarde, noem ik het graag.

Versta me niet verkeerd, ik ben ook voor het behoud van milieu en landschap maar ik blijf ook niet blind voor het energievraagstuk en dit lijkt me toch een stevig antwoord daarop.
Zo noemen de promotoren van het project het ook.
Maar het is slechts een experiment, zoals vervat zit in de naam, een volgende stap naar meer fundamenteel onderzoek. Daar heb ik het een beetje moeilijk mee.

Kijk eens hoe en waar Cardarechte precies ligt, wat nu een nucleaire site geworden is:

Elk kenner van Frankrijk weet dat er in de buurt van dit rode bolletje (de kleur is toepasselijk ) prachtige plekken te vinden zijn ... correctie: waren. In de Côte d'Azur verdorie. ?

En:
Citaat:
Selon Pierre-Gilles de Gennes, Prix Nobel de physique en 1991, « le projet ITER a été soutenu par Bruxelles pour des raisons d'image politique (...) un réacteur de fusion, c'est �* la fois Superphénix et l'usine de retraitement de la Hague au même endroit » [17]. En tant qu'ancien ingénieur du CEA, il a de nombreuses réticences vis-�*-vis du réacteur expérimental ITER et les multiples difficultés du projet comme l'instabilité des plasmas, les fuites thermiques et la fragilité des métaux supraconducteurs.
Des physiciens, bien que favorables �* l'énergie nucléaire, estiment qu'il est prématuré de construire ITER alors que des « verrous technologiques » n'ont pas été levés : « On nous annonce que l'on va mettre le Soleil en boîte. La formule est jolie. Le problème, c'est que l'on ne sait pas fabriquer la boîte », observe le physicien Sébastien Balibar, de l'École normale supérieure [18].
D'autres critiques remettent en cause le choix du site de Cadarache, en raison du risque sismique : Cadarache est situé sur la faille d'Aix-en-Provence - Durance
http://fr.wikipedia.org/wiki/Interna...mental_Reactor

Of nog:

Citaat:
A technical concern is that the 14 MeV neutrons produced by the fusion reactions will damage the materials from which the reactor is built
Citaat:
Noël Mamère claims that more concrete efforts to fight present-day global warming will be neglected as a result of ITER: "This is not good news for the fight against the greenhouse effect because we're going to put ten billion euros towards a project that has a term of 30-50 years when we're not even sure it will be effective."[19]
http://en.wikipedia.org/wiki/ITER

denk ik dan ...

Pikant detail: de CEA heeft al enkele van zijn onderzoeksprojecten daar moeten stopzetten wegens de seismografische activiteit ... Begrijpen wie begrijpen kan dus.

Moest er zoveel geld gestopt worden in andere energiebronnen dan in energie dan hadden we misschien al jaren aanvaardbare en rendabele alternatieve gehad.

Maar dat is een beetje off-topic.
Oud 22 november 2007, 14:59   #64
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Kijk eens hoe en waar Cardarechte precies ligt, wat nu een nucleaire site geworden is.

Elk kenner van Frankrijk weet dat er in de buurt van dit rode bolletje (de kleur is toepasselijk ) prachtige plekken te vinden zijn ... correctie: waren. In de Côte d'Azur verdorie. ?
Je weet best, of zou toch moeten weten, dat een nucleaire kettingreactie zoals de meltdown in Tsjernobyl onmogelijk is met kernfusie. Ook kunnen de materialen uit de reactoren niet gebruikt worden om atoombommen mee te maken. Kernfusie produceert ook heel wat minder kernafval en met een veel kleinere halfwaardetijd. Er is dus geen sprake van dat de mensen binnen 500 jaar nog steeds met het afval zitten wat wij nu produceren door aan kernfusie te doen, wat met traditionele kernenergie-opwekking wel het geval is.

Ik zie dus niet in waarom het omgevingsgevaar zo fel moet overdreven worden. Dit gaat heus niet een enorm effect op de Côte d'Azur hebben mijn inziens.
Oud 22 november 2007, 15:08   #65
DaS
Provinciaal Statenlid

DaS's schermafbeelding

Standaard

Enkele bedenkingen:

ITER ofte kernfusie. Behoorlijk indrukwekkend, dat geef ik grif toe maar ik catalogeer dit toch eerder onder ontdekking dan onder uitvinding. Het argument wordt zelfs gegeven door Ovidius:
Citaat:
Een zon op aarde, noem ik het graag.
Is de zon geen deel van de natuur???
En is kernfusie dan niet het nabootsen van wat er in de natuur al bestaat?

Hetzelfde geldt trouwens voor de puntige stok.
Lijkt me weinig waarschijnlijk dat er op heel de planeet geen enkele natuurlijke puntige stok te vinden valt.

Citaat:
Jantje schreef:
Maar als ik dan toch iets als het belangrijkste moet aanduiden, dat is het wel het leren gebruiken en ontwikkelen van onze hersens, want zonder hen zouden nu nog in de bomen kruipen en wonen, zoals de chimpansee
Dit lijkt me nu net dé ONTDEKKING aller tijden: het feit dat mensen hersenen hebben die ze kunnen gebruiken om de natuur te begrijpen, interpreteren en modifiëren, met daarbovenop de mogelijkheid om vooruitgang te boeken.

Het schrift en het wiel: 2 sterke nominaties.

Persoonlijke noot:
het verbaast me dat de schroef zo weinig bijval kent.
Deze uitvinding is afhankelijk van noch het schrift, noch het wiel en is haast essentieel in onze maatschappij. Beeld je, bvb, maar eens een kernfusiereactor in zonder 1 enkele schroef, of een pc of een televisie, etc etc.
Oud 22 november 2007, 15:28   #66
prutske
Burgemeester

prutske's schermafbeelding

Standaard

God en al zijn aanhangsels?
Oud 22 november 2007, 15:34   #67
Ovidius
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Zo noemen de promotoren van het project het ook.
...
De temperaturen die bereikt worden zijn zelfs vele malen hoger dan op de zon. Ik vind dat men redelijk moet blijven in het klimaatdebat, alles demoniseren omdat er risico's aan verbonden zijn lijkt me niet erg productief.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 22 november 2007 om 15:35.
Oud 22 november 2007, 15:37   #68
Ovidius
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaS Bekijk bericht
...
Is de zon geen deel van de natuur???
En is kernfusie dan niet het nabootsen van wat er in de natuur al bestaat?
...
Ik ga niet in een discussie treden over de definitie van het woord 'uitvinding'. Als je het echt wil weten, vraag het aan de topic starter. De cursief geplaatste tekst hierboven/onder in mijn reactie aan Groentje-18 kan je ook al helpen.

Genoeg off-topic, ITER gesloten!

Laatst gewijzigd door Ovidius : 22 november 2007 om 15:40.
Oud 22 november 2007, 19:28   #69
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

beste ontdekking: bob dylan
berre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be